Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar det egentligen med ett standard nätagg på en p183 när den inte har någon införsel av luft underifrån, utan bara en liten smal glipa från längre fram i chassit?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Hur bra fungerar det egentligen med ett standard nätagg på en p183 när den inte har någon införsel av luft underifrån, utan bara en liten smal glipa från längre fram i chassit?

Mycket bra. De spinner långsammare, blir tystare och svalare jämfört med topp-montering vilket SPCR visat i sina reviews.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Det funkar bra för mig i alla fall. Luften som kommer ut där bak är sval och fläkten i nätaggregatet verkar inte tokvarva på något som helst sätt. Det enda som värmer luften innan den går genom nätaggregatet är för min del en enstaka hårddisk och luftgenomströmningen är tillräcklig för att hålla hårddisktempen på en bra nivå (33°C just nu). Det skulle säkert funka bra med fler diskar utan hjälp av extra fläkt.

Med en konventionell låda drar man istället hetluften från CPU, grafikkort och resten av datorn genom nätagget. Jättesmart?! Eller kanske inte...

I ett P183 kanske man värmer luften med ca 10 W innan man använder den som kylluft i nätaggregatet , medan man förvärmer med typ 200 W i ett konventionellt chassi.

Av någon anledning har dock designnissarna på Antec fått för sig att massa hål överallt är jättebra för kylningen. Därför har de gjort en rad med hål på baksidan bredvid nätaggregatet, så att den goa varmluften kan sugas tillbaka direkt in igen. Suck! Fast det är ju lättfixat med exempelvis med en snutt eltejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Av någon anledning har dock designnissarna på Antec fått för sig att massa hål överallt är jättebra för kylningen. Därför har de gjort en rad med hål på baksidan bredvid nätaggregatet, så att den goa varmluften kan sugas tillbaka direkt in igen. Suck! Fast det är ju lättfixat med exempelvis med en snutt eltejp.

Fast det där stämmer väl inte längre på P183? Där sitter ju en större täckbricka för att göra agget kompatibelt med Antec:s egna större nätaggstandard? Den är väl solid utan extrahål såvitt jag vet? (jag har dock inte pillat med en P183 själv)
Nackdelen är dock att nätagget i P183 verkar sitta ännu längre ner än tidigare P180-modellerna. Det är trångt vid insuget - kan inte påstå att jag gillar det (även om det verkar funka ok i praktiken ändå)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det där stämmer väl inte längre på P183? Där sitter ju en större täckbricka för att göra agget kompatibelt med Antec:s egna större nätaggstandard? Den är väl solid utan extrahål såvitt jag vet? (jag har dock inte pillat med en P183 själv)

Täckbrickan är solid. Ja, men nedanför täckbrickan har de stansat 24 st fyrkantiga hål i själva chassit.

Skrivet av Roger W:

Nackdelen är dock att nätagget i P183 verkar sitta ännu längre ner än tidigare P180-modellerna. Det är trångt vid insuget - kan inte påstå att jag gillar det (även om det verkar funka ok i praktiken ändå)

Jag har inte testat, men jag har vid något tillfälle slagits av tanken att det ser ut som att täckbrickan är vändbar vilket innebär att man i så fall skulle kunna sätta ett vanligt nätaggretat högre från golvet genom att rotera brickan 180°. Fast då kommer aggregatet inte att vila på de klackar som finns i botten på lådan. Å andra sidan fungerar det ju tämligen förträffligt redan nu, så jag inte känt mig tillräckligt motiverad att testa om det verkligen går. Jag har nöjt mig med tejpa-för-hålen-modden än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Täckbrickan är solid. Ja, men nedanför täckbrickan har de stansat 24 st fyrkantiga hål i själva chassit.

Det hade jag missat på bilderna, sorry.. De kunde inte stå emot att slå in nåra hål nånstans ändå alltså

Skrivet av gnurk:

Jag har inte testat, men jag har vid något tillfälle slagits av tanken att det ser ut som att täckbrickan är vändbar vilket innebär att man i så fall skulle kunna sätta ett vanligt nätaggretat högre från golvet genom att rotera brickan 180°. Fast då kommer aggregatet inte att vila på de klackar som finns i botten på lådan.

Fint att möjligheten finns (bara agget sitter stadigt så...)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det hade jag missat på bilderna, sorry.. De kunde inte stå emot att slå in nåra hål nånstans ändå alltså

Nä, frågan är bara varför? Hålet sitter direkt i anslutning till den lite trånga kammaren under nätaggretatet så man kan ju gissa om det kommer att sugas in ofilterad varmluft från baksidan eller om det kommer att dras kalluft genom filtret från framsidan förbi hårddiskarna. Men som sagt var - lyckligtvis är det ju lättmoddat. Men varför..?

Likaså levereras lådan med täckbrickor för slottarna som har stora hål i sig. Även detta för att dra in ofiltrerad varmluft från baksidan, eller hur tänkte de? Eller har de tänkt sig att luften ska pysa ut där på något mystiskt sätt, trots att lådan levereras med fläktar som drar ut luft och skapar ett undertryck? Det blev till att gräva lite i junkboxen och byta ut dem mot solida brickor direkt efter att jag packat upp den ur kartongen. Men varför...?

Det är som att de har tänkt ut en jättebra design över hur luftflödet ska vara i lådan. Sen litar de inte på sig själva och bestämmer sig för att öppna upp massa hål strax innan de drar igång tillverkningen.

I nedre delen av den här recensionen finns bilder som visar det jag beskrivit ovan:
Anted P183 review at SWEMOD.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Med en konventionell låda drar man istället hetluften från CPU, grafikkort och resten av datorn genom nätagget. Jättesmart?! Eller kanske inte...

Nej, det är ju klart att det inte är bra, jag hade snarare i åtanke att alla andra lådor jag har sett med nätaggregatet i botten av lådan så tar nätagget luften direkt genom ett eget hål i botten, som typ på fractal design r3.

Men det låter ju på er som att detta verkar fungera, i alla fall någorlunda. Jag får tacka för inputen så får jag fortsätta att fundera hur jag ska göra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Först av allt: lista ut vad det är som låter i nuvarande burken. Jo, självklart gör ju alla fläktarna ljud ifrån sig, men generellt så är det ju så att den högljuddaste källan dominerar ljudet. Jag misstänker helt klart att dina chassifläktar låter mer än din CPU-kylare och att det i nuläget inte skulle bli någon större skillnad om du satt den som passiv.

Vad kör du för grafikkort idag? Om du inte har speciellt varma komponenter i burken tror jag du tjänar mer i ljudnivå att stänga för övre fläktplatsen, än att ducta till den. (Möjligen kan du faktiskt sätta fläkten på CPU-kylaren och sen ducta den till övre fläktplatsen, men utan att ha en aktiv fläkt vid själva fläktplatsen)

Vill du få P180 tyst så är du till sist tvungen att byta fläktarna IMHO förresten. Kanske tex 800 rpm slipstream om du vill ha en enkel prisvärd kompromiss som kan vara acceptabel utan nedvoltning?
Passar kanske dock inte klockrent i taket, om du nu ska ha en fläkt där.

Tack för svaret.
Jag använder ett passivt grafikkort då jag inte spelar på datorn och nätagget är ett consair 750, så det är nog så tyst det kan bli. Det som återstår är CPU-kylaren och chassifläktarna. Kan man koppla in några fläktar som går att styra med antecs egna fläktkontroll, eller kan man fixa till det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MEGAPIXEL:

Tack för svaret.
Jag använder ett passivt grafikkort då jag inte spelar på datorn och nätagget är ett consair 750, så det är nog så tyst det kan bli.

Är det ett AX750 så är det nog sant, men är det ett HX eller TX så är du ganska långt från sanningen om du är en riktig ljudmotståndare

Skrivet av MEGAPIXEL:

Det som återstår är CPU-kylaren och chassifläktarna. Kan man koppla in några fläktar som går att styra med antecs egna fläktkontroll, eller kan man fixa till det på något sätt?

Mjae, inte utan permanenta ingrepp genom att klippa kablar osv... Kan nog vara enklare med en separat fläktkontroller, eller ev driva fläktarna med moderkortet (om det har nån slags fläktkontroll) eller helt enkelt fixa fläktar med bra "lagom" varvtal från början.

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett P180 och funderar på att byta ut alla fläktar mot Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm. Vill ha det så tyst som möjligt men samtidigt vill man ha ett bra luftflöde Någon som har dessa i sitt P180 och kan rekommendera dom?

Visa signatur

Intel Core I5 2500K @ 3,7 Ghz | Asus P8P67 Pro Rev3 | XFX 6950 2GB | Corsair Forces series 120 GB | DDR3 Corsair Vengence 1600Mhz (Blåa) | NZXT H2 | Zalman 600W-HP Silent |

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag, men kör du dem på fullvarv så tror jag inte burken blir mycket tystare än originalfläktarna på low. Jo, lite dovare mer harmoniskt ljud bör det bli, men jag undrar om det mäter bättre.

Är du villig att volta ner dem litegrann har du dock helt klart potential att få en tyst burk med ändå vettig kylning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu gissar jag, men kör du dem på fullvarv så tror jag inte burken blir mycket tystare än originalfläktarna på low. Jo, lite dovare mer harmoniskt ljud bör det bli, men jag undrar om det mäter bättre.

Är du villig att volta ner dem litegrann har du dock helt klart potential att få en tyst burk med ändå vettig kylning.

Känner inte att jag vill volta ner dem direkt, jag vill ju köpa ett par fläktar som jag kan köra på max och som är tysta och kyler bättre än original, har du något förslag på några andra sjyssta fläktar? Är det noctua som gäller då eller? Har nämligen en sån i mitt andra P180 och den är ju tyst och fin men det är väl priset som känns lite sådär..

Visa signatur

Intel Core I5 2500K @ 3,7 Ghz | Asus P8P67 Pro Rev3 | XFX 6950 2GB | Corsair Forces series 120 GB | DDR3 Corsair Vengence 1600Mhz (Blåa) | NZXT H2 | Zalman 600W-HP Silent |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellzenov:

Känner inte att jag vill volta ner dem direkt, jag vill ju köpa ett par fläktar som jag kan köra på max och som är tysta och kyler bättre än original, har du något förslag på några andra sjyssta fläktar? Är det noctua som gäller då eller? Har nämligen en sån i mitt andra P180 och den är ju tyst och fin men det är väl priset som känns lite sådär..

Slipstream 800 RPM eller Nexus Real Silent. Vissa fixar de senare på 12V men jag anser inte det blir helt tyst, dock bättre än originalfläktar. Nexus har förresten bäst kylning/ljudnivå av samtliga fläktar enligt SPCR.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jepp, Slipstream på 800rpm eller Nexus på 1000rpm är vettiga alternativ.
Annars kan du helt enkelt byta till gentle typhoons 1150 varvare istället för 1450.
De bör orörda vara tystare (+ trevligare ljudbild) och vara bättre luftflyttare än original.
1450 tror jag är lite för högt rpm för att vara en förbättring.

Sen beror det ju på vad du har mer i burken som gör oväsen

Noctua är inte direkt bättre och är dyrare, enligt de tester jag läst. Jag har dock aldrig köpt en noctua själv så kan inte garantera något

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Slipstream 800 RPM eller Nexus Real Silent. Vissa fixar de senare på 12V men jag anser inte det blir helt tyst, dock bättre än originalfläktar. Nexus har förresten bäst kylning/ljudnivå av samtliga fläktar enligt SPCR.

Skrivet av Roger W:

Jepp, Slipstream på 800rpm eller Nexus på 1000rpm är vettiga alternativ.
Annars kan du helt enkelt byta till gentle typhoons 1150 varvare istället för 1450.
De bör orörda vara tystare (+ trevligare ljudbild) och vara bättre luftflyttare än original.
1450 tror jag är lite för högt rpm för att vara en förbättring.

Sen beror det ju på vad du har mer i burken som gör oväsen

Noctua är inte direkt bättre och är dyrare, enligt de tester jag läst. Jag har dock aldrig köpt en noctua själv så kan inte garantera något

Okej tack för tipsen ska kolla upp dom! Noctua fläktarna är ju inte direkt snygga så dom kan jag vara utan
Ska fixa de nya fläktarna när jag uppgraderar till SB som jag snart ska göra. Är inget SLI lr CF som körs så någon jättevärme kommer nog inte alstras samt att en aftermarket kylare kommer köpas till CPU'n, vilken det blir återstår att se funderar på en Hyper 212.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om sidodörren från de andra P18x/19x modellerna passar på min P193?

Jag vill inte ha sidodörren med fläkt utan en flat dörr istället.

Kanske någon vill kastbyta? Mitt p193 v2 är helt repfritt.

Permalänk
Medlem

Måtten på P19x stämmer inte mot P18x iallafall, så mycket är jag säker på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Måtten på P19x stämmer inte mot P18x iallafall, så mycket är jag säker på.

Ok... Synd.

Undra hur det är mot 19x.. Någon?

Permalänk
Avstängd

Mitt p183 vart inte det minsta tystare av att dämpa hela sidan, taket och mitten plåten (där det sitter plast) med bitumen

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Biturbo:

Ok... Synd.

Undra hur det är mot 19x.. Någon?

Hur kommer det sig att du inte vill ha sidan med fläkten?
Låter den för mycket är en gissning?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Häpp, ville bara tipsa att CDON har rea, vilket bland annat omfattar P183 för 600 spänn!
http://cdon.se/hemelektronik/midtower_antec_p183_-_advanced_s...

Inte pjåkigt pris alls faktiskt! Svårt att argumentera för tex en R3 för det priset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Häpp, ville bara tipsa att CDON har rea, vilket bland annat omfattar P183 för 600 spänn!
http://cdon.se/hemelektronik/midtower_antec_p183_-_advanced_s...

Inte pjåkigt pris alls faktiskt! Svårt att argumentera för tex en R3 för det priset

Jäklar vad billigt! Synd att man precis beställt två moderkortsplåtar till sitt chassibygge. Kanske skulle beställa en och modda....

Visa signatur

Permalänk

Någon som vet om man får in ett CORSAIR AX 1200W i ANTEC MIDTOWER P193 EATX BLACK?

//Tistalion

Visa signatur

Stationär: Core i7 920 | Corsair Cooling Hydro H100 | Asus MAXIMUS IV EXTREME | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE | Asus GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair Obsidian 800D Svart | Windows 7 Professional 64-bit