Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Hur funkar GPS:en i era telefoner? Sedan, tja, ganska många månader så har min strejkat totalt. Den fullkomligen vägrar få satelitkontakt. När den var sprillans ny så var det en likande situation, nästan omöjligt att få kontakt, men efter någon uppdatering blev det klart bättre. Därefter en nyckfull period, och nu, inte alls. Jag misstänker ju att det är något knas i telefonen, men har inte orkat göra något åt det.

Permalänk

Har inte läst igenom hela tråden, så frågan kanske har ställts innan, men iallafall, så dyker automatisk wlan sökning upp stup i kvarten, riktigt störande.
Har senaste uppdateringen, letat efter inställningar i telefonen, men får det inte att sluta.
Hur ska jag bära mig åt för att slippa detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Har nu bytt till Desire Z från min trogna Nokia 5800. Har varit väldigt nöjd med nokian hela tiden, den har verkligen hängt med och vissa saker gillar jag verkligen med gamla nokia, som tex att alla objekt, tex plastpennor funkar på skärmen. Och att den är så tålig. Men Android känns så rätt, stort steg framåt. Kan verkligen rekommendera DEsire Z.

Efter att ha vart extremt missnöjd med 5800 (1½ år sedan) bytte jag till N900 men det var inte mycket bättre där (förutom den fantastiska skärmen och tangentbordet). Nu blev det en Samsung Galaxy S och kan bara säga...äntligen, en riktig Smartphone. Steget från Symbian -> Maemo var inte överdrivet litet men från Maemo -> Android var det gigantiskt. Den enda Nokian jag inte kunnat klaga på vad 6110 Antar att jag helt enkelt fick ett måndagsex (5800an).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallegbg:

Nokia 5800 firmware v52.0.007 släppt

+ Upgrade CPU performance Enhanced touch screen - Very fast
+ Improve wifi, connection error OVI
+ Rotate Enhanced
+ Software Map New!
+ V52 pictures and movies better!
+ No NokiaEmail
+ Interface does not change!

source : Nokia 5800 RM-356 Firmware 52.0.7 Available

Har den här kommit ut på Ovi Suite? Har försökt uppdatera men det går varken via det eller direkt via telefonen :S

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Har den här kommit ut på Ovi Suite? Har försökt uppdatera men det går varken via det eller direkt via telefonen :S

Jag fick den direkt genom telefonen. Kolla i början på tråden för hur man byter produktkod, kan hjälpa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxRacingInc:

Har inte läst igenom hela tråden, så frågan kanske har ställts innan, men iallafall, så dyker automatisk wlan sökning upp stup i kvarten, riktigt störande.
Har senaste uppdateringen, letat efter inställningar i telefonen, men får det inte att sluta.
Hur ska jag bära mig åt för att slippa detta ?

Inställningar ->Anslutningar ->Trådlöst LAN ->Val ->Inställningar -> Visa WLAN-status -> Aldrig

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag fick den direkt genom telefonen. Kolla i början på tråden för hur man byter produktkod, kan hjälpa.

Okej, gissar att du inte har den svenska (röda 0578086) då eller? Nån som vet hur lång tid det brukar ta innan uppdateringarna kommer till den versionen?

Känner att jag inte riktigt orkar ge mig in på det här med byte av produktkod, då väljer jag hellre att vänta tills att den släpps till "svenska" varianten!

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt att byta produkt kod. Verkar till och med som man kan byta produktkod till Nokia C6 istället och använda den mjukvaran, som verkar snäppet bättre:
How to convert 5530/5800 to nokia c6 | SymbianGoGetter™ - FREE DOWNLOAD Site for Gadgeteers!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det har ju kommit en ny uppdatering 52.0 och jag kan inte få ner den till min telefon. Det står att det inte finns någon uppdatering. Är det någon annan som har fått hem nya uppdateringen?

Visa signatur

Antec 1200 | Asus Crosshair IV Formula | Phenom II x6 1055t | 4gb Kingston 1333 Mhz | Gigabyte 4870X2 2Gb | Cooler Master 1000W | LG HD/DVD- Blue Ray | Logitech G5 | Hiper | Steelseries S&S | 640 Gb

I got Rytmus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ffectiv3:

Det har ju kommit en ny uppdatering 52.0 och jag kan inte få ner den till min telefon. Det står att det inte finns någon uppdatering. Är det någon annan som har fått hem nya uppdateringen?

Jag har fått den, men jag har som sagt bytt produktkod på min telefon från original (antar att det var svensk) till "Europe blue" sök i tråden om hur man gör, eller vänta på att uppdateringen kommer till den svenska regionen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Roligt underrubrik på tråden; Iphonedödaren. Hur blev det med den saken egentligen?

Sorry, kunde inte låta bli.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Roligt underrubrik på tråden; Iphonedödaren. Hur blev det med den saken egentligen?

Sorry, kunde inte låta bli.

Nokia 5800 var en betydligt bättre _mobil_ än iphonen som fanns för två år sen. Surfupplevelsen var fortfarande bättre på iphonen, men det var en skittelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Roligt underrubrik på tråden; Iphonedödaren. Hur blev det med den saken egentligen?

Sorry, kunde inte låta bli.

Jag skulle aldrig byta min 5800 mot den första Ipone som kom..Men det är inte jämförbar med 3GS och Iphone 4.

EDIT: Har där emot provat både Iphone 4 och Desire HD på jobbet, och skulle utan att tveka välja Desire..känndes inlåst med iOS, och alla bra funktioner får man via appar som kostar pengar, snålt att man inte får med fler appa från början.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

När kommer 52.0 till sveriges telefoner då?

Visa signatur

Antec 1200 | Asus Crosshair IV Formula | Phenom II x6 1055t | 4gb Kingston 1333 Mhz | Gigabyte 4870X2 2Gb | Cooler Master 1000W | LG HD/DVD- Blue Ray | Logitech G5 | Hiper | Steelseries S&S | 640 Gb

I got Rytmus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ffectiv3:

När kommer 52.0 till sveriges telefoner då?

Ingen aning faktiskt, har dock inte märkt så mkt skillnad sen v.51. Låter dock konstigt att uppdateringen fortfarande inte skulle ha kommit till din telefon.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Inställningar ->Anslutningar ->Trådlöst LAN ->Val ->Inställningar -> Visa WLAN-status -> Aldrig

Tackar!
Men det var redan "förbockat" aldrig där.
Knepigt, för det fortsätter ju ändå!

Permalänk

Ganska komisk rubik på denna tråd, iphonedödaren! yeah right..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Ganska komisk rubik på denna tråd, iphonedödaren! yeah right..

Se inlägg 1991 samt 1992 i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxRacingInc:

Tackar!
Men det var redan "förbockat" aldrig där.
Knepigt, för det fortsätter ju ändå!

Hmm märkligt, för mig fungerar det i varje fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ffectiv3:

När kommer 52.0 till sveriges telefoner då?

*#0000#

Uppdateringen är på ca 4½ mb, så om du inte har WLAN eller surf på ditt abonnemang så kanske du ska vänta till OVI.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Nokia 5800 var en betydligt bättre _mobil_ än iphonen som fanns för två år sen. Surfupplevelsen var fortfarande bättre på iphonen, men det var en skittelefon.

iPhone 3G en skittelefon? Tror inte att det är/var den allmänna uppfattningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper33:

iPhone 3G en skittelefon? Tror inte att det är/var den allmänna uppfattningen...

Nej, men sen är den stora allmänna skaran idioter när det kommer till teknik. "KOLLA IN MIN SENASTE PRUTTAPP!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Nej, men sen är den stora allmänna skaran idioter när det kommer till teknik. "KOLLA IN MIN SENASTE PRUTTAPP!"

Och att folk är idioter samt att det finns "pruttappar" gör iphonen till en skittelefon?
Vad är det som så dåligt med den?

och framförallt, vad hade Nokia 5800 XM som gjorde den till en bättre telefon? Några mpix mer på kameran...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper33:

Och att folk är idioter samt att det finns "pruttappar" gör iphonen till en skittelefon?
Vad är det som så dåligt med den?

och framförallt, vad hade Nokia 5800 XM som gjorde den till en bättre telefon? Några mpix mer på kameran...

Betydligt bättre kamera, det gick att multitaska på den, betydligt bättre skärm (trist bara med resistiv digitizer), MMS, GPS där man kan spara kartorna på SD-kortet. Men det absolut bästa måste vara att man inte behöver ha itunes installerat på datorn! Har säkert missat en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Betydligt bättre kamera, det gick att multitaska på den, betydligt bättre skärm (trist bara med resistiv digitizer), MMS, GPS där man kan spara kartorna på SD-kortet. Men det absolut bästa måste vara att man inte behöver ha itunes installerat på datorn! Har säkert missat en hel del.

betydligt bättre skärm??? värdelös touch på nokian, multitasking trodde jag då skulle vara något man saknar men jag upplevde det inte som något problem. MMS kom väl när Nokian var skapligt ny, GPS... ja en av iphonens stora styrkor är väl utbudet av kvalitetsappar som lyser med sin frånvaro hos nokian, och däribland finfina navigatorer som TomTom, Navigon och CoPilot som alla tillåter att spara ner kartorna i telefonen.
Vad gäller itunes så är det ett riktigt skitprogram, åtminstone att köra på en PC. Men man använder det ju bara när telefonen är ny samt vid mjukvaruuppdateringar.

Tror istället att det är så att du inte gillar Apple och därav måste tycka illa om iphonen.

Permalänk
Skrivet av HMB:

Nej, men sen är den stora allmänna skaran idioter när det kommer till teknik. "KOLLA IN MIN SENASTE PRUTTAPP!"

ROFL XD tack för det!

Dock tycker jag mig ana en allmänt idiotisk människosyn.

Nästan alla Apples produkter är grymt bra enligt mig. Kanske inte alltid prisvärda dock. Hälsosamt att det äntligen finns värdiga konkurrenter.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper33:

betydligt bättre skärm??? värdelös touch på nokian, multitasking trodde jag då skulle vara något man saknar men jag upplevde det inte som något problem. MMS kom väl när Nokian var skapligt ny, GPS... ja en av iphonens stora styrkor är väl utbudet av kvalitetsappar som lyser med sin frånvaro hos nokian, och däribland finfina navigatorer som TomTom, Navigon och CoPilot som alla tillåter att spara ner kartorna i telefonen.
Vad gäller itunes så är det ett riktigt skitprogram, åtminstone att köra på en PC. Men man använder det ju bara när telefonen är ny samt vid mjukvaruuppdateringar.

Tror istället att det är så att du inte gillar Apple och därav måste tycka illa om iphonen.

360x640 för nokian vs 320x480 för iphonen. Jag sa att touchen på iphonen var bättre, eller? Visst du saknar inte multitasking, men det finns många som uppskattar det (däribland mig). Det finns många vettiga appar till Symbian, flest appar = bäst mobil eller? Det finns även tomtom osv till symbian, skillnaden är att du inte behöver betala för mjukvaran med en 5800. Itunes låter jag bli att kommentera mer.

Jag gillar inte apple nej, dom låser in folk i produkter, agerar konkurrenshämmande samt har en extremt dålig serviceattityd.

Edit: Iphonen kan inte spela in video, den har ingen radio, ingen tv-ut, finns säkert mycket mer att hitta.

gonkypete: Jag säger inte att alla som har en iphone är dåliga på teknik. Skillnaden är att de som kan något om teknik jailbreakar och använder produkterna på ett sätt som apple inte tänkt, medans stora dumma skaran glatt pillar på nya pruttappen de spenderat 10kr på.

Permalänk
Skrivet av Viper33:

betydligt bättre skärm??? värdelös touch på nokian, multitasking trodde jag då skulle vara något man saknar men jag upplevde det inte som något problem. MMS kom väl när Nokian var skapligt ny, GPS... ja en av iphonens stora styrkor är väl utbudet av kvalitetsappar som lyser med sin frånvaro hos nokian, och däribland finfina navigatorer som TomTom, Navigon och CoPilot som alla tillåter att spara ner kartorna i telefonen.
Vad gäller itunes så är det ett riktigt skitprogram, åtminstone att köra på en PC. Men man använder det ju bara när telefonen är ny samt vid mjukvaruuppdateringar.

Tror istället att det är så att du inte gillar Apple och därav måste tycka illa om iphonen.

Som om man inte kan ladda ner kartor i OVI maps som för övrigt är fritt för Nokiatelefoner.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Är det någon som har testat eller känner till någon telefonsvarar-app till 5800'an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Edit: Iphonen kan inte spela in video, den har ingen radio, ingen tv-ut, finns säkert mycket mer att hitta.

Jo, det går att göra allt du nämt ovan. TV kräver dock en adapter. Bara så du vet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net