Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Det vi alla här som skriver tycker är att man skall blinka ut ur en rondell (med några undatag).

Det är just det de flesta jag träffar på inte gör de kör med vänster och slutar när de skall ut som att det är nån idikator på att de skall köra ut. Visst man kan vara extra tydlig på att man svänger åt vänster, betyder iof samma sak som att inte blinka men fine.

Eftersom folk lärs ut olika oavsätt hur man ingentligen skall göra enligt regelboken så blir det ju en mix av olika sätt att köra på. Jag vill bara att alla gör lika och man kan ju börja göra som det står i regelverket.

Nej det alla förutom du tycker är blinka innan rondell för att indikera vilket håll du ska åt. Fortsätt blinka i rondell åt det håll du ska åt. När du ska ut så blinkar du återigen åt det håll du ska åt(vilket alltid är åt höger när du ska ut ur en rondell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Öh, hur ska man då veta om du ska köra ur rondellen eller köra runt om man är den som står och väntar på att få köra in?

Edit:
Bara för att klargöra varför ditt resonemang är helt orimligt så kan du ju ta en titt på den här bilden. Tänk dig att du kommer från Stockholm och ska mot Vällingby, då behöver du alltså inte blinka när du kör ut ur rondellen eftersom den avfarten är rakt fram? Då kan man ju fråga sig hur de som står på andra sidan när du kommer dit ska kunna ha koll på vilket håll du kom ifrån? För det måste de ju veta om de ska kunna vara säkra på om du ska ut eller köra vidare om du nu kommer utan att blinka.

http://www.trafiksakerhet.se/forum2/images/Foto%20Brommaplan%...

Nä, man blinkar höger vid den avfarten där man ska ut och det är enda gången man blinkar i en rondell. Om alla höll sig till det så skulle det sällan bli några missförstånd iom att man då kan ta för givet att den som blinkar ska ut, och den som inte blinkar ska köra förbi.

Undantaget kan vara mycket små enfilsrondeller där man med enkelhet ser över till andra sidan och där det kan bli svårt att hinna med om du svänger runt utan förvarning, får anta att det är sådana rondeller du brukar köra i..

Blinkar de som ska fortsätta köra runt i rondellen vänster så minskar risken för missförstånd betydligt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Blinkar de som ska fortsätta köra runt i rondellen vänster så minskar risken för missförstånd betydligt.

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_...

Har inte hängt med i hela diskussionen, men i en rondell kör man "rakt fram" tills man lämnar rondellen eller byter fil, då blinkar man höger. Att blinka vänster i rondellen är som att blinka vänster när du kör rakt fram på landsvägen, irriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_...

Har inte hängt med i hela diskussionen, men i en rondell kör man "rakt fram" tills man lämnar rondellen eller byter fil, då blinkar man höger. Att blinka vänster i rondellen är som att blinka vänster när du kör rakt fram på landsvägen, irriterande.

Så om någon kör in i en rondell utan att blinka något och du kommer från höger och ska in i rondellen. Hur vet du om den personen ska fortsätta vänster eller glömmer att blinka höger (som så många tyvärr gör)?

Blinkar man vänster tills man ska ut nästa utfart och då istället börjar blinka höger så slipper de som kommer från nästa infart fundera och kan planera sin körning. Det är inget krav att göra det men det skadar inte och hjälper ens medtrafikanter. Misstolkar man detta beteende och blir irriterad på det ska man kanske fundera på om man ska ha körkort då man lär missa en hel massa i kommunikationen med andra trafikanter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Så om någon kör in i en rondell utan att blinka något och du kommer från höger och ska in i rondellen. Hur vet du om den personen ska fortsätta vänster eller glömmer att blinka höger (som så många tyvärr gör)?

Blinkar man vänster tills man ska ut nästa utfart och då istället börjar blinka höger så slipper de som kommer från nästa infart fundera och kan planera sin körning. Det är inget krav att göra det men det skadar inte och hjälper ens medtrafikanter. Misstolkar man detta beteende och blir irriterad på det ska man kanske fundera på om man ska ha körkort då man lär missa en hel massa i kommunikationen med andra trafikanter.

Nja, det är väl iofs lugnt om folk blinkar vänster innan och i rondellen, övertydlighet kan man överleva med, men då ska de fan se till att blinka höger när de ska ut och inte bara sluta blinka! Vi bytte ju trafikregler för rondell för några år sen men många verkar inte ha insett detta. Det är allas ansvar att vara a jour med gällande lagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om någon kör in i en rondell utan att blinka något och du kommer från höger och ska in i rondellen. Hur vet du om den personen ska fortsätta vänster eller glömmer att blinka höger (som så många tyvärr gör)? Blinkar man vänster tills man ska ut nästa utfart och då istället börjar blinka höger så slipper de som kommer från nästa infart fundera och kan planera sin körning. Det är inget krav att göra det men det skadar inte och hjälper ens medtrafikanter. Misstolkar man detta beteende och blir irriterad på det ska man kanske fundera på om man ska ha körkort då man lär missa en hel massa i kommunikationen med andra trafikanter.

det där är ju inget bra exempel heller.

ponera nu att personen alltid blinkar vänster men nu glömt det ska jag då se det som att personen skall åka rakt fram höger eller glömt slänga på vänster och kommer blinka ut höger senare?

det är ju här som resonemanget fallerar, rondeller är en smart konstruktion rent flödesmässigt men en helt horibelt dumt informerad om vad en rondell räknas som och hur man skall bete sig i en sådan. Den här frågan skulle ju inte ens uppkomma i en fyrvägskorsning då alla vet hur man skall bete sig och hur man skall blinka. Där gämfört med en rondell så är det inga tveksamheter hur man ska göra.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Tycker just på grund av detta att vägverket verkligen gör en intensiv kampanj om just detta. För det är ju något som kommer mer och mer men väldigt få verkar ju veta hur de ska göra.

Jag är övertydlig just för att alldeles för många inte blinkar alls i rondeller vilket gör min övertydlighet enkelt för folkt att se vart jag ska.

Jag blinkar vänster tills jag kommer dit att jag ska blinka höger. Man kan omöjligt missuppfatta mig då. Väldigt många blinkar inte alls i rondeller. vilket gör mig förbannad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Musikälskare

Spelar ingen roll hur man "ska" köra i en rondell...

Folk kommer alltid att köra "som dom alltid har gjort"... En diskussion man inte kan vinna helt enkelt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Spelar ingen roll hur man "ska" köra i en rondell...

Folk kommer alltid att köra "som dom alltid har gjort"... En diskussion man inte kan vinna helt enkelt

hopas polisen och rättväsen inför ditt synsätt på alkoholtester och fortkörning, skulle va hemskt bekvämt att inte stå i en poliskontroll å ha mig när man är på väg till jobbet.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
hopas polisen och rättväsen inför ditt synsätt på alkoholtester och fortkörning, skulle va hemskt bekvämt att inte stå i en poliskontroll å ha mig när man är på väg till jobbet.

Haha?

Men det var väll inte det jag sa? Eller hur

Jag sa bara vad folk i allmänhet har för uppfattning om rondellskörning...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Det mest otroliga jag sett i trafiken:

Står & väntar vid rödljus i en korsning.

Snett framför mig står en gammal Renault 4L och väntar på grönt, han ska svänga till vänster, alltså åt det hållet jag kommer ifrån.

Då kommer en gammal kepsförsedd gubbe med en Volvo 240, i minst 130 bakifrån Renaulten (på 50 väg), och dänger rakt in i den väntande bilen - sekunden senare ser jag Renaulten ta trafikljusen mitt i korsningen, uppifrån i luften - i ett moln av exploderande glas, och landa en bra bit bort.

Jag hoppar ut, springer förbi dom böjda & krossade trafikljusen, fram till Renaulten.

Bak i bilen ligger föraren, tältstolen han satt i hade lossnat från golvet, och han låg där bara & sa "Va....?...Va?.....Va?...".

Efter konstaterat att Renaultföraren klarat sig, trots att hela bilen var skrot, tittade jag på den andra bilen.

Inga större synliga skador, förutom att plåten vikt upp sig mellan motorhuv och framruta.

Gubben, som fått stopp en bit bort, kom ut och sa bara "Oj då!"

Ena minuten satt man morgontrött, och väntade på grönt, nästa sekund försökte man följa med blicken en gammal Renault, som kom flygande i höjd med trafiljusen....

/SWIN

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Swin: VARFÖR gissar du på att gubben som körde på Renaulten körde i minst 130?
Hade du en fartpistol riktad mot den bilen så att du kunde utläsa hastigheten eller var det bara den första hastighet som for genom ditt huvud att bilen måste ha hållit?
Med den hastigheten borde det ha blivit betydligt värre skador på den påkörande bilen än du beskriver och skadorna på gubbarna samt omgivande bilar borde ha blivit värre.

Permalänk
Medlem

tja ser man att en bil kommer i klar tmycket högre fart än 50 så är det närmare 100 och är det en pansarfront som en volvo har så skoppar den gärna in under underedet på bilen framför så den får en liten lufttur..

sätt billar som suttit i träd bara genom att få sladd och studsat mot en sten så flygturer med bil är inte helt omöjligt.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

[QUOTE] Skrivet av Golliwog .Det jag inte tycker är rätt rent regelmässigt är när folk åker runt i rondellen med vänsterblinkers. Om alla gör som man skall och inte har egna regler för olika trafiksituationer så tror jag att missförstånd borde minimeras väldigt mycket. [\QUOTE]

Blinkar man vänster i en rondell byter detta att du ska vidare, och inte ut ur den avfart du åker förbi. Andra bilar behöver INTE veta vart du kommer i från. Det enda de förstår när du åker förbi är att du inte ska ut där.

Du säger att man inte ska blinka vänster i rondellen för så är lagen. Men varför lär då de flesta trafikskolor ut detta?
De lär väl inte ut olagligheter?!

Permalänk
Medlem

tja de kan det inte heller antagligen, vitt jag vet så är det inte olagligt att blinka vänster på en rak väg heller bara dumt.

Bilskolor är inte nån sorts alvetande organisation de är muppar som gått en kurs och haft körkort över 5 år om man skall dra det väldigt tvärt.

Skulle alla köra som man skall göra enligt bilskolor och farthatarna på VV så skulle vi fasen spy ut minst dubbla mängden avagaser och få byta koppling på bilarna vart annat år.
Ett ex är när min bilkolelärare tvärnita bilen för att jag skulle in i en rondell och det var en bil som kommit ini rondelen från andra sidan. Undra vad fan han gjorde och han mena att jag skall lämna företräde för folk inne i rondellen- jovisst men vadå så om det kommer in en bil i rondellen oavsätt vart den åker in så måste jag vänta?

"Blinkar man vänster i en rondell byter detta att du ska vidare" <- belägg för det där? du får gärna saxa ur regelverket vart det står

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Pendlar dagligen 8 mil och kör lite mer bil därtill så man har väl sett det mesta egentligen. Jag själv kör väl inte alls lagligt med varken vintervolvon eller sommar s2'an.

Jag är mer för principen att man inte ska störa andra i trafiken och gillar inte när folk blinkar med hellysen för att man med 1 kilometers fri sikt kör om dom i 200+ när dom inte har någon framför sig och potentiellt sett skulle kunna tänkas svänga ut i omkörningsfilen. Det är en annan sak om man genar in framför dom så att dom får bromsa eller på något sätt gör att dom måste anpassa sig efter mig.

Med risk för att låta motsägelsefull så behöver man inte köra farligt och idiotiskt bara för att köra fort. Köra på gränsen reserverar jag till avspärrade områden

Appropå det kom jag att tänka på en sak:

Citat:

Swin: VARFÖR gissar du på att gubben som körde på Renaulten körde i minst 130?
Hade du en fartpistol riktad mot den bilen så att du kunde utläsa hastigheten eller var det bara den första hastighet som for genom ditt huvud att bilen måste ha hållit?
Med den hastigheten borde det ha blivit betydligt värre skador på den påkörande bilen än du beskriver och skadorna på gubbarna samt omgivande bilar borde ha blivit värre.

Förmodligen så får man generellt sett rejäla skador i 130 km/h. Däremot så är det en jäkla skillnad på vad man kör och vad man kör in i för något. Med en mazda 323 tryckte jag in hela fronten när jag vid 18 års ålder gled in i en minibuss i en korsning. Gick absolut inte alls fort men han klarade sig helt utan skador förutom en plastspricka, hur nu det gick till.

När det gäller 2st objekt som krockar så är det väldigt olika hur kraften fördelas. Till att börja med så tar det TVÄRSTOPP på millimetern så räcker det nog med 30 km/h för att man ska hamna på sjukhus. Däremot om något ger efter så absorberas kraften enormt bra. Jämför t ex. att hoppa ner på en gräsmatta jämfört med att hoppa ner på en betongyta. Gräsmattan ger inte efter många millimeter men det räcker gott och väl. Jag själv var ute och lekte på en grusväg med infart från ett håll (inga andra bilar i närheten). Efter att jag totalt glömt bort en 90 graderskurva ovanför ett krön jag kört över 50 gånger förut gick vi av vägen och frontade i uppemot 100 km/h med ett vägrör på 1 meter i diameter och 10cm gods som var fyllt med jord. Det tog stopp på ungefär en halv billängd och jag och min vän som var med i bilen klarade oss perfekt och skrattade mest. Jag fick någon nervskada i högra armen som värkte då och då i något år men i övrigt inga skador förutom bilen som blev skrot. Så visst _kan_ det gå bra i höga hastigheter också. Att möta en annan bil med samma vikt i samma relativa hastighet (båda kör ~50 km/h) resulterar nog dock i mycket kraftigare skador. Någon som är duktig på fysik kan säkert förklara varför.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
"Blinkar man vänster i en rondell byter detta att du ska vidare" <- belägg för det där? du får gärna saxa ur regelverket vart det står

Hur länge pissade du på toalocket innan någon visade dig regeln som sa att man måste fälla upp det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Hur länge pissade du på toalocket innan någon visade dig regeln som sa att man måste fälla upp det?

är du bara dum eller dryg? kanske båda två? Förstår verkligen inte vad du vill ha sagt med det där.

Men forstätt du att blinka vänster när vägen svänger så folk vet vart vägen tar vägen.

P.S. härligt hur du tagit nått jag skrivit ur sitt ur sitt samanhang föresten

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickamicka
Blinkar man vänster i en rondell byter detta att du ska vidare, och inte ut ur den avfart du åker förbi. Andra bilar behöver INTE veta vart du kommer i från. Det enda de förstår när du åker förbi är att du inte ska ut där.

Du säger att man inte ska blinka vänster i rondellen för så är lagen. Men varför lär då de flesta trafikskolor ut detta?
De lär väl inte ut olagligheter?! [/B]

Här har du lite information om hur man kör i rondell
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/88515_att_kora_...

Permalänk

Verkar som att det är många idioter i trafiken.

Så känner jag det iallafall varje gång jag jobbar. Kör bil större delen av dagen på gärdet (östermalm) och där finns det knappt en jävel som ens vet vad högerregeln är. Där brukar det oftast bli att störst väg har mest företräde tydligen, vilket är inte riktigt rätt.

Har många gånger fått tvätnita vid korsningar för att jag själv följt högerregeln medan någon idiot bara kört på för att han ansåg sig ligga i den "större" vägen.

Sen finns det massa småsaker som sker hela tiden. Brukar nästan alltid se minst 1-3 idioter i trafiken per dag när jag jobbar.

Har varit med ett x antal gånger att folk sväng ut i mitt körtfält precis när jag ska köra om dem utan att blinka eller ens antyda att de vet att jag ens kör nära dem utan bara svänger in på mitt körfält. Helt sinnessjukt

Så ett tips. undvik gärdet

Visa signatur

Enduro for life :)

Permalänk
Medlem

En bil som INTE blinkar alls i en rondell ska vidare. När bilen blinkar höger så skall den ut eller byta fil i rondellen. Sluta blinka in i rondeller ffs. Blinka ALLTID ut så slipper man stå kvar och vänta och gissa på om personen ska ut eller inte. Ge fan i att blinka vänster... enda anledningen till vänsterblink är väl körfältsbyte i en rondell. Inget annat.

Det är inte helt ovanligt att idioter blinkar vänster och svänger ut höger.
De blinkar helt sonika vänster när de kör in i rondellen eftersom att de ska vänster (som om det vore en korsning) och sedan svänger de ut utan att kasta om blinkersen. Det är förbannat irriterande.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag gillar när folk blinkar in i rondeller, då vet jag om jag kan köra. T.ex. om en bil blinkar höger så kan ju jag köra in i rondellen utan att vänta honom. Tycker inte alls det är förvirrande. När jag tog körkort ändrade de regeln om huruvida man ska blinka in i rondellen eller inte, och mina lärare och jag kom överens om att jag blinkade in i rondeller när jag övningskörde, men skulle skita i det på uppkörningen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blinkade in i rondeller (både höger och vänster) på min uppkörning och det omnämndes inte ens av inspektören...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag gillar när folk blinkar in i rondeller, då vet jag om jag kan köra. T.ex. om en bil blinkar höger så kan ju jag köra in i rondellen utan att vänta honom. Tycker inte alls det är förvirrande. När jag tog körkort ändrade de regeln om huruvida man ska blinka in i rondellen eller inte, och mina lärare och jag kom överens om att jag blinkade in i rondeller när jag övningskörde, men skulle skita i det på uppkörningen.

Ja, vid högerblink så vet du ju att personen ska ut på nästa... eller ja, det är ju meningen. Jag blinkar höger in i rondeller om jag ska ut första till höger. Annars blinkar jag bara höger ut. Aldrig vänster om jag inte måste byta fil i en rondell men då har jag planerat som ett arsel.

Permalänk

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Detta saknas totalt i trafiken folk kör som en tok fram till kosrningen sen pallnintar när man kommer putrandes så man tror dom inte sett en och ska köra ut. jävla abs bromsar

sen så ska man ju anpassa hastigheten efter väglag och sikt så ibland krävs det att man kör 70 på en 90 väg och det är det inget fel på.

För ett tag sen var jag väldigt oupmärksam, när man ska köra igenom skellefteå på e4 an så fins det 4 rödljus på rad. På kvällarna löper dom amok ibland, dom första 3 gröna 4:e slår om till rött när man är ca 2 meter ifrån så där kan man då fan inte köra fort.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Är helt galet mycket bilhaverister ute i trafiken nu...

Vilsna gubbar och kärringar med näsan ovanför den hala ratten som sniglar fram i 65-70 på 90-väg så fort skymningen faller.

Unga tjejer i dyra bilar som uppenbarligen inte förstår att infarten från en mindre väg blir till vanlig vägbana på 2:1-väg utan ligger kvar i den vänstra filen och man får blåsa om dem på insidan med fingret och röven i rutan.

För att inte tala om alla medelålders kärringar som har sämre körteknik än Zübeyde. Svänger ut på Europaväg mitt framför bilister och har inte vettet att hålla sig på vägrenen utan lägger sig mitt emellan filerna och bromsar på så sätt upp hela trafiken, när de väl kommit upp i fart vinglar de över hela vägen och farten pendlar ständigt mellan 75-105 km/h. Avskjutning!!!

GAH! Psykbryt $£$"#!!¤!%

Och ja, jag kör bäst i världen.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
En bil som INTE blinkar alls i en rondell ska vidare. När bilen blinkar höger så skall den ut eller byta fil i rondellen. Sluta blinka in i rondeller ffs. Blinka ALLTID ut så slipper man stå kvar och vänta och gissa på om personen ska ut eller inte. Ge fan i att blinka vänster... enda anledningen till vänsterblink är väl körfältsbyte i en rondell. Inget annat.

Det är inte helt ovanligt att idioter blinkar vänster och svänger ut höger.
De blinkar helt sonika vänster när de kör in i rondellen eftersom att de ska vänster (som om det vore en korsning) och sedan svänger de ut utan att kasta om blinkersen. Det är förbannat irriterande.

Om man ska svänga vänster i en rondell så bör man börja blinka vänster en bit innan man kör in i rondellen, och sedan när man svänger ut ur rondellen så blinkar man höger. På så vis minimerar man risken för missförstånd.

När jag kör lastbil så är det EXTREMT irriterande när folk inte använder blinkers i rondeller på ett riktigt sätt.
När man kör runt med en 45 ton tung lastbil så vill man ha flyt i körningen, när folk inte vet hur man använder blinkers i rondeller eller helt sonika struntar i att använda blinkers så blir man ofta tvungen att stanna helt innan man kör in i rondellen, även fast man kanske inte skulle behöva göra det.
Det är inte så kul att bli tvungen att bromsa ett 45 tons ekipage till stillastående, och sedan acca igen i onödan.
Till skillnad från vanliga personbilar så kan lastbilar ha upp till 16 växlar, och då vill man helst inte sitta och vispa med växelspaken, och hålla på med range och split, ni som har lastbilskort vet vad jag menar.
När jag ska gå över ett övergångsställe så brukar jag beroende på situationen t.o.m släppa fram lastbilar för jag vet hur jobbigt det är att bromsa in, vispa med växelspaken, och sen börja accelerera genom växlarna igen. Sen sliter det på kopplingen och bromsarna också..

Jag har faktiskt inte stött på så många idioter i trafiken.
Men en gång när jag körde hem från skolan så höll jag på att smälla in i sidan på en bil... jag satt och körde i lugna 50 km/h på tättbebygt område, och plötsligt så står en bil framför mig, det var en gammal senil gubbe som skulle göra en vänstersväng, han hade väl svårt att bedöma avståndet till mig osv. när han gjorde vänstersvängen.
Jag fick tvärnita medan gubben gjorde vänstersvängen i långsam takt.
Tänk om jag hade mixtrat med radion eller nåt..

Permalänk
Medlem

det är ju alltid lika kul att se medelålders kärringar och hur fan dom tror att dom kan köra.

det här var väl ett tag sen, i våras rättare sagt.

jag hade varit ute och övningskört (alltså bara varit ute för de syftet, inte att förflytta oss nånstans). så ska jag åka hem, då har jag en raka på typ 1km som är huvudled. sen eftersom att jag bor här så vet jag ju vart folk har lämna företräde, stopp-plikt osv. så när jag har ~300 meter kvar till parkeringen där jag ska in så är det en korsning. dom som ska ut på den vägen ska lämna företräde åt mig. jag ser att en vit bil bromsar in framme till vänster, då har väl jag 100 meter kvar. det går väl i ca 40km/h eftersom de står bilar parkerade efter båda sidor (datumparkering 00-16 suger efter 16.00). sen när jag har ungefär 15 meter kvar till korsningen så börjar kärringen köra ut och ska göra en vänstersväng (in i mitt körfält alltså, jag kommer från hennes högersida). de va ju bara att dra den första riktiga tvärniten jag nånsin gjort farsan var beredd med handbromsen också tydligen ^^ jävla kärring, hade jag haft en rutten biljävel istället så hade jag tryckt plattan i mattan.

sen folk som ska ligga i arslet bara för att man att man har en övningskörningskylt där bak kan ju bara gå och dö. så sjukt störande så de fan inte finns. ibland säger farsan till och med att jag ska sänka farten (då droppar jag från 90 till 50 på 90-väg bara för att jävlas). ÄNDÅ LIGGER DOM KVAR OCH INTE KÖR OM. sånt stör mig nått så enormt. jag menar, varför? tänkt om jag skulle råka missa gasen och trycker på bromsen istället :rolleyes:, men vet ju aldrig hur erfaren en som övningskör är.

sen är de ju kul att se folk som kommer att ligga i diket en vacker dag. när första riktiga halkan kom i november så var jag ute och övade lite mörkerkörning och lite sådär att testa på när de e halt. så då valde jag och farsan att köra småvägar runt om falun. sagt och gjort. glider runt där, det är totalisigt på backen, det håller på att bildas körspår men asfalten syns inte än. det är 70-väg, men det finns ju inte en chans i helvetet att man håller 70 när de e glasgata och vägen svänger var 50e meter. så jag åker väl i ungefär 45km/h, till och med de kändes på tok för fort ibland. men så kommer en gammal vit kombibil, alltså den hade ingen antisladd eller nått sånt. lägger sig i arslet, sen en av sveriges fulaste omkörningar, mitt i en 90-graders kurva på en skitsmal väg (och jag körde en bil modell bredare). sen iväg, så de gick väl runt 80km/h för han. hade ju förväntat mig att han skulle ligga i nått dike längre fram, men de gjorde han inte

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
sen folk som ska ligga i arslet bara för att man att man har en övningskörningskylt där bak kan ju bara gå och dö.

Jag gör tvärtom, håller stooort avstånd.
Man vet ju aldrig vad de där galna övningskörarna kan tänkas hitta på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
När jag ska gå över ett övergångsställe så brukar jag beroende på situationen t.o.m släppa fram lastbilar för jag vet hur jobbigt det är att bromsa in, vispa med växelspaken, och sen börja accelerera genom växlarna igen. Sen sliter det på kopplingen och bromsarna också..

Vintertid så vinkar jag alltid förbi lastbilar om de kommer när jag tänker gå över ett övergångsställe, låter till och med bli att trycka på knappen till trafikljusen som finns vid en del övergångsställen för att dom ska slippa bromsa in och det uppskattas i princip alltid av chaffisarna.
Okej jag har inte lastbilskort själv men jag hade planer på att ta det när jag gick transportteknik på gymnasiet men det blev inte pga medicinska förhinder så jag har iaf erfarenhet av att köra ett fullastat timmerekipage och det är inte alltid så lätt att få stopp vintertid med ett sånnt.
Tråkigt nog så tar folk väldigt liten hänsyn i trafik i städer/samhällen både till förare av tunga ekipage, fotgängare och andra som inte sitter i en personbil som är smidigare än ett fullastat lastbilsekipage.