nForce5 - hur addera disk till RAID5 array?

Permalänk
Medlem

nForce5 - hur addera disk till RAID5 array?

Enkel fråga som efter flera timmars Googlande inte funnit sitt svar - upp till bevis nu alla Swecare!

Bakgrund: Jag har en 3-diskars RAID5 med data och vill expandera denna array med ytterligare en disk utan att förstöra redan existerande data.

Jag har meckat runt med MediaShield utan framgång, såvitt jag förstått skall man in i RAID-BIOS och göra de "rätta" greppen.

Tyvärr har jag inga möjligheter att gissa, tro, hoppas med olika labbinställningar som kan gå fel - det här måste funka på första/enda försöket.

Tack på förhand!

/jookeer

Permalänk
Vila i frid

Säkraste sättet är väl att köpa en extern Lacie 1 TB och göra en backup. Mecka med en existerande RAID-array är som gjort för att zonka värdefull data - har jag märkt själv.

Permalänk
Medlem

Jepp - så sant - just därför vore det bra med ett tips som funkar (garanterat?!)

(Har övergivit externa USB-diskar, kör numera eSata->Sata eller RAID5 servrar för backup)

Permalänk
Medlem

Kör du logisk volymhanterare (bör man göra) så kör du väl bara grow.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Kör du logisk volymhanterare (bör man göra) så kör du väl bara grow.

WHAT?

Permalänk
Medlem

Om du har en vanlig 5-array med LVM som du vill utöka så kör du bara grow.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Pappy: Han pratar om en hårdvaruraid, inte mjukvaru.

Visa signatur

| e6600@3GHz 1.25V Ninja Passive | P5W DH Deluxe | 8GB 6400 Dom CL4 | X1800XT vf900 | P180B | 8x3TB Raid5 + DAS 4x8TB Raid5 |

Permalänk
Medlem

Jepp - jookeer pratar om:

Chipset RAID5 på nForce5 (590).

Där är 3 diskar i en femma nu som jag vill utöka med ytterligare en disk utan att tappa datat.

Någon?

Fan - massor av folk här på swec har hårdvara för RAID5 - kör ni inte femmor, eller?

Permalänk
Medlem

Jo, men då har man ett riktigt raidkort som stödjer utbyggnad av raidsetten

De raidfunktioner som finns på de chip som är integrerade på mb brukar inte vara så avancerade.

Visa signatur

| e6600@3GHz 1.25V Ninja Passive | P5W DH Deluxe | 8GB 6400 Dom CL4 | X1800XT vf900 | P180B | 8x3TB Raid5 + DAS 4x8TB Raid5 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se7en
Jo, men då har man ett riktigt raidkort som stödjer utbyggnad av raidsetten

De raidfunktioner som finns på de chip som är integrerade på mb brukar inte vara så avancerade.

Vad sägs om att läsa efter lite först om vad moderkortet klarar. jookeer skriver mycket här på forumet om lagringshårdvara. Inte personen som skulle drömma ihop sånt här.
Mediashield stödjer "morphing". http://www.nvidia.com/page/nforce5_features_amd.html#mediashi...

Sidan 68 (pdf-sidräkningen, inte vad det står i sidfoten), sista raden.
Raid 5 to Raid 5. m>=n, när m är nya antalet diskar och n gamla antalet.
http://it.download.nvidia.com/Windows/nForce/650i/ForceWare_M...

På sidan 119 beskrivs hur man gör.
Jag tror inte detta hjälper jookeer, jag tror han nog redan sett detta. Men jag ville bara bevisa att det visste går att expandera en raid femma med mediashield.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack till Aqualize!

Troligen är det så man gör ...MEN... där står inget om att existerande RAID5 data behålls?! Om så vore tycker man dom skulle säga det.

Många funktioner i MediaShield kan göras i RAID BIOS, vilket kan vara säkrare/mer tydligt.

Morphingfunktionen i MediaShield är något förvirrande beskrivet. Man talar om morphing/konvertering mellan olika Raidtyper - och det kan jag köpa - men att använda begreppet morphing för att utöka en femma med ytterligare en disk är för mig förvirrande. Skulle kalla detta för "add disk to existing RAID5" eller "expand a RAID5 array".

Har nu skickat frågan vidare till nVidia och deras Level-1 support visste inte så dom har skickat frågan vidare till Level-2 supporten som återkommer på måndag.

Ev. kan jag tänka mig att köra mjukfemma i stället men anar att prestandan blir sämre.

Nån som VET? Länkar till tester!