Hjälp mig hitta vettig skönlitteratur!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Säger som andra. Liftarens guide till galaxen.
Otroligt bra bok som vidgar ens vyer på livet, universum och allting.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9100102350

Passa på allihop. 29 spänn just nu! Ordinarie ~200:-

Igår kostade den 29 spänn, men varför kostar den 132Kr nu?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
zianha är en klok ung man, lyssna på honom. Gaiman tar nog platsen som min favoritförfattare.

Förutom att jag inte är man, och inte särskilt ung, så var det rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zianha
Förutom att jag inte är man, och inte särskilt ung, så var det rätt!

zianha är en klok, inte inte så ung kvinna, lyssna på henne. Gaiman tar nog platsen som min favoritförfattare.

Lyssna på How To Talk To Girls At Parties för en liten aptitretare. Inte i klass med hans riktiga romaner, men en nog så charmant novell. Helt lagligt!

http://www.neilgaiman.com/exclusive/shortstories/partiesstory...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

the great gatsby och djurfarmen!

annars är kejsaren böckerna (av Conn Iggulden) bra

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Igår kostade den 29 spänn, men varför kostar den 132Kr nu?

Fasen, verkar som rean är slut då. Var av en slump jag såg 29:-

Annars är 29 kronor sjukt lite pengar för över 800 sidor. Fan billigare än toapapper. Man kan läsa den på dass och sen torka sig med de sidorna man klar med.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

några tips:

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet av Lotta Lotass
New York-trilogin av Paul Auster
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Pesten av Albert Camus
Brott och straff av Fjodor Dostejevkij
Den svarta boken av Orhan Pamuk
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
Slaktarpojken av Patrick McCabe
Anna Karenina av Leo Tolstoj
Cigarett, pool, volt av Per Hagman
Den galopperande svensken av Sture Dahlström
Jonathan Strange och Mr. Norrell av Susanna Clarke
Glaskupan av Sylvia Plath
Processen av Franz Kafka

nu borde du klara dig några månader.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen reader MEN har endå läst 2 böcker under mitt snart 22åriga liv och jag måste rekomendera En komikers uppväxt av Jonas Gardell.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
några tips:

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet av Lotta Lotass
New York-trilogin av Paul Auster
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Pesten av Albert Camus
Brott och straff av Fjodor Dostejevkij
Den svarta boken av Orhan Pamuk
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
Slaktarpojken av Patrick McCabe
Anna Karenina av Leo Tolstoj
Cigarett, pool, volt av Per Hagman
Den galopperande svensken av Sture Dahlström
Jonathan Strange och Mr. Norrell av Susanna Clarke
Glaskupan av Sylvia Plath
Processen av Franz Kafka

nu borde du klara dig några månader.

Du rekommenderar alltså Dostejevkij och Kafka till en person som med egna ord "har nog inte läst så mycket tidigare"?

Dessa böcker är givetvis bra, men om man inte läst så mycket tidigare är det nog inte de första böckerna man ska ge sig i kast med.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du rekommenderar alltså Dostejevkij och Kafka till en person som med egna ord "har nog inte läst så mycket tidigare"?

Dessa böcker är givetvis bra, men om man inte läst så mycket tidigare är det nog inte de första böckerna man ska ge sig i kast med.

oj. det missade jag helt. då kan man nog stryka minst halva listan.

dessutom stavade jag fel. Dostojevskij ska det vara.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte skönlitteratur i allmänhet, eftersom jag inte riktigt ser poängen i att läsa en massa påhittad goja..
Det känns mest kämpigt att anstränga sig för att läsa tycker jag, mer än värdet jag får ut av det.
Om jag vill ha underhållning tycker jag det är mycket trevligare att se någon bra film, eller spela något bra dataspel.

Läser jag så är det för att lära mig något. Därför läser jag nästan enbart faktaböcker eller möjligen vissa självbiografiska böcker. Det är jag helt nöjd med.

Bland de få skönlitterära böcker jag gillat finns dock tex Stiftelseböckerna av Isaac Asimov. Grundtanken i dem handlar om utvecklandet av en matematisk/psykologisk supervetenskap som gör att man kan förutsäga grupper av människors framtida beteende och därmed till stor del också mänsklighetens framtid.
Dock kanske de böckerna inte är attraktiva för alla.

Jag gillar dem nog mycket eftersom jag själv är matematiker och gillar Science fiction.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Isaac Asimovs böcker, speciellt Stiftelsetriologin. Många håller nog med mig när jag säger att Asimov är den bästa Science-Fiction-författaren någonsin och en av de bästa över huvud taget. En liten varning dock: Asimov är inte den som skriver om djupa karaktärer och han har fått kritik för att skriva på ett färglöst sätt. Asimov fokuserar mer på själva historien och mindre på hur den levereras.

Arthur C Clarke > Asimov om det handlar om riktig science fiction. Asimov är kanske bättre som skönlitteraturförfattare men riktig sci-fi är Clarkes domän.

Det jag menar är att iafall jag gör skillnad på science-fiction (rama/2001) och fantasy i rymden (Star Wars och Stiftelseböckerna).

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

men det som e bra med asimov e att de e så gamla.... t,ex. I, robot är från 50-talet...

underbar skildring om hur världen kommer att se ut

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Måste ju rekommendera Guds Vrede av Fredrick Forsythe. Sen även Ikon av samme författare. De är lite utdaterade nuförtiden men fortfarande bra. Guds Vrede utspelar sig under det första gulfkriget och Ikon i ryssland. Rätt mycket dagens ryssland över det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
Den galopperande svensken av Sture Dahlström

Kanske inte heller en lysande bok om man inte är läsvan, den är visserligen ganska linjär, men Dahlström kräver ändå att läsaren hänger med rätt bra.

I övrigt så är Sture Dahlström den enda författare Sverige någonsin behövt.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
men det som e bra med asimov e att de e så gamla.... t,ex. I, robot är från 50-talet...

underbar skildring om hur världen kommer att se ut

Har Clarkes samling med short storys. De sträcker sig från 30-talet till idag.
Ska du ha en framtidssiare så finns det, imo, ingen bättre än Clarke.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Kanske inte heller en lysande bok om man inte är läsvan, den är visserligen ganska linjär, men Dahlström kräver ändå att läsaren hänger med rätt bra.

I övrigt så är Sture Dahlström den enda författare Sverige någonsin behövt.

yes sir.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Glömsk

Hur gick det nu då, börjat läsa skönlitteratur?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Skäms över detta, -nej jag har inte skaffat en bok ännu.
Har läst lite smått om böckerna ni tipsat men det är så svårt att välja. Måste även säga att jag varit lite upptagen.

Hur är Hitlers böcker? Finns ju två delar av Mein Kampf. Någon som läst de?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf

Hur är Hitlers böcker? Finns ju två delar av Mein Kampf. Någon som läst de?

Jag köpte första delen för jag var lite intresserad hur denne skadade människa fungerade, men jag tröttnade efter halva... Jag skulle inte rekommendera någon att köpa den iaf.

Permalänk

Vindens Skugga - Carlos Ruiz Zafon

Grymt bra!