Permalänk

Mac-versioner?

Jag undra över de olika mac-versionerna som kan installeras på vanlig pc. Är det Mac OS X? Och vad är eg. "Tiger" och "Leopard"? Kanske vore bra att få en kronologisk lista på dessa...

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Tiger och Leopard "kan" installeras på pc då dom är dom enda versionerna som använder x86 arkitektur, dock tror jag du redan vet att vi inte diskuterar hur man gör det här då det strider mot OS X EULA. ta dig en titt på www.insanelymac.com istället.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kan man inte köpa os x separat och installera det på en vanlig pc?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Kan man inte köpa os x separat och installera det på en vanlig pc?

Nej. Det är förbjudet att installera det på hårdvara som inte kommer från Apple.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Nej. Det är förbjudet att installera det på hårdvara som inte kommer från Apple.

Förbjudet enligt Apple:s EULA vilket väl är diskussioner om det faktiskt är juridiskt sätt giltigt men men.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

EULA gäller inte i Sverige men vi diskuterar det ändå inte på swec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kontraktsbrott är aldrig lagligt och man accepterar ett "kontrakt" när man installerar produkten

Permalänk
Medlem

grejen är ju att systemet måste "hackas", alltså lär man köra "piratversion", vilket inte är lagligt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
grejen är ju att systemet måste "hackas", alltså lär man köra "piratversion", vilket inte är lagligt

Jag läste om någon på insanelymacs forum som hade installerat från en retailskiva, så det går även om det krävs en hel del kunskap.

Permalänk
Medlem

Krävs inte jättemycket kunskap.. det handlar mest om att ha hårdvara som är kompitabel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

och EFI istället för BIOS är väl ganska viktigt känns det som

Permalänk
Medlem

EFI-emulator.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Folk som inte har lärt sig vad google är tycker jag synd om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag läste om någon på insanelymacs forum som hade installerat från en retailskiva, så det går även om det krävs en hel del kunskap.

Pja, du är fortfarande i behov av andra komponenter, tex via USB-minne. Och din installationsprocedur är inte densamma.

Permalänk
Medlem

och enligt svensk lag så får man bara anpassa mjukvara (mjukvara innehållandes avtal/kontrakt) för att installera på hårdvara för vilken den är ämnad för...i det här fallet Apples datorer, och därför får man heller inte modifiera installationen på något sätt för att installera på annan hårdvara

kontraktsbrott att bryta mot avtalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
och enligt svensk lag så får man bara anpassa mjukvara (mjukvara innehållandes avtal/kontrakt) för att installera på hårdvara för vilken den är ämnad för...i det här fallet Apples datorer, och därför får man heller inte modifiera installationen på något sätt för att installera på annan hårdvara

kontraktsbrott att bryta mot avtalet

Dock gäller inte EULA i Sverige då du inte kan ingå avtal utan att skriva på det, bara för att du installerar nånting ingår du inte ett avtal, det här är inte usa tack och lov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Dock gäller inte EULA i Sverige då du inte kan ingå avtal utan att skriva på det, bara för att du installerar nånting ingår du inte ett avtal, det här är inte usa tack och lov.

Men upphovsrättslagen gäller...
...så kan du babbla EULA hur mycket du vill (speciellt som det inte heter EULA när det gäller Apples grejor...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Pja, du är fortfarande i behov av andra komponenter, tex via USB-minne. Och din installationsprocedur är inte densamma.

Givetvis, det jag menade var att man inte behöver bryta mot upphovsrättslagen för att få en hackintosh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Men upphovsrättslagen gäller...
...så kan du babbla EULA hur mycket du vill (speciellt som det inte heter EULA när det gäller Apples grejor...)

Hur kom upphovsrättslagen in i det här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för man får inte modifiera någon mjukvara för något den inte är gjord för om inte upphovsmannen tillåter

P-NILZ, man behöver inte skriva på, räcker med att bli upplyst och på något sätt acceptera exempelvis genom att man gör en installation...i sverige gäller många olika avtal, inte bara skriftliga med påskrifter vettu

Permalänk
Medlem
Citat:

för man får inte modifiera någon mjukvara för något den inte är gjord för om inte upphovsmannen tillåter

P-NILZ, man behöver inte skriva på, räcker med att bli upplyst och på något sätt acceptera exempelvis genom att man gör en installation...i sverige gäller många olika avtal, inte bara skriftliga med påskrifter vettu

Ett avtal som man accepterar genom att installera nånting gäller dock inte i Sverige.

Visa signatur

Permalänk

Jisses, de är ju värre än microsoft. Trodde det hade bättrat på sig, men icke.

Nåja, tack för alla hjälpsamma svar

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ett avtal som man accepterar genom att installera nånting gäller dock inte i Sverige.

jo, i sverige gäller påskrivna avtal, muntliga avtal, handskakningar m.m.
så fort den som accepterar gör någon som helst medveten handling för att acceptera, i det här fallet så godkänner man faktiskt användarvillkor under installationen vilket är som ett kontrakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver inte modifiera Apples mjukvara för att installera OSX på en BIOS-dator. Det enda du behöver är EFI-emulering (som körs utanför OSX) och kompitabel hårdvara. Sen är det bara att installera.

EDIT: Kom på att man faktiskt behöver byta ut pekningen från en viss .kext (Kernel extension) som kontrollerar EFI, mot en annan .kext som tillåter det hela. Vet inte om de räknas som modifiering...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
EDIT: Kom på att man faktiskt behöver byta ut pekningen från en viss .kext (Kernel extension) som kontrollerar EFI, mot en annan .kext som tillåter det hela. Vet inte om de räknas som modifiering...

Bra att du kom på delen där man bryter upphovsrätten själv så man inte behövde skriva dig den på näsan

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Bra att du kom på delen där man bryter upphovsrätten själv så man inte behövde skriva dig den på näsan

Haha ja.. Filen heter kanske inte "Dont steal Mac OSX.kext" av en slump. Dock så modifierar man ju inte något som dom gjort. Det enda man gör är att man lägger dig en egen (precis som vilken drivrutin som helst) och ändrar vilken "drivrutin" som ska laddas och inte laddas. Plus, har man köpt OSX så "stjäler" man ju inte det.

Detta är ett svårtolkat ämne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag håller med om att det är svårtolkat men all juridik är tolkning av lagar och jag personligen ser detta som solklart, byter man ut en fil för att det ska fungera så kallar jag det modifiering

Permalänk
Medlem
Citat:

jag håller med om att det är svårtolkat men all juridik är tolkning av lagar och jag personligen ser detta som solklart, byter man ut en fil för att det ska fungera så kallar jag det modifiering

Du byter ju ut VGA-drivrutinen i Windows mot t.ex. nvidias drivrutin för att få 3D-stöd att fungera. Tillåter Windows EULA att man får "modifiera" dess drivrutiner (det är ju trots allt MS som skickar med drivrutinen som används från början)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

microsoft tillåter ju andra tillverkare att göra drivrutiner för windows...apple skickar ju ut drivrutiner och dylikt för grafik via programuppdateraren...alltså ska drivrutinen då gå via apple

modifiering är också tillåtet för att det ska fungera på "för avsedd produkt" vilket för windows är alla pc's men för mac os x endast apples datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Du behöver inte modifiera Apples mjukvara för att installera OSX på en BIOS-dator. Det enda du behöver är EFI-emulering (som körs utanför OSX) och kompitabel hårdvara. Sen är det bara att installera.

Dock är det högst troligt att du bryter mot upphovsrätten iochmed att du faktiskt flyttar omkring den där kexten och manipulerar den. För oavsätt om det bara är en drivrutin så är det kod i den som faktiskt "kopieras" in i en modifierad fil. Och det är upphovsrättsbrott.