Vad ska jag ändra för att kunna starta datorn med 4 minnesstickor?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ändra för att kunna starta datorn med 4 minnesstickor?

Hej,

Har nyligen fått hem min nya dator och har fått igång den. Köpte dock 8gb RAM (Corsair PC6400, 4x2GB) och datorn startar inte om jag har alla i samtidigt.

Minnena ska köras i 2.1V och jag har ett Gigabyte GA-X48-DQ6 och har provat att ställa in DDR-volten på +0.3V (den skickar ut 1.8 som default), men det fungerar ändå inte. Vad är det för fel, vad ska jag ändra?

Som en liten parantesfråga, dessa minnen är CAS4, ska jag ställa in timingen manuellt i bioset också? För som det är nu ser det ut som att det är inställt på 5-5-5-18 eller något liknande.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

pröva att ställa +0.4 / 0.5

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har nu provat såväl 0.4 som 0.5 utan lycka. Ställer jag in detta och startar med två minnen så funkar det (precis som det gör om jag inte ändrar volten alls) men startar jag med fyra minnen så kommer jag inte ens till bioset innan datorn startar om. Har även provat att byta de två minnesstickorna som är i mot de andra två och det blir likadant, så bör inte vara något fel på minnena. Är det någon annan inställning som ska ändras också, något måste ju vara fel?

Permalänk
Medlem

Är förmodligen Moderkortet som blir surt med 4 stickor. Får updatera bios eller köra med två stycken, inte så mycket annat att göra.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Men allvarligt, det är ju något fel på marknaden om det ska vara så. Jag är medveten om att jag inte är ensam med problemet, men det är ju ett stort skämt att de har fyra minnesplatser på moderkorten och att de anger 8gb om det inte går att använda dem. Måste ju gå att lösa, annars är det ju rent ut sagt lurendrejeri och kan inte vara lagligt.

Permalänk
Medlem

Ändra timingsen till 5-5-5-15

Edit: Och se till att minnerna körs i omkring 400Mhz (800Mhz DDR2)

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Kör dem i 4-4-4-12 vilket de ska klara, men ska jag byta ändå? De körs i 400.

Permalänk
Medlem

pröva å höja timings till som han sa 5-5-5-15 men även 6-6-6-18

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har provat både 5-5-5-15 och 6-6-6-18 nu men det hjälpte inte heller.

Permalänk
Medlem

Testa gärna lite lägre än 800Mhz också tex 667 samt timings 5-5-5-15 eller 5-5-5-18.
Men också höj 1-3 snäpp på volten till nordbryggan, och lirar det då så höjer du sen till 800Mhz och testar.

Men håller med lite att det är lite knäppt att det är så här fortfarande, väldigt många plankor har det här problemet, skulle tro att Gigabyte har nån lista på vilka minnen som testade att fungera bra på just detta moderkort, men vet inte adressen dit.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Volten till nordbryggan som sagt, något mer ska det inte vara. Du kommer antagligen få problem med att installera Vista om du har 8gb minne isatt, installera det med 2 stickor(eller 4 gb eller mindre har jag för mig) och patcha sen, som sig bör.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Har testat upp till +0.1 (fyra steg) på nordbryggan (G)MCH. Har även provat 667MHz med timings 5-5-5-15 och 6-6-6-18 utan lycka. Vista är redan installerat, jag kör det på fyra GB hittils eftersom att datorn inte startar annars.

Permalänk
Medlem

"With four sticks you will need to raise the value of (G)MCH voltage and FSB voltage. Raise by .1 increments up to .3v If that does not do it, next thing to try is to downclock memory to see if it reduces the strain on the chipset." Sade google.

Pröva höja FSBvolt också då

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Vissa moderkort har problem med 4 stickor.

Om dina minnen kräver 2.1V så ska du sätta volten på 0.30 i BIOS. Det är 2.1V. Kolla vad minnena är inställda på etc. också. Du kanske har de för högt klockade eller så?

Kolla runt allt.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull, har du kört denna patchen?

http://support.microsoft.com/kb/929777

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paiden
För säkerhets skull, har du kört denna patchen?

http://support.microsoft.com/kb/929777

Läs tråden innan du postar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
"With four sticks you will need to raise the value of (G)MCH voltage and FSB voltage. Raise by .1 increments up to .3v If that does not do it, next thing to try is to downclock memory to see if it reduces the strain on the chipset." Sade google.

Pröva höja FSBvolt också då

Har provat höja FSB med 0.05 och 0.1, men känns som att 0.3 låter lite väl högt, eller har jag fel? Ska prova något steg till iaf. MCH har jag också provat upp till 0.150.

EDIT: Har nu provat FSB till 0.2 och MCH till 0.3 utan lycka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Vissa moderkort har problem med 4 stickor.

Om dina minnen kräver 2.1V så ska du sätta volten på 0.30 i BIOS. Det är 2.1V. Kolla vad minnena är inställda på etc. också. Du kanske har de för högt klockade eller så?

Tyvärr, har den redan på 0.3. Har även provat 0.4 och 0.5.

Permalänk
Medlem

Vilket bios har du nu? Finns en beta från 2008/04/03, version F7b på http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Kan ju vara värt ett försök om du inte redan har testat det.

EDIT: Hittade också detta: http://forums.tweaktown.com/f69/ga-x48-dq6-running-8gb-ram-10...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850