Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Enligt Intel är 72 grader maximalt för E8400, men jag skulle rekommendera att man håller sig under 65 C.

Å läser du PDF dockumentet EN GÅNG TILL så ser du att det är Case tempraturern.
För dom som itne vet vad intel menare med Case tempraturen så kan man läsa PDF EN GÅNG TILL.
Case syfftar på centrum åvanpå HISEN och kan endast mätas med en kylare modefierad med en tempratursensor palcerad i mitten och som har kontackt med HISEN i mitten.

Så kärnornas tempratur är EJ begränsade till Case temp som är lägre än core temp.

Läs läs å läs IGEN.

95% i denna tråden verkar inte ha en sysning om vad ni dillar om.

Permalänk

Du kanske kan skriva något vettigt istället för att pladdra om saker ingen bryr sig om då. Dra en slutsats tack, istället för att komma och vara en viktigtpetter, det hjälper ingen.

T ex, vad är max tempen för E8400? Det är det jag undrar förstår du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Du kanske kan skriva något vettigt istället för att pladdra om saker ingen bryr sig om då. Dra en slutsats tack, istället för att komma och vara en viktigtpetter, det hjälper ingen.

T ex, vad är max tempen för E8400? Det är det jag undrar förstår du.

Jag kommer precis med den information intel har släppt och inget annat så vicktepeter på dig själv. just så jävla IGNORANS som gör att forum som dessa bara blir fyllda med strunt snack och spekualtioner då IGEN lägre ORKAR läsa ett JÄVLA dockument! Bara det att folk slänger ur sig felaktiga svar på frågor dom sjävla ställt och fåt svar på från nån som fått svar i sin tur från nån annan gör dom ju knappast rätt.
Det tar 1 MINUT att googla fram INTELS E7000/E8000 datablad sedan är bara börja läsa. Är man inte nöjd så ring intel å be om mer info.

Case tempraturen ska inte överstigas och ett deffnetivt core värde fins vitt jag vet inte angivit då delta T mellan Case och Core bör vara konstant vid den angivna effekten i Watt enlit intels diagram . Desutom bör termiska skydden trottla ner vid överhettning oavset så vad spelar det för roll? Du lär aldrig överhetta den ändå även om du försöker. Skydden för å stoppa det fins där.

http://download.intel.com/design/processor/datashts/318732.pd...

Pungt 5.1.1 tabel 28 för termiska specefikationer. 65W = 72.4C max Tc (Caste Temprature)
Så det är max vid 65W. För mer information så är det bara å läsa termiska pecefiaktionerna och tycker du inte dom räcker får du väl ringa intel och fråga.
Eller du kanske vill ha ett betryggande svar på 80C men ren gissnig i från min sida. Beror helt på typ av silicone om det klarar 70,80,90 eller 130C och vad för typ av förpackning mm som använts. Spekulationer leder igen vart förutom falsk trygghet.

Intel använder inte interna sensorerna för dom är inte till för några temraturmätnigar utan till för termiska skydden i processorn och är därför inte nograna där efter fören det börjar närma sig max tempraturen.

Så oavset så kan du inte lita på dom men dom ska bli nogranare ju högre tempraturen går upp och TJ max för E8000/E7000 sägs vara 95C core temp troligen överänstämma med TC på 72.4C vid 65W så 95C sedan bör dom trottla.
Blir en helt annan sak vid öveclockning att mäta TC då effekten pär area enhet blir toalt förändrad.

Så jag om nått har skrevet nåt vettigt och 1 min googlande på E8400 ger en intels datablad över E7000/E8000 och sedan har man svaren.

Och vill du mäta TC (Case Temprature) så föreslå jag att du modefierar flänsen efter intels anvisnigar så vet du när du når max tempratur vid 65W.

Jag skulle snarare vilja påstå att det är omöjligt å avgöra vad för tempratur exackt processorn har i överclockat skede men stock så skulle jag inte bryg mig så länge den inte trottlar eller närmar sig 95C enligt realtemp.

Men du får gänra leta efter svaren men tror inte du komemr få annat än speckulationer eller felaktiga svar. Kontackta intel så kanske dom kan ge dig exackta core tempraturen den tål.

Permalänk
Medlem

Min verkade då inte trottla ner när core tempen nådde 83 grader iaf(realtemp), och då var den överklockad till 3.6GHz och maxbelastad med orthos med stock kylare och ett sunkigt chassi med en fläkt.. Däremot racklar moderkortet vid överklockning för mig, tror helt enkelt inte att P5B är byggt för att köra 1500MHz på bussen hehe.. Orthos fick hardware errors stup i kvarten, även med TRUE kylare och nytt antec 900 chassi, och då låg core tempen bara på 50 grader vid maxbelastning så felen i orthos berodde då inte på CPUn..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Min verkade då inte trottla ner när core tempen nådde 83 grader iaf(realtemp), och då var den överklockad till 3.6GHz och maxbelastad med orthos med stock kylare och ett sunkigt chassi med en fläkt.. Däremot racklar moderkortet vid överklockning för mig, tror helt enkelt inte att P5B är byggt för att köra 1500MHz på bussen hehe.. Orthos fick hardware errors stup i kvarten, även med TRUE kylare och nytt antec 900 chassi, och då låg core tempen bara på 50 grader vid maxbelastning så felen i orthos berodde då inte på CPUn..

Den ska inte trotla fören vid TJ max. 95C ska det vara för E7000/E8000.
Det är var som mäst på dessa processorer. Tempraturen till trottling kallade TJ max. Dessa sensorer sägs ha dålig nogranhet och enbart fugnera bra vid full last på processorn etc.

citat ur intels datablad
Angående "TCC" som är termisk trottling av processorn och "TC" som är "Case Temprature".

Citat:

An under-designed thermal solution that is not able to prevent excessive activation of the TCC in the anticipated ambient environment may cause a noticeable performance loss, and in some cases may result in a TC that exceeds the specified maximum temperature and may affect the long-term reliability of the processor. In addition, a thermal solution

72.4C är max TC vid 65W. överclockat kommer processorn dra mycket mer effekt och det betyder ju inte automatiskt att man kan ha högre tempratur bara för att intels graf anger högre tempratur vid högre effekt.

Grafen dom hänvisar till i sitt datablad
http://download.intel.com/design/processor/datashts/318732.pd...
på pungt 5.1.1 table 28 är den maximala tempratur vid en given effekt i relation till den maximala effekten. Så även överclockat bör man ju inte överstiga TC på 72.4C. Facktum är att då borde grafen annpasas efter nya effektförbrukningen där nya effekten är den maximala vid 72.4C. Men detta förutsätter ju att Delta T mellan kärna och HIS inte förändras villket det bör göra.

men utgår vi från vad intel skriver i citatet åvan och vad man kan läsa så kan man nog anta att när processorn börjar trottla så har den också uppnåt maximalt TC värde.

För en E8000 processor av någon model så ska dom troligen trottla vid TJ max 95C och eftersom kärnorna är varmare än HIS:en så kan man ju tippa på att TC max också uppnås då på 72.4C när TJ är 95C och då börjar processorn trottla av.

Sedan vad gäller Orthos om du kör small FFT testet på en E8400 så kan den MYCKET väl vara isntabil. Min E8400 med sytche mugen (infinity) kylare och AS5 kräve 1.44V för 4Ghz stabilt med small FFT i 24h så skör du default Vcore så får du nog pumpa upp den lite. Men som sagt kan vara mobot med men testa. Small FFT om det misslyckas snabbt brukar det indikera på processorn är instabil.

Permalänk
Medlem

Jag ställde vcore på 1.28V, kanske kan testa 1.35? Men det går väl att bränna processorn med enbart för hög spänninng också? Finns det även data för hur många volt en e8400 tål? För på processorns kartong står ju vcore max 1.25V..
När jag körde på AUTO i bioset så hamnade processorn på 1.44V när jag först testade överklocka den till 3.6GHz och det sa nån här i forumet var väl så mycket..?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Det hela hänger på kylningen, har du bara bra kylning går det att kräma på. Jag har varit uppe på ~1.6V vid 4.3GHz och min processor fungerar som synes fortfarande. Intel själva anger 1.36V som högsta för 24/7-användning och 1.45V som absolut max. Men de har självklart marginal för att inte bli stämda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu sommar tider är min QX6700 i 70c idle... :S stock kylaren då.
På vintern är den 20c svalare ^^.

Permalänk

jag kör en E8400 på 3.6GHz, endast klockad med Asus egna SW.
Har ett Asus p5k pro.
På denna sitter en Cooler Master Sphere kylare (kass men shiny :> )
Jag ligger nu under sommaren på 36 idle 45-47 load.

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk

Varför köpa en E8400 x38? När du redan har en E6850 min ligger på 43 grader idle i 22C rum, och ca 55-65C i full load

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

e8400@4ghz(1,4v) idle 34c och fulload 56c(10minuter orthos)
Med stock kylaren var jag uppe i 76c i fulload bara efter 1 minut i orthos, 4ghz va nästan omöjligt.
Så jag skyller värmeproblemen på den urdåliga stockkylaren.

Kyler med Thermalright Ultra.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]