Permalänk

Gothnet Stadsnät Op, Augusti 2008

Då var det dags att flytta till en gothnetfastighet i stadsnätet. På deras sida listas några olika operatörer och jag har sökt en del både på dem och på gothnet här på forumet och många trådar är gamla, och gothnet som då var instabilt 2006 kanske har stabiliserat sig? Vad vet jag, och därför drar jag igång denna nya tråd för att stilla mitt intresse.

Börjar med att lista operatörerna.

Bredband2
Rix telecom
Bahnhof
Telia
ABC Bredband
Bitcom
Blixtvik
Adamo

Så vad ska man välja.

Jag har gjort bedömningen att Bredband2 eller Bahnhof är de som jag väljer mellan, men jag kan fortfarande byta åsikt om jag blir övertygad.

Och nu ska ju bahnhof lansera TV också, och med det en trippleplay med tele,tv,data. Inte för att jag är sugen på telefonen men lite TV kan ju vara bra, och då är det väl bra att köra med bahnhof.

Bahnhof har dock inte löpande abb men 1 månads uppsägning utan det förlängs med 3 månader taget, vilket gör det till mindre attraktivt om jag skulle vara missnöjd.

Några frågor då. Svara om du har en åsikt, tycka räcker veta är också bra.

1. Är Bahnhof en bra leverantör i Gothnet?

2. Hur lång tid tar det att bli ansluten i stadsnät?

3. Stämmer det att anslutningavgiften till nätet som är ca 499 kronor hos de flesta bara är första gången man ansluter sig till stadsnätet. Och att sen byta operatör inte kostar en ny startavgift?

4. Finns det något jag ska tänka på i övrigt, (jag kör en router så ett ip-nummer räcker)???

Tack så himla mycket för svar

/Jon

Permalänk
Medlem

Det är svårt för mig att veta hur bra nån operatör är i Gothnet då jag inte sitter med en uppkoppling där. Men generellt brukar ju de 2 du plockat ut tillhöra de allra bästa när det gäller operatörer i stadsnät. Väljer du en av dessa(BB2 eller Bahnhof) så tror jag inte du kommer bli missnöjd.
Jag har själv upplevt både via stadsnät(hade bb2 förr sitter med Bahnhof nu) och jag är/har varit mycket nöjd med båda.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Då verkar jag inte var ute och cykla helt i alla fall i mitt väljande.

Någon annan som har något att tillägga?

/j

Permalänk
Medlem

Telia lär väl ha bäst peering.

Permalänk

Adamo har väl ganska gott rykte också. Vad gäller telefoni så ingår det väl i bahnhofs bredbandsabonemang.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte välja adamo , dom har bytt till Skycom iställetför port80 som sin bandbreddsleverantör vilket inte har hjälpt dom att bli bättre.
dom två du hade på förslag skulle jag iaf rösta på

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Lutar åt bahnhof,

Har fattat att det tar dryga 2 veckor att aktivera, så jag tänkte försöka få till det till 1:a sept.

Vill se om det kommer något erbjudande med TV inom några dagar. Dock så kollade jag lite på canal digital och deras ipTV, och jag tyckte det var lite dyrt med 345/mån. Sen tillkommer kortavgift på ett par hundra i kvartalet och bindning på 24 månader. Misstänker att det blir något liknande från bahnhof,

Någon som har något skvaller?

Tack för feedbacken, fortsätt gärna.

/j

Permalänk
Medlem

Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten

Enligt min erfarenhet stryper de fortfarande hastigheten 24/7 och inte endast helger vilket snabbis skriver.

Permalänk

Rix Telecom hade jag nog tagit efter cheber's länk (tack för infon).
Eller B2, har hört bra om båda

mvh G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Lätt Bahnhof.
Självklart val inom stadsnät tycker jag.

Är extremt nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

Ok, var har ni för skit på bredband2 då? Det verkar ju som de är tiptop, hyggliga priser men pissig support.

Något annat???

Bahnhof känns fortfarande som en stark kandidat men nu är det med viss reservation, framför allt eftersom de har tre månaders uppsägning i praktiken, en månad men automatisk förlängning med tre månader i taget. Ni fattar.

Men nu frågor, här är det när man byter leverantör i stadsnät. Kostar det 500 spänn varje gång för installation? Tycker mig ha läst att det är första gången man ska in på stadsnätet och sen är det bara att bli runtbollad mellan olika operatörer utan installationsavgift om och om igen.

Stämmer det???

För som jag tänker nu, detta är en ändring av inlägget som pågår just nu, så kan jag ta bredband2 till att börja med. Inga krångliga avtal och dessutom halva priset i tre månader för nya kunder. Då kostar 10/10 84kr/mån

Så har jag något medans jag klurar och om det inte är dåligt så varför byta sen?

/j

ps. adamo har halva priset på 139kr/mån och gratis inkoppling men 3 mån uppsägning. ds.

Permalänk
Medlem

Ja, B2s support är kass, i alla fall deras mejlsupport. På mina 3 mejl svarade de inte alls. Jag blev tvungen att ringa.
Telefonsupport är väl som andra mindre företag. Man får ringa på rätt tid för att man inte ska behöva vänta i en evighet. Själva bredbandet hade jag inga problem med.

Installationsavgift antar jag är för att få fiberomvandlare installerad, själva kabeln dragen och uttaget monterat. Så det bör nog bara vara en gång.
Men det kan ju finnas startavgift varje gång man byter, fast det har inga av leverantörerna i mitt stadsnät. I alla fall inte för bredband.

Permalänk

Jag tänkte ta hastigheten 10/10 och tror jag klarar mig fint med det ett tag, kanske skulle 30/30 eller 50/50 kunna bli aktuellt på sikt. Men jag ska alltså inte maxa en 100lina. Gör detta att man kan resonera på ett annat sätt?

Jag vet inte skillnaden mellan port80 och skycom elle vad det heter. Ska söka lite på wiki.

Jag vill att det ska gå snabbt att komma fram till sidan, det gör det nämligen föredömligt dåligt på comhem som jag har nu. Ladda snabbt ser jag som en självklarhet men just att börja ladda överhuvudtaget efter att jag trycker enter är något jag uppskattar.

/jon