Permalänk
Medlem

Router/NAS torrent

Jag vill bygga en router/NAS som jag kan fjärstyra och ladda ner torrents med. Jag är ute på tunn is eftersom jag aldrig använt unix (utom osx i en månad) och nätverk är det jag kan minst om så jag uppskattar all hjälp jag kan få. Jag har noll koll på linux/BSD distar så jag undrar vilken dist som skulle passa till ett sånt bygge. Eller borde jag köra win?
Tack på förhand

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på unix. Men jag tycker om att "leka" runt med dessa och försöka lära mig. Och iom att man sist och slutligen har mera koll över systemet i unix miljö valde jag att köra olika unix-varianter för mina servrar.
Om du inte har intresse/tid att bekanta dig med linux/BSD distar så är väll nog windows det vettigaste alternativet för dig, om du engång känner till det bättre.

Permalänk
Medlem

Kör ned t.ex. Ubuntu server (senaste version). Använd sedan apt-get för att dra hem de viktigaste sakerna för ditt torrent tankande:

sudo apt-get install openssh-server openssh-blacklist

Detta programmet använder du för att fjärrstyra din Ubuntu server.

sudo apt-get install rtorrent

Detta programmet är ett av de bästa torrentprogrammen som finns tycker jag. Här är en guide för hur du får rtorrent att fungera: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?t=2853

sudo apt-get install samba

För att sedan kunna dela dina filer med Windows(antar att du kör Windows nu) så kan du installera samba. Här är en bra guide för att få samba att fungera: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605

FreeNAS å andra sidan är extremt enkelt och lätthanterat. www.freenas.org. Det tråkiga med denna är att den inte kommer med en torrentklient utan man får pyssla in den i efterhand, vilket går, men då måste man köra Full version utav FreeNAS. Detta alternativ kan vara lite överkurs för dig som inte är så van vid linux/bsd.

Håll tillgodo! Hoppas något utav detta kan komma till användning!

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem

Tack benka, ska pröva o få det fungera på en gammal dator innan jag bygger en dedikerad server.

Edit: Behöver jag något speciellt program för att dela internet anslutning med win datorer?

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Hmm, vad menar du med "dela internetanslutningen"? Ska du koppla den till en router precis som med dina övriga datorer så är det bara att köra på. Då behövs inget program. Ska du å andra sidan köra ditt internet genom servern så kan jag tyvärr inte svara på hur du skall göra. Lycka till iaf!