ATI och AMD samarbetade visst redan för 10 år sen. ;)

Permalänk

ATI och AMD samarbetade visst redan för 10 år sen. ;)

Ett ATI rage pro turbo med AMD, bios chip.
Troligen ett Xpert@play. 8MB minne.

http://pici.se/pictures/ovneNOdJb.jpg

Jag visste att AMD har gjort en helsikes massa olika chip genom tiderna men inte att de gjorde eeprom vilket jag antar detta bioschip är.

ATI Rage pro turbo är dock ett rätt kasst kort. ATI gjorde en fuling och döpte om sitt gamla rage pro genom att lägga till turbo utan att göra något med grafikkortet. Inga änglar precis.

Det har stöd för mpeg-2 men utan TV-ut så har man inte så stor nytta av det.

Medföljde mitt andra PC köp 1998 övriga delar i den Acer PCn var P2 450mhz, 128MB ram och 8GB hårddisk.
Tyvärr var moderkortet bränt vid leverans och övriga datorer hade fått pc-66 minnen så alla som köpt datorn fick 128mb pc-100 minnen skickade till sig i efterskott mot ett löfte om att man skulle skicka tillbaka de gamla minnena.
Då de redan bytt minnena när de bytte moderkort så fick jag lite extra ram då jag inte skickade tillbaka de gamla.
I'm evyl...
Men fördröjer man en leverens med 3 månader för att sen skicka en trasig dator utan att erbjuda någon ersättning så fick de leva med att jag snodde minnen av dem

En dator som höll i 4 år enbart med byte av grafikkort, 3dfx voodoo 3500 TV. (Okej, datorn sög rätt hårt mot slutet...)

Varför jag gjorde den här tråden? Ja, jag tyckte det var lite roligt att hitta ett ATI kort där även AMDs namn står med, med tanke på dagens läge.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag har något liknande, nämligen ett kontrollerkort med en intel CPU, Zilog och AMD BIOS. Kan man tänka sig att Intel o AMD kunde arbeta i harmoni

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter_Zero87
Jag har något liknande, nämligen ett kontrollerkort med en intel CPU, Zilog och AMD BIOS. Kan man tänka sig att Intel o AMD kunde arbeta i harmoni

AMD tillverkade ju processorer på Licens ifrån Intel under lång tid (fram till 486:orna va?)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

AMD gjorde väll Intel kloner om jag inte minns fel

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Avstängd

AMD tillverkade mycket tidigare och gör de än, men innan dom började konkurera mot intel så hade dom litet sammarbete, "köpte" kretsar av varandra... eller vaniligare att man såg bådes kretsar på samma bräda/mönsterkort.

Hade en riktigt gammal släpbar dator på 12MHz och den hade Intel CPU, AMD bios chip och AMD grafik... dom är jag tveksam på att det var verkligen en grafikchip från AMD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

AMD gör massor av komponenter mer än processorer. I stort sätt nästan allt som börjar på Am******

Vad jag vet så är det i stort sätt enda de inte tillverkat är grafikchip (kanske därför de köpte ATI?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
AMD gör massor av komponenter mer än processorer. I stort sätt nästan allt som börjar på Am******

Vad jag vet så är det i stort sätt enda de inte tillverkat är grafikchip (kanske därför de köpte ATI?)

¨

Kan man få nån källa på det? Har aldrig hört något liknande nämligen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla AMD's hemsida. Jag minns en labb då man programerade AM2910 micro sequencer med diodproppar någon gång under andra året då jag pluggade.

Det finns många kretsar signerade AMD!