Permalänk
Medlem

Kubuntu-template

Jag vill skapa en Xen 3.2-template för Kubuntu/Ubuntu 7.10 så att jag kan installera det virtuellt på en dator som jag bara har stående hemma. Jag vet däremot inte hur man gör och hoppas därför att ni kan hjälpa mig.

Jag undrar även om man måste ha VT/AMD-V för Kubuntu-virtualisering?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

ska ej behövas det är ju linux

linux-image-2.6.22-14-xen - Linux kernel image for version 2.6.22 on This kernel can be used for Xen dom0 and domU

installeras enkelt med apt-get ( fast du vill förmodligen ha en färdig iso i och för sig)

Permalänk
Medlem

Jag har redan en vetting Dom0 på skiva, om det är det du beskriver där. Grejen är att Xen 3.2, till skillnad från XenSource 4, verkar kräva en template för de OS man installerar och jag vill ha en sådan för Ubuntu/Kubuntu.

EDIT: Har hittat en guide i Xens community (här), men ni får gärna bidra med lite information om diverse begrepp och så i guiden om ni har lust och ork. Linux och Unix i över huvudtaget är väldigt nytt för mig, så...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x