Officiella E2140/2160/2180/2200/2220/2240 tråden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
E2160 har högre multiplier (ett snäpp) än E2140. E2180 har ett högre än E2160.
Chansen är större att du når en bit högre med E2160 än E2140 då överklockningen med dessa processorer oftast nog blir FSB-begränsad (bussen) och bara nya moderkort, typ med P35 chipset, klarar hög FSB.

Jämför man två valda processorer som råkar vara FSB-begränsade vid samma frekvens, säg 400 MHz (200 är orginal) så kommer ju E2160 göra 400 MHz högre.

Har faktiskt hört rykten om att dessa cpu:er ska ha en FSB-spärr på sisådär 415MHZ, och isåfall så kan det ju spela roll. Fast med en FSB över 400mhz, så ska man vara nöjd, oavsett vilken av e21xx-processorerna man har.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Har faktiskt hört rykten om att dessa cpu:er ska ha en FSB-spärr på sisådär 415MHZ, och isåfall så kan det ju spela roll. Fast med en FSB över 400mhz, så ska man vara nöjd, oavsett vilken av e21xx-processorerna man har.

Får min e2180 snart Ska bli kul att testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
E2160 har högre multiplier (ett snäpp) än E2140. E2180 har ett högre än E2160.
Chansen är större att du når en bit högre med E2160 än E2140 då överklockningen med dessa processorer oftast nog blir FSB-begränsad (bussen) och bara nya moderkort, typ med P35 chipset, klarar hög FSB.

Jämför man två valda processorer som råkar vara FSB-begränsade vid samma frekvens, säg 400 MHz (200 är orginal) så kommer ju E2160 göra 400 MHz högre.

Kan inte så mycket om det här. Men hur vet man att moderkortet har P35 chipset?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gojja
Kan inte så mycket om det här. Men hur vet man att moderkortet har P35 chipset?

Man kollar vad man har för moderkort och söker.
P35 släpptes i typ maj/juni detta år så har du från tidigare så är det definitivt inte. Men alla möjliga varianter saluförs fortfarande.
Men eftersom de senare chipset ska klara av 333 MHz buss (1333 quad pumped) så har de högre chans att klara något högt än något som gjordes för 200 Mhz (800 quad pumped), vilket E2000 och E4000-serien kör orginal.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Man kollar vad man har för moderkort och söker.
P35 släpptes i typ maj/juni detta år så har du från tidigare så är det definitivt inte. Men alla möjliga varianter saluförs fortfarande.
Men eftersom de senare chipset ska klara av 333 MHz buss (1333 quad pumped) så har de högre chans att klara något högt än något som gjordes för 200 Mhz (800 quad pumped), vilket E2000 och E4000-serien kör orginal.

Jag menar lite mer när man ska köpa ett moderkort. Står det P35 i texten då eller. Tex: Asus P5KC, P35. är det ett P35 då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gojja
Jag menar lite mer när man ska köpa ett moderkort. Står det P35 i texten då eller. Tex: Asus P5KC, P35. är det ett P35 då?

JA.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gojja
Jag menar lite mer när man ska köpa ett moderkort. Står det P35 i texten då eller. Tex: Asus P5KC, P35. är det ett P35 då?

Ja det är en mycket viktig del i produktinformationen och finns ofta med i namnet.

Jag vill påpeka att jag inte är säker på hur de senare nvidia-kretsarna (nforce) klarar av höga frekvenser. P35-baserade är kanske inte det enda alternativet. X38 finns med som kom nyligen men jag har fått uppfattningen av att det är riktat för riktigt mycket överklockning och högre pris (???). Man köper nog inte dyrt dyrt moderkort och en E21x0-processor

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Har nu kommigt till:
E2140@2180

Men har fortfarande inte hitta var man ställer in minnena??
Det står i cpu-z att vdimm är 1,8 vill ju höja till minst orginal 1,9.
Sedan värkar det som om något sätter stopp nu för om jag höjer fsb 1Mhz till så blir det Overclock fail.. men som den går nu fixar den Orthos i en timme utan några kostigheter..

Visa signatur

[E2140@2100][Asus P5B-MX][2gb corsair 6400 ddr2]
[X1950Pro]

Permalänk
Vila i frid

http://www.google.se/search?q=P5B-MX+overclock

P5B-MX med ett sunkigt 946GZ chipset går inte att klocka som folk. Däremot ett P5B-VM funkar iom P965. Billigaste och enklaste du kan göra för att klocka är att köpa ett demo-ex från komplett av ett Gigabyte 965P DS3 för 500 spänn - om nu din dator kan ta ett ATX och inte bara ett mATX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
http://www.google.se/search?q=P5B-MX+overclock

P5B-MX med ett sunkigt 946GZ chipset går inte att klocka som folk. Däremot ett P5B-VM funkar iom P965. Billigaste och enklaste du kan göra för att klocka är att köpa ett demo-ex från komplett av ett Gigabyte 965P DS3 för 500 spänn - om nu din dator kan ta ett ATX och inte bara ett mATX.

jaha det var ju lite taskigt.. hade ju i min vildaste fantasi sett att det skulle gå att öcerclocka mer...
Med andra ord måste ja fixa ett bättre moderkort sitter ju på ett chasi för mATX kort så skulle ju haft ett bättre sådant med p965 chipet.

Visa signatur

[E2140@2100][Asus P5B-MX][2gb corsair 6400 ddr2]
[X1950Pro]

Permalänk
Medlem

Modell : 2140
Klockad till: 1,6 @ 3,28Ghz , kan inte högre p.g.a kassa minnen :/ (667)
Kylning: Standard intel kylare
Moderkort: Gigabyte DQ6
+ Övrig info ja..:)
Måste säga att detta är det bästa köpet jag gjort!
550kr betalade jag hos Datorbutiken, i OC på 3,28Ghz tar jag en X6800 utan problem.
Stabilt också.
Spelar allt jag kommer åt för tillfälleet på högsta inställningar utan minsta problem.

Ska köra med peltier & Vattenkylning då jag monterat ihop d mot slutet av månaden..då kommer jag nog en hel del högre

Permalänk

Men va?! Varför köper man den billigaste procesorn på marknaden(bland nya) och ett av de dyraste moderkorten? Förklara järna hur du tänkte nu.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Men va?! Varför köper man den billigaste procesorn på marknaden(bland nya) och ett av de dyraste moderkorten? Förklara järna hur du tänkte nu.

Dunn know^^
Jag tycker det funkar ypperligt bra
om man kollar på lite bench och så så ligger jag en bra bit över X6800/E675 prestanda, och det nöjer jag mig med

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Men va?! Varför köper man den billigaste procesorn på marknaden(bland nya) och ett av de dyraste moderkorten? Förklara järna hur du tänkte nu.

Det finns väldigt säkert fler än jag som köper prylar bara för att testa gränserna på individuella komponenter (bara för att det går samt är kul) - och då blir det ibland att man provar en snikpropp i en guld-bräda - och tvärt om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det finns väldigt säkert fler än jag som köper prylar bara för att testa gränserna på individuella komponenter (bara för att det går samt är kul) - och då blir det ibland att man provar en snikpropp i en guld-bräda - och tvärt om.

Det stämmer också
Kommer köpa en Celeron 420 sen och pröva hur långt man kan dra den.
Du vet inte om den har liknande arkitektur som Celeron D?
Med tanke på att jag fick upp en Celeron D till ~4,6Ghz så skulle de vara intressant hur långt man kan dra en 420

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Det stämmer också
Kommer köpa en Celeron 420 sen och pröva hur långt man kan dra den.
Du vet inte om den har liknande arkitektur som Celeron D?
Med tanke på att jag fick upp en Celeron D till ~4,6Ghz så skulle de vara intressant hur långt man kan dra en 420

Celeron 420 är byggd på core 2 mikroarkitekturen, alltså inte netburst. Så den har lika lite gemensamt som core2duo har med Pentium 4/D.
Den verkar vara (på pappret, kan nog vara annan kärna) bara en kärna (och därmed hälften av totala L2-cachen men per kärna det samma) jämfört med E2140, annars lika. Låter också som något klockvänligt

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Modell: E2180
Klock: 2,00 @ 2,80
Kylning: Thermalright ultra 120 extreme med noctuafläkt, samt en extra chassifläkt (2 tot).
Temp: Idle: 26, Load: 51
MB: Gigabyte P35 DS3 (rev 1.0)

Har klockat min e2180 nu. Första klocken i mitt liv (utom när jag satte +10% i bios på min p4).
Kom bara upp i 2,8ghz 10 x 280. Måste ha att göra med vcore, för jag kan inte ställa den på manuell i bios på DS3 för då vägrar den boota oavsett vad jag ställer den på. Om nån vet hur man gör tar jag gärna mot ett PM. Har inte ändrat vdimm heller, men ska väl inte behövas då jag kör minnena original i 800mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Modell: E2180
Klock: 2,00 @ 2,80
Kylning: Thermalright ultra 120 extreme med noctuafläkt, samt en extra chassifläkt (2 tot).
Temp: Idle: 26, Load: 51
MB: Gigabyte P35 DS3 (rev 1.0)

Har klockat min e2180 nu. Första klocken i mitt liv (utom när jag satte +10% i bios på min p4).
Kom bara upp i 2,8ghz 10 x 280. Måste ha att göra med vcore, för jag kan inte ställa den på manuell i bios på DS3 för då vägrar den boota oavsett vad jag ställer den på. Om nån vet hur man gör tar jag gärna mot ett PM. Har inte ändrat vdimm heller, men ska väl inte behövas då jag kör minnena original i 800mhz.

Försök sätta den på auto och se vad som händer?...
Låter konstigt att du inte kan boota när du ändrar volten. :/ ?

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte om ni som har koll kanske kan svara på det här är ni snälla.

Tänkte köpa

Gigabyte GA-P35-DS3 moderkort.

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (TWIN2X2048-6400) minnen.

Min fråga är då vilken av e21xx modellerna ska jag köpa? Vilken klockar bäst?
Tänkte komma upp i runt 3.2GHz.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Försök sätta den på auto och se vad som händer?...
Låter konstigt att du inte kan boota när du ändrar volten. :/ ?

På auto kommer jag upp till 2,8 (10 x 280) men med hög vcore. Nu fick jag det att funka på manuell, var en inställning jag hade missat. Har dock ett nytt problem.
Kommer upp till 250 i fsb (går bra både i 6x och 10x) men när jag höjer till 265 så bootar den inte. Har redan hög vcore, så det ska inte vara problemet.

Dock ser det ut såhär i bios på DS3:
DDR2 Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2,...,0.7
PCI:E Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2, 0.3
FSB Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2, 0.3
(G)MCH Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2, 0.3
CPU Voltage Control: Finns massa olika, vart steg emellan är 0.00625. Jag har på 1.30000 just nu.

Bör man ändra på det andra?
Eller är det kanske minnen jag ska ändra på. Har kört de i auto (800mhz) hela tiden.
Normal CPU Vcore:

@ Devil May Cry:
Det är samma minnen och bräda som jag har, så egentligen bör du klara det med vilken som, men det ska ju vara lättare med de högre eftersom de har högre multipel. Jag skulle iaf satsat på minst E2160.
Och du bör nog ha en bättre kylare än stock för de hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
@ Devil May Cry:
Det är samma minnen och bräda som jag har, så egentligen bör du klara det med vilken som, men det ska ju vara lättare med de högre eftersom de har högre multipel. Jag skulle iaf satsat på minst E2160.
Och du bör nog ha en bättre kylare än stock för de hastigheterna. [/B]

Ser att du bara kommit upp i 2.80GHz, det är inget att hurra för. Eller har du inte testat max gränsen än? Sen undrar jag vad en E2xx presterar om man jämför med E6xx serien vid samma GHz?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Ser att du bara kommit upp i 2.80GHz, det är inget att hurra för. Eller har du inte testat max gränsen än? Sen undrar jag vad en E2xx presterar om man jämför med E6xx serien vid samma GHz?

Har inte lyckats komma högre. Började igår. Dock måste det va p.g.a. min okunskap, för de ska komma mycket högre...

Är inte säker på detta men har hört att en e2xxx ska prestera ungefär som en e6xxx om den är klockad ca 300 mhz högre. Ingen aning om det stämmer, men jag vet att dessa processorer kan spöa de flesta andra som är oklockade iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Har inte lyckats komma högre. Började igår. Dock måste det va p.g.a. min okunskap, för de ska komma mycket högre...

Är inte säker på detta men har hört att en e2xxx ska prestera ungefär som en e6xxx om den är klockad ca 300 mhz högre. Ingen aning om det stämmer, men jag vet att dessa processorer kan spöa de flesta andra som är oklockade iaf.

Blir nog då att köra på detta system. Jag har alltid gillat att överklocka dock har jag aldrig haft Intel system förut :S

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet. Det va minnesinställningar som va knas. Nu är jag uppe i 320 x 10. Kör prime95 just nu för att testa det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
På auto kommer jag upp till 2,8 (10 x 280) men med hög vcore. Nu fick jag det att funka på manuell, var en inställning jag hade missat. Har dock ett nytt problem.
Kommer upp till 250 i fsb (går bra både i 6x och 10x) men när jag höjer till 265 så bootar den inte. Har redan hög vcore, så det ska inte vara problemet.

Dock ser det ut såhär i bios på DS3:
DDR2 Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2,...,0.7
PCI:E Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2, 0.3
FSB Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2, 0.3
(G)MCH Overvoltage Control: Finns Normal, 0.1, 0.2, 0.3
CPU Voltage Control: Finns massa olika, vart steg emellan är 0.00625. Jag har på 1.30000 just nu.

Bör man ändra på det andra?
Eller är det kanske minnen jag ska ändra på. Har kört de i auto (800mhz) hela tiden.
Normal CPU Vcore:

@ Devil May Cry:
Det är samma minnen och bräda som jag har, så egentligen bör du klara det med vilken som, men det ska ju vara lättare med de högre eftersom de har högre multipel. Jag skulle iaf satsat på minst E2160.
Och du bör nog ha en bättre kylare än stock för de hastigheterna.

Tips är att inte köra minnena på auto då jag själv kommit högre med de gigbyte brädorna jag själv har.

Pröva ge lite mer ström också till minnena.

Och HÖJ din Vcore
Jag kör min på ~1,4V men iofs är jag uppe i 400fsb, men den verkar i.af inte dö av spänningen
Så höj VCore'n till ~1,4/1,43V och pröva.
Kör inte minnena på auto, höj sedan spänningen till de med.
Höj spänningen till FSB'n och FSB'n

kortfattat:
- Höj Vcore till ~1,4V/1,43V
- Sätt minena på manual och försök hålla så låg hastighet på de som möjligt
- höj volt till minnena
- höj volt till fsb'n och MCH'n

Permalänk
Medlem

Tusen tack. Den är lite instabil i prime95 än på 3,2ghz. Dock har jag vcore på strax under 1,3 då. Ska testa höja lite på det och det andra senare ikväll. Har inte tid just nu. Tusen tack för tipsen. Det var verkligen jättesnällt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halle7
Tusen tack. Den är lite instabil i prime95 än på 3,2ghz. Dock har jag vcore på strax under 1,3 då. Ska testa höja lite på det och det andra senare ikväll. Har inte tid just nu. Tusen tack för tipsen. Det var verkligen jättesnällt

No problem!

BTW..har du msn? Så vi kan fortsätta über klocka dessa små monster?

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna föklara varför man vill ha pc6400 minnen istället för te.x. pc5400? Jag fattar att 6400 går i 800MHz och att 5400 går i 675MHz men hur mycket måste man klocka för att pc6400 ska löna sig? Och hur högt kan man klocka med 5400?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kör du med oklockade minnen så kommer du med PC5400 (667mhz) upp i 333mhz FSB.
Kör du t.ex. en e2140 så kommer du då upp i 2,66 ghz utan att klocka minnena. Köper du PC6400 som går i 800mhz kan du ha en fsb på 400 mhz vilket ger en klock på 3200 mhz istället. Det vill säga att det är en stor skillnad för en liten pengasumma. Man kan ju klocka minnena dock, men jag föredrog att slippa eftersom det komplicerar det hela ytterligare...

Permalänk
Medlem

Aha då är pc6400 givet Även framtidssäkra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|