Hur varm kan en gammal roddig P4 bli

Permalänk
Medlem

Hur varm kan en gammal roddig P4 bli

Hjälper en polare med hans g:la roddiga burk:

Asrock P4VT8+
Pentium 4 (200*15) 3.0GHz

Bytt pastan till AS5 men tempen är strax över 70C.... renoverad originalfläkta 2700 rpm...ja, kylblocket ligger dikt an...

....SKALL DET VA' SÅHÄR VARMT....?

Jag är relativt ovan med P4 då jag körde AMD Barton på den tiden så nu undrar jag om ni med erfarenhet av denna sunkCPU kan ge besked om detta (70C) håller i längden?

/jookeer

Permalänk

Om det är idle temperaturen så är något definitivt fel, jag hade monterat om kylaren till cpu ett par gånger noggrannt för att definitivt kunna utesluta det.

Fast pratar vi om load temperaturen så skulle det inte vara omöjligt om luftcirkulationen är dålig i chassit.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Om det är en prescott det handlar om så är de ju inte direkt kända för sina svalkande egenskaper...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag hade en 3.2 ghz till 478 som blev 80 grader vid load.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

blir inte jätte förvånad, hade själv en p4,min låg iofs på 50c i idle men steg uppimot 80c i load.

prescotten är välldigt varm, komplett berätta att de flesta ligger på ca 65-70 i idle och stiger uppimot 80 i spel så du har ingenting att oroa dig för. men det är klar, alla komponenter runt om kring tar skada av att din processor håller den tempen den gör så moderkortet kommer nog få en förkortat livslängd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
OK - får väl riva ner skiten och byta kylaren då.

Kanske inte, verkar som om det inte är helt onaturligt med 70 grader i idle. Dock kanske man bör se över luftcirkulationen i datorn och eventuellt rengöra kylaren. Annars kanske en investering i en modernare cpu-kylare inte är helt uteslutet?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem

Hade en Prescott 3.0a tidigare och den vart ohyggligt varm med orginalkylaren så jag köpte mig en Sunbeam Silentwhisper (AC Freezer sneakmodell) och loaden stannade på ca 65c vid spelande.

En Ac freezer kostar inte så mkt om det är s775 iaf annars är det nog en sån här som gäller: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=42733