RPG - Single Player - Tråden

Permalänk
Medlem

Nox

Linjärt action RPG med bara 3 karaktärer. Det är kort, men bra. Fan så mycket roliagre än många senare action RPG som är så uppblåsta att man knappt orkar spela igenom det 1 gång. Skilljer sig från andra 2D RPG på en del detaljer vilket gör det fräsht och unikt. T.ex regenererar man inte mana genom potions som brukligt. Istället finns det utspridda mana-stationer som man suger manan ur.

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII FFS!

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoCK
Silver är ett sjukt bra spel, men hur fan kan ni kalla det för ett rollspel? Vart hittar ni karaktärsutvecklingen osv i det spelet? Det är ett äventyrsspel, inget annat.
Dessutom tycker jag att man ska kasta benämningen 'rollspel' i sjön helt och hållet när det gäller datorspel då karaktärsutvecklingen alltid är så fattig så man skäms. Att spel som Diablo har fått benämningen rollspel av nån idiot nån gång i tiden får mig att vilja spy.

Jag håller till viss del med, När Icewind Dale kom ut i slutet på 90-talet så var det inte så många som kallade det ett rollspel utan det gick under benämningen "hack n slash", och det har ändå 10ggr mer djup än de flesta spel som nämnts här.
Men jag antar att rpg-genren är så pass urvattnad nuförtiden att vilket spel som helst med xp och lite olika skills platsar.
Dock inget ont sagt om de spel som nämnts (har spelat Titan Quest ett par hundra timmar denna sommarn )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag håller till viss del med, När Icewind Dale kom ut i slutet på 90-talet så var det inte så många som kallade det ett rollspel utan det gick under benämningen "hack n slash", och det har ändå 10ggr mer djup än de flesta spel som nämnts här.
Men jag antar att rpg-genren är så pass urvattnad nuförtiden att vilket spel som helst med xp och lite olika skills platsar.
Dock inget ont sagt om de spel som nämnts (har spelat Titan Quest ett par hundra timmar denna sommarn )

Absolut, jag håller med. Spelen kan visst vara underhållande. Men den delen av branchen som ägnar sig åt skapande av "rollspel" borde verkligen ta en lång titt på sig själv och undra vad som gick fel. Jag skulle vara överlycklig om jag fick ett riktigt rollspel till dator, tyvärr är de nästan omöjliga att hitta.
Visst skulle man kunna kalla det rollspel när man ägnar sig åt MMORPGs på en rollplaying-server. Men det är så sällan alla verkligen rollspelar, så precis när man har kommit in i stämningen och jobbar med sitt uppdrag tillsammans med sina kamrater så vips kommer det en idiot och skriker: "LOL ROFL I PWED A DRAGON WAAAAAAAAAA!!".

Bedrövligt.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem

Ingen som gillade Vampire: The Masquerade Bloodlines? Det tyckte jag var ett riktigt bra rollspel, även om det var mycket actionelement, men alla konversationer och sånt... Det var riktigt bra asså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renen89
Ingen som gillade Vampire: The Masquerade Bloodlines? Det tyckte jag var ett riktigt bra rollspel, även om det var mycket actionelement, men alla konversationer och sånt... Det var riktigt bra asså.

Jag tyckte det var riktigt kul, och röstskådespeleriet i det spelet är tamfan det bästa jag varit med om.

Synd bara att det blev lite för lätt mot mitten av spelet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Inte så himla mycket för rollspel egentligen, men Kotor1/2 och Mass Effect har jag kört igenom. Har spelat massor Heroes of Might & Magic III: Armageddons blade (fast det är mer strategi/rpg) genom åren och lite Warlords Battlecry III.

Det roligaste singleplayer RPG/strategi är iaf Jagged Alliance 2. Spelade det riktigt svåra JA2: Wildfire förra året tills jag stötte på en sektor som alltid kraschade spelet. Patch fanns bara på tyska.
Jag ser verkligen fram emot en efterföljare, men dessvärre tror jag inte på Jagged Alliance 3D (eller vad spelet nu heter). Ryska utvecklare som tidigare bara släppt skit om jag minns rätt. Synd på en sådan spelserie.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ladda ner Jagged Alliance 2 v1.13 (http://ja2v113.pbwiki.com/). Låter som en patch men är egentligen en mod som förbättrar spelet ganska rejält (enligt mig i alla fall, vissa delar av det är mindre lyckade, men det mesta ligger i XML filer och kan ändras om du känner för det).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Ladda ner Jagged Alliance 2 v1.13 (http://ja2v113.pbwiki.com/). Låter som en patch men är egentligen en mod som förbättrar spelet ganska rejält (enligt mig i alla fall, vissa delar av det är mindre lyckade, men det mesta ligger i XML filer och kan ändras om du känner för det).

Fast det är JA2: Wildfire (mod som blev kommersiellt tillägg) som buggar.
Drog hem den här för ett tag sen "JA2 WF 6.04 ENG.exe", ska testa det när jag kommer tillbaka till Ronneby där jag har mina skivor.
Wildfire har mer realistisk skademodell och vapen.

http://ja2v113.pbwiki.com/List%20of%20Weapons
Men fy fan va många vapen det var i det där, det måste jag testa!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jagged Alliance 3 finns väll nu? Eller vad hände med det, ganska säker på att jag såg att en 3:a skulle komma och det var nog minst 1 år sedan nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 3 var ju strategi-/rollspel som jag uppskatar väldigt mycket har nämligen vuxit upp med spelet.

Men när det komer till renodlat rollspel så är nog Arcanum det spel jag håller mest kärt, vi snackar om en story som verkligen får en att känna att man ÄR huvudpersonen och att man påverkar sin omgivning beroende på hur man agerar.

Fallout spelen är också underbara. Kommer ihåg när man sprang runt i 10 timmar för att få råd med den där kniven i början det är minnen det.

Och Fable får man inte heller helelr glöma, Med dem otroligt mysiga och vackra miljöerna, som skapar abstinens besvär.

Sen gillar jag TES 3 och 4 pga karaktärs utvecklings systemet.

Ps. är bara 16 så jag har inte så mycket tid till att spela, har en massa plugg... Dock hoppas jag på att det hårda arbetet lönar sig så att man kan spela som vuxen

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

droppar några rpg:s som jag spelat och kommer ihåg för tillfället.

planescape: torment
baldurs gate 1 och 2
neverwinter nights 1 och 2
icewind dale 1 och 2
kotor 1 och 2
elder scrolls 1, 2 och 3
wizardry 8
fallout 1 och 2
witcher
might and magic 6
nox
divine divinity
beyond divinity
anachronox (stavning?)
fate
darkstone
arx fatalis
temple of elemental evil
return to krondor
rage of mages
hellfire
thunderscape
throne of darkness
druids

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renen89
Ingen som gillade Vampire: The Masquerade Bloodlines? Det tyckte jag var ett riktigt bra rollspel, även om det var mycket actionelement, men alla konversationer och sånt... Det var riktigt bra asså.

JO! Fy fasiken va bra det är.

Spelmagi på HÖG nivå.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Jagged Alliance 3 finns väll nu? Eller vad hände med det, ganska säker på att jag såg att en 3:a skulle komma och det var nog minst 1 år sedan nu.

Lades väl ned. Tror jag läste det nånstans. Hoppas nåt annat företag tar över

Edit:
Läs om spelet längst ned http://www.webhallen.com/sok.php?avd=&konsol=&genre=&sokord=j...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Lades väl ned. Tror jag läste det nånstans. Hoppas nåt annat företag tar över

Edit:
Läs om spelet längst ned http://www.webhallen.com/sok.php?avd=&konsol=&genre=&sokord=j...

Rätt säker på att det fortfarande är under utveckling, men att utvecklarna inte längre fick utgivarnas förtroende och det resulterade att de första ryska utvecklarna bytte namn från Jagged Alliance 3D till "JAZZ: Hired Guns". Sedan förflyttades JA 3D lades ned och JA3 förflyttades till någon annan studio som verkade bättre. Det är iaf vad jag vill minnas nu, utan att kolla upp grejerna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450