Formatera en USB hårdisk till EXT3?
Jag har köpt en QNAP TS-209 som jag kör i Raid1,
men jag vill ändå ha en extra backup på en extern hårddisk.
QNAP håller visst på att ta fram någon lösning för att enkelt göra backup via deras USB port, ev. även med stöd för NTFS, men än så länge fungerar det inte.
Den enda lösningen som jag ser det är att formatera min hårddisk till FAT32,
eller eftersom jag har filer större än 4gb, så verkar det vara bättre att göra det direkt till EXT3.
Jag vill krångla till det så lite som möjligt, har redan lagt mycket tid på att få min QNAP att fungera, behöver därför råd, tips och länkar hur man enklast, verkligen enklast formaterar om sin USB-disk till EXT3.
Har hittat denna länk till något som heter Ext2 IFS version 1.10c:
http://fs-driver.org/index.html
Är denna att rekommendera eller finns det något enklare?
Fungerar den även helt ut med EXT3 eller gör den om den till EXT2, och spelar EXT2 eller EXT3 någon roll, har faktiskt ingen aning om vad skillnaden är?
Sedan verkar detta program ha problem med USB hårdiskar, speciellt hur man tar bort de från datorn, men går ev. att fixa genom detta:
"Note that there is another workaround for the mentioned USB drive issue: you may modify the type of any Ext2/Ext3 partition on your USB drives. Linux Ext2/Ext3 partitions usually have as type 83 (hex). You may set the type of them to 7 (hex) for example with the Linux fdisk tool (using its t-command). The partition type of 7 (hex) - usually used on NTFS partitions - causes Windows to create and remove drive letters for a plugged or an unplugged USB drive itself"
Är det något man ska försöka ge sig in på?
Tacksam för alla tips,
hoppas det inte blev för långt som en första post.
Vill verkligen göra detta i helgen, och så enkelt som möjligt,
är trött på att leta efter lösningar och ge mig på saker jag knappt klarar av,
och sedan då inte lägga hela helgen till detta, då jag tror att det egentligen är ganska enkelt, eller?
kluris