Permalänk
Medlem

AM2+ Cpu på en AM2 moderkort?

hej

Funkar det med en CPU för AM2+ på ett vanligt AM2 moderkort?

Typ en sån här på ett vanligt AM2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=315240

På prisjakt står det AM2 men på datorbutiken t.ex skriver dem AM2+. Så jag blir lite osäker.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Re: AM2+ Cpu på en AM2 moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OlofTheGreat
hej

Funkar det med en CPU för AM2+ på ett vanligt AM2 moderkort?

Typ en sån här på ett vanligt AM2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=315240

På prisjakt står det AM2 men på datorbutiken t.ex skriver dem AM2+. Så jag blir lite osäker.

Kolla upp dit moderkort på tillverkarens hemmsida på QVL lsitan för godkända komponenter. Kan hända att ditt mobo inte klarar tex 125W TDP processorer men du kan ju i så fall välja en pehonome på tex 95W TDP som en kompromiss då. Annars fngerar AM2+ processoer på AM2 moderkort om bios fins som stödjer det. Problemet med 125W och 140W TDP existerar på både AM2 och AM2+ moderkort som ej är designad för så höga efekter. men har man köpt ett vettigt mobo frånb örjan så brukar det fugnera. men som sagt tillverkarens hemmsida för ditt mobo.

Är inte så svårt. 99% av alla dessa trådar om detta kommer fungera kan undvikas genom att kolal sitt moderkort på tllverkasens hemmsida där CPU och minneslistor och övriga testande komponenter anges och des fungerande satatus.

Observera att om nyare bios än vad du har krävs så står det oftast i kobination med den godkända processorn så i så fall bör du uppgradera innan du byter ut din nuvarande CPU.

Permalänk
Medlem

Ok jag hittade vilka Phenom 4x processorer som funkar med mitt moderkort: http://products.amd.com/en-us/RecommendedMBDetail.aspx?id=12

jag antar att det bara är att köpa en då?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Det är lite motsägelsefult villket moderkort du har då du skriver M2N32-SLI delux med 570 chipset då det igäntligen har 590 chipset. Men du länkar sedan till till m2n-sli på amds sida som har 570 chipset.

Oavset så ska du kolla medd tillvekraren alltså ASUS.

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

välj phenom som CPU och sedan väljer du typ phenom och sedan väljer du 9950 och så kommer alla stöda moderkort fram asus har och från villket bios och villken version av moderkortet, alltså revison. Vad jag kunde se så fugnerar 125W TDP 9950 på både m2n-sli och m2n32-sli då dom var med på moderkort som stödjer 9950.

Permalänk
Medlem

Förlåt så otroligt mycket då att jag har försvårat ditt liv med att göra ett misstag. Ja jag har skrivit lite fel i sign. Annars så säger jag tack för svaren.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

ta det lungt... stressa inte upp dig över en person som inte kan stava till egentligen.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OlofTheGreat
Förlåt så otroligt mycket då att jag har försvårat ditt liv med att göra ett misstag. Ja jag har skrivit lite fel i sign. Annars så säger jag tack för svaren.

Jasså var det tak för hjälpen?
Jag kan ju inte vet villket moderkort du har med all säkerhet pga typo men därför verifierade jag att båda moderkorten bör fungera villket jag skrev.
Hade inte till uppsåt att förolämpa utan jag försöker bara vara grundlig i mitt redovisade, mindre missförstånd på så vis.

Nästan gång du gör ett sådant typo kanske du sitter med en produckt du inte kan använda eller värre, fel bios efter en flash på ditt moderkort och då lär du vara mindre glad på dig själv.

Så om du tror jag hade uppsåt att vara otrevlig så ska jag inte vara tydlig med att ange varför jag resonerade som jag gjorde nästa gång.

Men svar ja processorn kommer fungera oavset villket av dom 2 moderkorten du har.

Folk blanda jämnt i hop sina produkter pga snarlika namn. Men faktum är att det inte behöver betyda att produkterna har nåt gemensamt med varan.

jkrx bidrar ju inte med nåt konsrtucktiv heller.
Men jag ber om ursäkt om min dyslexi än en gång sköt mig i foten då ffs.

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade sättet du skrev på som om du vore irriterad. Men ok skönt att det inte var så då så ursäkta missförståndet. Man kan ju inte veta att du har dyslexi.

Ok jag sökte på det rätta moderkort som jag har dvs. M2N-SLI Deluxe. Då står det att jag kan ha en Phenom 4x 9950 125W. Det står inte att jag kan ha en 140W. Annars kanske det inte blir så stor skillnad om man kör på en 9850 istället? Ett litet sidospår: Flaskar en sån med ett 9800GTX 2x?

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080