Formatera en USB hårdisk till EXT3?

Permalänk
Medlem

Formatera en USB hårdisk till EXT3?

Jag har köpt en QNAP TS-209 som jag kör i Raid1,
men jag vill ändå ha en extra backup på en extern hårddisk.

QNAP håller visst på att ta fram någon lösning för att enkelt göra backup via deras USB port, ev. även med stöd för NTFS, men än så länge fungerar det inte.

Den enda lösningen som jag ser det är att formatera min hårddisk till FAT32,
eller eftersom jag har filer större än 4gb, så verkar det vara bättre att göra det direkt till EXT3.

Jag vill krångla till det så lite som möjligt, har redan lagt mycket tid på att få min QNAP att fungera, behöver därför råd, tips och länkar hur man enklast, verkligen enklast formaterar om sin USB-disk till EXT3.

Har hittat denna länk till något som heter Ext2 IFS version 1.10c:

http://fs-driver.org/index.html

Är denna att rekommendera eller finns det något enklare?

Fungerar den även helt ut med EXT3 eller gör den om den till EXT2, och spelar EXT2 eller EXT3 någon roll, har faktiskt ingen aning om vad skillnaden är?

Sedan verkar detta program ha problem med USB hårdiskar, speciellt hur man tar bort de från datorn, men går ev. att fixa genom detta:

"Note that there is another workaround for the mentioned USB drive issue: you may modify the type of any Ext2/Ext3 partition on your USB drives. Linux Ext2/Ext3 partitions usually have as type 83 (hex). You may set the type of them to 7 (hex) for example with the Linux fdisk tool (using its t-command). The partition type of 7 (hex) - usually used on NTFS partitions - causes Windows to create and remove drive letters for a plugged or an unplugged USB drive itself"

Är det något man ska försöka ge sig in på?

Tacksam för alla tips,
hoppas det inte blev för långt som en första post.

Vill verkligen göra detta i helgen, och så enkelt som möjligt,
är trött på att leta efter lösningar och ge mig på saker jag knappt klarar av,
och sedan då inte lägga hela helgen till detta, då jag tror att det egentligen är ganska enkelt, eller?

kluris

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har formaterat en FreeAgent 500Gb med tre olika partitioner, alla Ext3. Monterar dem enkelt i windows under drivaren du föreslagit och de blir då monterade som Ext2. Skillnaden är vad jag vet att den skippar journal-delen av filsystemet. Går även utmärkt att montera ext3-enheter som ext2 i linux/unix.

Fungerar bra, lätt att hantera enheterna i xp via drivaren. Det enda problemet jag hittat är att _ibland_ så vill windows inte erkänna partitionen som formaterad och insisterar på att den måste formatera om den innan den kan göra ngt.

Har hittills löst detta genom att gå in i linux istället, montera partitionerna och sedan boota om till xp igen så funkar det.

Hoppas detta hjälper.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem

Tack Loosec

Blir till att köra det programmet då,
dyker dock upp två frågor efter ditt svar:

Hur formaterade du dina partitioner från början,
använde du dig då av linux eller av programmet jag länkade till?

När du skriver att du ibland måste gå in i linux och montera partitionerna,
är det något som är krånligt eller som man kan fixa med lite hjälp?

Vill som du förstår att hålla på så lite med linux som möjligt,
även om det på många sätt verkar bättre än windows!

Återigen ett stort tack!!!

kluris

Permalänk
Medlem

Tokenkelt att gå in i linux om man kör en dualboot, formaterade dem i linux med:
mkext2fs -j /dev/sde1
eller ngt motsvarande kommando, partitionerade upp dem med cfdisk.

Däremot så kan jag nu i windows välja att formatera dem som ext2 eller ext3 mha Partitionmagic 8. Kan bero på det programmet men kan även vara tack vare drivaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt!

Måste jag ha linux installerat någonstans eller kan jag köra det genom ett program typ Putty, använde mig lite av det när jag installerade Slimserver/Squeezeboxen?

Ska kolla upp partition Magic 8 med, är kanske lite enklare. Har du testat att partitionera om där när du ibland får problem i Windows? Antar att det är enklare för dig att göra det i linux, men om jag nu inte vill installera det, hoppas du fattar ...

Tack igen

kluris

Permalänk
Medlem

Nix, bara bootat in i linux så den får montera partitionerna, inte ändrat något på dem. Kanske har att göra med att de i windows bara är ext2-monterade. Kanske slipper det om du bara kör ext2.

Förstår inte helt hur din lösning ska vara uppbyggd rent fysiskt, men om disken är inkopplad till en linuxburk så är det ju där de är monterade hela tiden.

För att lösa problemet jag fick borde det dock räcka med att avmontera dem i win och montera dem i linux, via putty/ssh-secure-shell eller motsvarande, bara de fyfsiskt blir monterade på en linux/unix-burk och troligen därmed lätt genomkollade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var kanske lite otydlig,
har två diskar inne i burken som körs via linux.
De är det enkelt att formatera genom deras egna mjukvara.

Det jag vill göra är att ha en extern backup om hela min QNAP skulle paja,
och då har de ännu inget enkelt program för detta utan man måste själv fixa detta.

Därför måste jag nu själv formatera min USB hårdisk till EXT3,
men av det du skriver kan det kanske vara värt att formatera de till EXT2 istället.

Kanske det gör det hela mer enkelt, mer kompatibelt med programmet jag länkade till, det heter ju trots allt Ext2 IFS version 1.10c, och om jag förstår dig rätt är EXT2 lika stabilt och säkert.

Rent fysiskt kommer USB hårdisken med EXT2/EXT3 bara vara till använding som backup, och antingen kommer jag att koppla in den direkt till min QNAP NAS-server eller ev. in till min pc via USB och sedan låta backupen göras via nätverket. Vilket det blir beror vad som är enklast, stabilast och kanske framförallt snabbast.

Tack för att du tar dig tid och förklarar för en newbie som mig!

kluris

Permalänk
Medlem

Ok, då e jag med lite mera. ext2 som backup är ju inte lika säkert om disken skille krascha som ext3 då du inte har någon journalföring alls. Men o andra sidan om du ändå monterar den som ext2 så bör det ju inte spela ngn roll.

Har iofs även haft problem när jag monterat den under OpenBSD som ext2 då den får för sig att filsystemet är halvkorrupt och hänger datorn, men annars är det lugnt Troligen har jag bara monterat den knasigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ibland så är det när man får bra frågor tillbaks som man kommer på svaren.

När du frågade om hur det rent fysiskt fungerar började jag fundera lite, läste om manualen än en gång, och märkte att det går att formatera USB hårdiskar även genom deras mjukvara, så det får bli så jag gör då det verkar vara riktigt enkelt.

Eftersom valet bara är emellan FAT och EXT3 får det bli EXT3 jag kör på,
sedan om jag förstår dig rätt kan jag med hjälp av Ext2 IFS version även läsa min EXT3 disk, och bara hålla tummarna att Windows inte strular till det och plötsligt säger att det inte är formaterad som den gjort i ditt fall.

ha en trevlig helg

kluris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kluris
När du frågade om hur det rent fysiskt fungerar började jag fundera lite, läste om manualen än en gång, och märkte att det går att formatera USB hårdiskar även genom deras mjukvara, så det får bli så jag gör då det verkar vara riktigt enkelt.

Har hårddiskarna en mjukvara, eller vilka syftar "deras" i meningen ovanför till? o_O
Jag skulle helldre använda mkfs.ex2

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Tjena Kluris, Losec och ni andra.

Kluris... du som har en TS-209. Jag funderar på att köpa en men har vägrats information från QNAP ang block size vid formattering av en RAID-1 uppsättning.

Alltså, grejen är den att jag måste kunna lagra riktigt stora filer på min tilltänkta filserver, och i det fall "block size" är 1024 så kan man max lagra 16GB filer på ett EXT3-filsystem, och max ha 2TB.

Det där med 2TB stämmer överens med specarna på produkten så jag är rädd att det är 1024 i block size.

Kan du, ni, någon typ kolla det eftersom ni har en?

Osäker på hur, men ni kanske kommer ihåg om man kunde välja block-size vid formattering?

Sedan borde det gå om man skapar en typ txt-fil på en byte och kollar hur stor plats på disken som filen tar upp.

please, help... QNAP är omöjligt att få tag på.

tack på förhand
mvh
K

Permalänk
Medlem

Har ingen QNAP men borde det inte gå att ändra blocksize på filsystemet oavsett om det är raid eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det borde det.

Men grejen är den att jag inte fått fram någon som helst information ang block-size. Varken för RAID eller utan RAID.

Står inte i specarna, inte i manualen som går att ladda ner, och QNAP vägrar svara.

Permalänk
Medlem

tjena igen

Loosec:

Du har rätt, "deras" i min mening är ett klockrent syftningsfel.
Med "deras" menade jag QNAP, och deras förinstallerade programvara.

Det är säkert bättre att formatera med mkfs.ex2, men har som sagt inte Linux installerat, i alla fall inte mer än genom QNAPs mjukvara. Skulle i och för sig våga mig på att formatera genom t.ex. Putty, men bara om någon gjort en enkel och helt säker guide. Eftersom den gäller en USB hårdisk vill jag inte riskera att jag formaterar några av mina interna hårdiskar som jag kör med NTFS och Windows. Hoppas jag är tydlig denna gången!

khol:

Ett sparat textdokument på tex 118 byte tar upp 1024 byte på disken.
Om jag förstår dig rätt, innebär det då att maxstorlek på filer är 16GB i EXT3?

Kolla annars upp deras forum, där man får hyfsat snabba svar, säkert snabbare och i många fall tydligare än från supporten;

http://forum.qnap.com/phpbb2/index.php

Permalänk
Medlem

Kluris:

Skit också. Ja, blockstorlek på 1024 ger max filstorlek på 16GB i EXT3
Kolla här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3

Kan du komma ihåg om du kunde välja block-storlek när du formaterade?