Ledsen extern hdd
Jag köpte för ca ett och ett halvt år sedan en Western Digital My Passport-extern hårddisk. En sån där liten svart. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=117116)
Den rymmer 120gig och inköpspris var 999kr på Onoff.
Den fungerar helt utmärkt - bortsett från en sak. Den blå lampan/dioden har slutat lysa. För ngra månader sedan märkte jag att den inte lös och sen dess har den inte viljat lysa igen.
Iaf, skulle jag kunna gå tillbaka med den till Onoff och säga att den inte fungerar? Att agera hårddisk är ju dess huvuduppgift, men de vet ju inte om jag köpte den för att jag ville se en blå prick lysa. Garantin täcker väl hela?
Frågan är då hur lång garanti-tiden är. På kvittot/garantibeviset jag fick från onoff står det inget speciellt, tror jag. Det står:
43455 Western Komponenter 120GB Extern 2, <mellanrum>1<mellanrum> 999,00
Betyder den ensamma 1an att garantin bara är ett år eller ngt?
På pappret står det också "Gar/rekl.rätt enligt CE2002 för hemelektronik". Kan det hjälpa mig?
På onoffs hemsida står det att de ger 1 års garanti men efter att ha knappat in serienumret på disken på Westerns supportsida så står det där att min disk är "in limited warranty" med förklaringen: "The product is still under warranty and the serial number is valid and ready for replacement."
Eftersom garanti-tiden från onoff är slut, betyder det att jag måste sköta det har med Western direkt? Det känns inte lika värt det då.