Xp eller Vista i spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Den är ju bunden till moderkortet som den först installerades på.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/235074-34-attn-difference...

Behöver bara maila eller ringa till Microsoft och säga att du gjort ett hårdvaru byte så får du en ny nyckel!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

jag säger såhär! under 4 GB ram minne så ska ALLA glömma vista som spel OS

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Testade vista ett tag men gav upp då jag inte fick vsync att funka. Det var inte det enda irritationsmomentet men det var det som fick bägaren att rinna över. Ger det gärna en chans till om någon kan tala om hur man tvingar fram vsync i spel under vista. Allt sökande har hittills varit fruktlöst.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
jag säger såhär! under 4 GB ram minne så ska ALLA glömma vista som spel OS

Håller inte med. 2GB är ett minimum dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
jag säger såhär! under 4 GB ram minne så ska ALLA glömma vista som spel OS

jag har 3GB och tycker att det räcker bra till.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Vem spelar i Vista 64? Funkar alla spel bra? Mina krav är bf2, css, civ4, COD4?
Samt stor nackdel är väl att X-FI inte fungerar med EAX i Vista?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

bf2 - fungerar

CSS - fungerar

CIV4 - inte testat

COD4 - fungerar.

ljudet har jag 0 koll på.

Permalänk

Jag tror dom flesta lite nyare spelen funkar i Vista, av egen erfarenhet så fungerar iaf BF2 (senaste patchen är ett måste), CSS, COD4..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Även riktigt gamla spel har för mig fungerat felfritt i Vista. Första Doom, Doom II och Theme Hospital, bara för att nämna några. Det är rätt fascinerande och kul att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mycel
Även riktigt gamla spel har för mig fungerat felfritt i Vista. Första Doom, Doom II och Theme Hospital, bara för att nämna några. Det är rätt fascinerande och kul att se.

Vista 64bit?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vista 64bit?

Njae, 32bit förvisso. Jag var dock mer eller mindre inställd på åtminstone någon form av clash eller inkompabilitetsproblem...

Permalänk
Medlem

Jag som är Xp förespråkare säger nu för en gångs skull, jag vill prova Vista, men då vill jag prova 64bit för att utnyttja allt RAM jag har.

Man f*n ta er om jag får sämre FPS i spelen,

Skall se när jag skall köpa det, fastän det bär mig emot. Får väl bli en OEM annat har man inte råd med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag som är Xp förespråkare säger nu för en gångs skull, jag vill prova Vista, men då vill jag prova 64bit för att utnyttja allt RAM jag har.

Man f*n ta er om jag får sämre FPS i spelen,

Skall se när jag skall köpa det, fastän det bär mig emot. Får väl bli en OEM annat har man inte råd med.

Är nästan säker på att du kommer bli missnöjd. Jag har kört Vista 64-bit nu i 2 veckor med XP kvar i dualboot, och så här långt så har prestandan varit lidande i Vista. Alla spel jag har provat så här långt har sämre fps i Vista, och då snackar vi om allt mellan 2-30 fps. De ~3.5GB RAM du har i XP räcker gott och väl till allt idag. Iom att Vista är mer krävande i bakgrunden så vinner du typ ingenting på att få utnyttja alla 4GB alls. Den enda fördelen är som sagt DX10-effekterna, som bara förekommer i ett fåtal spel än så länge, och då måste du ha ett riktigt bra system för att kunna skåda dom utan hemsk fps.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

xp eller vista...

Jag har precis inhandlat ett Moderkort av modellen Gigabyte S-Series "GA-MA770-DS3", Har även köpt en AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Processor och 4Gb i RAM av märket Corsair 6400C4DHX DDR2.. Nu undrar ja vilket som är bäst o som passar att fråga i denna forumtrådn... Ska ja köra på o installera xp eller byta till vista 64.. Datorhandlaren sa att xp bara som finns som 32 o då utnyttjar jag som mest 3Gb av dom 4 tyvärr... Eller ska ja som ja fundera lite på oxå.. Köpa till 4Gb mer i ram så jag sitter på 8Gb i ram o vista 64 eller spelar d ingen roll i spel alls? Vill ju såklart kunna anv datorn till andra vardagliga saker o inte bara spel men mest... Tackar så mycket för svar på detta..

Ps Läser man på internet ytcker ja 50/50 säger XP är bättre för spel-vista funkar bra till allt... Men svårt o veta för en annan.. Datorhandlaren rekomenderade vista men ja har ingen aning om what to do... Åh just d ja kom på en sak till När man lägger in ett spel såsom tex wow... Är d bättre lägga d på den partitionerade delen där ja lägger in operativsystemet elelr är d bättre lägga den på den andra större delen där ja har filmer bilder m.m? Många frågor här men jag är rådlös... Tackar för svar igen

Permalänk
Inaktiv

XP64 finns ju, även om jag hellre skulle rekommendera Vista64.

Hade jag kört utan tvekan med 4GB RAM eller mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vem spelar i Vista 64? Funkar alla spel bra? Mina krav är bf2, css, civ4, COD4?
Samt stor nackdel är väl att X-FI inte fungerar med EAX i Vista?

Sitter med följande hårdvara:
E6600, 4Gb DDR2-800 RAM, 1x150Gb RaptorX + 500Gb WD Lagring, 8800GTS (G92) samt ett X-Fi Fatality och detta kör jag i Vista Ultimate 64bit.

Jag har ännu inte hittat ett enda spel som inte fungerar (har kört vista sedan över ett år tillbaka, typ 5mån innan SP1 kom). Bf2 vet jag fungerar utmärkt, likaså CoD4 som jag spelar dagligen. Om du som jag kör ett Creative-ljudkort så fungerar EAX:en utan några som helst problem, bara du installerar ALchemy, vilket är gratis. Har hört att de ska finnas alternativ till ALchemy för icke-creative-kort, men har ingen egen erfarenhet av det.

Mitt generella intryck av Vista 64 är att det är minst lika stabilt som XP, antagligen stabilare. Att du tappar 10 på din maxfps är ingenting du märker (såvida du inte sitter på en P4 med 1Gb ram, men då ska du inte ha vista från början..)

Summa summarum:
Kör du en flerkärnig processor med allra minst 2Gb ram och ett grafikkort som är bättre eller lika bra som exempelvis X1950XTX så är det absolut värdet att byta