Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

compaq nx9420 + extra minne=problem

Tja, köpte för nån vecka en nx9420 och en stycke extra minne 1gig. Jag skruva luckan under datorn och testade trycka in minnet och det klickade fast. Bootar upp burken och ser att datorn inte hittar åt det ? vad har jag gjort fel ?? vore snällt om nån kan hjälpa

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Ta ut det och sätt i det igen - kolla att du gör rätt!

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående postare. Om det fortfarande inte fungerar kan du prova att ta ut minnet som följde med datorn och stoppa in det nya minnet på dess plats, om det fungerar då är det troligen fel på minnessockeln på moderkortet annars är minnet troligen felaktigt.

Vissa bärbara har relativt kraftiga fästen i minnessockeln så kontrollera att SODIMMen verkligen är på plats. Och naturligtvis: se till att ladda ur dig innan du rör en elektronisk komponent.

Lycka till!

Permalänk

laddar ur mig gör jag alltid då jag pillar i burkar men minnet verkar sitta fast som det ska men dom här "fästena" når inte riktigt till låsningen(hullingarna) på minnena!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
laddar ur mig gör jag alltid då jag pillar i burkar men minnet verkar sitta fast som det ska men dom här "fästena" når inte riktigt till låsningen(hullingarna) på minnena!

Det verkar märkligt. Försökte ladda ner servicemanualen för din dator för att kolla hur det ser ut men hp verkar ha trassel med sin websida för tillfället. Ska försöka senare.
Men minnet kanske är trasigt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag hade också lite problem med att montera minnet, men fungerar inte våld så går det alltid med mera våld

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Instruktionerna för minnesinstallation visar en normal SODIMM sockel så vet inte vad problemet kan vara, möjligen att du kanske inte stoppar in minnet i rätt vinkel? Fast det skulle väl innebära att minneschippet inte far in i sockeln alls AFAIK.
Instruktioner för nx9420 om du inte kollat redan:
http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c0070...