Bärbar dator + mobilt internet + bil = GPS?

Permalänk

Bärbar dator + mobilt internet + bil = GPS?

Hejsan nu har jag investerat en bärbar dator och mobilt internet, jag provade surfra när jag åkte från Norrköping och hem (45 mil) och fungerade hela vägen utan avbrott.

Men nu är frågan, det borde väll fungera precis som en GPS? Eller man kanske kan lura datorn att tro att det är en GPS. Någon som vet om detta är möjligt, anser att det är onödigt att köpa en GPS om detta fungerar.

MVH Robbin

Permalänk
Medlem

Du måste kunna få en position på något sätt, t.ex. via triangulering. Men jag vet tyvär inte om du kan göra detta utan något samarbete från operatören.
Det lättaste är ju att köpa en liten GPS-mottagare som du ansluter till datorn, har du då mobilt internet så kan du ju även köra Google Earth och få dig en riktigt fräck GPS-navigator i bilen.

Permalänk

Låter nice, men var kan jag hitta en sådan? ^^

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: Bärbar dator + mobilt internet + bil = GPS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crrpt^pr0n
Hejsan nu har jag investerat en bärbar dator och mobilt internet, jag provade surfra när jag åkte från Norrköping och hem (45 mil) och fungerade hela vägen utan avbrott.

Men nu är frågan, det borde väll fungera precis som en GPS? Eller man kanske kan lura datorn att tro att det är en GPS. Någon som vet om detta är möjligt, anser att det är onödigt att köpa en GPS om detta fungerar.

MVH Robbin

Att positionsbestämma går göra med hyfsat resultat via gsmnätet. Det är dock inte på långa vägar lika exakt som GPS-systemet. Det kan vara smidigt att avgöra var personer befunnit sig på ett ungefär och i stadskärnor där sändarna sitter ganska tätt går det nå resultat inom 50m. Men efter vägar och glesbygd så blir resultatet långt sämre och det går absolut inte använda för navigering!

GPS-mottagare för datorn är billigt, satsa på det istället!

Permalänk

Okej då blir den clasohlson GPS-mottagare så får jag se hur det ser ut när jag åker ner på jobbet näta gång.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du bluetooth på datorn kan det vara ett tips kolla på någon av de modellerna också. Då kan du även använda den mot ex mobiler och får alltså ett utökat användningsområde.

Men framförallt så är utbudet större