Permalänk
Medlem

Erfarenhet av Alltele?

Bor i Piteå och har fiber stadsnät rätt in i villan. Vi har nu fått en ny internetleverantör att välja emellan och undrar ifall det är någon som har erfarenhet av Alltele?

http://www.pite.com/privPrislista.asp?menucat=bredband (prislista över olika leverantörer och deras hastigheter)

Permalänk
Medlem

Alltele är helt nya på Bredbands marknaden efter de hade köpt TDC's Privatkunder. De som är lite intresserade så använder dig sig av TDC Song's nät så det borde vara kanon speciellt via fiber.

För övrigt har jag inte någon direkt erfarenhet av Alltele.

Permalänk

Jag har haft TDC ADSL i i snart 2 år, för 2 månader sen blev det alltele.
Under denna tid har jag bara haft uppkopplingsproblem en gång, när nätet låg nere, det fungerade inte på morgonen, ett kort samtal, bra info, det fungerade igen när jag var hemma.

Modemet har stabil länk, jag tappar länken typ en gång varannan vecka, uppkopplingen är snabb jag har 24Mbit och har som mest legat i 20Mbit på snabba FTPs, har även exakt 1Mbit upp.

Så jag är helt klart mycket nöjd, förhopningsvis är de lika bra på fiber!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellepeters
Jag har haft TDC ADSL i i snart 2 år, för 2 månader sen blev det alltele.
Under denna tid har jag bara haft uppkopplingsproblem en gång, när nätet låg nere, det fungerade inte på morgonen, ett kort samtal, bra info, det fungerade igen när jag var hemma.

Modemet har stabil länk, jag tappar länken typ en gång varannan vecka, uppkopplingen är snabb jag har 24Mbit och har som mest legat i 20Mbit på snabba FTPs, har även exakt 1Mbit upp.

Så jag är helt klart mycket nöjd, förhopningsvis är de lika bra på fiber!

Hur är pingen då? Det som är intressant.

Till trådskaparen: Bahnhof finns ju med i listan, jag skulle valt dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Hur är pingen då? Det som är intressant.

Till trådskaparen: Bahnhof finns ju med i listan, jag skulle valt dem.

Bahnhof erbjuder 100/10 medans Alltele har 100/100 så det är ju 90Mbit/s mer i upload för 1 kr

Permalänk

Skekraft har sålt sitt bredbandstjänst till Alltele..hoppas man får se lite mer speed snart då kanske

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thommy
Bahnhof erbjuder 100/10 medans Alltele har 100/100 så det är ju 90Mbit/s mer i upload för 1 kr

Jaha, uppfattade inte det så när jag kikade på listan. Då är det klart du ska välja Alltele, songs nät är inte dåligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

ping på sunet ligger på 18 ms

Permalänk

Jag hade telefoni via Alltele i några år och det var ingen rolig upplevelse.
Jag skulle sky företaget som pesten om jag hade något val.

Då jag var kund hos Alltele hade de stora fakturaproblem, vid ett utskick som blev felaktigt ringde jag deras fakturaavdelning och frågade hur det skulle vara egentligen.
Jag betalade enligt deras anvisningar, vilka visade sig vara felaktiga och en av fakturorna gick vidare till inkasso med en straffavgift som mer än dubblade beloppet.

Har dock hört bra saker om TDCs fibernät.

Permalänk

Hmm... nån som i dagsläget har AllTele via Lunet's stadsnät i Luleå? I need you!

Permalänk
Inaktiv

Har alltele ADSL. Äntligen fått bytt från glocalnet som sög hårdare än hårdast! Var lite stabilitetsproblem i början men nu funkar nätet fint!

Måste tilldela ett otroligt starkt plus till deras modem/router och fasta ip address. Faktum är att allt du behöver göra är att stoppa in strömsladden och koppla modemet till telefonjacket. Sen är det klart! Inställningar är förinstallerade på modemet. De har även fast ip address, vilket är mycket tacksamt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Hmm... nån som i dagsläget har AllTele via Lunet's stadsnät i Luleå? I need you!

Jag har Alltele via Lunet.. Jag är ganska nöjd med Alltele.

Det ända jag har haft problem med. Det var byte från Skekraft till Alltele var att jag fick vänta länge på att få en IP-adress från DHCP. Ringe och pratade nästa dag hade jag inga problem. Jag kan säga att jag har ingen router är direkt ansluten till väggen.
Här har du en bild länk vad jag hade för speed till en server i Finland: http://www.speedtest.net/result/251509217.png

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Går inte alltele genom AC-net ?

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Går inte alltele genom AC-net ?

Jag är med i Luleås stadsnät som drivs av Lunet. Ja, Alltele får sin fiber ifrån AC-net.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambi87
Jag är med i Luleås stadsnät som drivs av Lunet. Ja, Alltele får sin fiber ifrån AC-net.

undvik allt som har med AC-net att göra, totalt värdelöst

hmm 900Mbit transit och hur många ansluta är det måste ju vara minst 50000 anslutna

Inom nätet funkar det bra, men direkt du ska tanka något från nån som inte är peerad eller inom samma nät så kommer du att slita ditt hår...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Avstängd

jag har alltele ADSL och det SUGER. på tdc tiden funkade de någelunda men nu har det börjat hoppa ur och i. ibland 1 gång per minut "död dsl kontakt i 10 sek kanske sen igång"

ibland funkar de flera timmar.. men det hoppar ur kanske 50 - 60 grr per dygn.

Enl alltele är min telefonstation överbalastad, vilket är väldigt märkligt när det hoppar ur även 4 på natten.

nästa "bortförklaring" var att jag hade dåliga ledningar till telefonstationen.
som för den delen ligger 50 meter bort. Men det var snö osv på dem så de blev kortis.. Men jag ser ignen snö nu? och det är lika instabilt.

nästa förklaring var att mina modem osv var trasiga, ganska komiskt, såhär gick konversen till:

dom: Det är fel på din utrustning säger våra tekinker

Jag: min utrustning? eran utrustning?

dom: nej din utrustning

jag: som ni har skickat, dvs eran utrustning?

dom: nej din utrustning inne i huset, fråga en granne om du får låna ett modem och testa med det.

jag: om ni misstänker att eran utrustning är trasig får ni väl skicka ny?

dom: Nej det är din utrustning.

Aja teslut skicka dom modemet,

vilket de inte va nåfel på.

Ringer man dit och frågar nånitng dom itne kan svara på utan säger "kan vi ringa upp?"

då ringer dom aldrig upp.. En gång har dom skickat ett svars sms..

I deras försök att fixa min instabliitet sänkte dom hastigheten, jag tankade på 2,2mbs på tdc tiden.. sen sänkte dom te 1,9 under felsökningen
Ingen skillnad, jag ringde då och frågade om dom kunde höjja igen. Tror ni inte dom sänkte till 1,4? och menar på att det är tekniskt omöjligt att ha snabbare hastighet i mina ledningar.

suck.. jag har beställt BBB nu. dom erbjuder 24 mb och menar på att det är de ja får ut också eftersom jag bor 50 meter ifrån station.

Jag har inte några som helst goda erfarenheter av alltele. Ursäkta alla stavfel, tänkte inte på dem så mycket. Ville bara skriva av mig.