Permalänk
Medlem

xga projektor

Hej!
Jag har fått en projektor med xga upplösning (1024×768). Eftersom det inte är wxga (720p / 1280×720) så undrar jag hur det är att spela upp hd material på den från sin HTPC.

Jag vet inte riktigt hur det funkar med skalningar hit och dit, men xga upplösningen står med under "High-Definition Display Resolutions" på wikipedia iaf, och det får mig att tro (felaktigt?) att det definitonsmässigt är HD upplösning på projektorn.
Jag hade tänkt köpa en 720p projektor, men då min bror köpte ny så ville han bli av med sin gammla, och gav den till mig.
Jag är helt medveten om att den inte uppfyller några krav för HD- Ready standarden, men undrar om någon kan sprida lite ljus över min okunskap?

MVH//Rikard

Permalänk
Medlem

Defenitionen på HD-ready är ju bla 720 linjer och det har ju din projektor.

I 16:9 får den 1024*576 aktiva pixlar, dvs ganska optimalt för DVD uppspelning.

Skulle inte tro att du kommer lida så mycket av upplösningen så länge du inte kör extremt hög bildbredd/avstånd förhållande. Den totala bildåtergivningen (svärta, kontrast mm) är mycket viktigare, och risken är ju att den är ganska dålig eftersom få 4:3 projektorer är avsedda för hemmabio.

Permalänk
Medlem

Den kommer ju köras mestadels i 16:9 format, så det innebär ju att det blir 1024*576 upplösning då för min del då. Ska börja studera vidare så det känns ganska nära till hands att låta bli att köpa en 720p projektor (pengarna kommer nog till användning för studierna...) och använda denna till surfning och filmtittande även om upplösningen ligger ganska långt ifrån hd.

Är det någon som har en uppfattning om hur det är att använda den till just surfning/random datoranvändande? duger upplösningen till det, och vilken max bildstorlek bör vara lämplig?

Att den duger till film är ju ganska givet, men ger den bättre kvalitet än DVD om man matar den med 720p material?

Hoppas ni fattar vad jag menar, är ganska nollställd på det här området.

MVH/Rikard