Permalänk

Moderkort till Intelsystem

Hej!

Ska inhandla system snart, och det jag undar mest över är moderkortet. Ska ha en E8400 processor och förmodligen 8500 minnen (om komplett fortfarande har bra pris på corsairs 4gb kit när jag ska köpa), och mitt största krav är stabilitet men vore trevligt om det går att klocka dugligt också.

De jag har titta på främst är gigabyte ds3 och ett par av MSIs p35 modeller (platinum och neo). Har förstått att gigabyte ds4 är väldigt populärt men har inte riktigt förstått vad som gör det så mycket bättre än ds3.

Hursomhelst är jag tacksam för tips, kom gärna med förslag på andra tillverkare också om ni har nått bra

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Kolla inte på MSI's modeller, dom har visat sig vara riktigt dåliga. urusla. Sweclockers recencenter har lyckats bränna ett av dom du nämner. Och de andra blev runt 170-200grader fast gick inte sönder, vid OC av en QXprocessor. Så det bådar inte gott om komponenterna på de moderkorten.

Välj GA-P35-DS3 eller ett med R i slutet om du vill ha stöd för Raid, mycket bra RAID0-prestanda kan man få ut ur dom.
Annars kan du välja DS3P eller DS4 om du vill ha firewire.

DS4 har raid, firewire, crossfire, bättre kylning och lite sånt där smått utöver DS3. Så det är de som är skillnaden i priset.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Ok tack för informativt svar

Det blir DS3:an då, raid och firewire är inte viktigt och jag ska köra med nvidia så crossfire lär inte bli aktuellt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kolla inte på MSI's modeller, dom har visat sig vara riktigt dåliga. urusla. Sweclockers recencenter har lyckats bränna ett av dom du nämner. Och de andra blev runt 170-200grader fast gick inte sönder, vid OC av en QXprocessor. Så det bådar inte gott om komponenterna på de moderkorten.

Välj GA-P35-DS3 eller ett med R i slutet om du vill ha stöd för Raid, mycket bra RAID0-prestanda kan man få ut ur dom.
Annars kan du välja DS3P eller DS4 om du vill ha firewire.

DS4 har raid, firewire, crossfire, bättre kylning och lite sånt där smått utöver DS3. Så det är de som är skillnaden i priset.

beror ju helt vilken neo han menar...

MSI Neo2 FR/FIR har vunnit massa test och priser/awards och är en stabil överklockare.

Och i tomshardware´s test mellan c2d och quad så gjorde de även en samanslagen review i ett test mellan Gigabyte GA-P35-DS3 och MSI neo2 FIR där vann neo2 FIR.

BTW, FIR vann mest pga den mycket bra kylningen.

http://www.tomshardware.com/2007/11/08/dual_vs_quad/page4.htm...

Jag valde mellan de två iallaf. och jag valde neo2 eftersom den har bättre kylning och möjligheten att köra crossfire till samma pris, att komma över 500 i FSB gör den oxå, chansen är nog att CPU´n stoppar långt innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
beror ju helt vilken neo han menar...

MSI Neo2 FR/FIR har vunnit massa test och priser/awards och är en stabil överklockare.

Och i tomshardware´s test mellan c2d och quad så gjorde de även en samanslagen review i ett test mellan Gigabyte GA-P35-DS3 och MSI neo2 FIR där vann neo2 FIR.

BTW, FIR vann mest pga den mycket bra kylningen.

http://www.tomshardware.com/2007/11/08/dual_vs_quad/page4.htm...

Jag valde mellan de två iallaf. och jag valde neo2 eftersom den har bättre kylning och möjligheten att köra crossfire till samma pris, att komma över 500 i FSB gör den oxå, chansen är nog att CPU´n stoppar långt innan.

Nu skrev han ju inte neo med en 2a på slutet, utan neo och platinum.

http://www.sweclockers.com/recension/5940-tre_p35-moderkort

Där finns de brända moderkortet/en.

Jag vågar inte köpa eller rekomendera något MSI tack vare en sådan miss från tillverkaren annars heller. Sån pass kraftig miss får man bara inte göra som moderkortstillverkare. Tänk om man lämnar lägenheten med datorn på och det börjar brinna tack vare något sådant, man vet aldrig. Men den "potentialen" finns ju tydligen. Och det är inte direkt värt att chansa på

Hade han velat köra crossfire så hade han nog valt ett helt annat moderkort.
Över 500FSB gör vilket P35-moderkort som helst, bara CPU klarar av det.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kolla inte på MSI's modeller, dom har visat sig vara riktigt dåliga. urusla. Sweclockers recencenter har lyckats bränna ett av dom du nämner. Och de andra blev runt 170-200grader fast gick inte sönder, vid OC av en QXprocessor. Så det bådar inte gott om komponenterna på de moderkorten.

Välj GA-P35-DS3 eller ett med R i slutet om du vill ha stöd för Raid, mycket bra RAID0-prestanda kan man få ut ur dom.
Annars kan du välja DS3P eller DS4 om du vill ha firewire.

DS4 har raid, firewire, crossfire, bättre kylning och lite sånt där smått utöver DS3. Så det är de som är skillnaden i priset.

Gäller det bara om man ska övercloka? Ska köpa ett P7N SLi platinum och köra oclokat, är det endå et dåligt val?

Ok, läste nu att dom avråde köp endast vid överclockning 4-kärninga CPU. Då är det säkert ett bra kort om man kör orginal.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS