Permalänk
Medlem

Datorn startar om, utan att posta

Har fått ett jobbigt problem.
Min nya burk (se sign) har helt plötsligt slutat starta. Fläktarna går igång, power och hdd-led tänds för att efter 2-3 sekunder stängas av. Sen är den avstängd i några sekunder för att automatiskt förska starta igen med samma resultat.

Hinner inte få någon bild alls på skärmen, så ingen hjälp med att lokalisera felet.
Har kollat vattenkylningen efter läkage, men allt är som det ska. Nollställt CMOS med hjälp av jumprar på moderkortet utan någon framgång. Plockat bort alla enheter förutom moderkort, minne och grafikkort, dock fortfarande monterat i burken. Ingen skillnad.

Datorn kördes klockad till 3,5Ghz med Vcore 1,425V (Övrig spänning: VDimm +0,5V, FSB +0,1V, PCI Express +0,1V, (G)MCH +0,05V). Har varit Orthos-stabilt i en timme som jag testat som längst. Stängde av datorn på normalt sätt tidigare under dagen. (Det har inte varit några åskväder eller liknande under tiden)

Kan nånting i burken ha gått sönder?
För någon dag sen testade jag att nå 4Ghz-gränsen, men nådde inte ända fram (blåskärm när inloggningsrutan skulle komma fram). Hade då 1,585V som mest på Vcore.

Vet inte om detta kan ha någon inverkan...

Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?

Imorgon blir det tyvärr att montera ner hela skiten och felsöka utanför...suck

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ingen möjlighet att testa med en annan processor? Om du gjort clear CMOS så borde inte överklockningen vara kvar så om du stoppar i en ny processor borde den vara OK. Låter som om det kan vara den.

Permalänk
Medlem

Det verkar tyvärr vara ett av minnena som har gett upp. OCZ Titanium VX2 PC2-8000 CL4 2x1GB.
Dessa har jag ändå hållt inom deras specifikationer hela tiden. 4-4-4-15 i 1000Mhz på Vdimm 2,3V (+0,5 i DQ6 BIOS).

Datorn fungerar med en av modulerna, men den andra startar den inte ens med.

Tyckte de blev rätt varma, vet inte om det kan vara en anledning till att ett av dom har gett upp. Har returnerat dessa i alla fall nu...får se om jag ev köper till OCZ:s aktiva minneskylare till de nya.

Permalänk
Medlem

OT: Men vill bara tacka för att du skrev vad som var felet istället för "det är fixat nu"!

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?