Permalänk
Medlem

Windows fildelning över VPN via 3G?

EDIT: Åh, jag är så dålig... Det fanns ju en inställning när man grottade ner sig i 3's lilla program för att aktivera Fil- och Skrivardelning. En liten bock och sen funkar allt som jag vill. Man kunde inte ändra direkt i Fjärranslutningen i Nätverk, för 3's program gör om till sina inställningar varje gång.

----

Har ett gäng bärbara datorer på jobbet, och på de kör vi VPN med Symantec Client VPN. När man kopplar upp via adsl så fungerar kopplingen i Outlook mot Exchange-servern och man når intranätet. Kan även nå de utdelade mapparna på win2003-servrarna, alltså windows file and printer sharing. Allt funkar precis som man vill.

Däremot, nu har vi skaffat in ett gäng 3G-donglar. VPN kopplar upp, Outlook funkar, intranätet, msn osv - men inte de utdelade mapparna. Har provat med två olika donglar, en från Telia och en från 3. Båda är Huawei, fast lite olika modeller. Mapparna är kopplade mot både nätverksnamn och mot ip, och de finns med i hosts-filen.

Kan inte se något i nätverksinställningarna för 3G som skulle förhindra fildelningen, och eftersom det går över vpn så borde det inte kunna vara blockat från telia och 3. Det är dessutom företagsabonnemang, så all trafik är tillåten till skillnad mot privatabonnemangen. Symantec-programmet tar över Windows brandvägg när vpn är uppkopplat, så det bör inte vara något sånt problem.

Kan det hänga ihop med svarstider till exempel? Ser att jag snittar på runt 175 i ping mot tptest.se, som är rätt lågt för att vara 3G men ändå betydligt högre än vanligt bredband.

Nån som har något bra tips hur man får liv i fildelningen över just 3g? Som sagt, det är inga problem över andra anslutningar.