Köpa Windows, XP eller Vista?

Permalänk
Medlem

Köpa Windows, XP eller Vista?

Jag ska köpa Windows, en OEM version tänkte jag.

Mina frågor är följande;

1, Hur bra funkar Vista för spel nu för tiden?

2, Priserna ligger ju nästan på samma nivå, finns det något som talar för XP?

3, Vad för skillnad är det mellan Vista 32 och 64? Hårdvarumässigt? Mjukvarumässigt?

4, Vilken Vista ska man köpa, jag spelar mycket och surfar mycket men har ändå en del önskemål om att kunna ändra inställningar och dylikt.

5. Hur lätt är det att installera Vista? Testade en tillfällig version och det blev en omöjlighet att få igång nätverket - det var dock i våras.

6, Hur bra eller dåligt är det att köpa en OEM version? Windows kundtjänst sa att den låser sig till moderkortet men all annan hårdvara kan man byta - stämmer det?

7, Vad skulle du köpa, XP eller Vista, vilken version och varför?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle köpa XP eftersom jag skiter fullständigt i hur det ser ut bara det presterar. Men har du en bra dator så javisst varför inte Vista? Microsoft har ju släppt en uppdate på Vista nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa vista då det är framtiden och har stöd för dx10 vilket inte windows xp har.

Så vill du ha alla nya effekter som kommer så är det vista som gäller.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

1. Har kört Vista på 3 olika system (2x Business, 1x Home Basic) utan några som helst problem.
2. Programkompatabilitet möjligen, finns några få XP program som inte funkar i Vista.
3. Den största skillnaden är att ett 64 bitars OS kan addressera mer än 4 gb minne.
4. Business eller Home Premium.
5. Är ganska enkelt, är mer användarvänligt än XP.
6. En OEM licens är som sagt bunden till moderkortet, alla andra delar kan du byta.
7. Vista Business 64. Behöver inte allt skräp som följer med Home eller Ultimate versionerna. Alla spel m.m. stöder inte Vista 64, så om du ska spela så passar nog Vista 32 bäst just nu.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Inaktiv

Vista Home Premium!

Permalänk
Avstängd

fack off ubuntu är framtiden

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Föst en motfråga: Vad har du för system? det är omöjligt att ge dig ett bra svar på din fråga om man inte vet hur du ska använda produkten. Har du ett bra system där det finns x64 drivrutiner så skulle jag helt klart rekommendera Vista X64. Fungerar utmäkt för mig

Citat:

fack off ubuntu är framtiden

1. Läs reglerna §1.
2. Frågan handlade inte om han skulle köpa Windows eller tanka Linux. håll dig till topic, tack

Permalänk
Medlem

Detta har jag;

------------------
System Information
------------------
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4800+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.5GHz
Memory: 2048MB RAM
Page File: 451MB used, 3488MB available

---------------
Display Devices (Sapphire X1950 Pro)
---------------
Card name: Radeon X1950 Pro
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI Radeon Graphics Processor (0x7280)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Current Mode: 1440 x 900 (16 bit) (75Hz)

Jag använder datorn till att spela mmorpg's, surfa och lite programanvändande.

Jag vill verkligen köpa ett operativsystem, men vet inte riktigt vad som skulle passa mig bäst - jag är ju helt klart sugen på Vista.

Har det inte kommit en service pack till Vista i dagarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliverman
fack off ubuntu är framtiden

Vi har instiftat ett nytt pris för otrevliga oneliners. Grattis sliverman! Du har just vunnit en månads avstängning för ovårdat språk och spam.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

jag skulle lätt säga vista då jag sjävl känade över 20 fps på alla spel jag spelar då jag installerade vista ultimate

några av spelen jag spelar/har spelet är wow, cod2, bf2 och nu även medal of honor airborn men har dokc inte probat det på xp än

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
jag skulle lätt säga vista då jag sjävl känade över 20 fps på alla spel jag spelar då jag installerade vista ultimate

några av spelen jag spelar/har spelet är wow, cod2, bf2 och nu även medal of honor airborn men har dokc inte probat det på xp än

Full eller?

Permalänk
Medlem

nope på wow så hadde jag 14 mer fps än vad jag hadde på xp samma sak på cod då jag ibland låg på 22fps mer vid vissa tillfällen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
nope på wow så hadde jag 14 mer fps än vad jag hadde på xp samma sak på cod då jag ibland låg på 22fps mer vid vissa tillfällen

Luuugn och fin. Kika gärna igenom dina inlägg innan du postar. Det blir otroligt mycket lättare om du sätter dit punkter efter dina meningar, stor bokstav vid ny mening o.s.v.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

För att svara på Marcus75 frågor så säger jag att du ska köpa Vista.
Varför? Well, din dator klarar det och det är nästa steg i fönsterkrashandet.
Även om det är nytt och det återstår en och annan (eller jättemånga) uppdatering så kommer de så småningom och då har du ditt Vista redan, bara att uppdatera

Själv har jag inte ens sett Vista ännu och lär inte göra det på ett tag då kompisar fortfarande föredrar XP och själv håller jag på och vänjer in mig med Ubuntu så sakteliga..

EDIT: Glömde att svara på alla frågor, duktig svenne som jag är.

1. Vista ska fungera bra för spel. Men 16-bitarspel går inte att köra.

2. XP är ett utbrett OS idag och används mest, enkelt sagt. Så går det att lira 16-bitarsprogram och det finns en uppsjö med program som fungerar bra till XP som är roliga att ha.

3. Hårdvarumässigt är skillnaden att du kan utnyttja 64-bit akitektur med ett 64-bit OS, framförallt så kan du få ut över ca 3,25 GB RAM tillägngligt ur ditt system, har du säkert hört om. Mjukvarumässigt vet jag inte riktigt..
wikipedia har kanske svaren du söker?

4. Home Basic eller Home Premium. Jämför på Microsofts egen site. Om du inte är så mycket för godis utan vill ha prestanda så välj då Basic. Om du vill ha godis och några extra funktioner, välj då Premium.

5. Det ska vara lätt, efter vad man hört.. men jag är inte den som har jättesvårigheter med datorer direkt. Om det är nästan lika enkelt som XP eller Ubuntu så kan en apa göra det. Det där med nätverk kan mycket väl krångla fortfarande men det är inte värre än att man löser det. Fråga runt gällande det gamla problemet, nämnt vilken router du har, om du har det, samt vilken leverantör. Det behöver absolut inte vara windows fel alla gånger.

6. Det är som de säger, men kolla för säkerhets skull upp det med säljarna innan. OEM aktar jag mig gärna för. Det är enligt mig som att köpa en telefon låst till ett abonemang, en dålig affär med andra ord..

7. Själv skulle jag inte köpa't nu, har inte råd och tycker det är bortslösade pengar. Men hade jag mycket över skulle jag köpa Premium, för godisets skull. Sen skulle jag säkert tröttna och stänga av alal funktioner, men det hör ju inte hit

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

XP vänta med vista till senare när de har fixat alla buggar på det.
ha de gott

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk

XP är ju inte lönt att köpa. VISTA går väl an om du måste köpa något. Själv föredrar jag nummer tre istället för att mata monstret.

dock... vista köper man bara för DX10. De flesta drivrutiner för vista är väldigt dåliga ännu, men det går ju att använda.

Permalänk

Vista, då det blir bättre för var dag medan Xp mer står still. Jag tror dessutom det dröjer innan nästa MS OS kommer, vilket innebär att man kanske ändå får skaffa Vista senare.
Kollar man på när Xp släpptes så var det många som sa ungefär samma om den som folk gör om Vista nu. T.ex. att de inte bryr sig om grafisk lullull och både prestandan och stabiliteten var dålig.
Ändå var det inte många som körde med win2000 utan uppgraderade till WinXP innan Vista släpptes.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

En erfarenhet som jag fick lära mig den hårda vägen:
Kolla upp att hårdvaran samt kringutrustning såsom skrivare, scanners och annat du använder fungerar i Vista.

Det verar som om en del drivrutiner för vissa skrivarmodeller av varierande märken samt scanners av inte alltför modern modell fungerar dåligt eller som oftast inte alls i Vista.

Ibland så funderar man om i Vistas fall verkar det som om att hårdvara som är äldre än 1 år från dags datum är "för gammalt"

Men det är ju inte Microsoft som ligger på latsidan, snarare tvärtom. Det är tillverkarna av kringutrustning som är EXTREMT lata av sig.

Om din hårdvara fungerar med Vista så finns det egentligen ingen anledning att inte välja Vista.
Kolla upp på respetive tillverkares hemsida och se om dem har Vista-certifierade drivrutiner.

Många "irriterande" specialeffekter går att stänga av om man så önskar. Men visst, trevligt med lite "ögongodis" trots allt om man har system som klarar det utan att gå på knäna.

Nått att fundera på när du väljer:
-------------------------------------------
* DirectX 10 (kommer inte att släppas för äldre operativsystem)
* Dem "lata" tillverkarna av hårdvara kommer, av ren lathet, att enbart stödja Vista eller senare inom snar framtid.
* Varför skaffa det äldre XP, för att lite senare vara "tvungen" att köpa Vista uppgradering, när du kan spara dem pengarna i framtiden med att satsa på Vista på en gång? (se punkten ovan)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har kör vista ultimate sen det släpptes officiellt. x64 kraschade ofta nätverket vilket jag inte märkt av på 32 bitars. Drivrutiner finns till allt jag behöver och funkar klockrent. Det med att vänta tills dom fixat alla buggar funkar inte då xp har det fortfarande. Det bästa sättet är att använda felrapporteringen i vista om man stöter på buggar.

Vista vs. XP = Vista enligt mig. Stäger man av UAC och sånt så är det inte så störande när man ska installera saker,. Jag kommer inte gå tillbaka till xp, sambons dator har det och det kraschar (bluescreen) titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Kan säga så här.. har kört Vista Ultimate nu under 2 månader.. visst det är lite för mkt grejer man ha.. men men.. nu är den köpt.. Jag klagar absolut inte på ngitng tvärtom.. med mina grejer dual pentium e6600, gts 8800, asus p5w fungerar allt utmärkt.. inga problem var det med uppdateringar..

i början var det ganska många buggar, dock de kom nästa varje dag uppdateringar..

sedan..det var mkt mkt mer som klagade på xp när den kom.. på nästa varje windows har dom/jag har klagat på.. Vista därmot var inte så buggit när den kom ut..

så enkelt.. Vista ska du ha/framtid

Visa signatur

AMD Athlon XP2800+ Sempron, Aspire X-Dreamer II Miditower black 400W ATX,Maxtor 120Gb 7200rpm,Radeon 9800Pro 128Mb DDR, Kingston 512 DDR, EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 Audio LAN SocketA ATX

Permalänk
Medlem

Två frågor inför köpet av Vista den 25!

Vad är den stora skillnaden mellan Home Premium, Buisness och Ultimate?

Vad är det för fördelar/nackdelar med 64-bit versionen framför 32-bit?

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa sprillans ny dator i dagarna.
Kommer ändå köpa XP oem eftersom vista inte stöder allt jag vill göra med datorn ännu.

Det beror heltoch hållet på vad du ska göra med din dator helt enkelt.
Själv väljer jag XP ett tag framöver.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk

Tänkte på precis samma sak för ett tag sedan och tänker vänta med Vista tills SP1 släppts.

Permalänk
Medlem

Om jag vore du skulle jag nog köra Vista Home Basic x32, dels pga den anledningen att jag avskyr allt äckligt lull lull du får i premium. AeroGlass.. jag säger då det.. Home Basic för prestandans skull helt klart.

Själv kommer jag nog att gråta den dagen jag tvunget måste använda Vista. Jag kör vidare med XP, även efter det nya datorinköpet som i mitt fall lär komma runt årsskiftet 07/08. Hoppas istället att ventrilo skall komma native till Linux, då är allt klappat och klart eftersom nu X-fi -drivare har kommit till Linux(beta dock). Då finns det inget, som jag kan komma på nu, som håller mig kvar i Windowsvärlden.

Lycka till med ditt köp och som sagt, hade jag varit du hade jag tagit Home Basic x32.

Permalänk
Medlem

windows 2000 pro det är vad du skall ha

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Varför väljer man inte Vista om man skall köpa helt ny dator? Jag har Vista och med alla hotfixes så fungerar det utan problem. Skulle vara en nergradering om man var tvungen att använda XP igen.

Permalänk
Medlem

Varför man väljer XP före Vista? Ja egentligen är det ju ganska dumt kan tänkas. Det tråkiga är bara att Vista är ännu ett större bevis på vilka "grisar" MS egentligen är.. Kan ju vara av det skälet, iaf hos mig. Jag har inget till övers för MS men ack så använder jag deras OS.. motvilligt ska tilläggas!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Luuugn och fin. Kika gärna igenom dina inlägg innan du postar. Det blir otroligt mycket lättare om du sätter dit punkter efter dina meningar, stor bokstav vid ny mening o.s.v.

Det behöver inte bero på slarv, det kan vara både dyslexi, eller att han inte har Svenska som modersmål.

Edit; köp Vista64, då får du ett nytt OS som klarar mycket minne och som räcker till i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

man kan välja vista om man vill ha fördelarna med DirX10 annars tycker jag man skall nöja sig med XP... frågan är dock om 64bits eller 32buts är att föredra.. vista 64bits känns som lite experimentell nu. fungerar än sämre med vissa programvaror

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
man kan välja vista om man vill ha fördelarna med DirX10 annars tycker jag man skall nöja sig med XP... frågan är dock om 64bits eller 32buts är att föredra.. vista 64bits känns som lite experimentell nu. fungerar än sämre med vissa programvaror

Jag håller inte med där.
Programvaror fungerar inte sämre under Vista64 än Vista32 förutom kanske något asgammalt 16bitars program.
Det som kan vara besvärligare är drivrutiner men har man bra drivrutiner finns det bara fördelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |