Byte från comhem till ADSL, vilket ADSL ska jag välja ? UVTC ? Telia ?

Permalänk
Medlem

Byte från comhem till ADSL, vilket ADSL ska jag välja ? UVTC ? Telia ?

Hej!

Vi har köpt hus som vi kommer flytta in i den 1/12.
Nu bor vi i lägenhet och har Comhem tv, bredband(24/1) & telefoni

I huset så finns det bara ADSL att välja mellan, de flesta operatörer funkar vad jag vet här i stan..

Vilket ADSL ska vi välja ?

Använder internet 24h/dygn.
P2P (torrent)
FTP
Webserver
surfande på www...
Ibland något online spel typ counterstrike.

Hastigheten ska vara snabb och uppkopplingen stabil.
Ska ej finnas någon gräns på ner/uppladdning osv...

Jag ville helst ha Telia 24/2,5, men det tycker sambon är för dyrt (Kostar typ som comhems 24/1)
En nackdel med Telia är deras 18månaders bindningstid..

Hon är mer inne på att vi ska ha Universal Telecom 24/1, som är billigt.
Vi hade UVTC för 4år sedan då vi bodde på ett annat ställe som det ej fanns comhem på. Det funkade bra och var stabilt vad jag minns...

Men hur är det nu ? Funkar UVTC lika bra än ?
nackdelen är ju att det bara är 1mbit upload, vill gärna ha mer, telias 2,5mbit lockar mig mer, så typiskt att vi ska flytta från lägenheten med comhem som snart kommer med 8mbit upload här i stan, fast o andra sidan får vi ett eget hus

Vet att Universals kundtjänst här i Kristinehamn (Enda i sverige) ska läggas ner om ca en månad eller två, ska framöver endast finnas på Madeira (Portugal) Förut har de delat på samtalen.
Men förhoppningsvis finns det väl något svenskt nummer som man kan ringa som kopplar vidare till portugal, annars blir det väldigt dyrt om man måste ringa kundtjänsten...

Skriv gärna lite tips och råd ang ADSL..

Vi ska väl flytta över telefonen från comhem till fast abb igen hos telia eller UVTC.

Är det värt de där extra pengarna för att få Telia 24/2,5 istället för UVTC 24/1 ?

BBB har jag läst mycket negativt om så de har jag inte ens funderat på att skaffa, samma sak med glocalnet.....

Men finns ju även andra bolag, är något av dom bra ?

Permalänk
Medlem

Det man betalar för adsl är ju support iofs... så länge det fungerar spelar det ingen roll vilken operatör, iofs spelar routing och hastighet in också.
Telia har bäst routing och bra avhjälpningstid dock lång tid till support.
sen finns det alltid andra bra leverantörer... alla har haft nått negativt med någon så är det bara... det finns inte nån med bara nöjda kunder.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Medlem

ok...

Är det bara Telia och BBB som har snabbare upload än 1mbit ?

Det viktigaste är att internet inte går ner hela tiden osv, utan är stabilt...

Permalänk
Medlem

farsan har uvtc och verkar funka skitbra. fast ip också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssonm
Det viktigaste är att internet inte går ner hela tiden osv, utan är stabilt...

Det där hör oftast med ledningarna/modemet och hör sällan till dslammen och alla leverantörer kör oftast likadana dslammar.
Det som skiljer sig är tekniker och vilka modem de använder sig av mer eller mindre.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Avstängd

netatonce har högre upload också tror jag

Permalänk
Medlem

Eftersom du använder p2p, ska du inte skaffa glocalnet.
Själv har jag det.. (Ett misstag) =/

Köper man 24mbit av dem får man typ 10.

Jag hade telia 2,5mbit och det gick SNABBARE än vad det gör nu..
Ska byta tillbaks till telia... =D

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

okej, men att man bara får 10mbit av 24 med glocalnet beror väl på avståndet till telestation och kvalite på kablar..?

Trollhattan: netatonce finns ej i denna stad..

Permalänk
Medlem

Enkelt val, BBB's 20/3.. orka Telias dryga bindningstid.

Permalänk
Medlem

Efter allt jag läst om BBB så är det värt 18mån bindning hos telia för att få ett bredband som funkar....
BBB har jag inte hört något bra om, varken av folk jag känner som har/haft det och forum.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeuz
Enkelt val, BBB's 20/3.. orka Telias dryga bindningstid.