Bygga eget chassi - vad behöver man tänka på?

Permalänk
Medlem

Bygga eget chassi - vad behöver man tänka på?

jag har nu som projket i skolan att bygga ett datorchassi, vad behöver man tänka på? självklara saker som att delarna ska få plats vet jag, men allt annat man kan behöva veta? alla tips välkommna, gärna länkar till andra som har byggt (dock ej här, har kollat på allas här)
tack på görhand

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Geeks
SweClockers

Testa sök runt lite i forumet så får du nog se ett hundratal byggen.

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

mjo, men jag hade lite funderingar, t.ex. hur ska man jorda datorn till chassit?
behöver man jorda de? vilka material bör man använda? om någn har tid så får denne gärna svara, men jag ska söka vidare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har byggt i MDF och det har funkat kanon. Vad du väljer för material spelar väl inte så stor roll men jag rekomenderar att du ritar lite på ett chassi innan du börjar bygga. Goolge sketchup funkar väldigt för för sånt och i min signatur har du länk till ett arkiv med en massa färdiga datormoduler du kan använda dig av.

Permalänk
Medlem

Vad du bör tänka på är väll att kolla igenom din konstruktion flertalet gånger innan du börjar bygga, samt att få tillräkligt med cirkulation av luft i chassit.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Mät alltid 2 ggr, fult om det blir fel

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Mät alltid 2 ggr, fult om det blir fel

Mät fler än 2 ggr.

Tänk på att allt är stabilt och tänk ut smarta lösningar på placering av olika hårdvara samt hur grunden ska se ut från början. I mitt projekt svetsade jag en stomme som jag satte aluminiumplåtar på, sedan så har jag ritat lite och funderat lite så har det blivit som det blivit. Har också gjort fel, felmätningar osv. Men människan vore inte klokare pga färre misstag.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Tack, massor med tips till en nybyggare

Sketchup, finns det nå motsvarighet i Linux? eller funkar den med Wine kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Va noga me att mäta... och planera bygget noga... du måste oxå vara beräd på att ändra ritningen under byggets gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
Va noga me att mäta... och planera bygget noga... du måste oxå vara beräd på att ändra ritningen under byggets gång

Om man inte går igenom hela ritningen fullt och bestämt sej för exakt det utseendet.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]