Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är väl bara att ta ur den övre HDD buren så får väl i princip allt plats..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Det är väl bara att ta ur den övre HDD buren så får väl i princip allt plats..?

Jo i princip.

Jag funderar på att sälja mitt P182 tillsammans med Nexusfläktar och en fläkkontroller, P182 säljs ju inte längre nytt och alla vill ju inte ha P183an.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en P183 och borde ha den imorgon på måndag och nu är jag i tankar att uppgradera cpu kylningen. Just nu sitter jag på Core i5 med stock kylare. Det jag är intresserad av är Corsair H50.
Men jag sitter och funderar lite över vad man ska ha för setup för bästa effekt.
Tänkte först ifall man har den på taket som inblås men då blåser den ner på grafikkortet och det kan ställa till det lite.
Och sätter jag den på baksida med inblås så strular det till luftflödet.
Frågan är om slangen är tillräckligt långt så man kan fästa den på fronten.
Slangen ska vara 30cm lång. Får väl mäta imorgon när jag fått lådan.
Nån som har nån ide under tiden?

Sorry ifall det redan har tagits upp i denna tråd.

Tack på förhand

Visa signatur

Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850

Permalänk
Medlem

Kör som utsug, inga problem.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jo det är ett alternativ, men av vad jag läst och förstått så får man något lägre temp om man kör inblås på radiatorn. För då blåser man in kall luft på den än att blåsa ut varm luft.

Visa signatur

Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashkan
Jo det är ett alternativ, men av vad jag läst och förstått så får man något lägre temp om man kör inblås på radiatorn. För då blåser man in kall luft på den än att blåsa ut varm luft.

Men det ställer till med andra problem att ha den som inblås:
1. Du blåser in varmluft på resten av komponenterna, inklusive grafikkortet. Även om du inte blåser direkt på det så blåser du ändå in det i samma stängda utrymme.
2. Du blåser in luft alldeles bredvid ett insug. Då skapar du en "rundgång" mellan dem, och resten av lådan får otillräcklig ventilation om du inte har ett annat utsug någon annanstans, vilket är svårt att få till i en P183.

Att låta CPU-fläkten jobba något hårdare är det värt för att slippa att förstöra hela chassiventialtionen för övrigt IMO.
Ett bättre(?) alternativ är f.ö. att tunnla luft från en vanlig CPU-tower kylare till det bakre utblåset, och ta bort fläkten från det. Då slipper du effektförlusten och komplikationerna som uppstår med vätskekylaren samtidigt som du får fläkten mitt i lådan i stället för i bakkant av den (=tystare). Du kan också relativt enkelt tunnla insugsluft från 5 1/4" öppningarna till CPU-fläkten om du vill låta CPU-kylaren få kalluft.

En HR-01 plus (om du inte skall överklocka, och det är viktigt med att det är tyst) eller en Megahalem (sp?) kan vara vettiga val som kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Ett bättre(?) alternativ är f.ö. att tunnla luft från en vanlig CPU-tower kylare till det bakre utblåset, och ta bort fläkten från det. Då slipper du effektförlusten och komplikationerna som uppstår med vätskekylaren samtidigt som du får fläkten mitt i lådan i stället för i bakkant av den (=tystare). Du kan också relativt enkelt tunnla insugsluft från 5 1/4" öppningarna till CPU-fläkten om du vill låta CPU-kylaren få kalluft.

En HR-01 plus (om du inte skall överklocka, och det är viktigt med att det är tyst) eller en Megahalem (sp?) kan vara vettiga val som kylare.

Ducta är ett bra tips som vi tagit upp förut, men är man sugen på H50 så gör ju den i princip samma sak. Sätter man fläkten som blås på radiatorn, och sen fäster H50:n i bakkant (så länge det inte finns några utrymmesproblem?) så kommer fläkten bort en liten bit från aktern iallafall, vilket borde ge en hyfsad ljudnivå, och man eliminerar en separat CPU-fläkt på samma sätt som en ductad kylare...
Och ska man köpa en bra kylare, separat fläkt och en färdig duct, så är man nog nästan uppe i samma pengar som H50:n... HR01 som är en av de bättre kylarna för ductning verkar ju rätt tuff att få tag i nuförtiden väl?

...

Många tjatar om att man bör mata H50:n med luft utifrån burken, men där håller jag absolut med Peter: känns inte värt att blåsa in mer varmluft i burken - speciellt när det tenderar att paja flödet i P183:an...
Visst, möjligen att slangarna räcker så man kan fuska in corsairen i framkant på något vis i de övre 5.25 platserna, men jag är skeptisk som sagt... Och det lär öka den hörda ljudvolymen dessutom.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kör med H50 i push/pull och blåser UT luften ur lådan. mina teps ligger på 30-33 på CPU:n.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ducta är ett bra tips som vi tagit upp förut, men är man sugen på H50 så gör ju den i princip samma sak. Sätter man fläkten som blås på radiatorn, och sen fäster H50:n i bakkant (så länge det inte finns några utrymmesproblem?) så kommer fläkten bort en liten bit från aktern iallafall, vilket borde ge en hyfsad ljudnivå, och man eliminerar en separat CPU-fläkt på samma sätt som en ductad kylare...
Och ska man köpa en bra kylare, separat fläkt och en färdig duct, så är man nog nästan uppe i samma pengar som H50:n... HR01 som är en av de bättre kylarna för ductning verkar ju rätt tuff att få tag i nuförtiden väl?

...

Många tjatar om att man bör mata H50:n med luft utifrån burken, men där håller jag absolut med Peter: känns inte värt att blåsa in mer varmluft i burken - speciellt när det tenderar att paja flödet i P183:an...
Visst, möjligen att slangarna räcker så man kan fuska in corsairen i framkant på något vis i de övre 5.25 platserna, men jag är skeptisk som sagt... Och det lär öka den hörda ljudvolymen dessutom.

Roger är klok som vanligt. Lite för klok för mig kanske som inte förstår vad du menar med "fäster H50:n i bakkant"? Att ha som utblås då? I så fall håller jag med - den fungerar som en duct:ad cpu-kylare. Fast med en pump som drar ström och kan gå sönder som värmetransport i stället för heatpipes...

Jag blir sugen på två produkter:
1. En kylar/fläktkombo att fästa på valfri 120mm-plats, ett CPU-block, samt ett knippe heatpipes som man själv kan böja och dra mellan dem. Avståndet från bakre chassifläkt till CPU känns ganska standardiserat idag, så heapipes:en skulle kunna vara förböjda och så justerar man dem lite bara för just sin låda. Blir som en H50 men med heatpipes i stället för vattenslangar.
2. En luftkylare, en ram att fästa på en 120mm-plats, och en flexibel duct (med mindre "räfflor" än i Thermalrights för att minska turbulens) att sätta mellan dem. Som tillbehör en duct med fäste på CPU-kylaren i ena änden, och 1 (2?) 5 1/4" plats i andra för luftinsug.

Nåt liknande för grafikkortsductning vore trevligt, men där är ju lådorna så olika att det blir svårt att hitta på nåt bra.

Vem blir först med ett par sådana produkter?

P.S. HR01 har ALLTID varit svår att få tag på. För att inte tala om duct:en...

P.P.S. En annan kul produkt vore en låda med en separat kammare där man kan fästa en H50, med eget insug och utsug. Kanske en 120mm fläktplats bak, en 90graders rörböj, och ett insug på sidan eller toppen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Roger är klok som vanligt. Lite för klok för mig kanske som inte förstår vad du menar med "fäster H50:n i bakkant"? Att ha som utblås då? I så fall håller jag med - den fungerar som en duct:ad cpu-kylare. Fast med en pump som drar ström och kan gå sönder som värmetransport i stället för heatpipes...

Du är klokare, som förstår mina förvirrade beskrivningar
Jepp, menade att man har H50:n emellan fläkten och infästningingen i lådan. (dvs fläkten blåser genom H50:n ut ur lådan)
... och jepp, vattenkylning har sina nackdelar (glöm inte lite ljud och vibrationer från pumpen oxå)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Jag blir sugen på två produkter:

Skulle gärna se dem på marknaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
P.P.S. En annan kul produkt vore en låda med en separat kammare där man kan fästa en H50, med eget insug och utsug. Kanske en 120mm fläktplats bak, en 90graders rörböj, och ett insug på sidan eller toppen?

Ah, nått för corsair att tänka på (bökigt med slangarna bara när de inte går att koppla loss!)

Silverstone TJ07 brukar ju moddas till lite det stuket i bottensektionen för längre radiatorer tex...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
Jag kör med H50 i push/pull och blåser UT luften ur lådan. mina teps ligger på 30-33 på CPU:n.

http://pici.se/540049/

Ser riktigt snyggt ut där inne. Får testa det och se hur det funkar när jag köpt H50.

Visa signatur

Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats att vända min Corsair VX450 så att fläkten är uppåt (lite bättre luftflöde). När jag väl satt och gjorde detta så såg jag det som ett perfekt tillfälle att se hur mycket den tillför i oljud. Jag vet att vid idle så är det antingen hårddiskarna eller PSU som låter mest. Så jag gjorde vad alla vettiga personer gör och stoppade en penna i fläkten.

Nu har jag alltså upptäckt att min PSU låter mest (idle). Detta är ett jävla problem då jag inte kan byta fläkten då jag dödar garantin. Skulle kunna göra som jag gjort i resten av chassit att sätta lite ljudisolering ovanför, men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa mycket.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Har nu lyckats att vända min Corsair VX450 så att fläkten är uppåt (lite bättre luftflöde). När jag väl satt och gjorde detta så såg jag det som ett perfekt tillfälle att se hur mycket den tillför i oljud. Jag vet att vid idle så är det antingen hårddiskarna eller PSU som låter mest. Så jag gjorde vad alla vettiga personer gör och stoppade en penna i fläkten.

Nu har jag alltså upptäckt att min PSU låter mest (idle). Detta är ett jävla problem då jag inte kan byta fläkten då jag dödar garantin. Skulle kunna göra som jag gjort i resten av chassit att sätta lite ljudisolering ovanför, men jag tvivlar på att det kommer att hjälpa mycket.

Illa. Det här rådet kommer ju lite för sent för dig, men det kan ju hjälpa andra läsare: köp ett nätagg med rakt luftflöde (som Antec Signature) i stället. Även om sådana nätdelar brukar få lite stryk i ljudmatchen av agg med 120mm fläktar så finns det orsak att misstänka att de hämtar igen det genom att luften slipper göra onödiga och turbulensframkallande svängar. Mitt NeoHE 430 har i alla fall fungerat väldigt bra 24/7 i min server i tre (fyra?) år nu...

Ett råd som kanske kan fungera för dig också: blockera hålen ut ur chassit runt nätagget. Tejpa dem inte bara, utan blockera med en tjock bit skumplast. Det kommer att isolera fläktljudet bättre från utsidan, och som en bonus kan du (beroende på hårddiskbestyckning) ta bort fläkten från nedre kammaren, eftersom all luft nu går genom nätagget. Fast ärligt talat kommer du nog inte att märka någon skillnad.

Och angående att stoppa in pennor i fläktar: gör det när agget står still. Jag kommer fortfarande ihåg hur jobbigt det var att hitta ett ersättningsaggregat till Compaq:en var fläkt jag pajjade när jag körde in pennan i full fart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Ett råd som kanske kan fungera för dig också: blockera hålen ut ur chassit runt nätagget. Tejpa dem inte bara, utan blockera med en tjock bit skumplast. Det kommer att isolera fläktljudet bättre från utsidan, och som en bonus kan du (beroende på hårddiskbestyckning) ta bort fläkten från nedre kammaren, eftersom all luft nu går genom nätagget.

Nu tar jag på mig besserwisserrollen här, men enligt siggen har Glaucous ett P183, så då är bakre väggen redan solid utan extra ventilationshål, plus att han inte har nån fläkt i mitten av kammaren

... förresten Glaucous, nu när du vände agget, hur drog du 24 pin och 8 pin? Gick de att dra bakom fortfarande, eller fick du dra dem framför moderkortet? (eller skaffade du förlängare?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
....

Ja det angående ett annat nätaggregat funderade jag också över, och skulle nästan slängt ut lite extra för Antec 850 nätaggregatet som bara fungerar med P1xx.

Angående sätta igenom hålen så gör det nog ingen större skillnad, det är en rad med hål precis under nätaggregatet, men större delen av ljudet står nog själva nätaggregatet för.

Citat:

... förresten Glaucous, nu när du vände agget, hur drog du 24 pin och 8 pin? Gick de att dra bakom fortfarande, eller fick du dra dem framför moderkortet? (eller skaffade du förlängare?)

8 pin blev väldigt tajt och det gick precis, blev en ganska styv kabel av det. Angående 24 pin så fick jag ta den på hålet till höger om moderkortet (precis vid 5.25") istället för ovanför, där var det inga problem. Skillnaden är kanske att den blockerar någon millimeter mer än vad den gjorde på föregående plats, men absolut ingen skillnad i praktiken.

Edit:
Tvivlar på att jag kommer komma någonstans med nätaggregatet, får nöja mig med att jag ska (antagligen) fixa accelero till 4870 och få en mycket tystare dator vid load/spelande. Ska man bara hoppas att jag kan köra Noctua fläkten så pass tyst även vid load (då jag inte kan fläktstyra den via SpeedFan).

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

En helt orelaterad fråga till föregående fråga.

Jag har klippt gallren i fronten, men jag har fortfarande inte gjort det vid utblåset. Detta då jag helst vill ha något skydd där.

Det vinande ljudet som låter när bakfläkten kör är antagligen från gallret, så jag undrar om samma ljud skulle uppstå med ett av dessa galler istället?

http://www.kjell.com/?item=36216&path=97000000,119000000,1315...

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
En helt orelaterad fråga till föregående fråga.

Jag har klippt gallren i fronten, men jag har fortfarande inte gjort det vid utblåset. Detta då jag helst vill ha något skydd där.

Det vinande ljudet som låter när bakfläkten kör är antagligen från gallret, så jag undrar om samma ljud skulle uppstå med ett av dessa galler istället?

http://www.kjell.com/?item=36216&path=97000000,119000000,1315...

Min erfarenhet är att "Kjell"-gallren är något bättre med en högvarvig fläkt, men att det med största sannolikhet inte är de befintliga gallren du hör vinande ifrån. Åtminstone inte om du kör fläkten på rimliga varv. Jag har "Kjellgallren" på två 120mm Nexus som blåser fullt sprut i en för övrigt icke-restriktiv situation. Jag gjorde aldrig någon riktig jämförelse, men jag märkte ingen skillnad (jämfört med inga galler alls) efter att jag satt på dem i alla fall.

Permalänk
Medlem

Okej, låter bra. Skippar nog det projektet.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Det vinande ljudet som låter när bakfläkten kör är antagligen från gallret, så jag undrar om samma ljud skulle uppstå med ett av dessa galler istället?

http://www.kjell.com/?item=36216&path=97000000,119000000,1315...

Är det baksidan du pratar om, eller takets utblås?

Enligt SPCR så ska det komma oljud från takets fläktplats pga dåligt utformat fläktgaller, dock är det ingen annan som klagat på det, så jag vet inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nix, jag har täppt för den övre.
Var kanske dumt av mig att säga att det var ett vinande ljud, mer ett kraftigare blåsande, svårt att förklara dessa ljud.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

hör också lite oljud (i mina öron) från topp fläkten. har tatt bort gallrena från främre inblås på båda platserna och utblås där bak men inte i taket. lägger jag nått över tak hålet så låter det mindre, men hur påverkar det luftflödet? kör ju med H50 så tror inte det kommer förstöra mitt flöde eller mina temps. eller vad tror ni? e det värt?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
hör också lite oljud (i mina öron) från topp fläkten. har tatt bort gallrena från främre inblås på båda platserna och utblås där bak men inte i taket. lägger jag nått över tak hålet så låter det mindre, men hur påverkar det luftflödet? kör ju med H50 så tror inte det kommer förstöra mitt flöde eller mina temps. eller vad tror ni? e det värt?

Om du har din H50 som utblås så lär det inte påverka speciellt mycket. Jag har själv satt igen topphålet på både P182:an och P182 mini som står under skrivbordet utan några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Om du har din H50 som utblås så lär det inte påverka speciellt mycket. Jag har själv satt igen topphålet på både P182:an och P182 mini som står under skrivbordet utan några problem.

ja jag har ju den i push/pull och blåser ut luft så tak fläkten gör nig inte nån större nytta. har en del Bitumen över så att täcka över den kanske kan hjälpa ljudet? har ju endå datorn på bordet ca 30 cm från mig

PS. Slangen till CPU blocket ser sjukt kinkad ut på bilden men så är inte själva fallet. bara en konstig vinkel när jag fotade.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
ja jag har ju den i push/pull och blåser ut luft så tak fläkten gör nig inte nån större nytta. har en del Bitumen över så att täcka över den kanske kan hjälpa ljudet? har ju endå datorn på bordet ca 30 cm från mig

http://pici.se/pictures/qskkBGLFu.jpg

PS. Slangen till CPU blocket ser sjukt kinkad ut på bilden men så är inte själva fallet. bara en konstig vinkel när jag fotade.

Börja med att sätta igen med en pappbit och se så det inte påverkar temps på moderkort/nordbrygga alltför mycket innan du investerar tid i att klippa till bitumenet bara.

Och om du behöver så mycket statiskt tryck för att pressa igenom luften genom din H50 att du använder push/pull-kopplade Noctuor så kanske det kan vara läge att fundera på fläktar som har större statiskt tryck från början. Eller ser jag fel och det är ett par P12:or?

Hur är din erfarenhet (ljudvolum kontra kyleffekt) av push/pull-kopplingen förresten? Man blir ju mer intresserad efter SPCR:s tankar runt testningen av NH-D14.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Börja med att sätta igen med en pappbit och se så det inte påverkar temps på moderkort/nordbrygga alltför mycket innan du investerar tid i att klippa till bitumenet bara.

Och om du behöver så mycket statiskt tryck för att pressa igenom luften genom din H50 att du använder push/pull-kopplade Noctuor så kanske det kan vara läge att fundera på fläktar som har större statiskt tryck från början. Eller ser jag fel och det är ett par P12:or?

Hur är din erfarenhet (ljudvolum kontra kyleffekt) av push/pull-kopplingen förresten? Man blir ju mer intresserad efter SPCR:s tankar runt testningen av NH-D14.

min erfarenhet av push/pull på H50 är god. är väldigt nöjd med resultaten.. har den nu OC till strax under 3,4 och tempsen är bra. ljudvolymen är bra den också. det som låter mest i burken är nog takfläkten /grafikkorten när dom stressas.

Denna tempen får jag nu när jag foldar.

klart godkänt enligt mig.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
min erfarenhet av push/pull på H50 är god. är väldigt nöjd med resultaten.. har den nu OC till strax under 3,4 och tempsen är bra. ljudvolymen är bra den också. det som låter mest i burken är nog takfläkten /grafikkorten när dom stressas.

Denna tempen får jag nu när jag foldar.

http://pici.se/pictures/jMeEnZgLE.jpg

klart godkänt enligt mig.

Och jämfört med innan push/pull?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Och jämfört med innan push/pull?

3-4 grader bättre med push pull. hade endå fläktarna hemma så det kostade mig inte nått att sätta det i push pull. iofs hade jag det "standard" med en fläkt i ett antec 1200 chassi, inte i mitt P183. men är nöjd med mina resultat.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
3-4 grader bättre med push pull. hade endå fläktarna hemma så det kostade mig inte nått att sätta det i push pull. iofs hade jag det "standard" med en fläkt i ett antec 1200 chassi, inte i mitt P183. men är nöjd med mina resultat.

Och ljudmässigt om du håller temperaturerna konstanta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Och ljudmässigt om du håller temperaturerna konstanta?

ljudmässigt så gör det ingen skillnad med tanke på att jag hade fläkten i chassit endå. det enda som e skillnaden är att den är flyttad till min H50. och ja, jag är ganska ljud känslig med tanke på att jag sitter nära burken hela tiden. jag har ingen Db mätare så resultat får du googla, men enligt mig så är ljudet densamma. och även om det hade låtit lite extra för att få de extra graderna sänkta i push/pull så hade jag tyckt det va värt.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Har chans att få en extra Noctua P12 fläkt. Jag tänkte att man på något vis kanske skulle kunna sätta den så att man blåser på moderkortet.
http://www.overclockers.co.uk/pimg/MB-199-GI_400.jpg

Min första tanke var att sätta den i 5.25" facket, där hade den kanske på något vis hjälp processorn, men knappast mycket. Frågan är bara var man kan sätta den annars för att kyla lite mer på moderkortet?

Detta är det enda jag kan tänka mig att göra med den. Det andra alternativet är att jag köper Accelero, men just nu känner jag inte att det är lönt då jag sitter och väntar på att 5850 ska gå ner i pris. Kan vara svårare att sälja 4870 ifall jag har fifflat med kylaren.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |