Permalänk

OS X hdd utrymme

Hur mycket plats tar OS X + programmen på hårddisken? På ett ungefär sådär så man vet.

Permalänk
Medlem

Allt mellan 1.5G och 5G för OS X beroende på hur mycket som du väljer att du skall ha med då du installerar..

Vad det gäller program.. mellan 0 och oändligt, beror ju helt på vad som du installerar uppenbarligen..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

Med "OS X + programmen" så tänkte jag på det som kommer förinstallerat när man köper. Eller är inget förinstallerat?

Permalänk
Medlem

"OSX + programmen" som följer med en ny mac tar väl runda slängar 10 GB har jag för mig. Du kan spara en hel del gigabyte om du rensar bort extra språk, skrivardrivisar samt delar av iLife. iDVD tar en hel del plats t.ex.

Jag tycker mig dock minnas att Rosetta slutar funka om du tar bort språkfiler så du ska vara lite försiktig med vad du rensar.

Permalänk
Medlem

Ja, runt 10GB med full installation och de medföljande programmen låter vettigt.

Det finns iaf ett verktyg som jag använde på min Macbook som rensar ut språkstöd osv från systemet för att spara plats - har dock inte behövt använda rosetta så jag har inte märkt något problem med det. Kommer inte ihåg vad programmet jag gjordet det med heter dock.

Skrivardrivutinerna tar också mycket plats som sagt. Man kan även stänga av hibernation-funktionen för att spara det utrymmet om man kan leva med att datorn inte kommer spara undan sessionen till disken om datorns batteri tar slut under drift/suspend. Då sparar man samma mängd utrymme som mängd ramminne datorn har.

Det sägs även att Snow Leopard (Mac OS 10.6) kommer att minska rättså mycket storleksmässigt, mycket på grund utav att man kommer att slänga ut alla PPC-kod och köra "Intel only".

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)