Permalänk

Hallå.

Även jag har beställt 100 mbit från comhem.
Fick till denna deal 1.- för modemet sen 299.- i 6mån resterande 6 mån för 399.-.

Slog av nat i modemet genom att ange en fast ip på min dator sen 192.168.100.1 i en webläsare.

Ville köra kvar med min dir 855 då allt är konfigurerat och klart i den routern.

Permalänk
Medlem

Re: Support

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra
Aldrig någonsin har jag haft en operatör som inte klarar av att ge mig svar angående sin egen tekniska lösning. Det är trots allt väldigt grundläggande frågor, om än tekniska, jag ställt. De verkar inte begripa att det faktiskt påverkar deras försäljning.

Och det djävligaste är att vi fortsätter att kasta pengar på detta företaget eftersom det i många fall är det bästa vi kan få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
Även jag har beställt 100 mbit från comhem.
Fick till denna deal 1.- för modemet sen 299.- i 6mån resterande 6 mån för 399.-.

Men hur kan de ta 30 kronor mer i månaden för 50Mbit än för 100Mbit?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Fick nån tidning i brevlådan jag aldrig sett förr "comhem nytt"

Det intressanta är ju att dom har flera fel i sin egna tidning

"Dessutom garanterar vi att du alltid får den hastighet vi har lovat, d v s 100 Mbit/s"
- Jaha? Hette inte tjänsten 50-100 Mbit.. Väldigt skumt...

Sen:
"även du som redan idag har 100Mbit via något fibernät/LAN får nu helt nya möjligheter, Comhem erbjuder nu samma hastighet samtidigt som du kan få ett svårslaget paket med tv+tele+bredband"
-ha ha ha ha ha. Ja ni ..
Jag sitter nog fortfarande och skrattar. Dom menar alltså på fullt allvar att kabeltekniken, med modem, returstörningar, icke bondade kanaler, modem som tappar sync.. jada jada (bara läsa hela denna tråden) på allvar skulle kunna gå att jämföra med en fiber/LAN lösning?
Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle väl välja comhem framför fiber?

Sen så kostar tvn runt 200 (medium 8 fav HD) och bredbandet 399.. tele ingår gratis, 598:- i månan... Knappast svårslaget.. I ett bredbandsnät får man utan problem både 100/10 + IPTV för runt 400:-... Har man en gruppanslutning alá ownit kommer man lätt ner mot 300:-..
Sånna jäkla hycklare det där företaget är!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Men hur kan de ta 30 kronor mer i månaden för 50Mbit än för 100Mbit?

Det där är så jävla typiskt företag överlag.
Jag och brorsan satt och snackade om det där för inte så länge sen..
Då gällde det DN (dagens nyheter)...
Jag fick nått erbjudande om att "alla nya kunder får 3 månader gratis + nån handduk (eller vafan det nu var)"

Det sjuka är ju då, borde det inte vara tvärtom? Att dom trogna kunderna dom redan har, får 3 månader gratis och en handduk?

Men nej, allt handlar ju bara om att skaffa sig fler kunder..
Kunderna man redan har tar man för givet, och ger dom stock upp i *********...

Så det är väl samma sak här.. Nya tider nu... Comhem vill ha fler kunder... Erbjuder lock-grejor för att få folk att teckna abbonemang...
Sen kunderna som redan sitter fast i 459:- eller vad det nu är för 50/10.. Jaha.... Synd om dom ungefär...
Nä fyfan, det minsta dom kunde gjort var ju att auto-uppgradera alla 50/10 kunder till 100....

Permalänk
Medlem

Jag skaffade nyligen ComHem 100 Mbit och jag ligger alltid mellan det utlovade 50-100 Mbit men jag har ett annat problem och det ät att det är otroligt slött att surfa! Det går iofs i vågor, ena minuten fungerar det bra för att i andra minuten vara slött eller inte fungera alls! Surfar jag med många tabbar så lägger det av på en gång. Bör även påpeka att jag körde med BBB innan och då fungerade det utmärkt att surfa på samma dator.

Någon som vet vad som ligger bakom det här? Jag har provat att köra både med fast och automatisk DNS server adress, men det var ingen skillnad. Jag bytte sedan från Firefox till Google Chrome och då blev det lite bättre.

Supporten fattar ingenting, har ringt dem en massa gånger och dem har även varit hemma hos mig, så jag skulle vara oerhört tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Jag skaffade nyligen ComHem 100 Mbit och jag ligger alltid mellan det utlovade 50-100 Mbit men jag har ett annat problem och det ät att det är otroligt slött att surfa! Det går iofs i vågor, ena minuten fungerar det bra för att i andra minuten vara slött eller inte fungera alls! Surfar jag med många tabbar så lägger det av på en gång. Bör även påpeka att jag körde med BBB innan och då fungerade det utmärkt att surfa på samma dator.

Någon som vet vad som ligger bakom det här? Jag har provat att köra både med fast och automatisk DNS server adress, men det var ingen skillnad. Jag bytte sedan från Firefox till Google Chrome och då blev det lite bättre.

Supporten fattar ingenting, har ringt dem en massa gånger och dem har även varit hemma hos mig, så jag skulle vara oerhört tacksam för tips!

NAT aktiverat? Lär vara där problemet sitter. Tur comhem börjar insourca supporten igen plus tom ställer krav på de som ska sitta på supporten att de har bra datorvana... varit si och se på den fronten verkar det som.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megacrash
Du bör få modemet inom 1vecka från det du beställt, de brukar vara snabba som fasen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vessslan
Du lär nog vänta på det nya modemet. (Bäst att göra det annars kan de bli fel. ) Om du har det gamla modemet och vill ha det inkopplat så måste du ringa till comhem och be dem logga in modemet med hjälp av serienret som sitter på undersidan.

Men om du gör det så kommer du behöva ringa till dem igen för att logga in det nya modemet när du har fått det.

Då får jag vänta på modemet å sitta här å läsa ist

Tack för svaren

EDIT: Strax efter att jag frågade här så fick jag veta att paketet från comhem ligger på posten xD så ska ner och hämta ut d kl09:00 när dom öppnar i morgon (oj såg nu att d blir idag xD )
Återkommer med hastighets resultat (men lär bli redig skillnad mot 3´s mobila som man sitter på nu xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotas
http://danne-k.se/img/Status.jpg
Någon som kan kolla om detta ser rätt ut ?
Tycker det är lite väl mycket "Locked"

Halloj!

Jag har precis fått mitt 50/10 uppgraderat till 100/10 i dagarna. har nya modemet & allt....till problemet.

På min laptop som tyvärr bara har 10/100 kort får jag 25mbit på tester (hade nästan 50 innan då jag hade deras 50/10 tjänst)

på en dator med gigabit kort i får jag strax över 50mbit.. hamnat på max 59..känns väldigt lågt i jämförelse med många här.

XP på båda burkarna.

Ringt kundtjänst efter jag läst denna tråd och frågat om växlingen har gått rätt.. och fick svar att JA det är "nog" rätt.. vet inte hur jag ska tolka det riktigt men.

citerade även pga att mina värden ser helt annorlunda ut..

http://i47.tinypic.com/2wnut06.jpg

Jag förstår inte riktigt vilka värden man skall ha. men känns som jag har väldigt låg frekvens?

Nån som har några felsökningstips. el skall jag ta det som att jag har deras 100/10 då jag faktiskt kommer över 50 på en dator med gigabitkort..

tack på förhand för tips..

**Uppdatering**

Testade koppla in mitt 50/10 modem och kom direkt upp på nätet samt fick detta resultat på tptest.se

http://i47.tinypic.com/qrntjs.jpg

dubbla mot det andra modemet.. måste ju vara något som är fel? skall man ens kunna använda båda modemen?

mvh

Johan

Permalänk
Medlem

Bindningstiden för mina abb. gick ut nu så jag ringde Comhem för att säga upp TV och Tele, körde combon innan. Först förökte de få mig att tecka ännu dyrare alternativ men det var jag inte helt sugen på. Har kanske sett på TV i 20 timmar totalt de senaste månderna, Medium 8 Favoriter var lite överflödigt då. Tele fick jag genom combo-grejen, har pratat 3-4 minuter i den telefonen så jag såg inget skäl till att ha kvar den heller. Däremot så förälgde jag min 10/1-uppkoppling (efter att han ville ge mig 100 MBit för nästan 500 kr i månaden).

Gick rätt smidigt i alla fall. 30 minuter efter detta så ringer en försäljare från Comhem och försöker pracka på mig stora TV-paketet med alla canal+ etc. Herre jävlar säger jag bara Jag drygade mig och drog ut på hennes tid istället, märkte hur irriterad hon blev efter en stund, provvisionen riktigt rann iväg för tjejstackaren

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hum... 192.168.100.1 funkar inte för mig? Kör med NAT avslaget.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomster
Hum... 192.168.100.1 funkar inte för mig? Kör med NAT avslaget.

Det måste det göra, reseta modemet annars.
Du kanske kör med någon annan webläsare än IE?

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Är det bara att gå in i routern och stänga av NAT? inget annat man behöver tänkte på?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzon
Är det bara att gå in i routern och stänga av NAT? inget annat man behöver tänkte på?

Att ha en mjukvarufirewall.

Permalänk

Nå, är det någon som kan välja att köra med 5Ghz istället för 2,4Ghz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08
Nå, är det någon som kan välja att köra med 5Ghz istället för 2,4Ghz?

Menar du det nya Netgear-modemet dom skickar ut så stödjer det bara 802.11b/g/n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
NAT aktiverat? Lär vara där problemet sitter. Tur comhem börjar insourca supporten igen plus tom ställer krav på de som ska sitta på supporten att de har bra datorvana... varit si och se på den fronten verkar det som.

Avaktiverade det och det verkar som om det löste problemet! Tack så hemskt mycket!

Har NAT något syfte och varför fungerade det inte att köra med det på?

Finns det något mer man ska göra för att 100/10 ska fungera optimalt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aason
Menar du det nya Netgear-modemet dom skickar ut så stödjer det bara 802.11b/g/n.

Men 802.11n är väl... extremare hastigheter uppåt (i teorin) 300Mbits?
Fel hade jag där, ser att den stödjer 100Mbits netto... enligt Wikipedia..
"Godkänd av IEEE 2009-09-11. Ska ge "ethernet-speed", dvs 100 Mbit/s netto, och längre räckvidd med oförändrad utsänd effekt. Använder bla. MiMo.[1]"

Men jag kommer ju aldrig upp i över 45Mbits med N-draft, även fast mitt nätverkskort pallar 144Mbits och signalstyrkan är max..

Och det verkar bero på att modemet kör på 2,4Ghz... Och om då modemet stödjer 802.11n så borde väl jag kunna välja att höja styrkan på det trådlösa för att få ut någonting av "n-draften"..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Avaktiverade det och det verkar som om det löste problemet! Tack så hemskt mycket!

Har NAT något syfte och varför fungerade det inte att köra med det på?

Finns det något mer man ska göra för att 100/10 ska fungera optimalt?

NAT skapar ett lokalt nätverk bakom modemet, finns info tidigare i tråden om mer fördelar att köra med det aktiverat men det finns även nackdelar om man inte behöver ett lokalt nätverk hemma (slipper öppna portar för DC++ och torrents osv), nu utan NAT ligger du oskyddad så du bör ha en mjukvarubrandvägg på datorn. Om comhem släpper någon uppdatering till modemet så kan det EVENTUELLT få NAT att fungera stabilare. Det är alltså troligen i modemets mjukvara felet sitter.

Kommer inte på något annat än detta som kan göra 100mbituppkopplingen mer stabil.

Vi vet ju att om man inte har gigkort på datorn så får man inte så bra värden i bbkollen (oftast under 50mbit) men om man nu har Gigkort och endå får värden runt 35-45mbit, vad kan vara fel då? Är det duplex missmatch mellan modemet/datorn eller? Fungerar ju bra för många med gigkort men inte alla som jag förstår det. Kan det hjälpa att uppdatera firmwaren/drivarna till mobo/nätverkskort eller? Någon tipsade tidigare om nått man kunde ställa in via commandoprompten men jag har då inte lyckats ens köra dessa kommandon.

Finns det förövrigt någon pålitlig hastighetstest? Alt någon httpsite med en stor fil som tillåter tankning i 100mbit. Som jag sagt innan fick jag hos en kund 45mbit i bredbandkollen men men min dator visade det bra + en snabb torrent visade 100mbit på kundens grejjer.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har telia brukar det gå fort att ladda ner dessa testfiler.
http://speedtest.bahnhof.net/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller

fungerade fint här 12.3mb/sec

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett problem med det nya modemet.

Jag kan inte få min ftp-server till att fungera.

Testat att port mappa 20-21 TCP/UDP. testat annan port, testat active och passive, inget funkar. Fick till slut stänga av NAT för tillfället. Någon som har fått sin FTP-server att fungera bakom detta modem med routern/NAT igång?

Tacksam för svar.
Mvh, Niklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller

Detta har inte riktigt med tråden att göra men;

2009-11-21 19:18:50 (11.0 MB/s) - 100M.zip @ Telia FiberLAN 100/100..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorien
Jag har fått ett problem med det nya modemet.

Jag kan inte få min ftp-server till att fungera.

Testat att port mappa 20-21 TCP/UDP. testat annan port, testat active och passive, inget funkar. Fick till slut stänga av NAT för tillfället. Någon som har fått sin FTP-server att fungera bakom detta modem med routern/NAT igång?

Tacksam för svar.
Mvh, Niklas

Prova att välja dem redan förkonfigurerade portarna istället för att skriva in port 21 själv.
Hade samma fel på ett flertal routrar tidigare att det inte gick at öppna dem
om man skrev in själv utan man fick välja i dem förkonfigurerade inställningarna.
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i modemet men du kanske förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Prova att välja dem redan förkonfigurerade portarna istället för att skriva in port 21 själv.
Hade samma fel på ett flertal routrar tidigare att det inte gick at öppna dem
om man skrev in själv utan man fick välja i dem förkonfigurerade inställningarna.
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i modemet men du kanske förstår vad jag menar.

Testade det, fungerade inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har EXAKT samma problem! så jävla irriterade fungerar så jävla kasst! får fan spel snart...

Det här hände efter att jag upgraderade mitt 24/10 till 100/100, samt fick det nya netgear modemet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har också skaffat XXL tjänsten. Överlag är jag mycket nöjd, får ut 95/9 inga problem i det departementet. Det jag är dock missnöjd med, som så många andra, är modemets NAT-funktion. Har testat lite med att avaktivera den, jag anser att vanligt surfande blir då mer stabilt. Hastigheten är emellertid den samma.

Enligt flera inlägg i denna tråd, har många kommit i bukt med detta problem genom att avaktivera NAT och använda en egen router istället. På det viset skulle man nyttja routerns NAT samtidigt som linan blir stabil. Har jag förstått detta rätt? I så fall är jag mycket nära på att inköpa D-Link routern, 665, många här har rekommenderat. För jag vill kunna använda NAT-funktionen.

I varje fall blir det samtal till Comhem ang. detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrut
Har också skaffat XXL tjänsten. Överlag är jag mycket nöjd, får ut 95/9 inga problem i det departementet. Det jag är dock missnöjd med, som så många andra, är modemets NAT-funktion. Har testat lite med att avaktivera den, jag anser att vanligt surfande blir då mer stabilt. Hastigheten är emellertid den samma.

Enligt flera inlägg i denna tråd, har många kommit i bukt med detta problem genom att avaktivera NAT och använda en egen router istället. På det viset skulle man nyttja routerns NAT samtidigt som linan blir stabil. Har jag förstått detta rätt? I så fall är jag mycket nära på att inköpa D-Link routern, 665, många här har rekommenderat. För jag vill kunna använda NAT-funktionen.

I varje fall blir det samtal till Comhem ang. detta.

Du har helt rätt i att förtillfället så är inte Netgear modemet stabilt om man kör NAT påslaget, men du får ju flera "skarpa" ipnummer till denna tjänst så igentligen behövs ju ingen router. Du slipper även en massa port forward problem som kan vara tidskrävade att fixa till.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Det första jag gjorde när jag väl fick mitt modem var att stänga av NAT. Alla TV-spel får dedikerade IP-adresser medan en annan router fixar datorerna.

Förutom att jag inte haft kontakt för att modemet skulle loggas på/aktiveras så har jag inte haft ett enda problem med nätet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag ser ärligt talat ingen anledning till att ha NAT aktiverat. Kör utan NAT nu med min stationära, min laptop som trådlös, min 360 och min PS3. Olika externa IPs på alla och de kommer ändå åt utdelade filer i nätverket.