Hjälper polare med datorbygge.. vf vill den inte för?!

Permalänk
Medlem

Hjälper polare med datorbygge.. vf vill den inte för?!

Hjälper en kompis at bygga ihop hans burk som varit fett försenad från datorbutiken..

Det är följande...

1 st Sharkoon Rebel9 Economy Edition Black without PSU/utan nätagg

1 st Antec SmartPower 2.0 500W ATX2.0

1 st Asus P5B-MX i946GZ 2DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Audio VGA GB-LAN Socket775 mATX

1 st Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

1 st Zalman CNPS9700LED Giant Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

1 st OCZ High Performance 2x1024MB Kit (tot. 2GB) Alpha XTC DDR2 PC2-8000 1000MHz 4-4-4-15

1 st Seagate Barracuda ST3400620AS 7200.10 400GB 7200rpm 16MB cache SATA2

1 st Sony 1.44MM 3.5" floppy BLACK

1 st Samsung DVD SH-S182D Dual-Layer +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART RETAIL IDE

1 st PNY GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

1 st Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk (utan tillbehör)

1 st Windows Vista Home Basic 32-bit DVD Svensk OEM

1 st Microsoft Wired Keyboard 500 Svart PS/2, svenskt

1 st Microsoft Laser Mouse 6000 RETAIL USB

--------------------------------------------------------------

Jag har satt ihop allt efter bästa förmåga. Alla kablar verkar sitta som det ska och allting startar när startar datorn. Tyvär får jag inget BIOS pip eller bild på skärmen, den är bara tyst. Senaste datorn jag byggde var en 2800+ barton med ett 9800pro så jag har rätt kass koll. Finns det något som jag kan ha tänkas glömt?... Nån liten kabel som behövs etc...

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in 2st strömkontakter till grafikkortet..? Annars kan det vara PSUn som är för svag~ Skulle nog rekommendera 600w åtminstone!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Har du kopplat in 2st strömkontakter till grafikkortet..? Annars kan det vara PSUn som är för svag~ Skulle nog rekommendera 600w åtminstone!

Den där datorn drar nog som mest 300watt, vid full belastning. Nätaggs-hysterin har slagit till igen.

Trådskaparen: Har du testat med att koppla ur allt förutom moderkort, processor, minne och grafikkort? Om inte det hjälper så ta bort grafikkortet och koppla in skärmen till det inbyggda. Om även det misslyckas så ta sedan bort minnet och kolla om du får några BIOS-pip.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Ni har nog snålat lite för mycket på moderkortet för på Datorbutikens hemsida så står det att den har max 800mhz busshastighet och den stödjer bara minnen upp till PC2-5300. Vilket gör den inkompatibel med CPUn som ligger på 1333mhz i buss och minnena som är PC2-8000(fast de kanske klockas ner?). Köper man prestanda CPU och minnen behöver man oftast ett prestanda moderkort som har stöd för dom.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Ok.. jag prövade att ta grafikortet och använda det interna, gick inte. Då tog jag även bort minnena, gick inte.

Betyder detta att moderkortet är för klent ?

Och ja.. jag har 2 kontakter i grafikkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svetty
Ok.. jag prövade att ta grafikortet och använda det interna, gick inte. Då tog jag även bort minnena, gick inte.

Betyder detta att moderkortet är för klent ?

Och ja.. jag har 2 kontakter i grafikkortet.

Inkompatibelt moderkort verkar det som. Har du tur kan det åtgärdas med en BIOS-uppdatering, men jag vet inte hur det är för det chipsetet.

Minnet funkar, märkningen anger bara minnets maxhastighet.

Känns som lite väl snålt satsat på moderkort, ser ut som om det stöder busshastighet upp till 1066MHz.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Inkompatibelt moderkort verkar det som. Har du tur kan det åtgärdas med en BIOS-uppdatering, men jag vet inte hur det är för det chipsetet.

Minnet funkar, märkningen anger bara minnets maxhastighet.

Känns som lite väl snålt satsat på moderkort, ser ut som om det stöder busshastighet upp till 1066MHz.

Då är det säkert därför.. fyfan va synd om honom. Han har väntat i typ 2 månader bara för att få delarna, datorbutiken gjorde bort sig gång på gång. Han får väl skaffa ett nytt eller byta eller något.

Har ni förslag på moderkort som passar ?

Permalänk

Gigabyte P35 DS3 är att rekommendera om han inte ska klocka.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-DS...

Med en lite högre budget och med överklocknings ambitioner kan DS4 eller DQ6 vara att föredra. Varning dock för att kylningen på de tidigare revisionerna är ganska höga vilket kan resultera i problem med plats för större CPU kylare.

"Edit" Såg precis på datorbutiken att det är bara DS3an som har stöd för PC2-8500 minnen. Konstigt med tanke på att det är budget versionen, troligtvis en typo dock. Kolla på gigabytes hemsida om du vill vara säker på att du får det mesta från dina minnen.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Gigabyte P35 DS3 är att rekommendera om han inte ska klocka.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-DS...

Med en lite högre budget och med överklocknings ambitioner kan DS4 eller DQ6 vara att föredra. Varning dock för att kylningen på de tidigare revisionerna är ganska höga vilket kan resultera i problem med plats för större CPU kylare.

"Edit" Såg precis på datorbutiken att det är bara DS3an som har stöd för PC2-8500 minnen. Konstigt med tanke på att det är budget versionen, troligtvis en typo dock. Kolla på gigabytes hemsida om du vill vara säker på att du får det mesta från dina minnen.

Även DS3 klockar faktiskt riktigt bra, kanske inte riktigt till samma höjder som DS4 och DQ6, men högst respektabla klockningar.

Angående stöd för minnet, så kan du sätta det på vilket moderkort som helst som skall ha DDR-minne. PC8500 anger bara maxhastigheten som minnet har testats i. Alla DDR2-minnen är likadana, det är bara deras maxhastighet som skiljer.
Däremot kan inte alla moderkort köra minnet 1:1 i dess maxhastighet, eftersom det kräver en FSB på 532MHz och det är inte så många kort som klarar av det.
I de flesta BIOS kan man ställa minnesdivider(eg. multipel i detta fall), så att man kan utnyttja bättre minne vid lägre FSB. (dock körs inte minnet synkat mot FSB då)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det är moderkortet, inte så bra kombination att välja 2 genarationer gammalt, i kombination med senaste genaration av CPU
Möjligen kan det fungera med flashning av bios

Men jag skulle byta moderkort till nått P35 baserat, Gigabyte DS3 eller DS4
Abit IP35 / IP35 pro
eller Asus nått P5K

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på ett sådant här !
du kan köra både ddr2 (4st minnesmoduler) och ddr3 (2st minnesmoduler)

Asus P5KC iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5KC

Angående processorn står det faktiskt på deras hemsida (under prollen) att du bara kan använda vissa moderkort till den.

"Observera att denna processor kräver ett moderkort vars chipset klarar 1333MHz busshastighet, exempelvis nForce 680i och Intel IP35! "

så därför går inte datorn igång !

Konstigt att inte dom reagerade på datorbutiken ? dom brukar skicka mejl om dom misstänker att prylarna inte är kompatibla och ska avnvändas för varandra !.... det är ju ganska uppenbart att det är en hel dator som beställs och att dom är till för att matcha varandra ?

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"