Ledsen extern hdd

Permalänk
Medlem

Ledsen extern hdd

Jag köpte för ca ett och ett halvt år sedan en Western Digital My Passport-extern hårddisk. En sån där liten svart. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=117116)

Den rymmer 120gig och inköpspris var 999kr på Onoff.

Den fungerar helt utmärkt - bortsett från en sak. Den blå lampan/dioden har slutat lysa. För ngra månader sedan märkte jag att den inte lös och sen dess har den inte viljat lysa igen.

Iaf, skulle jag kunna gå tillbaka med den till Onoff och säga att den inte fungerar? Att agera hårddisk är ju dess huvuduppgift, men de vet ju inte om jag köpte den för att jag ville se en blå prick lysa. Garantin täcker väl hela?

Frågan är då hur lång garanti-tiden är. På kvittot/garantibeviset jag fick från onoff står det inget speciellt, tror jag. Det står:
43455 Western Komponenter 120GB Extern 2, <mellanrum>1<mellanrum> 999,00
Betyder den ensamma 1an att garantin bara är ett år eller ngt?
På pappret står det också "Gar/rekl.rätt enligt CE2002 för hemelektronik". Kan det hjälpa mig?

På onoffs hemsida står det att de ger 1 års garanti men efter att ha knappat in serienumret på disken på Westerns supportsida så står det där att min disk är "in limited warranty" med förklaringen: "The product is still under warranty and the serial number is valid and ready for replacement."

Eftersom garanti-tiden från onoff är slut, betyder det att jag måste sköta det har med Western direkt? Det känns inte lika värt det då.

Permalänk
Hedersmedlem

1:an betyder bara att du köpt 1 hårddisk. Om de skriver att det är 1 år garanti får du ta ärendet med Western Digital då du inte längre har garanti från On Off. Det är nog också svårt att hävda att det är ett ursprungsfel så du skulle kunna reklamera den.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Ovanstående stämmer delvis.

Däremot är det så att det är just om man skall "reklamera" en vara så måste det ha varit ett ursprungsfel på den vilket blir svårt att bevisa.
Nu gäller detta dock INTE en reklamation utan ett vanligt garantiärende. Garantin gäller även om det är fel som uppkommer efter 1 och ett halvt år förutsatt naturligtvis att det fortfarande är garanti på varan.
Däremot kan det vara så att du inte kan ta det mot onoff då utan att du får ta det direkt med Western Digital. Det brukar finnas instruktioner på deras hemsida hur du gör.

Permalänk
Medlem

om inte annat. Gå in till OnOff och fråga. Tar de in den slipper du med största sannolikhet betala frakten själv, som du måste göra till WD..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Eftersom det innebär massa extra krångel att sköta det med Western direkt så tror jag jag skippar det. Jag köpte den trots allt inte för att se en blå lampa lysa...

Permalänk
Medlem

Jag får dock påpeka att jag har väldigt goda erfarenheter av att sköta garantiärende direkt med någon hdisk tillverkare, jag tror det var Maxtor men var inte säker.
I alla fall så var det för att jag inte kom ihåg varifrån jag köpt den med serialnumret på sidan sa att det fanns garanti.
Så jag gjorde en RMA förfrågan och blev ombedd att skicka in den, efter att ha kört deras diagnostikverktyg som gav mig felkod "trasig ska bytas".

Kunde dock köra på något som kallades advanced RMA vilket innebar att dom skickade en disk först och så skciakde jag tillbaka den trasiga i samma låda gratis.

den nya disken kom 2 dar senare med DHL och allt sköttes jättesmidigt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB