Bästa låten någonsin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Smaken är som baken. Jag förstår inte hur folk kan rabbla upp 70-talsmusik. Bara för att låtar är gamla måste inte betyda att de är bra. De flesta låtarna som har listats upp i den här tråden är sånt jag inte ens skulle tänka på att "köpa". Men det är ju bara jag.

fattar inte hur man kan kalla techno skränet för musik. då kan man ju lika gärna lagga på vikingarna på 78 varv och få samma kräk känsla. tom ljudet från en bilolycka är då mer musik i mina öron.

men.....det är ju jag det.

så med facit i hand är det ju tur att alla har olika musik smak och en egen uppfattning om vad som är bra.

Permalänk

Blind Guardian - The Bard's Song. Helt klart ett mästerverk!
Underbar på skiva, oslagbar live.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
fattar inte hur man kan kalla techno skränet för musik. då kan man ju lika gärna lagga på vikingarna på 78 varv och få samma kräk känsla. tom ljudet från en bilolycka är då mer musik i mina öron.

men.....det är ju jag det.

så med facit i hand är det ju tur att alla har olika musik smak och en egen uppfattning om vad som är bra.

Det är inte bara sånt jag lyssnar på. ;p Blir mycket blandat. ;o

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle kunna välja någon Pink Floyd eller liknande kultband eftersom det är från tiden när jag började lyssna på musik, men jag väljer lite nyare iaf. Det får blir två (men skulle kunna vara 100 egentligen):

http://www.youtube.com/watch?v=U6PGrub3jUc

Samt denna nyare cover av en Tears for Fears-låt. Denna är bättre än originalet tycker jag. Från en likaledes fantastisk film:
http://www.youtube.com/watch?v=8zxzIL-CoiU

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vid lite senare eftertanke.. Pink Floyd - High Hopes, kanske...

http://www.youtube.com/watch?v=IKUwTmh9918

Permalänk

Måste tillägga att How Far Jerusalem med Magnum också konkurrerar hårt om den titeln

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Oj, fasiken! Den var bra!!

Har du tips på mer musik åt det hållet? Jag har försökt hitta nåt band med lite irländskt sound men har inte hittat något jag fastnat för.

låter dom musiken i ultima online hehe. ifallafall på den tiden som jag spelade det. gör mig sugen på att leta upp cdn och intstallera bara för att få musiken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Opeth - Blackwater Park brukar jag svara på denna fråga. Mest för att det är en av alla perfekta låtar som har gjorts. En elva-poängare om man så vill.

Hehe, svårt att inte tänka på den när man hör frågan...

Alltså, jag kan bara inte nämna EN bästa låt någonsin. Allt beror på humör, till och med bästa låtens genre skiljer från tid till tid.

Kanske är det någon av denna som är min favorit åtminstone de(t) senaste åren/året:

Opeth - Ghost of Perdition
Opeth - Deliverance
Opeth - Blackwater Park

Hm, försökte verkligen få med något från en annan artist, men de tre står så långt över att det inte är nån mening. Kan verkligen inte välja EN av de tre heller, nästan omöjligt att välja i vilken ordning jag ska skriva dem också... Borde säga en del.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Pink Floyd - Another brick in the wall

http://www.youtube.com/watch?v=M_bvT-DGcWw

Permalänk
Medlem

Dark Tranquillity - The Mundane and the magic är magiskt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
Dark Tranquillity - The Mundane and the magic är magiskt bra.

den var inte helt fel, tror den platsar in på min top 10

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=tV8x2HKTRdM

Ännu ett bevis på att Dio är gud.....

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
http://www.youtube.com/watch?v=tV8x2HKTRdM

Ännu ett bevis på att Dio är gud.....

Dio är inte Gud.. Dio är över Gud.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura
Dark Tranquillity - The Mundane and the magic är magiskt bra.

Fast jag sätter ju Terminus på deras senaste alster som en av historiens bästa låtar. Eller det klart, det visar ju inte sig förrens om ett par år men den är lätt en av de bästa låtarna efter millenieskiftet.

Faktiskt tycker jag att man inte kan sätta "nya" låtar som "världens bästa". Dom måste få många år på sig att sätta sig. Tycker man fortfarande efter alla år att det är en topplåt, ja då, då är den en kandidat.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Dio är inte Gud.. Dio är över Gud.

Hehe så sant så sant...

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Tool - Lateralis

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig att någon kan säga vilken låt de tycker är bäst. Alla har en mängd favoriter och i den här tråden skriver de upp en av dem. Jag kan instämma i att många som nämnts här är bland de bästa. En av de som saknas är:

Evanescence - My Immortal http://youtube.com/watch?v=YxQrPXPSVhQ

Åldern på låten borde inte spela någon roll, men musiksmaker förändras över tid. Om du frågar en musikkännare som levde under mozart tid så lär han inte välja något som gjorts under 1900-talet. På samma sätt är det många här som ignorerar flera hundra års musikhistoria(jag också) och bara ser till de senaste åren.

Permalänk

Det finns för mycket musik jag gillar för att jag ska kunna nämna en genom tiderna bästa låt, men Shine on You Crazy Diamond med Pink Floyd är för jävla bra.

Permalänk

Living rooms, bed rooms, dinettes. Oh yeah. You can find 'em at the market. We're talkin' bout Flea Market....
Den bästa låten!
Flea Market Montgomery
http://www.youtube.com/watch?v=FJ3oHpup-pk

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppfarmen
Living rooms, bed rooms, dinettes. Oh yeah. You can find 'em at the market. We're talkin' bout Flea Market....
Den bästa låten!
Flea Market Montgomery
http://www.youtube.com/watch?v=FJ3oHpup-pk

Hahahah, vafan var detta

Permalänk
Medlem

Comfortably Numb med Pink Floyd.

Permalänk
Medlem

Märkligt att ingen har nämnt:

Dire Straits - Brothers in arms än, den är guld.

Här är ett gäng bra låtar till..

Gary Jules - Mad World (jaja cover, men tycker mer om den än Tears for Fears version)
Silverstein - My Heroin spelades tokigt mycket ett tag, fin låt.
Det mesta med Rise Against går att spela om och om igen också.
Ugly kid Joe - Cats in a creadle - En annan bra låt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Comfortably Numb med Pink Floyd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Märkligt att ingen har nämnt:

Dire Straits - Brothers in arms

Två väldigt, väldigt bra låtar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
...Gary Jules - Mad World (jaja cover, men tycker mer om den än Tears for Fears version)...

Jag länkade till den tidigare genom en Youtube-länk till filmen Donnie Darko. Den är bättre än originalet. Samma låt används också i det otroligt vackra introt till CSI säsong 6, avsnitt 2. Titta på det om ni har möjlighet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Lou Bega - Mambo nr. 5.

Eller inte. Just nu är det Citizen Cope med Let the drummer kick och Morten Harket med A kind of christmas card.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden

Ugly kid Joe - Cats in a creadle - En annan bra låt!

Är också en cover hoppas jag att du förstår

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
http://www.youtube.com/watch?v=tV8x2HKTRdM

Ännu ett bevis på att Dio är gud.....

Seriöst, det där låter som den sämsta musik i sämsta westernfilmen, ever. ;[ Visst, de är grymma individuellt, förutom sångaren. Han kan verkligen inte sjunga. Men bortsett från det så är alla duktiga individuellt men som band så är de sämst i hela världen.

De är väl lika bra som M.A. numinen på att sjunga som helhet. ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Är också en cover hoppas jag att du förstår

Mm samma sak här Harry Chapins version tycker jag inte lika mycket om.. Skön på ett annat sätt dock.

Visa signatur