Är Geforce GTX260 värd 700kr mer än 9800GTX+?

Permalänk

ett par burkar bruna bönor borde ge ny luft oxo...

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tja, rummet jag sitter i är gaanska litet. ~130cm*210cm
http://www.minhembio.com/Frixos
enda vägen för ny luft att komma in är genom dörren. (eller dörrhålet, då det inte längre finns en dörr) Orsaken till att jag ogillar höga temperaturer är att det blir så varmt (no shit) och man känner sig så seg. Då jag sitter länge vid datorn så blir det som att sitta i en bastu.

Okej, det var ingen stor salong direkt. Om du vill undvika att det blir varmt är hårdvara med låg effekt men då får man ju lägre prestanda så det är ju vilket man vill offra. Men nu är vi ganska off topic.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
ett par burkar bruna bönor borde ge ny luft oxo...

haha, klockrent

Permalänk
Medlem

varför nått av dom 2 korten ens??? Ta ett radeon 4870 och bli super nöjd!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Riktigt smart! Om ett gammalt ATI kort har värmeproblem så måste ju alla nya också ha det!

>.<

nej nej, 80C i idle är inte märkvärt : p

fast drar jag upp fläkten till ~70% så hamnar kortet på 50C i load

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men man kanske inte vill ha en 110graders element i datorn?

Vad snackar du om? Läs mitt inlägg en gång till och tänk till.
Allt jag sa var att

a). Dagens kort klarar mer än man tror - temperaturmässigt.
b). Värme fösvinner inte. Varm(t) kärna/chassi/rum - ditt val.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Har installerat kortet nu, och den sitter på 46c "idle" i vista med aero på enligt Hardware Monitor. 73c i full "load" när jag körde 3d mark vantage..

Jag fick dock bara 7800 i graphics score vilket verkar rätt lågt, visst allt var jävligt snyggt å så men vissa delar laggade. Men det måste väl vara pga att processorn inte är den bästa?

3dmark Vantage.
Totala poäng: 6711
CPU: 4829
GPU: 7713

Nu är inte jag en person som stirrar mig blint på scores. men när man ser att Kinc har 33 000 med ett GTX 280 så tycker man ändå man borde få lite mer Även om han är världsbäst på att överklocka å jag kör oklockat

Du skulle köpt ett HD4870. Du hade tjänat in så där 20% prestanda på det och dessutom är HD4870 mindre strömkrävande @ idle. Angående temperatur är de ungefär lika svala men som någon skrev så kör man fläkthastigheten @ 20% medans Nvidia körs i 60% har jag för mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
a). Dagens kort klarar mer än man tror - temperaturmässigt.
b). Värme fösvinner inte. Varm(t) kärna/chassi/rum - ditt val.

även om kortet skulle klara 2000 grader så fortplantas sig värmen till övriga datorn. Du kan väl inte mena att värmen stannar i kortet och inte åker ut i chassit.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
även om kortet skulle klara 2000 grader så fortplantas sig värmen till övriga datorn. Du kan väl inte mena att värmen stannar i kortet och inte åker ut i chassit.

Då får jag fråga dig hur pass mycket det stör dina andra komponenter om nu ditt grafikkort blir 80c @ load vilket är fullt normalt med stock kylare. Det är ju inte så att dina andra komponenter brinner upp.
Jag har ett 8800GTX som har en load över 80c men kan fortfarande köra min fyrkärniga processor i över 3Ghz utan några som helst problem. Sedan att moderkort, processor, minnen med mera skulle varit svalare om grafikortet var svalare är en annan femma som är ganska ointressant.

Ni är helt enkelt för känsliga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tja, rummet jag sitter i är gaanska litet. ~130cm*210cm
http://www.minhembio.com/Frixos
enda vägen för ny luft att komma in är genom dörren. (eller dörrhålet, då det inte längre finns en dörr) Orsaken till att jag ogillar höga temperaturer är att det blir så varmt (no shit) och man känner sig så seg. Då jag sitter länge vid datorn så blir det som att sitta i en bastu.

Ta bort AIK-flaggan, Då kommer det blir skönt och behagligt.

Permalänk
Entusiast

Jag är iaf supernöjd med mitt 260 hittills.

Och vart får du dina 20% ifrån? Inte dom testerna jag läst. Det var dags för ett nvidia kort helt enkelt och ett bra sådant.

Väldigt bra temperatur på denna, samt att den är tyst. PhysX osv inkluderat är ju bara en bonus.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
även om kortet skulle klara 2000 grader så fortplantas sig värmen till övriga datorn. Du kan väl inte mena att värmen stannar i kortet och inte åker ut i chassit.

Okej, vi säger att kortet är 80 grader. Det alstrar naturligtvis värme till resten av chassit. Du byter kylning, som bättre skickar värmen ifrån kärnan till övriga komponenter i datorn. Vad har du vunnit? Ett program säger till dig att ditt kort är lite svalare. Grattis.

Det är lite som att sätta dyra däck som klarar 400km/h på en otrimmad ford mondeo som bara klarar 200km/h. Det enda du har vunnit är vetskapen att din bil nu kan köra i 400km/h.

Och snälla blanda inte in överklockning. Min första tråd var respons på att stock-kort blir 'för' varma, och då var det inte tal om nån överklockning.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jag är iaf supernöjd med mitt 260 hittills.

Och vart får du dina 20% ifrån? Inte dom testerna jag läst. Det var dags för ett nvidia kort helt enkelt och ett bra sådant.

Väldigt bra temperatur på denna, samt att den är tyst. PhysX osv inkluderat är ju bara en bonus.

Det är ju faktiskt det viktigaste, att man är nöjd och GTX260 är absolut inget dåligt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Sedan att moderkort, processor, minnen med mera skulle varit svalare om grafikortet var svalare är en annan femma som är ganska ointressant.

det är ju just det som är intressant, för att upprätthålla lika god kylning av exempelvis processor så behöver man en kraftigare och/eller bättre kylning, med resultatet att ljudnivån går upp.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Bättre kylning betyder bara att värmen effektivt transporteras ifrån kärnan och hamnar någon annan stanns. Kanske på övriga komponenter i datorn? Kanske utanför chassit? Beror på hur kylningen är konstruerad. Nog om detta.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Re: Är Geforce GTX260 värd 700kr mer än 9800GTX+?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Då det verkar dröja ett tag innan 9800GTX+ kommer till sverige så funderar jag på att avbeställa och välja något annat..

Så är det värt 700kr mer?

Tack på förhand.

edit: och hur är det med värmeproblemen? är inte 75 grader i load ganska högt, som jag sett att den brukar få i vissa recensioner..

edit#2: Ursäkta, satt den i fel forum. Kan en snäll moderator flytta?

Jag valde GTX260 över 9800gtx+, om jag lika gärna ska köpa ett kan jag köpa det som är bättre tänkte jag.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är ju just det som är intressant, för att upprätthålla lika god kylning av exempelvis processor så behöver man en kraftigare och/eller bättre kylning, med resultatet att ljudnivån går upp.

Köper man kvalité komponenter, fläktar så spelar det ingen större roll vad gäller ämnet om ditt grafikkort har en load om 60c eller 80c för vilket system som helst som överlag klockar bra klockar lika bra oavsett om ditt grafikkort har en load om 60c eller 80c (mänsklig klockning, ex en Q6600 @ 3.2Ghz - 3.4Ghz. Vill man högre får man ändå och oftast ta till med vatten och då är load temp på grafikkort ganska ointressant i längden). Det är det jag försöker komma fram till. Att ditt moderkort/minnen etc blir 10c varmare mot vad det skulle varit om ditt grafikkort hade en load om 60c spelar förmodligen mindre roll. Varför? Jo därför att personen kan ändå driva sin processor @ 3.4Ghz kanske, minnena klockade samt hög FSB på moderkortet anyway. Det är ju inte så att överklocknings komponenter inte pallar trycket. Men livs längden då? Så istället för att dina komponenter skall hålla 15 år kanske det håller 11 år bara för att leka med tanken. Men vi bor i ett I-land med bra inkomster och inte behåller man samma system i 10år? 5år? 2år? Det känns lite grann som det kan kvitta för om en komponent fungerar som de flesta komponenter gör så hinner man byta tre system innan någonting händer.

Förstår du var jag vill komma? Systemet fungerar lika bra oavsett om grafikkortet håller en load om 80c vilket är fullt normalt mot att hålla en load om 60c som för övrigt är ovanligt vad gäller dessa grafikkort.

Nu har jag ont i skallen och är jädrans trött så varning för att jag säkerligen skriver samma saker ett x antal gånger, så att ni inte påpekar det.

Gnite!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

köp 4870 mer prisvärt!!! och ett + är fränare designe!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.