Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu blev jag osäker... Håller du med mig, eller att du tycker jag svamlar? (isåfall: varför?)

Hehe, jo jag håller med dig, det var mer riktad emot peterhjalmarsson.

Poängen är ju att det statiska trycket inte betyder ett skit om det bildas ett vacum, ganska simpelt!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

1: Har tänkt skaffa ett antec p193, så min fråga är det ett bra chassi? Jag vet inte riktigt hur snabbt ett chassi åldras så,, om det nu kan räknas som gammalt.

2: När ska man överväga ett atc 840 över antec 193, hur stor är skillnaden i ljud o kylning?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torsdag:

1: Har tänkt skaffa ett antec p193, så min fråga är det ett bra chassi? Jag vet inte riktigt hur snabbt ett chassi åldras så,, om det nu kan räknas som gammalt.

2: När ska man överväga ett atc 840 över antec 193, hur stor är skillnaden i ljud o kylning?

1. Det är gjort av Antec, så kvalité är det ju i alla fall. Det släpper nog ut mer ljud än föregående chassien som P18x och jag tror att de flesta klarar sig utan den gigantiska fläkten på sidan, så länge man inte har en påkostad crossfire/SLI konfiguration.

2. När du har råd att slänga ut så mycket pengar på ett chassie, enklare än så är det nog inte. ATCS 840 har klassats som ett av de bästa chassina idag, men ett chassie är ändå bara ett chassie, och det är det du monterar inuti chassiet som spelar roll.

Det är bara att läsa recensioner och jämföra delarna med vad du tänker sätta i, så får du ett hum om hur det kommer bli för dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

...påkostad crossfire/SLI konfiguration.

Det är just detta jag tänkt (SLI).. och ljudnivån är viktig, och av vad jag läst så verkar p193 vara tystare i låg hastighet på fläktarna jämfört med atc 840. Och sen är det storleken, vilket även blir ett plus samt minus för atcn.

Men atc 840 har ju ett år par år på nacken, håller den sig fortfarande i toppen? Eller finns det bättre i dess prisklass.

Permalänk
Keeper of Traditions

Du får helt enkelt läsa tester, då får du svar snabbare och ofta bättre svar än att fråga här. ATCS 840 är större, vilket gör att du kan ljuddämpa mer. Performance chassina har lite ljuddämpning från början, dock har P193 ett stort hål i sidan där ljud kan läcka ut.

Ska du ha en tyst dator så spelar det ingen större roll vilket utav chassina du väljer, du kommer ändå få köra på lågvarvande fläktar <800 RPM, byta CPU och GPU kylare och ljuddämpa chassiet...

ATCS 840 sägs för övrigt vara bättre än t.ex corsairs Obsidian som kostar flera hundra mer... Så att det har några år på nacken spelar nog ingen roll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

ok tack för svar^^

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu när man skaffat sig en dremel så har man såklart fått idétorka, är inte helt säker på vad för nåt jag ska göra med mitt P183...

Lite fläktgaller kommer väl kapas bort, men vad mer kan man göra?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gör ett hål på baksidan av chassit där moderkortet sitter, där CPU:n är. Underlättar väl vid eventuellt CPU-kylarbyte.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Keeper of Traditions

Jo, det skulle man ju kunna göra, ingen risk att plåten blir ostabil då?

Och räcker en billig dremel från clas ohlsson med diamantkapar till att skära igenom den ganska tjocka plåten?

Kom gärna med fler förslag!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jo, det skulle man ju kunna göra, ingen risk att plåten blir ostabil då?

Och räcker en billig dremel från clas ohlsson med diamantkapar till att skära igenom den ganska tjocka plåten?

Kom gärna med fler förslag!

Det tror jag inte, många har gjort det med goda resultat på P182 och jag funderar själv på det när jag får tag i verktyg.
Skillnaden i P183 blir mindre då dom gjort den mer ihålig men det lär säkert bli skillnad sen vill man vara overkill så kan du tex skära bort dammfiltret och limma dit ett nytt så blir man av med plasten som är i vägen för luften ^^,

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av fesen:

Det tror jag inte, många har gjort det med goda resultat på P182 och jag funderar själv på det när jag får tag i verktyg.
Skillnaden i P183 blir mindre då dom gjort den mer ihålig men det lär säkert bli skillnad sen vill man vara overkill så kan du tex skära bort dammfiltret och limma dit ett nytt så blir man av med plasten som är i vägen för luften ^^,

Njae, overkill vill man inte vara Får nog bli en ganska varsam moddning skulle jag tro

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sena P183 ska väl ha CPU hål från fabrik tom.

Därmed skulle jag känna mig lugn med att skära ut det.
Vill du vara extra ultrasäker så kan man ju göra en stödram runt hålet i tex 2 mm plåt.
Går ju att popnita, löda, limma. Dock är jag tveksam till svetsen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

köpte p183 i slutet av juli från inet och det hade inget hål för cpu:n

någon som vet hur det är med p183 nyligen ändra antec sin beskrivningen av antalet drivebays till att dom har 2st 2.5" platser
någon som har koll på vart dom ska sitta?

har skrivit en post på antec forumet men inte fått något svar än.

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffo:

köpte p183 i slutet av juli från inet och det hade inget hål för cpu:n

någon som vet hur det är med p183 nyligen ändra antec sin beskrivningen av antalet drivebays till att dom har 2st 2.5" platser
någon som har koll på vart dom ska sitta?

Det ska finnas extrahål på slädarna i övre buren, kolla den här bilden:
silentpcreview.com | View topic - Antec p183 case rev 2, they have changed the design

... men det gäller kanske bara nytillverkade lådor med hålet i moderkortsplåten? (surt att du åkte på en "gammal" modell

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det ska finnas extrahål på slädarna i övre buren, kolla den här bilden:
silentpcreview.com | View topic - Antec p183 case rev 2, they have changed the design

... men det gäller kanske bara nytillverkade lådor med hålet i moderkortsplåten? (surt att du åkte på en "gammal" modell

ibland har man otur, men men kommer inte gråta är väldigt nöjd med det ändå

tack för infon

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

En av mina luckor på framsidan har lyckats gå sönder eller rättare sagt piggen som låser fast luckan när man trycker in den, har någon haft liknande problem och är Antec trevliga och bjuder på en ny utan kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

En av mina luckor på framsidan har lyckats gå sönder eller rättare sagt piggen som låser fast luckan när man trycker in den, har någon haft liknande problem och är Antec trevliga och bjuder på en ny utan kostnad?

har råkat ut för samma. luckan är på plats men trillar ur när man råkar komma åt datorn eller öppnar luckan utan att hålla i ordengligt

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Någon som vet om man kan få tag i ett nytt antec p180 chassi? Har sökt på google och kollat prisjakten osv, men lyckas fan inte hitta nå. Tycker att modellerna efter p180 har blivit mycket fulare faktiskt så därför vill jag helst få tag i ett p180 chassi, nytt eller begagnat

Permalänk
Medlem

P182 (som ju bara färgen skiljer mot P180 externt) kan du ju alltid hitta här:
Antec P182 B

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinfinity:

Någon som vet om man kan få tag i ett nytt antec p180 chassi? Har sökt på google och kollat prisjakten osv, men lyckas fan inte hitta nå. Tycker att modellerna efter p180 har blivit mycket fulare faktiskt så därför vill jag helst få tag i ett p180 chassi, nytt eller begagnat

Why? det enda som skiljer P180 och P182 är annorlunda svart dvs Gun Metal vs Black dessutom förbättrad kabeldragning, du kommer sluta håret i stycken när du ska montera allt i P180 (tro mig jag har haft ett och har ett P182 nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Why? det enda som skiljer P180 och P182 är annorlunda svart dvs Gun Metal vs Black dessutom förbättrad kabeldragning, du kommer sluta håret i stycken när du ska montera allt i P180 (tro mig jag har haft ett och har ett P182 nu).

Även P182 är dock inte speciellt lätt att få tag i längre.. Kolla prisjakt tex!

(Sen ska tilläggas som extrabesserwisserrättning att de senare revisionerna av P180 var identiska med P182 internt )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

P182 (som ju bara färgen skiljer mot P180 externt) kan du ju alltid hitta här:
Antec P182 B

haha 5359.00 kr....

Permalänk

ngn som vet var man kan få tag på sidoplåten till ett p180?
för jag har ett Thermalright HR-03 Plus som jag har böjt uppåt så allt i datorn ska få plats
men så fläkten går utanför chassit så ja undrar om de finns ngt sånt o köpa så man kan göra ett hål i de.
(just nu så har jag en "sidoplåt" av silvertejp )

detta är hur det ser ut (utan fläkt och silvertejp)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

ngn som vet var man kan få tag på sidoplåten till ett p180?
för jag har ett Thermalright HR-03 Plus som jag har böjt uppåt så allt i datorn ska få plats
men så fläkten går utanför chassit så ja undrar om de finns ngt sånt o köpa så man kan göra ett hål i de.
(just nu så har jag en "sidoplåt" av silvertejp )

detta är hur det ser ut (utan fläkt och silvertejp)
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/07/04/Img_0884....

Jag krängde en P180 sida för inte allt så länge sen men Antecs onlineshop sen får du borra och fixa själv.

Permalänk
Inaktiv

Funderar på ett antec chassi vilket vilka är bäst tycker ni?
Kylning?
Ljudnivå?
Kabeldragning?

Permalänk
Medlem

Re:

Av det jag hört så är både p183:an och p193:an riktigt bra chassin. Lär finnas rätt mycket reviews på detta chassi på youtube osv. Kan lämna mina kommentarer ändå.

Ska snart själv köpa ny dator och då är det p183:an jag tänkt köpa.

Polare till mig sitter med just ett sådant och är nöjd med både kylning och just det att man kan dra kablarna bakom moderkortet. Samt ljudnivån. Fläktarna man får med 183:an ska vara riktigt tysta på lägsta "settingen" vilket han använder.

p193:an har en rätt ful sidoplåt som gör att jag inte skulle ta den. Dock ska just denna sidoplåt ge bra kylning.

Det som talar emot bägge dessa chassin är väl prislappen. 1300:- för p183:an och 1600:- för p193:an.
Vilket troligen är anledningen till att många istället köper ett fractal design R3 chassi som kostar ca 899:-.

Viktigaste är väl att man blir nöjd i slutändan. Jag hör inte till de som uppgraderar allt för ofta. Datorn jag sitter på nu är från 2001 :p.

Permalänk

synd att p180 silver inte tillverkas längre. färgen matchar perfekt med min viewsonic vx2025wm, sonic impact t-amp, mx310, ultrax, koss ur10 och hela köret. :*/

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iv@nhoe:

Av det jag hört så är både p183:an och p193:an riktigt bra chassin. Lär finnas rätt mycket reviews på detta chassi på youtube osv. Kan lämna mina kommentarer ändå.

Ska snart själv köpa ny dator och då är det p183:an jag tänkt köpa.

Polare till mig sitter med just ett sådant och är nöjd med både kylning och just det att man kan dra kablarna bakom moderkortet. Samt ljudnivån. Fläktarna man får med 183:an ska vara riktigt tysta på lägsta "settingen" vilket han använder.

p193:an har en rätt ful sidoplåt som gör att jag inte skulle ta den. Dock ska just denna sidoplåt ge bra kylning.

Det som talar emot bägge dessa chassin är väl prislappen. 1300:- för p183:an och 1600:- för p193:an.
Vilket troligen är anledningen till att många istället köper ett fractal design R3 chassi som kostar ca 899:-.

Viktigaste är väl att man blir nöjd i slutändan. Jag hör inte till de som uppgraderar allt för ofta. Datorn jag sitter på nu är från 2001 :p.

Man får också vad man betalar, det är mycket bättre kvalitet på en P183 jämfört med R3a, det kanske inte har alla finesser och så men byggkvaliten och materialvalet är bättre.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Man får också vad man betalar, det är mycket bättre kvalitet på en P183 jämfört med R3a, det kanske inte har alla finesser och så men byggkvaliten och materialvalet är bättre.

Sen så är la antec chassin tystare om ja inte har fel

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

Sen så är la antec chassin tystare om ja inte har fel

Det vete 17. Low på tricool är väl nånstans runt 1000rpm, så det går nog att ställa ner fractalfläktarna så de blir tystare. Vilken låda som ger mest ventilation per ljudnivå är väl kanske svårare att avgöra dock.

Ingendera fläkt är väl perfekt direkt. Tricool har jag aldrig hört en som är i närheten av tyst (på low), men Fractal vet jag inte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.