Dags för nytt ljudkort!

Permalänk
Medlem

Dags för nytt ljudkort!

Goddag mina kära datorkunniga!

Nu är det så att jag har fått nog av mitt interna skitkort och vill skaffa något nytt.

För inte allt för länge sedan köpte jag ett Xi-Fi gamer tror jag det var, men kunde inte få det att köra på vista 64bitars, spenderade löjligt mycket tid men slutade med att jag skickade tillbaka produkten.

Så för att fatta mig kort, vill jag inte ha något med Creative att göra.

Så vad kan ni rekomendera mig för ljudkort mellan 500-1000 kr?

Jag använder det främst till music och spel, så skulle föredra någon form av allround kort.

Jag har ingen maffig suround anläggnign utan kör det via förstärkare till ett par hyffsade högtalare. Använder mig även mycket av hörlurar vilka är av bra kvalité.

Kikat lite på Asus Xonar D1, men hittar ingen vettig information genom att söka.

Tack på förhand!

Matteus

Permalänk

Här har du en länk till ett bra & grundligt test på ASUS Xonar DX.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Det är ett bra och billigt ljudkort. Något av ett allt-i-allo som duger bra åt oss vanliga svenssons, men riktiga audiofiler lär antagligen kräva mera.

Men i denna prisklass är Zonar DX är kungen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

Lägsta pris just nu: 649:-

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk
Medlem

Tacka så mycket för ditt svar!

Jag kör på det, hoppas det vill köra i vista 64 nu bara

Permalänk
Medlem

Helt rätt att strunta i Creative iaf, de har varit otroligt dåliga på drivrutiner till Vista.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna till Xonar DX är ingen höjdare dom heller, spel läget gör att vissa spel krashar och så kan ljudet helt enkelt försvinna och man måste starta om spelet eller till och med datorn. Till musik och film fungerar det dock perfekt.

detta i vista har inte provat med xp.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Auzentech.....kanongrejer!

Visa signatur

coolermaster stacker,thermaltake 1200w,crosshair ll formula,phenom ll 940,coolermaster V8,XFX 9800GTX BE SLI,8 gb Dominator 1066,Seagate 2x250 gb raid 0,Auzentech x-fi prelude,Nec DVD,LG blue ray,ASUS 22" screen,

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

Jag ställer ganska höga krav på min musik och ljudkvaltet, så undrar därför om det finns något lämpligt kort i runt 1000 -kronors -klassen. Ett par hundralappar extra kan jag tänka mig, Jag har funderat på Asus nya kort, men jag vill veta om det funkar även till inspelning, i.o.m. att jag spelar in en del akustiskt, och vill därför ha en mycket god kvalitét på mina inspelningar.

EAX och sådant klarar jag mig utan, och surround har jag absolut ingen nytta av. Kör en analog förstärkare till fyra golvhögtalare i stereo.

Creative är uteslutet för min del också. Har mycket smala erfarenheter ifrån diverse ljudkort, men har endast provat ca tre st Creative -kort, och inget utav dem kunde ge mig ett tillräckligt bra ljud för att jag skulle bli nöjd. dessa låg runt 200-500 kronorsklassen.

Mycket tacksam för råd!

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!