Router/Switch/Hubb? Vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Router/Switch/Hubb? Vad behöver jag?

Jag har just lagt in en beställning på en bärbar dator som ska användas brevid min stationära, samt fått tag på en My Book World Edition 500GB NAS. Vad är det jag behöver för att dela internetuppkopplingen och den nya hårddisken mellan båda datorerna?

Jag hajar inte riktigt om det är en router, switch, hubb eller någonting annat jag behöver, än mindre vilken modell.

Snälla klockare, hjälp mig!

[EDIT] Kan vara bra att nämna att jag har Bredbandsbolagets 100/10 uppkoppling. [EDIT]

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Du behöver en router.

Förslag på bra sådana finns här:
http://www.sweclockers.com/recension/?id=5972

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mosfet
Du behöver en router.

Tack! Då kommer hårddisken också att ses av båda datorerna, eller hur?

[EDIT 1] Hårddisken är intre trådlös, men det är väl forfarande en router jag ska ha eller? [EDIT]

[EDIT 2] Jag kommer kanske i framtiden även inhandla en skrivare och vill gärna att man då ska kunna skriva ut på samma skrivare med båda datorerna. [EDIT]

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Safir100: ja det är en router du ska ha. Jag antar att din bärbara har ett trådlöst nätverkskort vilket leder mig till att föreslå en router som har trådlös funktion.

D-Link DIR-655 är tydligen bra, du har den trådlösa biten plus 4 ethernet portar (dvs. du kan koppla in din stationära, din NAS samt 2 till datorer/skrivare/whatever). Den bör duga. Är fart inte jätteviktigt så kanske det finns billigare alternativ som duger lika fint (som t.ex. Linksys WRT54G)

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk

D-Link DIR-655 är ett lysande val för din situation

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

till bbb räcker det med en switch egentligen..
vet dock inte hur det är med att alla prylarna ska se varandra eftersom dom får skarpa ip-adresser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr-nix
Safir100: ja det är en router du ska ha. Jag antar att din bärbara har ett trådlöst nätverkskort vilket leder mig till att föreslå en router som har trådlös funktion.

D-Link DIR-655 är tydligen bra, du har den trådlösa biten plus 4 ethernet portar (dvs. du kan koppla in din stationära, din NAS samt 2 till datorer/skrivare/whatever). Den bör duga. Är fart inte jätteviktigt så kanske det finns billigare alternativ som duger lika fint (som t.ex. Linksys WRT54G)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
D-Link DIR-655 är ett lysande val för din situation

Jo, den bärbara har ett trådlöst kort med n-draft, just som denna router. Det är en Vostro 1500 med Dells eget WLAN kort, kan de tänkas vara kompitabla? http://www1.euro.dell.com/content/learnmore/learnmore.aspx/hm...

Är det säkert att ha det trådlöst? Är det svårt att få det säkert?

Jag vet inte vad priserna på liknande produkter kan tänkas ligga på men den verkar lite dyr. Fast å andra sidan så får man väl det man betalar för. Om jag kan tänka mig att välja bort det trådlösa, vad kan jag tänkas ha för alternativ då?

Visa signatur

----

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver inte ha en router då du får 5 externa IP-adresser av din internetoperatör.

Dock om jag minns rätt i trådarna kör BBB proxy arp? Så all data skickas via deras server och tillbaka (studsas) så det kan gå lite sakta. Detta kan man gå runt men finurlig metod, det finns beskrivet. MEN det gäller nog bara datorer. En NAS-hårddisk eller skrivare lär du inte kunna göra detta på.

Hur säkerheten är för en NAS-hårddisk är vet jag inte heller (äger ingen och speciellt inte den).
Så det kan nog i slutändan vara bäst att sätta dig bakom en router.
Det du ska inse att ingen kan komma åt saker utifrån (om du kör något server eller vissa applikationer som peer2peer, spel) om du inte vidarebefodrar portar. NAT (namnet på tekniken som används för att dela en IP-adress) är ett nödvändigt ont när man inte har många IP-adresser att tillgå (men det lider du inte av).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du behöver inte ha en router då du får 5 externa IP-adresser av din internetoperatör.

Dock om jag minns rätt i trådarna kör BBB proxy arp? Så all data skickas via deras server och tillbaka (studsas) så det kan gå lite sakta. Detta kan man gå runt men finurlig metod, det finns beskrivet. MEN det gäller nog bara datorer. En NAS-hårddisk eller skrivare lär du inte kunna göra detta på.

Hur säkerheten är för en NAS-hårddisk är vet jag inte heller (äger ingen och speciellt inte den).
Så det kan nog i slutändan vara bäst att sätta dig bakom en router.
Det du ska inse att ingen kan komma åt saker utifrån (om du kör något server eller vissa applikationer som peer2peer, spel) om du inte vidarebefodrar portar. NAT (namnet på tekniken som används för att dela en IP-adress) är ett nödvändigt ont när man inte har många IP-adresser att tillgå (men det lider du inte av).

Du får ursäkta min okunskap, men mycket av det du just sa var som latin för mig. Inte mycket jag förstår.

Men om jag helt enkelt vill dela skrivare, hårddisk och internet mellan två datorer så är det inte en router jag behöver? Vad är det jag behöver?

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur surfar han då om han vill köra Vostron trådlöst? Utan lokal router menar jag.

Safir100: Med en router kan du dela internetanslutning och filer (lokalt) mellan datorer. Du behöver "bara" lägga datorerna i samma arbetsgrupp och slå på fildelning. Sök här på Sweclockers, det finns mycket info om det.

När det gäller din Vostro och DIR-655 är dom kompatibla, så du kan köra i N-läge, dvs upp till 300 MBps trådlöst (detta är i teorin, men du kommer upp i bra mycket mer än om du köper en "g"-router). Notera dock att om du kopplar in en dator som har ett g-kort kommer HELA ditt nät att köra i g-läge. SÅ det bästa för dig (hastighetsmässigt) är att ha en stationär med kabel och köra Vostron i n-läge.

Vill du sen koppla in en skrivare i nätet som båda datorer ska komma åt den oberoende av varandra behöver du en printserver.
Eller så köper du en router med skrivarport, men frågan är om det finns några n-routrar med skrivarport tillgängliga.

Valet är i så fall, ett g-nät där skrivaren kopplas in i routern (ex D-LINK DI-524UP), eller ett n-nät där skrivaren kopplas till en printserver.

Ett n-nät med printserver kostar betydligt mer, typ 2000:-, mot 650:- för en g-router med printerport, men det beror på vad du prioriterar.

När det gäller frågan om svårigheten att göra sitt nät säkert, så är svaret, nej. Det är jättelätt.

Här finns ett bra exempel/guide:
http://www.dlink.se/archivos/1858-1140-fichero/Wireless_Secur...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Safir100
Du får ursäkta min okunskap, men mycket av det du just sa var som latin för mig. Inte mycket jag förstår.

Men om jag helt enkelt vill dela skrivare, hårddisk och internet mellan två datorer så är det inte en router jag behöver? Vad är det jag behöver?

Jag gick nog in på mycket tekniskt. Vi säger så här: en router fungerar bra för dig! Det var mest det att jag ville påpeka att router (i någon form) inte var enda alternativet (som det är när man bara får en IP).

För att göra säkert nät. Följ instruktionerna och ställ in WPA2 (-PSK) (du ska ha så ny utrustning så det garanterat klarar det). Välj ett långt och slumpaktigt lösenord. Enda sättet att bryta WPA är med bruteforce där man testar massa olika nycklar, och börjar med att köra en ordlista. Så har man inget "ord" så har man höjt säkerheten bra.
WEP är INTE säkert. Liksaså "öppet nät".
Du behöver inte dra på andra åtgärder som MAC-adresslåsning och stänga av SSID. Det första kan man förfalska men det gör inget, har de inte rätt krypteringsnyckel så kommer de ingenstans, det andra gör nätet bara lite mindre synligt (men går att snoka reda på lätt ändå). De är inga säkerhetsskydd.

Citat:

Hur surfar han då om han vill köra Vostron trådlöst? Utan lokal router menar jag.

Safir100: Med en router kan du dela internetanslutning och filer (lokalt) mellan datorer. Du behöver "bara" lägga datorerna i samma arbetsgrupp och slå på fildelning. Sök här på Sweclockers, det finns mycket info om det.

När det gäller din Vostro och DIR-655 är dom kompatibla, så du kan köra i N-läge, dvs upp till 300 MBps trådlöst (detta är i teorin, men du kommer upp i bra mycket mer än om du köper en "g"-router). Notera dock att om du kopplar in en dator som har ett g-kort kommer HELA ditt nät att köra i g-läge. SÅ det bästa för dig (hastighetsmässigt) är att ha en stationär med kabel och köra Vostron i n-läge.

Vill du sen koppla in en skrivare i nätet som båda datorer ska komma åt den oberoende av varandra behöver du en printserver.
Eller så köper du en router med skrivarport, men frågan är om det finns några n-routrar med skrivarport tillgängliga.

Valet är i så fall, ett g-nät där skrivaren kopplas in i routern (ex D-LINK DI-524UP), eller ett n-nät där skrivaren kopplas till en printserver.

Ett n-nät med printserver kostar betydligt mer, typ 2000:-, mot 650:- för en g-router med printerport, men det beror på vad du prioriterar.

När det gäller frågan om svårigheten att göra sitt nät säkert, så är svaret, nej. Det är jättelätt.

En accesspunkt kan användas så får han trådlöst IP:n från BBB. Eller göra det klassiska att köpa router, stänga av DHCP-server och koppla in internetanslutningen i LAN-port. Det blir som en accesspunkt.

Snabbkoll ger att enklaste separata printerservrarna börjar på 700 kr. Det var inte lite pengar för den lilla manicken.

Den där guiden var rätt trevlig. Fast jag saknar fortfarande att tillverkare kan skriva på ren svenska att WEP är skit. Beroende på utrustningen så från några minuter till max 1 timme tar det att knäcka, vad man har för nyckel spelar ingen roll (vilket det gör i WPA-fallen) för WEP är tekniskt dåligt så fixar vilken nyckel som hellst.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, så det jag behöver är alltså en router, n-draft för trådlöst till den bärbara, jag antar att det blir smidigast så även fast jag bara bor i en etta, och en 1000Mbps lina till den stationära datorn samt den externa hårddisken jag nämnde tidigare. Om det skulle vara så att jag av någon anledning vill få in en skrivare i det hela, så behövs en printserver mellan routern och skrivaren för att ha möjlighet att skriva ut från båda datorerna, alltså att de ska komma åt den oberoende av varandra.

Finns det då kanske skrivare som kan kommunicera trådlöst, så att jag slipper att köpa en printserver? Eller en sådan som går att koppla in till min stationära dator men som kanske också har blåtand så även den bärbara kan skriva ut via den? Jag planerar att köpa en blåtandsmus till den bärbara, men man kanske inte kan ha fler blåtandskopplingar aktiva samtidigt? Om det inte går att ha fler blåtandskopplingar samtidigt så kanske jag kan tänka mig att spara en slant och gå för en usb-mus för att inte behöva lägga pengar på en printserver, eller inaktivera musen då jag behöver printa från den bärbara.

Oj, vad det blev komplicerat... hehe...

[EDIT]

Citat:

Jag gick nog in på mycket tekniskt. Vi säger så här: en router fungerar bra för dig! Det var mest det att jag ville påpeka att router (i någon form) inte var enda alternativet (som det är när man bara får en IP).

För att göra säkert nät. Följ instruktionerna och ställ in WPA2 (-PSK) (du ska ha så ny utrustning så det garanterat klarar det). Välj ett långt och slumpaktigt lösenord. Enda sättet att bryta WPA är med bruteforce där man testar massa olika nycklar, och börjar med att köra en ordlista. Så har man inget "ord" så har man höjt säkerheten bra.
WEP är INTE säkert. Liksaså "öppet nät".
Du behöver inte dra på andra åtgärder som MAC-adresslåsning och stänga av SSID. Det första kan man förfalska men det gör inget, har de inte rätt krypteringsnyckel så kommer de ingenstans, det andra gör nätet bara lite mindre synligt (men går att snoka reda på lätt ändå). De är inga säkerhetsskydd.

Citat:

En accesspunkt kan användas så får han trådlöst IP:n från BBB. Eller göra det klassiska att köpa router, stänga av DHCP-server och koppla in internetanslutningen i LAN-port. Det blir som en accesspunkt.

Snabbkoll ger att enklaste separata printerservrarna börjar på 700 kr. Det var inte lite pengar för den lilla manicken.

Den där guiden var rätt trevlig. Fast jag saknar fortfarande att tillverkare kan skriva på ren svenska att WEP är skit. Beroende på utrustningen så från några minuter till max 1 timme tar det att knäcka, vad man har för nyckel spelar ingen roll (vilket det gör i WPA-fallen) för WEP är tekniskt dåligt så fixar vilken nyckel som hellst.

Vilka är de andra alternativen?

Jo en printserver blir nog en rätt dyr historia...
[EDIT]

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, så det jag behöver är alltså en router, n-draft för trådlöst till den bärbara, jag antar att det blir smidigast så även fast jag bara bor i en etta, och en 1000Mbps lina till den stationära datorn samt den externa hårddisken jag nämnde tidigare. Om det skulle vara så att jag av någon anledning vill få in en skrivare i det hela, så behövs en printserver mellan routern och skrivaren för att ha möjlighet att skriva ut från båda datorerna, alltså att de ska komma åt den oberoende av varandra.

Finns det då kanske skrivare som kan kommunicera trådlöst, så att jag slipper att köpa en printserver? Eller en sådan som går att koppla in till min stationära dator men som kanske också har blåtand så även den bärbara kan skriva ut via den? Jag planerar att köpa en blåtandsmus till den bärbara, men man kanske inte kan ha fler blåtandskopplingar aktiva samtidigt? Om det inte går att ha fler blåtandskopplingar samtidigt så kanske jag kan tänka mig att spara en slant och gå för en usb-mus för att inte behöva lägga pengar på en printserver, eller inaktivera musen då jag behöver printa från den bärbara.

Trådlösa skrivare finns att köpa. Det framgick inte om du hade en eller om du ska köpa nytt.
En snabbsökning resulterade i denna http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF05a/13539-13541-136...
(bara för att visa att det finns, du får självklart kolla upp skrivare som passar dina krav och behov).

Vad är det för extern hårddisk du har?
Mig veterligen (jag kan ha fel) finns det ingen router som du kan stoppa in en USB-disk direkt i.
DIR-655 har en USB-kontakt, men den är bara till för Windows Connect Now.
Du måste alltså ha en nätverksdisk (NAS, som Aqualize var inne på tidigare) om du vill ha den åtkomlig från båda datorerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[EDIT]

Vilka är de andra alternativen?

Jo en printserver blir nog en rätt dyr historia...
[EDIT]

Bluetooth fungerar bra ihop med många olika saker som inte använder all bandbredd samtidigt. T.ex. har jag en bluetooth handsfree. När den är aktiverad sänder den och tar emot på max så all tillgänglig bandbredd går åt. Då laggar BT-musen rejält. Men det är ju inte så ofta. Skaffa du en bra BT-mus och känn dig glad. Såvida du inte har någon utskriftsmani så ska du inte lida.

Sen förstår jag inte riktigt vilka andra alternativ du syftar på.

Citat:

Trådlösa skrivare finns att köpa. Det framgick inte om du hade en eller om du ska köpa nytt.
En snabbsökning resulterade i denna http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF05a/13539-13541-136...
(bara för att visa att det finns, du får självklart kolla upp skrivare som passar dina krav och behov).

Mig veterligen (jag kan ha fel) finns det ingen router som du kan stoppa in en USB-disk direkt i.
Du måste alltså ha en nätverksdisk (NAS, som Aqualize var inne på tidigare) om du vill ha den åtkomlig från båda datorerna.

Från första inlägget, samt fått tag på en My Book World Edition 500GB NAS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag funderar på att köpa en skrivare inom några månader då jag kanske har lite pengar att spendera på det, och vill då ha möjligheten att dela skrivaren mellan datorerna.

Jo, jag har fått tag på en nätverksdisk, en NAS, en My Book World Edition.

Citat:

Bluetooth fungerar bra ihop med många olika saker som inte använder all bandbredd samtidigt. T.ex. har jag en bluetooth handsfree. När den är aktiverad sänder den och tar emot på max så all tillgänglig bandbredd går åt. Då laggar BT-musen rejält. Men det är ju inte så ofta. Skaffa du en bra BT-mus och känn dig glad. Såvida du inte har någon utskriftsmani så ska du inte lida.

Sen förstår jag inte riktigt vilka andra alternativ du syftar på.

Så en blåtandsmus går bra att använda med en blåtandsskrivare (såg att det fanns några på pricerunner).

Det jag syftade på med andra alternativ var det du skrev tidigare:

Citat:

Men är det med andra ord fortfarande en router jag är ute efter?
[EDIT] Jag har även ett Nintendo Wii, som jag gissar går bra att koppla in både trådlöst och med fast lina (behöver en adapter) i en router? [EDIT]

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Citat:

Missade det...

Citat:

Jag har även ett Nintendo Wii, som jag gissar går bra att koppla in både trådlöst och med fast lina (behöver en adapter) i en router?

Ja, det går bra. Men vill du köra trådlöst, tänk (återigen) på att då kommer ditt nät att köras i "g"-läge. Wii har inte stöd för n.

Från http://wii.nintendo.se/hardvaran.html
Wii har inbyggt stöd för trådlösa nätverk (IEEE 802.11b/g)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det går bra. Men vill du köra trådlöst, tänk (återigen) på att då kommer ditt nät att köras i "g"-läge. Wii har inte stöd för n.

Från http://wii.nintendo.se/hardvaran.html
Wii har inbyggt stöd för trådlösa nätverk (IEEE 802.11b/g)

Ok, men det är väl bara under tiden jag ansluter Wii? Sedan kan man väl fortsätta köra på N? Samma sak med skrivaren förmodar jag, eftersom den i exemplet ovan också gör b/g, att det bara blir g när det printas men n efteråt eller?

Men det är fortfarande en router jag skall ha, trådlös eller ej, och oavsett hastighet?

Visa signatur

----

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[...]
Så en blåtandsmus går bra att använda med en blåtandsskrivare (såg att det fanns några på pricerunner).

Det jag syftade på med andra alternativ var det du skrev tidigare:
[...]

Jag har aldrig själv testat en BT skrivare. Jag kan tänka mig att just när man trycker på skriv ut och den skickar över datan till skrivaren så kan det lagga till. Men det är ju bara någon/några sekunder. Gissningsvis att det är så här. Helt klart värt att använda BT för skrivare till trådlösa tror jag.
Dock kanske det är så att de är byggda att man inte kan använda BT och USB exakt samtidigt (det får du kolla upp med den aktuella produkten).

Jo det var just med switch och accesspunkt som var ett alternativ. Men håll dig till router tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är fortfarande en router jag skall ha, trådlös eller ej, och oavsett hastighet?

Ja

Permalänk
Medlem

Så de alternativ jag har är helt enkelt att följande:

1. En router med både fast och trådlösa möjligheter (802.11 n). Om jag vill ha en skrivare som delas mellan datorerna så behövs en skrivare med antingen 802.11 g, 802.11 n, eller en skrivare med både blåtandsteknik för den bärbara men även trådförbindelse (usb el. skrivarport?) till den stationära.

2. En router med både fast och trådlösa möjligheter (802.11 g). Om jag vill ha en skrivare som delas mellan datorerna så köper jag en router med skrivarport.

3. En router med endast fast trådbunden koppling. Om jag vill ha en skrivare som delas mellan datorerna så kopplar jag helt enkelt in den (eller behöver jag en router med skrivarport?).

Har jag missat något alternativ? Är det jag skrivit korrekt uppfattat?

Observera att jag som ni märkt ny till nätverksvärlden och inte alls har mycket förkunskaper.

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Det är i stort korrekt uppfattat.

I alt 2 och 3 beror det ju vilken (typ) av skrivare du har. De flesta som säljs idag är väl USB- eller nätverksskrivare. Är det en USB-skrivare behöver du ju en USB-port som du kan koppla en skrivare till. Är det en nätverksskrivare behöver du ju bara en ledig port som du kopplar in skrivare till.

Notera att det finns routrar med en USB-kontakt men där den kontakten endast är till för konfigurationsinställningar.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Då tror jag att jag kommer slå till på en D-Link DIR-655 som föreslagits tidigare i tråden, just eftersom den klarar 1000mbit på tråd.

Jag skulle vilja tacka er alla för att ni hjälpt mig komma fram till vad jag vad jag behöver med tanke på mina behov. Ni har varit mycket hjälpsamma, samt att ni stått ut med alla mina frågor är en bedrift i sig.

Tack!

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Inga problem, kul att kunna hjälpa till.