Permalänk

Någon som har fått sin diamond som kan säga något om hur batteritiden är? I specen står det upp till 396 timmar, vilket ju är helt ok. Iphone ska ju som jämförelse ha ju upp till 300 timmar. Jag har dock läst en del recensioner där man klagat på väldigt dålig batteritid (t.ex. http://www.geardiary.com/2008/06/29/htc-touch-diamond-update/...).
Jag funderar starkt på att välja en diamond, men pallar inte med att ha en telefon som måste laddas dagligen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när tre(3) kommer börja sälja denna underbara telefon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjarlestam
Någon som har fått sin diamond som kan säga något om hur batteritiden är? I specen står det upp till 396 timmar, vilket ju är helt ok. Iphone ska ju som jämförelse ha ju upp till 300 timmar. Jag har dock läst en del recensioner där man klagat på väldigt dålig batteritid (t.ex. http://www.geardiary.com/2008/06/29/htc-touch-diamond-update/...).
Jag funderar starkt på att välja en diamond, men pallar inte med att ha en telefon som måste laddas dagligen.

har just köpt en diamond, köpte den enda dom fick in på teknikmagasinet i skellefteå.

har pillat med den i några timmar, haft på lite wlan lyssnat på lite musik...ja pilla som man brukar göra med nya prylar

och det har försvunnit 1/5 ungefär. Har haft den för kort tid för att säga något. Men om man har den på standby ofta så håller den nog i en vecka. Sen att interfacet är segt, huh? tycker jag verkligen inte att det är. Visst det kan ta ytterligare en sekund för att öppna fotoalbumet när man redan startat endel grejjer, men segt skulle jag inte kalla det. Jag är än så länge toppnöjd med diamanten! Det lyser kvalitet när man kollar på den, sen att skärmen är det bästa jag någonsin sett är inget minus direkt!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Något jag upptäckt med min är att det går segt som sirap att överföra filer.
Mycket långsammare än vad det gjorde med min gamla Qtek s100 som idag blev utbytt.
Att min favorit mediaspelare TCPMP inte heller funkar är också en nackdel (även om det bara är en tidsfråga innan det kommer en fungerande version för diamond också).

Annars är den bättre än Qteken på precis allt!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjarlestam
Någon som har fått sin diamond som kan säga något om hur batteritiden är? I specen står det upp till 396 timmar, vilket ju är helt ok. Iphone ska ju som jämförelse ha ju upp till 300 timmar. Jag har dock läst en del recensioner där man klagat på väldigt dålig batteritid (t.ex. http://www.geardiary.com/2008/06/29/htc-touch-diamond-update/...).
Jag funderar starkt på att välja en diamond, men pallar inte med att ha en telefon som måste laddas dagligen.

Ladda dagligen får du kallt räkna med om du skall använda den. Idag har jag tex ringt i ca 10 minuter, surfat i 30 min och lekt med Google Maps i ca 20 min. Telefonen gick av laddningen kl 12 på dagen och den vart död för ungefär en timma sedan. Bt och Wifi vart avstängt, likså vart inga program igång i bakgrunden. Endast 3G täckning användes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Något jag upptäckt med min är att det går segt som sirap att överföra filer.
Mycket långsammare än vad det gjorde med min gamla Qtek s100 som idag blev utbytt.
Att min favorit mediaspelare TCPMP inte heller funkar är också en nackdel (även om det bara är en tidsfråga innan det kommer en fungerande version för diamond också).

Annars är den bättre än Qteken på precis allt!

Ställ in den som Disk Drive när du kopplar in den till datorn, rätt mycket snabbare filöverföring än via Activesync.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Något jag upptäckt med min är att det går segt som sirap att överföra filer.
Mycket långsammare än vad det gjorde med min gamla Qtek s100 som idag blev utbytt.
Att min favorit mediaspelare TCPMP inte heller funkar är också en nackdel (även om det bara är en tidsfråga innan det kommer en fungerande version för diamond också).

Annars är den bättre än Qteken på precis allt!

provat Coreplayer? för det fungerar!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Går det att se hur mycket data man överfört via wlan resp 3g? Är det säkert att det är wlanet som prioriteras först när den är uppkopplad? Jag vill helst inte upptäcka sen att all datatrafik är körd via 3g även fast jag haft wlan på. Går det att se på nåt sätt vilken som körs för stunden?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Ställ in den som Disk Drive när du kopplar in den till datorn, rätt mycket snabbare filöverföring än via Activesync.

Tack för tipset ska testa det nästa gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
provat Coreplayer? för det fungerar!

Jodå jag har en licens på Coreplayer men den saknar dessvärre ac3-stöd men annars är det en klockren mediaspelare.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jävligt nöjd med nallen måste jag säga! hur underbar som helst. Dock verkar min bakåt knapp trasig :/ så det är ju lite surt. Det knarrar om den när man trycker in den och känns jätteskum. Den går att trycka på men den är inte som dom andra knapparna. Hoppas jag får en ny direkt så jag slipper vänta flera veckor på den...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Hur är det nu, är den seg eller inte? På de filmklipp jag kollat på så är det ju en liten jobbig fördröjning efter man tryckt på t.ex. "Programs". Kan någon snälla säga att det inte är så?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Testade den i en butik idag och jag tycker att den mesta navigeringen är tillräckligt snabb men inte mer än så. Den känndes lite seg ibland t.ex. när jag bläddrade snabbt bland foton så släpade den efter så att den fortsatte bläddra efter jag slutat, vilket ju så klart är irriterande. De borde nog generellt ha lagt ner lite mer krut på användbarheten. Det kändes inte alltid helt intuitivt hur man skulle göra olika saker och det blir lite för mycket att ha både touchskärm och knappar plus ett "zoomhjul". Detta lär man väl vänja sig vid dock varteftersom man lär sig vilket av dessa alternativ man ska använda i olika situationer. Den verkade åtminstone fungera konsekvent. Jag upplevde också precis som Aequist att vissa knappar kändes lite knarriga. I övrigt tyckte jag att den gav kvalitetskänsla. Det är helt klart en imponerande liten och smidig mobil med tanke på innehållet. Det enda jag är lite orolig för är batteritiden som jag så klart inte kunde testa i affären (tack Aequist och Bi99uy för infon), men det lutar nog åt köp för min del trots allt.

Permalänk
Hedersmedlem

lekte lite med telefonen igår, mobilen är rätt liten för o vara en HTC men varför har dom satt i en 900mah batteri????? dom borde minst ha satt i en 1200mah batteri tycker jag. Annars så kändes mobilen helt ok men som sagt, 900mah kommer man inte långt med

Foton: http://dailymobile.se/2008/07/08/htc-diamond-unboxing-picture...

Permalänk
Medlem

Det ska ju finnas ett uppgraderingsbatteri tillsammans med ny bakdel. Har kommit en del på Ebay i England som borde räcka till rätt bra.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

Utökade batterier är ett jätteplus om man vill ha bra batteritid med pocket pc enheter. Jag har fyra olika batterier med min Kaiser och även ett externt batteri som fungerar som laddare. Seidio kommer snart ut med nya prylar till Diamond så det kan vara värt att hålla utkik på deras sida

Angående seghet är ett tips att prova custom ROM image. Men då ryker garantin givetvis eftersom mjukvaran byts ut.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

det är väl bara att slänga tillbaka orignal romen så har man garantin igen.

Jag kommer troligen att få en ny imorrn iaf, killen på teknikmagasinet trodde det.

För visst känns alla era knappar likadana? alltså home,bakåt,samtalsknapparna?

min bakåt knarrar och är inte som dom andra.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Alla mina knappar känns som om dom vore ok och ingen av dem knarrar.

Var någonstans kan man hitta nya romar (gärna både custom och orginal)?
Jag har kollat på HTCs hemsida men hittade inga där.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

forum.xda-developers.chokm

Visa signatur
Permalänk

jag är klite av en noob inom mobiltelefoni

vad är HTC diamond för nåt är telefon delen en sido del i denna produkt?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
det är väl bara att slänga tillbaka orignal romen så har man garantin igen.

Jag kommer troligen att få en ny imorrn iaf, killen på teknikmagasinet trodde det.

För visst känns alla era knappar likadana? alltså home,bakåt,samtalsknapparna?

min bakåt knarrar och är inte som dom andra.

Det skall vara 15 dagars DOA på HTC produkter. Se bara till att din SPL är samma som den skeppades med, är lätt att trycka på Volym Ner samt Soft Reset för att se ifall den stämmer eller inte.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Hur går Diamond-livet för folket? Jag börjar vackla för mig själv nu och funderar på om jag ska vänta på Samsung Omnia istället. Jag är ju inte av akut behov av telefon direkt. N95an ringer och tar emot SMS alldeles utmärkt fortfarande :).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Det som jag saknar mest med Diamanten är att den saknar ju blixt! Att man måste skaffa pro och få det där jävla qwertyt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klockren telefon, sjukt dyrt att använda

Har haft min Diamond sen i måndags och är hur nöjd som helst. I början va de lite strul men allt eftersom man lär sig telefonen så blir de bara bättre och bättre!
Till den lite tråkigare biten.. Jag köpte min telefon av telenor med ett 200+200 abonnemang och hade faktiskt riktigt dålig koll på att man inte bara va tvungen att betala för abonnemanget utan även för internet. 20:- per dag ligger taket på men de verkar nästan va omöjligt att komma under den här summan eftersom det kostar 15:-/Mb. Har slagit i taket varje dag hittils och nu tänkte jag prova att inte använda den alls en dag och se hur mycket 3G/GSM kostar som minst på en dag. Så priset blir ju inte alls 200:- i månaden utan 20*30 = 600 + 200+200 i månaden. De va de ingen som sa att ord om på telenor, från 400:- till 1000:- i månaden är det en stor skillnad. Jag har försökt att ta bort alla inställningar och/eller avaktivera WAP men den ställer bara tillbaka sig hela tiden. Känns som telefonen är byggd för att vara konstant uppkopplad. Ska till Barcelona nästa vecka och tyckte de skulle va riktigt nice med GPS i mobilen där men nu såg jag att det verkar kosta 35:-/Mb där (utan tak oxå misstänker jag) så håller man inte i hatten där så kommer man väl hem med en räkning på 20K. Är det bara jag som upplever de här som ett stort problem? Vad har ni andra för abonnemang till den här telefonen och går det på något sätt att temporärt avaktivera WAP. Även, hur mycket laddar "dom vanliga" tjänsterna i telefonen, typ väder och sånt, ner på ett dygn?

Mår riktigt dåligt över de här.. synd på en annars så bra telefon

/Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Klockren telefon, sjukt dyrt att använda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeLeak
Ska till Barcelona nästa vecka och tyckte de skulle va riktigt nice med GPS i mobilen där men nu såg jag att det verkar kosta 35:-/Mb där (utan tak oxå misstänker jag)
Mår riktigt dåligt över de här.. synd på en annars så bra telefon

/Fredrik

LOL 35kr/mb? brukar oftast ligga långt över 130kr/mb när man åker utomlands, så kolla upp det ordentligt innan du börja använda data i utlandet

dessutom så har ju telenor i smyg börjat använda sig av 100kb i debiterings intervaller. DVS, kopplar upp upp dig, läser en mail på 1kb o kopplar ned så blir du debiterad för 101kb. Jobbigt om man har ett väder program som kopplar upp sig mot nätet o uppdaterar vädret ett par gånger per dag..

Permalänk
Medlem

Re: Re: Klockren telefon, sjukt dyrt att använda

Citat:

dessutom så har ju telenor i smyg börjat använda sig av 100kb i debiterings intervaller. DVS, kopplar upp upp dig, läser en mail på 1kb o kopplar ned så blir du debiterad för 101kb. Jobbigt om man har ett väder program som kopplar upp sig mot nätet o uppdaterar vädret ett par gånger per dag..

130:- Kul.... Börjar överväga att inte ens ta med mig mobilen dit nu. Verkar ju helt livsfarligt. Och vad de gäller väder programmet så vet jag inte hur jag får stopp på den, laddar ju säkert ner för glatta livet

Permalänk
Hedersmedlem

annars så är det bara o ta bort alla data inställningarna i mobilen så kan ju programmet inte koppla upp sig.. gör du det så kommer även mms att fungera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
forum.xda-developers.chokm

Ahhh där har jag ju tankat ner addons till min gamla Qtek borde fattat att det var där man skulle tankat romarna också.

Tack så mycket i alla fall!

Edit/ för andra som inte får adressen att funka kan jag säga att det nog var ett litet skrivfel utav P37uR och att adressen ska se ut så här: http://forum.xda-developers.com/ /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det skall vara 15 dagars DOA på HTC produkter. Se bara till att din SPL är samma som den skeppades med, är lätt att trycka på Volym Ner samt Soft Reset för att se ifall den stämmer eller inte.

Jodå jag skulle få en ny telefon, det tråkiga är att jag måste vänta till torsdag :/ dom hade inga inne, dom hade farit som smör (och jag hade tagit den första dom fick in...men men så länge jag får en ny är jag nöjd

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Re: Klockren telefon, sjukt dyrt att använda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeLeak
Har haft min Diamond sen i måndags och är hur nöjd som helst. I början va de lite strul men allt eftersom man lär sig telefonen så blir de bara bättre och bättre!
Till den lite tråkigare biten.. Jag köpte min telefon av telenor med ett 200+200 abonnemang och hade faktiskt riktigt dålig koll på att man inte bara va tvungen att betala för abonnemanget utan även för internet. 20:- per dag ligger taket på men de verkar nästan va omöjligt att komma under den här summan eftersom det kostar 15:-/Mb. Har slagit i taket varje dag hittils och nu tänkte jag prova att inte använda den alls en dag och se hur mycket 3G/GSM kostar som minst på en dag.
...
Vad har ni andra för abonnemang till den här telefonen och går det på något sätt att temporärt avaktivera WAP. Även, hur mycket laddar "dom vanliga" tjänsterna i telefonen, typ väder och sånt, ner på ett dygn?

Mår riktigt dåligt över de här.. synd på en annars så bra telefon

/Fredrik

Jag hade tänkt köpa en diamond via telenor. Lägger de in extra programvara i telefonen? Går det att återställa till fabriksinställningar?

Jag har för det mesta trådlös uppkoppling. Kan man avaktivera internetuppkoppling mobilnätet och enbart använda eventuell trådlöst nät om det finns?

Permalänk
Medlem

Jag har just beställt en Diamond via 3.

1. Hur fungerar 3 som operatör, rent allmänt? Hur är täckningen, kundtjänsten, villkoren i abonnemangen osv?

2. Jag valde till 3Mail i mobilen, alltså echxngekoppling om jag förstod det rätt för att få mina mail direkt i mobilen, funkar det bra tycker ni som har det?

3. Jag valde också till 3Mobil Surf 384kbit/s. Det står att det är för surfning i mobilen, men det står att det är obegränsad surfning så det verkar ju bra med exempelvis Google Maps. Har jag fattat rätt då?

4. Den där mobilsurfningen, går den också att komma åt via datorn så jag kan använda mobilen som modem? Det vore sweet. Men jag misstänker att detta inte är fallet, man måste nog ha ett 3 Mobilt Bredband eller så för att det ska funka med datorn, fast å andra sidan kanske det finns ett hack eller en fix för att få datorn att surfa via mobilen ?

Väldigt tacksam för svar på någon eller flera av frågorna!

PS. Jag återkommer med info om 3:s lagerstatus av mobilerna

Edit: E-postbekräftelse

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft min Diamond nu cirka 1 vecka (löpte olåst från Elgiganten och kör med 3). Är riktigt nöjd med den.

Jag har både en Ericsson G900 och en Nokia N95 8 GB (ja ja, jag är lite telefonnörd - nån som är intresserad av en N95 8 GB låst till 3?) och jag gillade båda dessa men tänker inte gå tillbaka till någon av dessa nu.

Skärmen är ju helt underbar. Skarp som bara den

GUI't är riktigt snyggt och ännu viktigare - nu behöver man inte gå ner i "riktiga" Windows Mobile speciellt ofta utan HTC har skapat ett mycket bättre skal. Jag testade en Touch Cruise för några månader sedan och även om jag tyckte den funkade ok irriterade jag mig att Touch Flow var så grunt.

Jag tycker inte telefonen är speciellt seg. Först och främst måste man lära sig lite hur man blädrar mellan ikonerna. Hoppar man mellan ikoner genom att klicka på den man vill till är den seg eftersom den vill spela upp animationen väldigt långsam. Drar du däremot fingret längs ikonerna tills du når den du vill öppna är det mkt smidigare. Men! Genom att ändra inställningar kan man göra den snabbare (man allokerar mer minne åt Touchflow) och nu funkar det att klicka sig runt också på min telefon.

Man måste vara lite mer bestämmd när man bläddrar mellan mail/bilder etc. på telefonen. Trycker man bara lite hårder med fingret tycker jag det funkar bra.

Så, just nu känns det som detta blir telefonen som jag kommer ha några månader tills nästa nya telefon kommer som jag får ett habegär till :).

Men återigen, jäklar vad snygg den är och vilken underbar skärm!

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com