Är du färgblind ? Trevligt test.

Permalänk
Medlem

Är du färgblind ? Trevligt test.

Jag vet sedan tidigare att jag är röd/grön färgblind.
Här är ett kul typiskt test där man ska se siffror i färgmönster.

http://www.medocular.se/ogonfakta/fargblindhet/test/

Något jag fann intressant var att det inte bara är nackdelar med att vara färgblind. Det är inte bara att man ser sämre än andra, ibland ser man faktiskt bättre !
Vissa av siffrorna i testet kan endast ses om man är rödgrön färgblind

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Tänk ett utbrett nätverk med bombterrorister där alla är rödgrönfärgblinda. Skulle inte gå att spåra, då oss normalseende skulle ta deras meddelanden som fullkomligt nonsens. Tills en rödgrönfärgblind CIA-agent av ren händelse råkade se deras hidden nakedposters då...

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

alla rätt, men det hade jag förväntat mig också.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hur kunde du ha alla rätt ?
Såg du alla som normalseende ska se och alla som endast färgblinda ska se ?
Eller såg du de som normalseende ska se ?

Själv såg jag alla siffror som rödgrön färgblinda ska se och typ inga andra..

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Jag såg alla som jag kan se, alltså de där det inte bara var röd/grönblinda som ser något. Men det var heller inget överraskande, måste ha korrekt färgseende i mitt jobb

Permalänk
Medlem

Att kunna avtyda alla måste väl ändå vara en omöjlighet? Det bör väl kunna jämföras med att avläsa både munrörelser och morsekoder som döv... eller något. Kanske dålig jämförelse, orkar inte tänka ut något annat. Ni fattar säkert ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har korrekt färgseende.

Men jag kan skymta att det finns andra siffror i bilden också. Oftast ser jag bara en kontur som jag inte kan uttyda, ibland ser jag en hel siffra.

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Att kunna avtyda alla måste väl ändå vara en omöjlighet? Det bör väl kunna jämföras med att avläsa både munrörelser och morsekoder som döv... eller något. Kanske dålig jämförelse, orkar inte tänka ut något annat. Ni fattar säkert ändå.

Det står ju att vissa ser vad andra inte ser? Och att det därmed är omöjligt att kunna tolka allt rätt...

Permalänk
Citat:

Tänk ett utbrett nätverk med bombterrorister där alla är rödgrönfärgblinda. Skulle inte gå att spåra, då oss normalseende skulle ta deras meddelanden som fullkomligt nonsens. Tills en rödgrönfärgblind CIA-agent av ren händelse råkade se deras hidden nakedposters då...

Eller tills någon markerar bilden de skickar så den får en annan markeringsfärg...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Det står ju att vissa ser vad andra inte ser? Och att det därmed är omöjligt att kunna tolka allt rätt...

Vissa var både för normalseende och färgblinda, vissa för normalseende men vissa var bara för de färgblinda. Så heande kunde inte fått alla rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och att det därmed är omöjligt att kunna tolka allt rätt...

Vilket alltså styrker min tro att heande inte talar hela sanningen. Jag menar inte att man som "normalseende" (dvs. inte någon form av färgblindhet) ska kunna se allt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vilket alltså styrker min tro att heande inte talar hela sanningen. Jag menar inte att man som "normalseende" (dvs. inte någon form av färgblindhet) ska kunna se allt.

Kanske bara är jag, men jag tänkte direkt att han fick rätt på dem som han kan få rätt på, om han nu är normalseende så fick han alltså rätt på alla de man kan få rätt på som normalseende och klarade inte av de som var för rödgrönblinda

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske bara är jag, men jag tänkte direkt att han fick rätt på dem som han kan få rätt på, om han nu är normalseende så fick han alltså rätt på alla de man kan få rätt på som normalseende och klarade inte av de som var för rödgrönblinda

Jag delar inte samma uppfattning. När han sa alla så trodde jag han verkligen menade alla. Hur som helst, missuppfattningar kan lätt hända, och bryr mig oavsett vad han menar egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Onekligen färgblind, ännu en gång. Damn.

Och nej, det betyder inte att man ser världen i svartvitt eller "mindre färg", bara att man har svårare att skilja vissa nyanser från varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Onekligen färgblind, ännu en gång. Damn.

Och nej, det betyder inte att man ser världen i svartvitt eller "mindre färg", bara att man har svårare att skilja vissa nyanser från varandra.

Finns det verkligen folk som tror det? Trodde det var lite mytomspunnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

`Wow. Jag hade nu inte många rätt :D. Dvs jag såg nästan aldrig nån siffra över huvud taget. Visste sen tidigare att jag är färgblind på nån liten sketen nyans mellan blått och grönt, men enligt det där testet har jag röd-grönblindhet samtidigt som jag inte har det

Kan dock intyga att min värld är inte färglös. Som sagt, svårt att skilja vissa tveksamma nyanser från varandra och speciellt i mörker. En del verkar dock tro att man inte ser vad som är grönt/rött/gult/blått över huvud taget

Permalänk
Medlem

Verkar ha vanlig färgsyn. Trodde jag var lite färgblind på ett par stycken tills jag kollade facit.

Kunde bara urkilja siffrorna väldigt otydligt på dom.

Permalänk
Medlem

Såg alla som "normalseende" ska se, blev sjukt förvånad när första "icke-normalseende" bilden kom upp då jag trodde att jag hade blivit färgblind ... men icke

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag är inte färgblind.

Det är synd att det inte går att bota. Kände en vän som ville studera till pilot men det visade sig att han var färgblind

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Färgblind .

Men det visste jag ju redan =). Synd eftersom att jag också ville utbilda mig till pilot = / .

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Är inte färgblind, men det var många jag inte kunde se något på. :/

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart det inte är omöjligt för normalseende att se alla mönster, med lite träning. Den enda skillnaden är att vi har ett ser flera färger, men om man övar så går det säkert att få hjärnan att tolka flera färger som en och samma och på så sätt lära in färgblindhet. Eller iallafall så pass att man kan klara sig igenom färgblindhetstest som en färgblind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hur kunde du ha alla rätt ?
Såg du alla som normalseende ska se och alla som endast färgblinda ska se ?
Eller såg du de som normalseende ska se ?

Själv såg jag alla siffror som rödgrön färgblinda ska se och typ inga andra..

ok det var ju otydligt skrivet, jag menar såklart att jag fick alla rätt ur en normalseendes perspektiv, mao, det inkluderar också att det fanns ett par jag inte såg.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det verkligen folk som tror det? Trodde det var lite mytomspunnet.

Är förvånansvärt ofta som jag fått kommentaren "Öh men alltså, ser man svartvitt då eller, aldrig fattat det där...". Visst det finns dem med såpass nedsatt färgseende men det är väldigt sällsynt. För de flesta som klassas som färgblinda är det en väldigt subtil skillnad.

Förutom såna här tester där jag helt enkelt inte ser vissa siffror så tänker jag aldrig på det. T.ex. är rött, gult och grönt i trafiksignaler helt olika färger även för mig.

Kan ju tillägga att jag sysslar med grafisk design i jobbet och aldrig upplevt några problem. Rimligtvis ser vissa kompositioner lite annorlunda ut för mig jämfört med hur de flesta andra uppfattar dem, men vad som är "snyggt" är ju inte bara medfött utan till stor del inlärt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Och nej, det betyder inte att man ser världen i ... "mindre färg"

Jo?
Ert genfel gör så att vissa typer av tappar i era ögon är defekta eller helt saknas.

Ni ser färre färger än oss, ni må ha potentialen att se lika många färger som oss i hjärnan (vilket märks när man ger färgblinda människor hallucinogener), men det utnyttjas inte.

Ni ligger på en skala mellan oss helt färgseende och en människa som bara kan se svart-vitt. Var på skalan är naturligtvis olika för olika typer av färgblindhet.

Permalänk
Medlem

Men vi röd/grön färgblinda ser ju dock fler nyanser av vissa färger, som normalseende inte ser (som det fanns exempel på i testet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte omöjligt att tolka alla, men väldigt svårt. Det är en viss nyansskillnad på de punkter som det är meningen att de utan färgblindhet inte ska se, men för icke färgblinda är den väldigt svår att urskilja tack vare mönstret i bilderna som bryter upp alla former. Jag är inte färgblind, men i vissa bilder är har jag väldigt lätt att se båda uppsättningarna siffror medans i andra bilder kan jag inte se någonting.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Själv är jag rätt fascinerad över hur jag verkligen inte kunde se en tillstymmelse till något mönster i många av bilderna där normalseende skulle se siffror.
Det var verkligen bara en jämn gröt av punkter för mig..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Men vi röd/grön färgblinda ser ju dock fler nyanser av vissa färger, som normalseende inte ser (som det fanns exempel på i testet).

Det är möjligt att det du påstår stämmer, men testet behöver defininitivt inte vara ett exempel på det.
Det borde snarare handla om att vi färgseende ser mycket starkare skillnad mellan grön/rött som helt "överröstar" de skillnader ni använder när ni urskilljer siffrorna.

Jag skulle kunna tänka mig att de som förstört sin hörsel på ett sådant sätt att de inte längre kan höra högfrekventa ljud skulle ha lättare att urskillja tal och det samtidigt spelades ett starkt högfrekvent pipande.
Men det gör inte att vi kan påstå att de hör andra ljud bättre, det betyder bara att de missar de mest uppenbara stimulin vi inte kan hjälpa att höra (eller se) och istället fokuserar på mindre uppenbara.
Men du får gärna visa något vettigt försök som tyder på att ni är bättre på att se nyanser (och inte bara ignorera "onödiga" färger)

Nåja, hursomhelst har selektionen bland oss människor i vår historia varit mot fler olika typer av tappar. De apor som alla nu levande primater (inklusive oss) härstammade ifrån hade en eller två färre typer av tappar.
Ni råkar bara ha fått ett genom där dessa gynnande mutationer blivit avstängda, ert färgseende har (åtminstånne i många fall av färgblindhet) gått steg tillbaka mot det färgseende primater hade för ett tiotal miljoner år sedan.

Jag kan inte förstå problemet ni har med att se att ni har sämre färgseende än oss, det är knappast ett stort problem som dessutom antagligen kommer kunna botas snart med genterapi.
Att i vuxen ålder börja se helt nya färger måste vara en fantastisk upplevelse som jag gärna skulle vilja uppleva själv.

Permalänk
Medlem

Det är tydligen vissa nyanser av brunt som röd/grön färgblinda ser bättre.
Har läst att forskning på området visat detta. Dock minns jag inte riktigt var jag läste detta, så tyvärr har jag ingen länk att bjussa på.

Förutom dessa nyanser så har vi färgblinda dock sämre färgseende.
Har aldrig haft några som helst problem med detta.
Eller jo lite, jag har svårt att lokalisera röda föremål mot grön bakgrund.
Därför har jag svårt att tex urskilja smultron bland allt grönt, eller att finna röda dartpilar som hamnat i gräset..

Det blir bara en rödgrön röra...

Visa signatur