Permalänk
Medlem

Formatera system hårddisk i Vista

Hej!

Jag har Vista installerat på min maskin men vill formatera min system hårddisk som är den enda jag har i datorn.

När jag bootar från cd'n genom DOS så får jag inget alternativ att formatera partition/installera windows utan datorn bara startar upp utifrån de alternativ jag får.

När jag startar installationsprogrammet i windows så får jag heller inte något alternativ. Det ska ju stå "Avancerade alternativ" när man väljer vilken partition Vista ska installeras på, men det syns inte till.

Så hur ska jag formatera hårddisken/installera om Vista när jag inte kan formatera? Det är ju ingen höjdare att installera över det gamla systemet för då ligger ju all skit kvar.

Jag har ingen XP skiva att formatera genom.

Förslag är välkomna!

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du där, kan du förklara lite närmare? "När jag bootar från cd'n genom DOS så får jag inget alternativ att formatera partition/installera windows utan datorn bara startar upp utifrån de alternativ jag får."

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Man ska ju kunna formatera och installera en ny partition genom att boota från cd'n, men jag får inte upp något alternativ som utför detta?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du vis(t)a detta genom bilder?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När man startar från CD/DVD skivan så ska man ta sig fram till det stället där man får välja vilken hårdisk man vill installera på. Bli inte panikslagen när du läser texten på vägen dit. Det är bara att klicka vidare tills du kommer till det stället. Går inte att missa om man inte råkar sova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
När man startar från CD/DVD skivan så ska man ta sig fram till det stället där man får välja vilken hårdisk man vill installera på. Bli inte panikslagen när du läser texten på vägen dit. Det är bara att klicka vidare tills du kommer till det stället. Går inte att missa om man inte råkar sova.

Jo det var ju det jag förväntade mig också. Och jag antar att du syftar på detta:

http://searchwincomputing.techtarget.com/generic/0,295582,sid...

Som man ser så borde man få upp ett alternativ som heter "Drive options (Advanced)". Men något sådant får jag inte när jag ska installera?

Går jag vidare där så installerar den bara en ny windows installation och lägger det gamla systemet i en mapp "Old windows", men jag vill ju formatera hårddisken innan jag installerar för att rensa bort allt?

Visa signatur