Flytta Debian från P4 till vmware

Permalänk
Medlem

Flytta Debian från P4 till vmware

Hur jobbigt skulle det vara att flytta Debian från en P4 till en virtual machine i vmware fusion (OS X)? Och hur går man till väga?

Jag har redan installerat Debian i vmware fusion, och det fungerar super! Men hur gör jag för att flytta mina gamla inställningar, program osv som jag har på P4 burken? Det jag har som är viktigast är apache 2, php 5, mysql 5, rdiff-backup och torrentflux-b4rt

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Vet att Norton Ghost har en funktion för att omvandla hårddiskavbilder till virtuella vmware hårdiskar.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Vet att Norton Ghost har en funktion för att omvandla hårddiskavbilder till virtuella vmware hårdiskar.

Okej, det verkar ju helt klart intressant! Hur blir det med "hårdvaran" i vmware? Behöver man kompilera om någonting?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Det kan nog bli problem, ja. Säger det igen, det är aldrig bra och flytta operativsystem och program från en dator till en annan. Operativet installerade ju med särskilda drivrutiner för just den datorn, och byter man dator kan det bli krockar.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag tror det gå bra. Det ända som kan tänkas behöva göras är att confa om X (vilket jag antar att du inte kör). Att flyta själva hårdisken är nog bökigt med borde gå och göra med dd.

Alternativet är att göra en ny installation vilket borde vara ganska enkelt om allt är installerat med apt-get sedan borde det bara vara och flytta lämpliga filer.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att du kommer få allt för stora problem med det här. Jag hade installerat Debian i VMWare och sedan kopierat över config filerna, inte för att det är något fel med att göra en klon utan mer för att det känns som snabbaste lösningen.

Även om du väljer att göra en klon av maskinen har jag svårt att se vad som skulle ställa till det, typ nätverskkortet men som med typ alla distar nu för tiden och udev så scannar burken sakerna när du bootar så ändras något kanske du i värsta fall får ett NIC som heter eth1 istället för eth0 men det är inte direkt ett problem utan mer irritationen som är ju udev. Och även det felet är långsökt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Borde gå att skapa en ny vmware-maskin, med tillräckligt stor hd tilldelad, och boota upp den med valfri live-skiva där du monterar den virtuella disken lite temporärt (i t ex /mnt/newsystem).
Kör sedan följande:

ssh -carcfour $CURRENT_SERVER_IP -lroot "tar cf - --numeric-owner --exclude=/proc --exclude=/sys /" | tar xvf - -C /mnt/newsystem

Där "$CURRENT_SERVER_IP" är ip-nummret på servern som ska flytta in i vmware-maskinen.
Innan uppbootning av vmware-servern kan jag tänka mig att man behöver kolla alla sökvägar till hårddiskar och partioner.

Notera, jag har inte testat detta själv för just vmware, men det borde fungera.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001