Permalänk
Medlem

Danska finskar låter hur

Hej!
Alla vet hur en finsk låter som talar svenska. Som de i Mumin.
Nu till frågan, hur låter en finne som flyttat till danmark. Blir finska + danska = svenska?

Om någon vet nått ljudklipp på detta vore jag tacksam. Satt på jobbet idag och försökta klura ut hur det låter.

En lösning är väl att hitta ett avsnitt av just Mumindalen på danska ....

Permalänk
Medlem

Yrke Molekylärbiolog

Nu vet jag hur stressigt erat jobb är.

Permalänk

En finlandsvensk som pratar svenska låter ju inte alls som dom i mumin, bara helsingfors mupparna som låter så. Antar en finländare som pratar danska låter ungefär som danska, då det språket knappast kan bli mer fucked up. ( inget illa menat...)

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Är halfinne själv och har velat lära mig finska, men herregud det går bara inte. Tillochmed danskan borde vara lättare att lära sig

Permalänk

finnar som pratar svenska skulle jag heller inte säga har mumindialekt, typ gramatiken e vel rätt svår för dem så de låter ju väldigt knasigt men mumin, nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Ja men han skrev finnar, inte finlandsvenskar.
Jag tycker att finlandsvenskar pratar nästan "brytningsfri" svenska jämfört med en finne som pratar svenska. Åtminstone dem som jag snackar med här.

Ska leta på youtube återkommer.

Nått sånt du menar eller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll

Nått sånt du menar eller

Hete er jo int na dansfinsk he int he er jo vanli dialeknt som pratas her i österbotten ungifär.

Det där e ju inte dansk finska utan helt vanlig dialekt som pratas i österbotten. Leta vidare

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Dem snackar väl högsvenska i mumindalen? Isåfall är vi på samma spår kompis.
Alla finnar pratar inte den här högsvenskan nej.

Lite invecklat det här tvåspråkiga ni har i landet

Shitloads av dialekter ja Nu vet ja inte vad i finland du bor men ifall du känner till närpesiskan så skulle den nog kunna va bästa kandidat till en finsk dansk.

"dyng metal" ("bajs metal") band från närpes.

http://www.youtube.com/watch?v=zXoFn3TZrP8

Edit:

Denna va ennu bättre, hör när dom pratar.

http://www.youtube.com/watch?v=zXoFn3TZrP8

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

S1WqC9Z7Lhk

Nått sånt du menar eller

Det där är ganska representativt för hur den äldre generationen pratar. Dock ändrar det förstås ganska mycket beroende på vilket område man pratar om. Generellt är dock den dialekt de yngre generationerna pratar ganska mycket lättare att förstå eftersom den är rätt så mycket mer utplattad (till stor del på grund av svensk tv, tror jag själv).

Sen gillar vi österbottningar inte alls hur nylänningar (folk från nyland=södra Finland runt Helsingfors) pratar. Det låter rent utsagt för jävligt med den där Mark Levengood-brytningen. Fast sen låter det inte riktigt lika jävligt som Levengood, främst eftersom han ju är mera svensk än finsk.

Jag ska se om jag hittar nån trevlig video med lite yngre finlandssvensk dialekt.

Jag är förresten från Jakobstad (egentligen Larsmo ), vilket är ca 100km norr om Vasa för de som inte vet.

Edit:

Rätt så representativt för min hemtrakts dialekt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Det där är ganska representativt för hur den äldre generationen pratar. Dock ändrar det förstås ganska mycket beroende på vilket område man pratar om. Generellt är dock den dialekt de yngre generationerna pratar ganska mycket lättare att förstå eftersom den är rätt så mycket mer utplattad (till stor del på grund av svensk tv, tror jag själv).

Sen gillar vi österbottningar inte alls hur nylänningar (folk från nyland=södra Finland runt Helsingfors) pratar. Det låter rent utsagt för jävligt med den där Mark Levengood-brytningen. Fast sen låter det inte riktigt lika jävligt som Levengood, främst eftersom han ju är mera svensk än finsk.

Jag ska se om jag hittar nån trevlig video med lite yngre finlandssvensk dialekt.

Jag är förresten från Jakobstad (egentligen Larsmo ), vilket är ca 100km norr om Vasa för de som inte vet.

Edit: QsGzhn44QTY

Rätt så representativt för min hemtrakts dialekt.

Låter ju visst det som Mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves

ja men det e ju larsmo, mumintrollens o mupparnas hemort. Nej men skämtåsido förstår inte riktigt hur du kan få det där till att låta som mumintroll. De e ju ungefär som att jämföra stockholmska me skånska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves

Ganska stor skillnad skulle jag säga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
ja men det e ju larsmo, mumintrollens o mupparnas hemort.

De är från Sandsund, tror ja i alla fall. Fast att Larsmo inte är riktigt normalt kan jag hålla med om... ca 90% har ju inte upptäckt tv:n än

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

S1WqC9Z7Lhk

Nått sånt du menar eller

Hehe! Ja den gillade jag men var det inte finlandssvenska...får visa upp den på jobbet imorgon!

MEN jag sökte ju finlandsdanska....tänkte att finnarna utalar alla bokstäver medan danskarna grötar ihop allt till "Catamenia - det språket knappast kan bli mer fucked up". Känns som en rolig blandning.

Permalänk

Om de duger så kan spela in när jag uttalar nån dansk text Låter rätt konstigt när ja pratar högsvenska då jag bara pratar dialekt i vanliga fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Catamenia, varifrån är du?

Förresten är klippet från Malax när-tv rätt så kul... fast ännu roligare är alla dumma kommentarer till klippet. "Han försöker säga sik men kan inte." Herregud...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Catamenia, varifrån är du?

Jag är ifrån Esse men studerar (studerade) i jeppis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min frus dotter har bott i Danmark. Det går inte att skilja hennes danska från infödda danskars (Köpenhamn) danska. Beror säkert delvis på att hon är född och uppvuxen på en ort (Dalsbruk), vars majoritetsspråk är svenska. Min fru är finskspråkig, men behärskar numera svenskan. Pappan var svenskspråkig.

Visa signatur

Fagerja