Vinn nätagg från Seasonic

Är du färgblind ? Trevligt test.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det är tydligen vissa nyanser av brunt som röd/grön färgblinda ser bättre.
Har läst att forskning på området visat detta. Dock minns jag inte riktigt var jag läste detta, så tyvärr har jag ingen länk att bjussa på.

Förutom dessa nyanser så har vi färgblinda dock sämre färgseende.
Har aldrig haft några som helst problem med detta.
Eller jo lite, jag har svårt att lokalisera röda föremål mot grön bakgrund.
Därför har jag svårt att tex urskilja smultron bland allt grönt, eller att finna röda dartpilar som hamnat i gräset..

Det blir bara en rödgrön röra...

Jag har för mig att det var därför vi som apor lärde oss se röda nyanser, alltså frukt och bär.
Nakdelen med färgseende borde vara sämre mörkersyn, man får ju lära sig att titta lite vid sidan av det man vill se i mörker, pga att det finns mer stavar vid sidan av.
Men förmågan att se rött sitter inte speciellt djupt jag tror att var tionde man är färgblind.
Edit; Jag är förresten inte färgblind.
Och ja, intessant test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/bl9pgd | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Har nedsatt färgsinne.

Dock verkar det vara ganska milt, har problem med röd-grönt. Dock ser jag heller inga siffror eller former där normalseende inte ska se något men röd-gröna ska se former. Ingen katastrof verkar det som, men helt klart nedsatt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Avstängd

Ni som inte får bli vissa yrken tex pilot kan ju bli ---> "Ett omvänt fall sägs ha förekommit inom det amerikanska flygvapnet. En färgblind anses ha särskilda förutsättningar för kunna skilja mellan små nyansskillnader, vilket gör honom särskilt lämpad som flygspanare för att genomskåda fiendens maskeringsanordningar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgblind#F.C3.A4rgblindhet...

jag gjorde testet fick 2 rätt eller nåt!

Den dagen jag upptäckte färblindheten jag har var i 1:a klass på 80 talet i en liten by skola med 1800- tals kärring som lärare, vi skulle måla ett träd och jag måla på men fick skäll av läraren som sa att inte bladen skulle vara bruna jag förstod inte det troligen inte kärringen heller!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Uppenbarligen så är jag röd/grön färgblind, fast jag har vetat länge att jag är lite färgblind.

Permalänk
Medlem

Jag gick i samma klass som en kille som påstod att han inte såg skillnad på färger ö.h.t. Han var då alltså i stort sett i svart/vitt/gråskale-lägret på det hela...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag såg allt. Även det jag inte borde kunna se. Samtliga linjer, samtliga siffror, men även bruset de lagt in för att störa ut normalseende (t.ex. bilderna 14-15, men de lite mer grågröna prickarna är väldigt tydliga dem också).
Visst, det gjorde saken lite lurigare, men om man ser skillnad på alla färger så är det ju klart man ser allt i bilderna.

Permalänk

Jag har normalt färgseende och jag såg rätt på många av dem som bara färgblinda ska kunna se.

Permalänk
Medlem

Jag har normalt färgseende, men det visste jag ju innan ändå. Men jag såg även efter stor möda vad det skulle vara på nr 14 som bara färgblinda kan se egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag kan se båda "versioner" beroende på hur jag tittar och anstränger ögat.

Lite märkligt.?

Permalänk
Medlem

Första bilden, inga problem. Andra bilden,... "kan det vara en ...." Hm.. Ja,
den grejade jag oxå efter lite kisande.

Men efter det så var det kört.

Ser bara en massa färjade duttar utav alla möjliga storlekar.
Men så så har jag oxå grovt nedsatt färgseende.

Ser bara "basfärger".

Så igentligen så var det väl rätt så bortkastad att jag gjorde själva "testet" då jag redan vet var jag står.

Jaja.... Det är alltid roligt att testa.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kunde se alla som vi med normalseende kan se

Vet att det är genetiskt med färgblindhet och min pappa har det, tur att inte jag fick det av honom med dock så kanske mina barn blir färgblinda eller barnbarn

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
Jag kunde se alla som vi med normalseende kan se

Vet att det är genetiskt med färgblindhet och min pappa har det, tur att inte jag fick det av honom med dock så kanske mina barn blir färgblinda eller barnbarn

Om du är kille så borde inte dina barn ha större risk än andras.

Permalänk
Medlem

Såg som normalseende på alla.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Om du är kille så borde inte dina barn ha större risk än andras.

Japp jag är kille

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Kunde se alla som normal ska kunna och dom där röd/grön endast ska kunna se var inte svårt heller. Tror inte på det testet för 5 öre.

Dom röd/grön grejset så var det grå prickar som markerade ut siffran/slingan så var bara att urskilja dom.
Påminner mer och dom där bilderna där man ska stirra och flytta ifrån ögonen tills man ser en dold bild.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Kunde se alla som normal ska kunna och dom där röd/grön endast ska kunna se var inte svårt heller. Tror inte på det testet för 5 öre.

Dom röd/grön grejset så var det grå prickar som markerade ut siffran/slingan så var bara att urskilja dom.
Påminner mer och dom där bilderna där man ska stirra och flytta ifrån ögonen tills man ser en dold bild.

vilka tester tror du på då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

6 st som jag hade rätt på
4 st som var avvikande men inte fel
Resten var bara en gröt.

Men jag visste redan att jag inte skulle klara testet så bra.
När jag tog lämpen för herrans många år sen så hade jag 1/10 rätt och när jag mönstrade hade jag 0/10 rätt. helt vansinnigt svårt att se dom där prickarna

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Det där med att färgblinda ser mer nyanser av brun kan ju inte jag avgöra men. Även jag kan ju se var de där spåren går som bara färgblinda ska kunna se. De är ju lite av en annan ton av grön eller liknande som de har där. Inget man lägger märke till om man inte tittar på facit dock.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag ser precis det alla färgseende ser och inte det färgblinda skall se, precis som jag trodde. Dock märker man att om man vet att siffran de färgblinda skall se är där så kan man uttyda dem relativt enkelt, men utan att veta att den är där så har jag inte mycket till chans.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Gick bra, som vanligt. Har normalt färgseende och har alltid haft det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Genome: Haha, den där t-shirten äger ^^

Permalänk

haha fina, någon som kan säga vad det står på tshirten? ser inte ett skit^^

Permalänk

Normalt färgseende.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daanjeell
haha fina, någon som kan säga vad det står på tshirten? ser inte ett skit^^

Det står FUCK THE COLOR BLIND, med en sådan t-shirt på stan blir man bara idiotförklarad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan läsa det där på T-shirten trots att jag är färgblind.
Dock får jag titta väldigt noga och långsamt.
Först ser jag bara nån sorts gröt av rödare punkter kring mitten av bilden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag kan nästan läsa det där på T-shirten trots att jag är färgblind.
Dock får jag titta väldigt noga och långsamt.
Först ser jag bara nån sorts gröt av rödare punkter kring mitten av bilden.

Samma här. Skulle jag få en timme med tuschpenna skulle jag kunna rita in linjerna nog så att jag kan läsa det, och det syns tydliga att det är rött och grönt, men det hoppar inte direkt ut så fort jag tittar på det.

Dock så lyckades jag läsa texten när jag visste vad det var.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Gick bra, som vanligt. Har normalt färgseende och har alltid haft det.

http://www.bahnhof.se/wb622942/a559bmsy0.gif

när jag såg tråden tänkte jag på precis samma t shirt

De har sjukt roliga t-shirts där, ska fan beställa några

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

inga problem klarade de som skulle klaras för en normalseende.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

whaaaaaaaaaaaat. såg typ 4 resten ser ja inte .. jobbat natt men ja vet att jag är färgblind men inte så!