8800GS är nu listat på prisjakt.se

Permalänk
Avstängd

8800GS är nu listat på prisjakt.se

För dom som är intresserade av 8800GS så går de nu att beställa.
De kan vara ett kort som mycke väl skulle kunna utmana HD3850 vad beträffar pris/prestanda, kanske också HD3870. Vi får väl se!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s14219576#resultat

Endast 8800GS 384MB än så länge. Men 8800GS 768MB kommer nog snart listas de med.

Här är en bild på ASUS fabriksöverklockade version av 8800GS 384MB.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

old news =D

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk

en allmän reflektion kring alla dessa modeller Nvidia och ATI lanserar och de beteckningar de använder på dem: utan att göra nån grafikkortshistorisk exposé kan vi bara konstatera att modellerna är betydligt fler idag än t.ex. vid Geforce 3 generationen.

Att hitta på modeller o lansera dem kostar stålar och vi som har läst lite marknadsföring har säkert haft nån föreläsning där man gett exempel på företag som effektiviserats genom att minska på antalet modeller och segment eller vad de nu velat kalla det för.

Jag tycker det är uppenbart att för den rena konsumentmarknaden har det gått för långt, Kalle Karlsson som står på giganten o ska tjacka ny burk har ingen aning om vad det är för skillnad på 8800GS och ett 8800GT och troligen har inte säljaren det heller

Min fråga blir då: datordelar handlar ju inte bara om konsumentmarknaden utan även om OEM-marknaden eller vad det kallas, alltså när man säljer delar till datortillverkare typ fujitsu-siemens. Finns det verkligen på denna marknad ett så stort behov av olika datordelsmodeller? Jag antar att det är det som är förklaringen till det stora utbudet men har det inte gått för långt även här?

jag jobbar inte i branschen utan är bara lite nyfiken

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
old news =D

De beror på. Ja la iaf upp så dom som är intresserade av 8800GS. De är som sagt ett bra alternativ för ca: 1500 kr.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
en allmän reflektion kring alla dessa modeller Nvidia och ATI lanserar och de beteckningar de använder på dem: utan att göra nån grafikkortshistorisk exposé kan vi bara konstatera att modellerna är betydligt fler idag än t.ex. vid Geforce 3 generationen.

Att hitta på modeller o lansera dem kostar stålar och vi som har läst lite marknadsföring har säkert haft nån föreläsning där man gett exempel på företag som effektiviserats genom att minska på antalet modeller och segment eller vad de nu velat kalla det för.

Jag tycker det är uppenbart att för den rena konsumentmarknaden har det gått för långt, Kalle Karlsson som står på giganten o ska tjacka ny burk har ingen aning om vad det är för skillnad på 8800GS och ett 8800GT och troligen har inte säljaren det heller

Min fråga blir då: datordelar handlar ju inte bara om konsumentmarknaden utan även om OEM-marknaden eller vad det kallas, alltså när man säljer delar till datortillverkare typ fujitsu-siemens. Finns det verkligen på denna marknad ett så stort behov av olika datordelsmodeller? Jag antar att det är det som är förklaringen till det stora utbudet men har det inte gått för långt även här?

jag jobbar inte i branschen utan är bara lite nyfiken

De visserligen inte jag heller. Men som jag har förstått så vill man kunna erbjuda OEM datorer datorer med hyffsad prestanda till så lågt pris som möjligt. Då blir de vissa kompromisser som till exempel detta grafikkort. Bra prestanda till ett lågt pris. Jag tycker då att 8800GS är ett trevligt tillskott för dom som letar grafikkort för max 1500/1600 kr och vill ha lite mer att välja på än bara ett HD3850 och äldre sämre presterande grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Yepp, vad tror om detta kort ?

Är det något att ha tro ? Kommer det klocka bra ?

6800GS (Pci-e) klockade ju som en gud och nitade 6800GT då.
Nästan samma sak med 7900GS som var klockvänligt som attan.

Hur blir det med 8800GS ? någon som har åsikter eller länkar till recensioner ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Yepp, vad tror om detta kort ?

Är det något att ha tro ? Kommer det klocka bra ?

6800GS (Pci-e) klockade ju som en gud och nitade 6800GT då.
Nästan samma sak med 7900GS som var klockvänligt som attan.

Hur blir det med 8800GS ? någon som har åsikter eller länkar till recensioner ?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

test http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_8800_GS/1.htm...

undra när 768mb versionen kommer till sverige...

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk
Medlem

Snart kommer 9600GT och då känns detta kort ganska inaktuellt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Snart kommer 9600GT och då känns detta kort ganska inaktuellt

Svar: nej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lejjon
test http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_8800_GS/1.htm...

undra när 768mb versionen kommer till sverige...

Det där testet är bara ett skämt. Techpowerup som var en bra prestanda sida är inte bra längre och man bör ignorera allt som kommer där ifrån när det gäller prestandatester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sykes
Svar: nej

Svar jo!

Tycker dock man skall vänta på 9600GT som både presterar bättre och kommer kosta ungefär 1400-1500 kr om man litar på ryktena.

För övrigt presterar 9600GT många gånger bättre än HD3870 och naffsar rumpan på 8800GT.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Yepp, vad tror om detta kort ?

Är det något att ha tro ? Kommer det klocka bra ?

6800GS (Pci-e) klockade ju som en gud och nitade 6800GT då.
Nästan samma sak med 7900GS som var klockvänligt som attan.

Hur blir det med 8800GS ? någon som har åsikter eller länkar till recensioner ?

Sitter på E2160 @ 2,8Ghz 2Gb ram och Asus 8800GS (inte top) i 623Mhz core och 856Mhz minne får ung. 9700 poäng i 3d mark 06, klockar jag kortet mer så blir det instabilt. Nu är visserligen processorn är flaskhals i mitt system, men jag kan tex. inte få Lost Planet DX9 i 1440*900 med AA påslaget spelbart (konstant över 30fps alltså). Men ett djävligt prisvärt kort hursomhaver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
en allmän reflektion kring alla dessa modeller Nvidia och ATI lanserar och de beteckningar de använder på dem: utan att göra nån grafikkortshistorisk exposé kan vi bara konstatera att modellerna är betydligt fler idag än t.ex. vid Geforce 3 generationen.

Att hitta på modeller o lansera dem kostar stålar och vi som har läst lite marknadsföring har säkert haft nån föreläsning där man gett exempel på företag som effektiviserats genom att minska på antalet modeller och segment eller vad de nu velat kalla det för.

Jag tycker det är uppenbart att för den rena konsumentmarknaden har det gått för långt, Kalle Karlsson som står på giganten o ska tjacka ny burk har ingen aning om vad det är för skillnad på 8800GS och ett 8800GT och troligen har inte säljaren det heller

Min fråga blir då: datordelar handlar ju inte bara om konsumentmarknaden utan även om OEM-marknaden eller vad det kallas, alltså när man säljer delar till datortillverkare typ fujitsu-siemens. Finns det verkligen på denna marknad ett så stort behov av olika datordelsmodeller? Jag antar att det är det som är förklaringen till det stora utbudet men har det inte gått för långt även här?

jag jobbar inte i branschen utan är bara lite nyfiken

Grafikkortsmarknaden är i dagsläget en enthusiastmarknad... När Gf3 begav sig visste halva planeten fortfarande inte vad en dator var...
Anledningen till att det lanseras så många olika kort är för att täcka in alla luckor i försäljningen, både Nvidia och Ati/Amd vill juh ha en del av kakan i alla segment. Om Nvidia inte hade släppt 8800gs så hade Ati(3850) ensamma haft den delen av marknaden fram till lanseringen av 9600GT (för 8600GT får närmast ses som ett skämt i Nvidias historia), även när 9600GT släpps lär vi se samma fenomen som med alla nya Nvidiaserier (8800GT någon), dvs. efterfrågan är ung. 5ggr större än tillgången priserna trissas upp och den andra batchen av kort når marknaden ung. 1månad efter releasen...

Nu undrar du säkert vad jag baserar detta på, jag sitter nämligen och säljer dessa kort (och allt som rör datorer) dagligen...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sykes
Svar: nej

Svar: jo

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det där testet är bara ett skämt. Techpowerup som var en bra prestanda sida är inte bra längre och man bör ignorera allt som kommer där ifrån när det gäller prestandatester.

Svar jo!

Tycker dock man skall vänta på 9600GT som både presterar bättre och kommer kosta ungefär 1400-1500 kr om man litar på ryktena.

För övrigt presterar 9600GT många gånger bättre än HD3870 och naffsar rumpan på 8800GT.

Nja 9600GT presterade väl änd å 10% sämre än 8800GT?

EDIT: Nu förstod jag vad du menar med naffsar rumpan

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nja 9600GT presterade väl änd å 10% sämre än 8800GT?

EDIT: Nu förstod jag vad du menar med naffsar rumpan

Är det någon seriös site som har testat 9600GT ännu? Om inte annat ser den i lanseringsskedet ut att bli nån hundring dyrare än 8800gs, och om 8800gt visan upprepas (lär den göra) innebär det att den kommer vara 200-300kr dyrare... låter inte så prisvärt i mina öron för något som har färre shaders

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Är det någon seriös site som har testat 9600GT ännu? Om inte annat ser den i lanseringsskedet ut att bli nån hundring dyrare än 8800gs, och om 8800gt visan upprepas (lär den göra) innebär det att den kommer vara 200-300kr dyrare... låter inte så prisvärt i mina öron för något som har färre shaders

kring 1400-1500kr spekuleras det om, så en hel del billigare än 8800gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
kring 1400-1500kr spekuleras det om, så en hel del billigare än 8800gt

Visst är det kul med spekulationer, visst några återförsäljare kommer säkert få ned något utav korten till de priserna, men eftersom jag är synsk så kan jag förutspå att majoriteten kommer vara dyrare (läs mitt första inlägg i den här tråden). Dessutom var det 8800gs som det var någon hundring dyrare än om du läser mitt förra inlägg igen

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Dessutom var det 8800gs som det var någon hundring dyrare än om du läser mitt förra inlägg igen

enligt dig själv, ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
enligt dig själv, ja

Eftersom du inte verkar fatta hinten:
Jag jobbar som säljare på ett väldigt stort "datorbolag" i sverige och jag vet vad dessa kort kommer kosta hos oss vid release...

Men om du hellre spekulerar vidare så varsogod, tänkte bara att det kunde vara lite matnyttigt med fakta för omväxlingsskull istället för alla dessa spekulationer

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
EDIT: Nu förstod jag vad du menar med naffsar rumpan

Haha, skön du e grabben.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Haha, skön du e grabben.

Ja trodde först du menade att 9600GT skulle vara bättre än 8800GT ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner