Min nya SATA hårddisk hittas inte av datorn.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Min nya SATA hårddisk hittas inte av datorn.

Köpte igår en ny hårddisk SATA, SEAGATE Barracuda 7200.10 250GB. Har använt IDE innan utan problem.

Kopplade in min nya SATA hårddisk och plocka ut den andra. När ja startar datorn står det att disken inte kan hittas. Ringde en vän och han trodde det kunde ha med min BIOS version eller BIOS inställningar att göra. Skulle va hjärtligt tacksam om ni kunde hjälpa mig med det här problemet.

Har moderkort: ASUS, A7V600-X

MvH Jacob.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har du bara den disken i datorn? Har du bootat på windows skivan o föröskt installera windows o den säger att det inte finns nån disk, eller vad? Lite mer info skulle inte skada.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Då min andra disk är näst intill oanvändbar nu så drog jag ut den för ja tänker ändå inte ha kvar den. Så startade datorn med bara SATA hårddisken i men hitta inte den då. Då tänkte ja om ja bootar datorn med min xp skiva så ska de funka men nej, den ville ha en disk att installera på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

du måste förmodligen trycka f6 under installationsprogrammet för XP för att sedan installera drivrutiner till SATA controllern från en diskett.

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
du måste förmodligen trycka f6 under installationsprogrammet för XP för att sedan installera drivrutiner till SATA controllern från en diskett.

ok så när ja bootar med skivan och får "blue-screen" där xp läser in allt ska ja trycka f6?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp det står längst ner när du ska trycka

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tror jag vet hur ja ska få igång disken nu. Om ja installerar senaste BIOS till moderkortet och sen hittar drivrutiner...

Men problemet är jag vet inte var jag hittar drivrutiner jag kan lägga in på en diskett för att användas vid installation av Windows XP PRO SP2.

Så har nån en länk eller helt enkelt kan skicka fil(erna) till mig med drivrutiner till ASUS, SATA?

Visa signatur