Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Kommer hem och så fungerar varken nät eller telefon.
Efter ett kortare samtal och lite vänta igång igen.

Men frågan är egentlige varför som supporten säger är modemet utloggat on inte "aktiverat"
Det aktiverades ju för 2 veckor sedan och har funkat sedan dess.
Inget svar fick man på frågan heller.

Kan kanske du svara på den Phunky?

Ingen aning varför modemet skulle ha ramlat ur deras system faktsikt men det är ju inte helt ovanligt vad man förstår av det man läser här. You gues is as good as mine. Det är ju dock skillnad på att det inte fungerar då man byter till ett nytt modem och att det sonika bara slutar fungera. comhems system vet ju inte när du börjat använda nya modemet eller ej. Tror de labbat med ett system som ska logga in nya modem automatiskt när det kommer online och något kanske är fel där.

rool: nästintill alltid returstörning om det uppför sig sådär. Returen är vad du använder för att skickar och störs den får bbkollen problem att skicka. Ett riktigt ävel att hitta orsaken till när det kommer och går. Är störningen borta då man väl är ute och felsöker är det bara att packa grejjerna och åka vidare om nu inte störningen ligger konstant eller kommer i snabb någorlunda intervall då kan man alltid vänta ett slag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ingen aning varför modemet skulle ha ramlat ur deras system faktsikt men det är ju inte helt ovanligt vad man förstår av det man läser här. You gues is as good as mine. Det är ju dock skillnad på att det inte fungerar då man byter till ett nytt modem och att det sonika bara slutar fungera. comhems system vet ju inte när du börjat använda nya modemet eller ej. Tror de labbat med ett system som ska logga in nya modem automatiskt när det kommer online och något kanske är fel där.

Var i kontakt med supporten tidigare också så de har redan innan "aktiverat" det manuellt för att telefon inte fungerade från början. Men Internet har tidigare funkat hela tiden. Så kort & gott första veckan var per automatik. Andra manuellt och som det ser ut nu denna 3e vecka manuellt igen.

Aja. Tack iaf Phunky.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Bara jag i uppsala som haft problem hela dagen?
dom fick aktivera om och sen dess har internetet lagt ned till och från! :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
[B]Det finns inget enkelt svar på din fråga. Saken är den att många tillverkare lägger till bakåtkompabilitet för att så många som möjligt skall kunna använda deras produkter med ett minimalt pillande på inställningar. Detta leder oftast till "mix mode" (11b/g/n/a), 20MHz kanaler, WEP-kryptering osv. För den normale användaren duger detta (och tillverkaren kan sälja extra genom att säga att den klarar 300Mb/s), men man får aldrig dom där goa hastigheterna då.

Som jag ser så har du enbart möjlighet att köra på 2.4GHz? Modemet har inget stöd för att använda 5GHz? Hur som helst, om du inte är jättehaj på att sniffa wifi-trafik, så kan du börja med att välja ovanliga kanaler. De vanligaste kanalerna är 6, 11 och 1 (i fallande ordning). Dessa skall du undvika. Testa kanalerna 3 och 9, förhoppningsvis sitter inte dina grannar på dessa kanaler. Att det enbart är 802.11g-rates som listas verkar ju tyda på att den är ganska begränsad som det är nu.

Jag har gjort lite tester, och jag kan inte komma över 60Mbit/s på 2.4GHz, hur mycket jag än tweaker. 40MHz kanalbredd, single mode (802.11n only), outnyttjade kanaler osv. Där går liksom gränsen. Om jag kör via 5GHz så går det betydligt bättre, då kan jag knö upp hastigheterna till drygt 130Mbit/s.

Kan du ta lite bilder på hur det ser ut när du konfigurerar modemet? Jag hittar ingen manual på nätet som visar vilka inställningar du har att leka med.

Ett trix är annars, om det går, att välja kanal 14 (eller Japan som din location i inställningarna). Det är väldigt få som sitter på den kanalen, och överlappet är litet. Men det är inte lagligt, så du måste bo i Japan för att inte bryta mot några eventuella lagar och förordningar.

Hej!

Tack för hjälpen!
Jag kan inte välja 5GHZ-bandet.
Så här ser det ut i min wiifi-del.

Och angående 802.11b/g/n så kan jag antingen välja det, eller B AND G eller ONLY G, eller ONLY B.

Tror du det är fel på mitt modem?
Är det någon annan här som kan välja 5GHZ i modemet?
Edit: Jag sniffade dom andra nätverken, vilket var ett annat nätverk, som låg på kanal 6..

Permalänk
Medlem

Så nu ska jag ha fått 100mbit tjänsten. Den ska vara aktiverad mm. får dock 35-42 mbit med tptest. Får mellan 47-49mbit med gamla modemet. felanmälan gjord. Snackat med comhem ca 5 gånger senaste veckan och vissa som jobbar där ska fan inte ha någon kontakt med människor. De ska jobba i ett grustag och hacka grus inte ha någon kontakt med människor what so ever.

To be continued...

/R

Permalänk
Medlem

Allt har fungerat kasst som faaaaaaaaan sen jag fick 100mbit, första dagen var klockren, fast då fungerade inte telefonen, ända sedan de installerade telefonen så funkar allt helkasst...

Den tappar kontakt konstant, inte till hela nätet utan bara till nån DNS eller dyl, går att tanka saker men inte att surfa över huve taget.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej,

jag är intresserad av att byta mitt BBB 24/1 abonnemang till comhem, men jag tänkte fråga lite saker kring comhem hos Er som är insatta först innan jag gör någon miss

1. Deras nya 100/10 tjänst verkar intressant, speciellt med det nya modemet som även klarar trådlöst.

1.1 Hur många ip-adresser får jag ifrån comhem ifall jag inte kör NAT?

Ifrån BBB får jag 5, och jag har tyvärr 6 enheter jag vill koppla upp, och jag vill i så lång utsträckning som möjligt slippa router/NAT, min filosofi är ju mindre som kan störa, desto bättre

1.2 Är deras lägre hastighetstjänster mer stabila än de nya, snabba mer experimentella?

Främst är jag ute efter att slippa strul. Jag vill ha en lina jag kan lita på, hellre långsammare hastighet och mindre strul än snabbare och mer strul. Gör jag bättre i att välja 50/10 i så fall, eller är det samma sak, bara strypt hastighet?

2. Hur är comhems stabilitet och responstider i spel etc?

En av anledningarna till att jag vill byta bort BBB är att vi under hela tiden vi haft uppkopplingen hos BBB haft väldigt hög ping vid World of Warcraft spelande och väldigt spikande latency (i.af de senaste månaderna), finns det någon annan här ifrån göteborgsområdet som använder comhem som kan ge mig lite upplysningar om hur nöjd du/ni är vid spelande och comhems lina.

3. Comhems support.

Jag hör mycket ryktesvägen att comhems support inte är den bästa i klassen...är detta bara lösa rykten, eller drar man sig för att ringa comhems support? (Jag har ju läst lite i tråden här och ser ju både ris och ros, men en generell anmärkning hade varit uppskattat).


4. Skulle du/ni rekommendera ett byte ifrån BBB till Comhem?

Det känns teoretiskt bra att slippa använda kopparkabel och BBBs lina via telefonjacket för comhems Cable som känns som att de borde ha bättre kontroll över? Jag har varit ganska missnöjd med BBBs support samt dåliga pingtider, låg hastighet (16-17mbit/s) och endast möjlighet till 5 ip adresser utan intern router. All info ifrån comhem på dessa punkter uppskattas å det varmaste

Permalänk

Funderat på 100 mbit pipa ett tag, men är de någon som tycker det funkar bra?

För jag har idag 24/10 och det funkar riktigt bra här. Och det skiljer 480 kr enbart / år att ta 100/10 istället.

Phunky: tror du att jag kommer lyckas kopplas om till en belastad station om jag väljer det istället för mitt nuvarande 24/10 ?

//Mvh Razer @ Skaparen av den här roliga comhem tråden

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrizzz
Hej,

jag är intresserad av att byta mitt BBB 24/1 abonnemang till comhem, men jag tänkte fråga lite saker kring comhem hos Er som är insatta först innan jag gör någon miss

1. Deras nya 100/10 tjänst verkar intressant, speciellt med det nya modemet som även klarar trådlöst.

1.1 Hur många ip-adresser får jag ifrån comhem ifall jag inte kör NAT?

Svar :4 st vad jag vet.

Ifrån BBB får jag 5, och jag har tyvärr 6 enheter jag vill koppla upp, och jag vill i så lång utsträckning som möjligt slippa router/NAT, min filosofi är ju mindre som kan störa, desto bättre

1.2 Är deras lägre hastighetstjänster mer stabila än de nya, snabba mer experimentella?

Svar : Min gissning att du sitter på exakt samma nät.

Främst är jag ute efter att slippa strul. Jag vill ha en lina jag kan lita på, hellre långsammare hastighet och mindre strul än snabbare och mer strul. Gör jag bättre i att välja 50/10 i så fall, eller är det samma sak, bara strypt hastighet?

Svar : När Comhem funkar så funkar det bra, När det krånglar så har du oftast veckor av strul och annat.

2. Hur är comhems stabilitet och responstider i spel etc?

Svar : Helt ok faktiskt har runt 10 ms till mina spelservrar i pionen (BANHOF)
Utlands peeringen kan vara ganska dålig , vet inte om dom går via Cogent eller om dom kör någon annan peering leverantör mot usa etc,

En av anledningarna till att jag vill byta bort BBB är att vi under hela tiden vi haft uppkopplingen hos BBB haft väldigt hög ping vid World of Warcraft spelande och väldigt spikande latency (i.af de senaste månaderna), finns det någon annan här ifrån göteborgsområdet som använder comhem som kan ge mig lite upplysningar om hur nöjd du/ni är vid spelande och comhems lina.

Svar : Gissning är att det kommer funka bra om du håller dig till engelska servrar, 40 - 90 ms vilket borde funka bra i wow.

3. Comhems support.

Jag hör mycket ryktesvägen att comhems support inte är den bästa i klassen...är detta bara lösa rykten, eller drar man sig för att ringa comhems support? (Jag har ju läst lite i tråden här och ser ju både ris och ros, men en generell anmärkning hade varit uppskattat).

:Svar Jaa Det är dom det skrivs, Comhems support är totalt kass. Och det är oftast svårt för dig att påpeka att du har rätt och dom har fel. Jag hade strul i 3 års tid.
4. Skulle du/ni rekommendera ett byte ifrån BBB till Comhem?

Svar : Absolut cabel är 20x bättre en ADSL när det väl fungerar. Kolla gärna med grannar som spelar och vet om det funkar bra i ditt område innan du beställer.

Det känns teoretiskt bra att slippa använda kopparkabel och BBBs lina via telefonjacket för comhems Cable som känns som att de borde ha bättre kontroll över? Jag har varit ganska missnöjd med BBBs support samt dåliga pingtider, låg hastighet (16-17mbit/s) och endast möjlighet till 5 ip adresser utan intern router. All info ifrån comhem på dessa punkter uppskattas å det varmaste

Du får ta mina uppgifter med en nypa salt, men det är mina svar på tal.

//Razer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem som ovanstående med telefoni och internet. Efter ett surt samtal till supporten sa dom att ett omfattande arbete hade utförts på mitt område... De loggade på modemet igen och vipps funkar allt.

Var väl 20e samtalet till Comhem inom loppet av 2 v, fick 700 kr som kompensation. Nöjd och glad för en gångs skull.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Funderat på 100 mbit pipa ett tag, men är de någon som tycker det funkar bra?

För jag har idag 24/10 och det funkar riktigt bra här. Och det skiljer 480 kr enbart / år att ta 100/10 istället.

Phunky: tror du att jag kommer lyckas kopplas om till en belastad station om jag väljer det istället för mitt nuvarande 24/10 ?

//Mvh Razer @ Skaparen av den här roliga comhem tråden

Det är samma "station" oavsett vilken tjänst man har. Är det belastat för 24mbit så lär inte alla 100mbitkunder få bra speed heller. Dock kan dessa modem hämta trafik från fler kanaler än singelchannelmodemen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag får ut ungefär 85/9 av mit XXXL Det duger väl gott. Men jag har ett stort problem: torrent och surfa samtidigt. Det går helt enkelt inte. Inte en sida som kommer upp.

Det är inte ett av de kända utorrent + nod32 eller nåt sånt. Det problemet har jag redan haft och åtgärdat. Surfing + Utorrent fungerade utmärkt igår förmiddag. Det enda som ändrats sedan dess är modemet jag använder. Har ändrar inställningar i utorrent hastighetsguide osv, men gör ingen skillnad.

Någon som har några tips på detta? Är det här avaktivera NAT kommer in i bilden? Har provat att använda mig att både UpnP aktiverat/avaktiverat i utorrent, portforward i modemet/routern. Men ingenting har hjälpt.
Vore tacksamt med några tips man kan prova.

Förresten: Jag har INTE ringt Comhem och bett dem "logga in" modemet. Men eftersom jag visar upp 85/9 betyder väl det att de gjort det ändå?

Någon som har tips på en bra torrent som man vet ska gå att maxa?

EDIT: Hitta en torrent som jag fick upp 10MB/s. Gott det. All browsning dog såklart.
Surfa kom inte ens igång efter att jag stängt av utorrent.
Kom inte heller igång efter ipconfig /release/renew.
Inte ens efter omstart av datorn kom surfandet igång!
Jag har dock åtkomst till internet hela tiden. Kan pinga www.sweclockers.com. Men totalt omöjligt att visa en enda webbsida.

Efter omstart av modemet gick det dock att surfa igen efter några minuter. Det talar för att det är något slags strul med modemet va?

/Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotas
Bara jag i uppsala som haft problem hela dagen?
dom fick aktivera om och sen dess har internetet lagt ned till och från! :/

Jag hade samma problem igår. Internet blev segare och segare. Sen gick de inte alls. Telefon slutade fungera också.
Startade om modemet och kom ändå inte ut på internet. Ringde till dem och dem fick logga in modemet på nytt med hjälp av serienummret. Telefon var fortfarande död dock.
Startade om modemet senare på kvällen och då fungerade plötsligt Telefonin.

Idag så dog modemet helt och hållet! Tyvärr har jag själv inte kollat på de. Men tjejen ringde och sa att inga lampor lyser. Så inget gott tecken.
Har lyckats hitta en ny ström adapter på jobbet som jag ska prova med ikväll. Får se om det är den som har dött i detta fallet också.
Ringt till dem och bett dem logga in vårat gamla modem som fungerar halvt. Så vi får se hur de går ikväll.

Permalänk
Medlem

ni som har fungerande 100 tjänst kan ni kolla i eran "event log" efter evt fel?
jag har dessa : se under
skulle säkert underlätta för mig att diskutera med comhemsupporten senare

//T

Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.6;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.5;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.4;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.3;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.2;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:31:35 2009 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:12:13 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:21:35 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:01:56 2009 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:12:40 2009 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Time Not Established Critical (3) DHCP FAILED - Requested Info not supported.;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Time Not Established Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 12:31:41 2009 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:10;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 11:18:03 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:10;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 11:18:01 2009 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 11:18:01 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:44:31 2009 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:40:56 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:41:42 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:39:46 2009 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:39:47 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:38:42 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC SYNC frame within time-out period;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:33:48 2009 Critical (3) DHCP FAILED - Requested Info not supported.;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 13:12:40 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:26:00 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:25:46 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 10:39:31 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:12;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 11:05:45 2009 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:11;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Wed Nov 18 14:13:51 2009 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:24:b2:a2:2b:a4;CMTS-MAC=00:0f:90:27:68:10;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennolenno
Jag får ut ungefär 85/9 av mit XXXL Det duger väl gott. Men jag har ett stort problem: torrent och surfa samtidigt. Det går helt enkelt inte. Inte en sida som kommer upp.

Det är inte ett av de kända utorrent + nod32 eller nåt sånt. Det problemet har jag redan haft och åtgärdat. Surfing + Utorrent fungerade utmärkt igår förmiddag. Det enda som ändrats sedan dess är modemet jag använder. Har ändrar inställningar i utorrent hastighetsguide osv, men gör ingen skillnad.

Någon som har några tips på detta? Är det här avaktivera NAT kommer in i bilden? Har provat att använda mig att både UpnP aktiverat/avaktiverat i utorrent, portforward i modemet/routern. Men ingenting har hjälpt.
Vore tacksamt med några tips man kan prova.

Förresten: Jag har INTE ringt Comhem och bett dem "logga in" modemet. Men eftersom jag visar upp 85/9 betyder väl det att de gjort det ändå?

Någon som har tips på en bra torrent som man vet ska gå att maxa?

EDIT: Hitta en torrent som jag fick upp 10MB/s. Gott det. All browsning dog såklart.
Surfa kom inte ens igång efter att jag stängt av utorrent.
Kom inte heller igång efter ipconfig /release/renew.
Inte ens efter omstart av datorn kom surfandet igång!
Jag har dock åtkomst till internet hela tiden. Kan pinga www.sweclockers.com. Men totalt omöjligt att visa en enda webbsida.

Efter omstart av modemet gick det dock att surfa igen efter några minuter. Det talar för att det är något slags strul med modemet va?

/Johan

+1

Har liknande problem - med torrents dör all surf...

Permalänk
Medlem

Fick mitt modem idag, får ut 11,7MB/s jag e nöjd

Edit: Dum fråga hur kommer man in på Routern / modemet?

Nvm drog en cmd /ipconfig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Ja nu har i alla fall comhem skickat ut nån fix så att alla modem bondar ordentligt konstant. Dvs tar trafik från alla kanaler.

Får man endå dålig hastighet hade comhem märkt att de flesta som anmält inte har Gigabitnätverkskort och får bara ut runt 35-50mbit. Vid byte till ordentligt nic har det fungerat. Konstigt dock att mitt privata 100/10 via annan leverantör ger 80mbit utan gigabitkort, iofs vet jag inte hur kännsligt det är, beror väl på vilken speed switchen i källaren står på. Säkert 100 och detta modem står på gigabit per default.

Man ser lätt om man har ett gigabitkort i datorn genom att det lyser grönt på modemet länklampa då man direktkopplar tp mellan datorn och modemet. Lyser det orange får man köpa nytt nätverkskort helt enkelt.

De håller också på att kolla varför vissa modem loggas ut emellanåt.

Jag har framfört att torrentklienter verkar bugga ur modemet så man knappt kan surfa, säkert nått med många portar öppna samtidigt som inte varit ovanligt på deras äldre modem heller för den delen. Skulle ev komma en ny mjukvara i nästa vecka men om det löser felet vet jag inte.

Edit: etermos: Som sagt, dendär loggen går det sällan att utläsa något fel ur. Tom folk som jobbar med cable uteslutande vet knappt vad allt betyder (Slimjim tex).

Allt från mig!

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Slänger ut frågan här innan jag eventuellt skapar egen tråd:

Angående CG3100: Någon annan som har problem med HomeGroups i W7 och som kör detta modem/router (med NAT aktiverat)? Jag kan inte se skapade grupper på andra datorer, oavsett vilken burk jag väljer att skapa en på.
Funkade fint med D-Link DIR-655.

Permalänk
Medlem

Jag får inte till " WEP(Wired Equivalent Privacy) 64-bit encryption " går ju itne att fixa en ny nyckel =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eratrix
Jag får inte till " WEP(Wired Equivalent Privacy) 64-bit encryption " går ju itne att fixa en ny nyckel =/

Om du kör FF så prova ändra i IE... det fungerade för mig.. (inte provat det du ska göra men andra saker i modem settings... )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Om du kör FF så prova ändra i IE... det fungerade för mig.. (inte provat det du ska göra men andra saker i modem settings... )

haa det funka tackar

Edit: telefonen funkar inte =/ har ringt supporten dom skulle kolla upp d

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk

"Jag får ut ungefär 85/9 av mit XXXL Det duger väl gott. Men jag har ett stort problem: torrent och surfa samtidigt. Det går helt enkelt inte. Inte en sida som kommer upp."

Skrev jag tidigare idag. En lösning som funkar är att avaktivera NAT så man får en skarp ip. Då funkar det av någon anledning utmärk att både surfa och använda torrent samtidigt. Känns dock inte som något man borde behöva göra om allt fungerar som det ska, alternativt modemem/routern inte är helt sämst?

Permalänk
Medlem

bennolenno: Som sagt tagit upp det med comhem. Lär vara mjukvarurellaterat. Skarp ip är ju ingen direkt fara om man har en mjukvarubrandvägg och utan NAT kan du ju köra med en egen router som fungerar så länge som det nu tar för comhem att fixa en ny mjukvara.

Det är ju bara 3 modeller av comhems femtioelva modem genom tiderna som kör med inbyggd router (och två av dem kan inte ens stänga av NAT) så har man klarat sig med någon av dessa tidigare förstår jag inte varför man inte kan köra utan NAT nu. Skulle lätt kört min D-link DIR655 istället oavsett om modemet fungerat bra eller ej.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Det är ju bara 3 modeller av comhems femtioelva modem genom tiderna som kör med inbyggd router (och två av dem kan inte ens stänga av NAT) så har man klarat sig med någon av dessa tidigare förstår jag inte varför man inte kan köra utan NAT nu. Skulle lätt kört min D-link DIR655 istället oavsett om modemet fungerat bra eller ej.

Tog bara en dag innan jag stängde av NAT på denna netgear modem och kopplade in min dir-655 allt fungerar mycket bättre och anslutningen är mycket mer stabilare nu. Plus att dir-655 har mer roligare funktioner samt bättre interface och har aldrig krånglat förmig hittils

Permalänk
Medlem

Samma för mig ang torrent och surfning. Hur som helst försökte ja stänga av NAT i går för att testa men då la hela internet anslutning av och sluta med att jag fick ringa ktj som hade tappat kontakt med modemet.

En snabb fråga, kör jag utan NAT fungerar det att göra 2 datorer över trådlöst då? eller krockar det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
bennolenno: Som sagt tagit upp det med comhem. Lär vara mjukvarurellaterat. Skarp ip är ju ingen direkt fara om man har en mjukvarubrandvägg och utan NAT kan du ju köra med en egen router som fungerar så länge som det nu tar för comhem att fixa en ny mjukvara.

Det är ju bara 3 modeller av comhems femtioelva modem genom tiderna som kör med inbyggd router (och två av dem kan inte ens stänga av NAT) så har man klarat sig med någon av dessa tidigare förstår jag inte varför man inte kan köra utan NAT nu. Skulle lätt kört min D-link DIR655 istället oavsett om modemet fungerat bra eller ej.

Absolut, det funkar utan problem att koppla till egen router. Det förra modemet, till 50/10, hade jag min router till och det fungerade ju utmärkt. Men den största anledningen till det var väl iofs att det modemet inte heller var trådlöst. Nu fick man ett nytt modem, med trådlöst och jag tänkte att jag äntligen skulle kunna ställa undan min fula zyxelrouter jag fick av telia för flera år sedan. Därför blir man lite besviken på att det inte fungerar som det ska.
Du ska ett stort tack för dina tips och allt gott du gör i denna tråd!

Permalänk
Medlem

ska man ha igång NAT eller? Sitter 2st på nätverket, fattar inge xD

Jag kör kabel, Farsan kör WLAN.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men hur kommer man åt modem settings om man stänger av NAT? Vad jag har förstått så kan man inte längre använda 192.168.0.1 då ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Dum fråga kanske men hur kommer man åt modem settings om man stänger av NAT? Vad jag har förstått så kan man inte längre använda 192.168.0.1 då ?

192.168.100.1

Edit: Varför skulle det vara en dum fråga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aesir
Dum fråga kanske men hur kommer man åt modem settings om man stänger av NAT? Vad jag har förstått så kan man inte längre använda 192.168.0.1 då ?

Du loggar in via 192.168.100.1 istället!

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020