Permalänk
Medlem

Jag hatar alla som inte kan ta att en bil med en övningskörningsskylt bak kör om dom... Det här hänt flera gånger när jag varit ute och kört i 120 kanske och blåst förbi nån lallande medelåldersgubbe som ligger och tvinar 85-90 i sin nya fina bil, och visp så blir det fart på han. Det är så sjukt jobbigt sen när dom ska köra om bara för att att dom ser skylten. Dom gör det på konstiga och ibland livsfarliga ställen bara för att göra en tvärinbromsning så fort dom är förbi så att man nästan hamnar i arslet på satskapet!

Det var dock roligt en gång när jag och far hade glömmt att ta av skylten och han körde och det hända samma sak . Farsan var nästan tvungen att tvärnita och skriker "Nu jävlar!". Eftersom det var 2 filigt så lade sig gubben mitt över linjen mellan filerna också. Far slänger in 5an trycker plattan i mattan och drar om på insidan. Dumt kanske men det var lite roligt när han skulle försöka köra om igen men hans fina nya BMW inte orkade hänga med passaten våran...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skönt att ligga bakom övningskörare, även om de ibland tenderar att åka 5km/h under hastighetsbegränsningen (säkerhetsmarginal?) så brukar majoriteten alltid åka en jämn och fin hastighet. Det pendlar inte mellan 75-95, när 70-sträckan övergår till en 90-sträcka så är dom på gasen tillräckligt snabbt och mycket för att komma upp i gällande efter max ett par billängder, när en 90-sträcka övergår till en 70-sträcka så släpper dom gasen och landar på 70 max en eller två billängder in på 70-sträckan.

Kort sagt så är nästan alla övningskörare förutsägbara, vilket gör att jag kan lägga mig 100 meter bakom och utan större besvär hålla det avståndet. Ligger man bakom en vanlig svenssonbil så blir det tuggummirörelse direkt. Åker jag på i 90km/h bakom en bil utan övningskörningsskylt, och inte varierar min hastighet, så kommer avståndet till framförvarande variera mellan en billängd och 150 meter.

Men jo, många har problem med den lilla gröna skylten. Övningskörde/samåkte med morsan varje dag längs länsväg 73 på södertörn, vet inte hur många av er som har åkt den men den övergår iaf från tvåfilig motorväg till enkelfilig (men med breda vägrenar) motortrafikled (90-väg) som räcker i ca 1.5-2km innan den övergår till vanlig 90-landsväg. När motortrafikleden tar slut så tar även gatulyktorna slut, så på vinterhalvåret så går det från väl upplyst till kolsvart, samtidigt som vägen smalnar av.

Många är gångerna då jag blev omåkt på motortrafikleden då jag höll 90, bara för att behöva köra om dom bilarna när vi kom ut i mörka, läskiga skogen. Min hastighet var oförändrad. Ibland undrar man vad diverse körskolor och uppkörningsinspektörer sysslar med när dom delar ut körkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
Far slänger in 5an trycker plattan i mattan

låg han på 10e växeln eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
tenderar att åka 5km/h under hastighetsbegränsningen (säkerhetsmarginal?)

det beror ju i och för sig vad man har för bil. alla bilar visar ju högre hastighet än vad man egentligen kör. farsan ställde om sin hastighetsmätare så den mätte någorlunda exakt (1km/h högre än den egentliga hastigheten), sen vet jag att många bilar utan problem visar 8-9km/h för snabbt. och ändå ligger folk i arslet när jag ligger precis i 70km/h på mätaren vilket innebär att dom ligger i närmare 80. men det är ju så, är man ute och övningskör så agerar man ju stoppkloss hur man än kör för vissa antar jag :/

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Fick en trevlig nyårspresent igår, någon hade varit så trevlig och backat in i baken på min bil och inte lämna någon lapp.
Nå, tur att det var bara höger baklykta som gick sönder och att det är en slit och släng Corolla som jag inte bryr mig om men blev bara så förbannad på vem det nu var som gjorde det. Dålig stil och bara sticka.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Oj, vilken smaskig tråd Roligt att läsa om folk och hur dom beter sig i trafiken. Själv kan jag bidra med vad jag stör mig på i trafiken. Jag pendlar ca 12-13mil om dagen så jag ser ofta många farliga situationer.

Varje dag ser jag folk som struntar i stopplikt när dom kör ut på t.ex. 90-vägar. Dagligen. Och när det väl händer en olycka vid en sån korsning kan man dagen efter i tidningen läsa att nån viktigpetter säger sig ha räknat ut att si och så många liv kunde räddats om det istället hade varit 70 i korsningen. Grädden på moset är ju när dom mer än gärna citerar nån tok på VV eller NTF som mässar om att hastighet dödar. Skitsnack! Såna olyckor beror enbart på stress och slarv hos dom som ska köra ut på vägen. Att lägga skulden på för hög hastighet (oavsett om hastigheten är 70, 90 eller 150) är bara löjligt. Om så självaste Ronnie Peterson hade kommit i 200km/h är det väl ingen ursäkt för att bete sig dumt och ändå köra ut på vägen?

Nu när snön (rättare sagt blask, bor ju i Skåne ) kommit är det ju alltid förvånansvärt många som håller samma hastighet som på sommaren. Helt otroligt. Likaså är det ofattbart med folk som kommer körandes med bilar som är täckta med snö. Förstår dom inte att ljusena knappt syns om man har 1dm blötsnö runt om? Eller att det blir en grumlig soppa för alla bakomvarande trafikanter när dom låter fartvinden blåsa av pudersnön istället för att dra av den själv med en borste innan dom kör iväg?

Alla småbarnsföräldrar som kör runt i Chrysler Voayger-bilar och sitter mer bakåtvända mot sina barn än vad dom sitter framåtvända och koncentrerar sig på vägen borde bli av med lappen, alternativt bli tvångsmatade med smörjfett. Varenda dag ser man folk som sitter skickar bananskal, CD-skivor, nappflaskor och vem vet vad fram och tillbaka i bilen. Inte konstigt att dom vinglar värre än en alkoholpåverkad person.

Vågar jag nämna alla nyrika mellanchefer i 30-40 årsåldern som ställer farthållaren i sina leasade V50/9-3 mm. exakt 29km/h för fort och som kör så nära en att man känner deras flåsningar i nacken? Ja, det gör jag faktiskt och jag gillar dom inte alls. Å andra sidan kan man ju faktiskt skratta åt dom lite eftersom i 9 fall av 10 är deras T5/Aero-utrustade bilar substitut för något dom saknar. Alltså är det "penisförlängare" som ska in på vågrätt 3.

Sen vill man ju även skaffa nya glasögon och hjullager i nacken åt dom som aldrig använder sidospeglarna/slänger ett getöga över axeln när dom ska göra omkörningar/byta fil.

En Anger Management-kurs hade kanske kunnat vara något för dom som alltid måste vara så aggressiva i trafiken? Liksom, om man möter nån som kör med helljus/dimljus/whatever på måste man väl inte fläska på i 5 sekunder med samma mynt? Det räcker väl med att kort blinka till? Känns betydligt mycket trevligare iaf.

Likaså skulle man vilja dra ett par gipsskruvar i knäna på dom som tvunget måste pendla 30km/h upp och ner för att ta sig framåt. Hur svårt kan det vara att koncentera sig lite på sin körning och hålla jämn fart?

Om man vänder lite på steken - hur vill ni att trafiken ska vara? Själv skulle jag gärna se att många tog efter duktiga yrkeschaufförer, dvs. man betraktar sin framfart på vägarna med en sund stolthet. Till exempel är det då en självklarhet att man har med sig reservlampor, verktyg och annat för oförutsedda händelser med sig i bilen. Bilen är alltid i gott skick, rätt ringtryck, rena rutor mm. Likaså behandlar man andra trafikanter med respekt, man håller säker och jämn hastighet, blir inte arg för att nån gör ett misstag, man håller säkra avstånd etc. Hur gött hade det inte varit att få köra med såna trafikanter?

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Fick en trevlig nyårspresent igår, någon hade varit så trevlig och backat in i baken på min bil och inte lämna någon lapp.
Nå, tur att det var bara höger baklykta som gick sönder och att det är en slit och släng Corolla som jag inte bryr mig om men blev bara så förbannad på vem det nu var som gjorde det. Dålig stil och bara sticka.

Min bil blev påbackad/påkörd 3-4 gånger i sommar. Fick iof tag på en av förövarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Du är medveten om att man ska hålla sådan hastighet att man kan stanna/hantera alla plötsliga situationer på ett trafiksäkert sätt?
Med andra ord så borde du ha sänkt hastigheten en aning tills du vetat vad som dolde sig bakom krönet och således borde du inte ha haft så stora problem med att sakta in/stanna för hur hade det gått om du fått möte?

Det där är en jäkligt dum och luddig lag som knappast går att följa till 100%. I sådana fall kan du aldrig köra fortare än 30 km/h på mindre vägar och kanske 50 km/h på alla andra vägar.

Inte så att den tillämpas heller. Ligger någon mitt i vägen bakom ett krön eller kurva i 30 km/h på 90-väg och du kommer i 90 km/h och krockar med denna bil så kommer sannolikt den andre föraren dömmas (om han/hon lever) för vårdslöshet i trafik. Polisen kan till och med ge böter om du kör extremt sakta på större vägar och utgör en fara för andra trafikanter.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ska man rakt fram i rondell kan man skippa blinkers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Öh, hur ska man då veta om du ska köra ur rondellen eller köra runt om man är den som står och väntar på att få köra in?

I ditt exempel ska du kanske inte bara köra. Men i en mer förekommande rondell, 4-vägs rondell, så ska du inte blinka förens du ska åka ut om du ska rakt fram. Jag kuggade mig på det på uppkörningen för att jag blinkade först vänster för att visa att jag inte skulle åka åt höger, och sedan efter den första utfarten så blinkade jag höger för att jag skulle ut. Det kuggade dom mig på.

Permalänk
Medlem

Trafikförordningen säger:

Citat:

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Men att Ninoquir inte har koll på reglerna är väl redan etablerat här i tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Trafikförordningen säger:

Men att Ninoquir inte har koll på reglerna är väl redan etablerat här i tråden

Yup.. den lagen borde alla ha fast präntat i huvudet, jag har det allafall:
Du skall anpassa hastigheten så att du kan stanna framför varje förutsägbart hinder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Vintertid så vinkar jag alltid förbi lastbilar om de kommer när jag tänker gå över ett övergångsställe, låter till och med bli att trycka på knappen till trafikljusen som finns vid en del övergångsställen för att dom ska slippa bromsa in och det uppskattas i princip alltid av chaffisarna.
Okej jag har inte lastbilskort själv men jag hade planer på att ta det när jag gick transportteknik på gymnasiet men det blev inte pga medicinska förhinder så jag har iaf erfarenhet av att köra ett fullastat timmerekipage och det är inte alltid så lätt att få stopp vintertid med ett sånnt.
Tråkigt nog så tar folk väldigt liten hänsyn i trafik i städer/samhällen både till förare av tunga ekipage, fotgängare och andra som inte sitter i en personbil som är smidigare än ett fullastat lastbilsekipage.

För att inte tillägga alla lastbilschaffisar som kör 1 - 2 meter bakom dig i 90 km/h för att dom har bråttom eller om dom inte har vett nog att hålla avstånd.

2 ton personbil vs 40 ton lastbil känns ju jäkligt kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Trafikförordningen säger:

Men att Ninoquir inte har koll på reglerna är väl redan etablerat här i tråden

Trafikförordningen säger att man inte ska hålla högre hastighet än att man kan stanna vid varje förutsebart hinder och bibehålla kontrollen över fordonet, okej Ktotte vem av oss två har störst chans att stanna samt bibehålla kontrollen över fordonet när en älg kliver upp på vägen 50 meter framför oss om du ligger i 130-140 på 110-väg och jag ligger i 90 på samma väg? Vi säger att det är skymmning men på en raksträcka det hela sker eftersom detta hinder är något som är förutsebart då dessa djur rör sig över vägar i gryning och skymmning. Så vem av oss tror du har bäst chanser att stanna, bibehålla kontrollen och slippa åka till sjukhus efter ett sådant möte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
För att inte tillägga alla lastbilschaffisar som kör 1 - 2 meter bakom dig i 90 km/h för att dom har bråttom eller om dom inte har vett nog att hålla avstånd.

2 ton personbil vs 40 ton lastbil känns ju jäkligt kul.

Ett lastbilsekipage får enligt lag inte framföras i högre hastighet än 80km/h vilket innebär att om ett lastbilsekipage lägger sig på så nära avstånd i den hastigheten begår föraren ett lagbrott dels gällande hastigheten men även ett lagbrott då han ligger för nära.
Då hastigheten registreras på färdskrivarbladet så har föraren i fråga ingen chans att smita undan heller om polisen skulle bli kontaktad.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat? Jag hade satsat mina pengar på mig. Jag har ingen aning om vilken körskicklighet du har, vad du åker för bil, vilket skick dina bromsar är i eller hur pass bra uppsikt och reflexer du har.

Jag har vart med om ett antal olika situationer som har krävt kraftiga inbromsningar och undanmanövrer, och ingen gång var jag ens i närheten av att tappa kontrollen över bilen. Ditt exempel är dock inte särskilt lämpligt, eftersom att de flesta 110-vägarna i Sverige skyddas av viltstängsel, och då skulle alltså en älg på vägen inte räknas som ett förutsägbart hinder. Hur läskigt du än tycker det är att åka 130 km/h så kan jag lova dig att jag aldrig kör snabbare än att jag bibehåller 100% kontroll över min bil.

Ett lastbilsekipage får framföras i 90km/h om det saknar släp och det är en motorväg. Varför envisas du med att dra upp reglerna när du inte kan dom?

Permalänk

Som Ktotte påpekade så får en tung lastbil (totalvikt över 3,5 ton) utan släp framföras i 90 km/h på en motorväg där det råder 110 km/h.
Tunga lastbilar med tung släp får däremot framföras i högst 80 km/h.
På 90 väg får du alltså inte köra i 90 med tung lastbil utan släp..

Ktotte låter som en typisk ung/medelålders man som överskattar sin körförmåga, vi vet ju alla vad som brukar hända med såna..

Permalänk
Medlem

Ja, långa och hälsosamma liv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Trafikförordningen säger att man inte ska hålla högre hastighet än att man kan stanna vid varje förutsebart hinder och bibehålla kontrollen över fordonet, okej Ktotte vem av oss två har störst chans att stanna samt bibehålla kontrollen över fordonet när en älg kliver upp på vägen 50 meter framför oss om du ligger i 130-140 på 110-väg och jag ligger i 90 på samma väg? Vi säger att det är skymmning men på en raksträcka det hela sker eftersom detta hinder är något som är förutsebart då dessa djur rör sig över vägar i gryning och skymmning. Så vem av oss tror du har bäst chanser att stanna, bibehålla kontrollen och slippa åka till sjukhus efter ett sådant möte?

Ingen av er skulle stanna, så då beror det på bilen. En tillräckligt låg bil som har tillräckligt med rörelseenergi (både från vikt samt hastighet), skulle vara att föredra. Denna skulle bli minst skadad då den rent tekniskt sätt skulle kunna klippa benen och sedan pasera under älgen innan den faller på bilen Jag och några vänner diskuterade igår om inte en bugatti veyron(stavning? jag e nyvaken) som körde i 400 km/h skulle vara bäst i ett sådant fall. Visst, du skulle mosa bilen, men du skulle förmodligen inte få en älg genom rutan

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Just nu i dessa vintertider har jag tänkt mycket på den idiotiska lagen om att gående har företräde vid övergångställen. i storstäder kan jag förstå till viss del, men i småorter är den lagen helt knasig enligt mig.
många gångtrafikanter verkar tro att bromssträckan på en väg med packad snö är 5m på 50 väg, tyvärr.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

-Folk som kör ut på motorvägen i 65km/h WTF! De flesta motorvägar har hyfsat långa påfarter för att även en gammal skitbil ska kunna accelerera upp till 90km/h.

-Folk som bromsar hårt i enkla kurvor.. Sålänge man inte har bakelitdäck och helt fel spårval går det oftast kanon att hålla hastighetsbegränsningen även fast det svänger lite.

-Folk som byter fil utan att kolla alls. Har varit nära massor av gånger att smälla på det viset.. Man måste undvika att ligga i döda vinkeln helt enkelt.

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Ärligt talat? Jag hade satsat mina pengar på mig. Jag har ingen aning om vilken körskicklighet du har, vad du åker för bil, vilket skick dina bromsar är i eller hur pass bra uppsikt och reflexer du har.

Jag har vart med om ett antal olika situationer som har krävt kraftiga inbromsningar och undanmanövrer, och ingen gång var jag ens i närheten av att tappa kontrollen över bilen. Ditt exempel är dock inte särskilt lämpligt, eftersom att de flesta 110-vägarna i Sverige skyddas av viltstängsel, och då skulle alltså en älg på vägen inte räknas som ett förutsägbart hinder. Hur läskigt du än tycker det är att åka 130 km/h så kan jag lova dig att jag aldrig kör snabbare än att jag bibehåller 100% kontroll över min bil.
Ett lastbilsekipage får framföras i 90km/h om det saknar släp och det är en motorväg. Varför envisas du med att dra upp reglerna när du inte kan dom?

Jo det förstår man ju, du som är bättre förare än den bästa proffsförare.
Jag skulle tro att jag har fullt tillräcklig körskicklighet, jag överskattar den inte iaf som du verkar göra då du påstår att du inte kör på annat sätt än att du har kontroll över din bil till 100%.
Nu var det väll ändå fråga om att köra bil och inte åka eller har jag missat något?
Mina bromsar är i väl fungerande skick iaf så dom skulle knappast fela vid ett sådant tillfälle.
Gällande reflexer så är då mina goda men är olyckan väl framme så tvivlar jag på att någon normal människa har superreflexer som du verkar vilja påstå att du har. Likaså gällande uppsikt, dock är jag relativt säker på att jag skulle upptäcka djur och dylikt i vägkanten/skogskanten bättre än dig.

Jag tror inte att du är riktigt ärlig när du påstår att du aldrig har varit nära att förlora kontrollen över din bil i de situationer du nämner men oftast så sminkar ju män sin förmåga en aning.

Mitt exempel fungerar utmärkt åtminstonde här där jag bor då det finns många vägar med skyltad hastighet 110km/h utan viltstängsel, kör nästan dagligen efter väg E45 och merparten av den saknar viltstängsel trots att den är skyltad till 110km/h och flertalet andra vägar med samma hastighet häromkring saknar viltstängsel men inte djur som tex ren, älg och dylikt vilket nog gör att jag genom att jag har större erfarenhet av att färdas på sådanna vägar skulle ha en lite bättre chans än du att klara mitt exempel.
Viltstängsel är heller ingen garanti för att inte dessa djur ska befinna sig på/vid vägarna.
Oavsett väg med eller utan viltstängsel så bör man ALLTID vara beredd på att djur kan befinna sig på vägarna och i skymmning/gryning så anser iaf jag att dessa är ett förutsebart hinder vartsomhelst i Sverige.

Förvisso har kanske reglerna ändrats (dock har jag varken läst eller hört något om detta) men de teoriböcker jag hade när jag tog körkortet och läste för lastbilskortet för ca 4 år sedan så stod det i dessa att högsta tillåtna hastighet för lastbil med totalvikt ÖVER 3,5 ton var 80km/h.
Med andra ord så utifrån de regler som jag fick inpräntade i mig vid körutbildningen så kan jag reglerna, om ändringar har skett så erkänner jag att jag tyvärr missat detta men du verkar inte så kunnig på alla regler själv så ett tips är kanske att sopa rent framför din egen dörr innan du säger något vidare om regler?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Som Ktotte påpekade så får en tung lastbil (totalvikt över 3,5 ton) utan släp framföras i 90 km/h på en motorväg där det råder 110 km/h.
Tunga lastbilar med tung släp får däremot framföras i högst 80 km/h.
På 90 väg får du alltså inte köra i 90 med tung lastbil utan släp..

Ktotte låter som en typisk ung/medelålders man som överskattar sin körförmåga, vi vet ju alla vad som brukar hända med såna..

Då måste reglerna ha ändrats de senaste 4 åren eftersom det enligt den teori som jag läste för körkort och lastbilskort gjorde gällande att högsta tillåtna hastighet för lastbil med totalvikt ÖVER 3,5 ton var 80km/h.

Tillslut så hamnar dessa i olycksstatistiken som aldrig verkar förändra sig utan unga män toppar den alltid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ingen av er skulle stanna, så då beror det på bilen. En tillräckligt låg bil som har tillräckligt med rörelseenergi (både från vikt samt hastighet), skulle vara att föredra. Denna skulle bli minst skadad då den rent tekniskt sätt skulle kunna klippa benen och sedan pasera under älgen innan den faller på bilen Jag och några vänner diskuterade igår om inte en bugatti veyron(stavning? jag e nyvaken) som körde i 400 km/h skulle vara bäst i ett sådant fall. Visst, du skulle mosa bilen, men du skulle förmodligen inte få en älg genom rutan

Tja med lägre hastighet så har man iaf bättre förutsättningar att i tid reagera och om inte annat eventuellt veja för älgen vilket innebär att man har större chans att klara sig oskadd ur det hela.
Lägre hastighet innebär också större möjlighet att bibehålla kontrollen över fordonet i denna situation vilket innebär större chanser för att situationen inte ska bli värre än den redan är.

Har hört talas om folk som kört i hög hastighet på fin sommarväg och raksträcka rakt in i en arbetande asfaltsvält, hade lägre hastighet hållits kanske föraren hade varit mindre koncentrerad på att trampa ner gasen så mycket som möjligt och haft tid att reagera på vad som fanns på vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Har hört talas om folk som kört i hög hastighet på fin sommarväg och raksträcka rakt in i en arbetande asfaltsvält, hade lägre hastighet hållits kanske föraren hade varit mindre koncentrerad på att trampa ner gasen så mycket som möjligt och haft tid att reagera på vad som fanns på vägen.

Men det där handlar om bristande koncentration och engagemang. En förare som kör i 70km/h och halvsover anser jag vara farligare än en koncentrerad och fokuserad förare som kör i 110km/h (exempelhastigheter).

Själv pendlar jag 13mil om dagen och ser gott om apatiska folk som tänker på allt annat än bilkörning. Dom olyckor jag sett under dom 2 år jag pendlat denna sträcka har aldrig berott på för hög hastighet (förutom nu vid vinterväglag, men det är en annan femma). Alla olyckor som har varit har skett i korsningar där stressade och ouppmärksamma människor kört ut mitt i trafiken utan att ha sett sig för. Det kan man knappast skylla på för hög hastighet som hela den här tråden verkar handla om (och rondellkörning ).

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Just nu i dessa vintertider har jag tänkt mycket på den idiotiska lagen om att gående har företräde vid övergångställen. i storstäder kan jag förstå till viss del, men i småorter är den lagen helt knasig enligt mig.
många gångtrafikanter verkar tro att bromssträckan på en väg med packad snö är 5m på 50 väg, tyvärr.

Det är väl inte alla övergångsställen utan bara de med trianglar framför?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

körde i en rondell när helt plötsligt en bil kör in i rondellen precis framför mig utan att lämna företräde till mig och dom andra som var i rondellen före. inget speciellt kanske men jag började skratta för mig själv när jag såg att killen käkade banan samtidigt som han pratade i telefon och fixade till slipsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Det är väl inte alla övergångsställen utan bara de med trianglar framför?

Alla oövervakade övergångsställen. Dvs. dom som saknar trafikljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Då måste reglerna ha ändrats de senaste 4 åren eftersom det enligt den teori som jag läste för körkort och lastbilskort gjorde gällande att högsta tillåtna hastighet för lastbil med totalvikt ÖVER 3,5 ton var 80km/h.

Enligt vägverket så: Hastighetstablå

Står inte när det ändrades, men det stämmer att de får köra 90 på motorväg och motortrafikled. Sen kan det ju diskuteras om en del av dem verkligen håller 90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Det är väl inte alla övergångsställen utan bara de med trianglar framför?

Det gällar alla oövervakade övergångsställen. Dvs. Överallt där det är ett övergångsställe utan rödljus.

Det mest irriterande i trafiken är förmodligen idioter som blir arga för att "man kör som en idiot", "Gör idiotiska saker" osv. när de är de själva som inte har reglerna rätt och orsakar hela situationen. Här i stockholmsområdet kan du ju försöka följa högerregeln stengårt i en T-korsning. Räknar du med att andra bilister som kommer från vänster ska stanna så smäller det nog innom 2-3 svängar, eller åtminstonne ger upphov till komentarer som de ovan.

Något annat irriterande, som man som tur är inte råkar ut för allt för ofta, är om man får någon framför sig på en påfart som vägrar fatta att man måste accelerera för att kunna komma ut på en trafikerad väg.

Jag ska köra upp på en 70-väg och jag har en snigel framför mig på påfarten. Vi kommer upp i ~40km/h när snigeln plötsligt svänger ut framför en bil på vägen, bara för att snigeln upptäcker att påfartssträckan börjar ta slut. Bilen på vägen får tvärnita och kvar står jag på påfarten, utan att ha någon väg kvar att accelerera på och utan någon större lust att slänga mig ut framför någon och hoppas att de hinner brimsa. Fy fan vad arg jag var! Till slut kom det en större lucka och eftersom jag hade ivf lite motor i den bilen så kunde jag komma ut i den utan att någon på vägen fick bromsa.

En annan fin grej är en rondell som är tvåfilig, där även vägarna ut och in är tvåfiliga, men ena vägen går bara ~15-20m innan den slutar i en T-korsning med en enkelfilig väg. Grejjen är att ALLA ska svänga vänster i den T-korsningen, men bara 25-50% fattar att man då ska lägga sig i vänsterfilen i T-korsningen om man ska svänga vänster, istället så ligger de i högerfilen och drar en vänstersväng och kapar vägen för de som kör som man ska.

En gång så ör det en stor röd SUV med kromfälgar som drar en sån vänstersväng precis framför mig, visserligen sätter han på blinkersen men kapar endå vägen för mig 1sec efter. Jag blir tvungen att stanna för att inte krocka och så tutar jag till med tutan för att uppmärksamma föraren att det låg en bil brevid honom. Då stannar han mitt i vägen och kliver halvt ur bilen och undrar vafan jag tutade på honom för, istället för att bara se att han blinkade ANTA att han bara "kommit fel" och istället för att "Hänga på tutan" släppa in honom (vilket var precis vad jag gjorde, annars hade vi krockat).

Fyfan va arg jag blev!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Enligt vägverket så: Hastighetstablå

Står inte när det ändrades, men det stämmer att de får köra 90 på motorväg och motortrafikled. Sen kan det ju diskuteras om en del av dem verkligen håller 90

Som sagt verkar det som att reglerna har ändrats sedan jag tog körkortet och läste för lastbilskortet för 4-5 år sedan ca eftersom båda teoriböckerna gjorde gällande att det var 80km/h som gällde.
Dock generellt verkar ju just 80 vara gällande hastighet samt att få vägar här där jag bor är motorvägar men trots detta kör dessa förare åt helsike för fort.

Permalänk
Medlem

Lagen har funnits sedan innan 2000, antingen hade du gamla teoriböcker eller så missade du tillägget i hastighetstablån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Lagen har funnits sedan innan 2000, antingen hade du gamla teoriböcker eller så missade du tillägget i hastighetstablån.

Har för mig att teoriböckerna var tryckta ca 2001 men jag kan minnas fel, dock kan jag då inte minnas något tillägg i hastighetstablån samt att lärarna var MYCKET noga med att påpeka att man inte fick köra över 80 med lastbil (i princip alla hade arbetat inom åkeribranchen osv med mångårig erfarenhet).
De elever som överskred 80 (färdskrivarbladet var mycket tydligt) vid uppdrag mm fick körförbud i en vecka och lärarna var mycket noga med att granska färdskrivarbladen från övningskörning samt uppdrag.
Befann man sig på skolans körområde behövdes inga färdskrivarblad.

Permalänk

Det går inte att missa, för frågan kommer upp 50 gånger på teoriövningarna och teoriprovet ^^
Men nu ska vi inte gnälla om att ninoquir inte kan reglerna.. no big deal om man har "missat" en sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det går inte att missa, för frågan kommer upp 50 gånger på teoriövningarna och teoriprovet ^^
Men nu ska vi inte gnälla om att ninoquir inte kan reglerna.. no big deal om man har missat en sak.

Hmmm, måste ha varit fel på det teoriprogramm vi hade på skolans datorer då för det var inte direkt en fråga som kom upp så ofta.

Men det är ju mycket roligare att hacka på att jag inte kan reglerna än något annat förstår du väll, det är ju farligt att jag framför min personbil så att jag i mina ögon "kan stanna för varje förutsebart hinder och bibehålla kontrollen över mitt fordon" osv. Koll på trafikreglerna till 100% samt inte understiga en hastighet på 110km/h på väg med denna hastighet skyltad oavsett orsak till lägre hastighet är ett krav för att man ska ha rätt att vistas på de svenska vägarna. Att hålla lägre hastighet än 110km/h på svenska vägar är uppenbarligen förenat med livsfara för allt och alla som befinner sig på väg och kvinnor kan inte köra på ett trafisksäkert sätt. Älgar eller större vilt räknas inte som förutsebart hinder på de svenska 110-vägarna då dessa skyddas av viltstängsel och män är de enda som kan köra på rätt sätt vilket innebär att de är de enda som har egentlig rätt att vistas ute på vägarna, var det något jag missade att ta med i min sammanfattning om vem som har rätt att befinna sig på väg eller inte?

Just det män bibehåller ALLTID kontrollen över sitt fordon till 100% oavsett situation, hastighet mm.

Permalänk

Ni som kör lastbil, ni vet väll att det är 1ans säkring ni drar i scanian så spärren släpper

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)