Permalänk

Kortläsare

Jag har funderat lite på dessa kortläsare man stöter på i butiker och hur de olika typerna fungerar. På ICA måste jag dra kortet genom kortläsaren innan jag knappar in min kod, medan i andra butiker måste jag sätta in kortet i läsaren och därefter slå min kod. Vad är det för skillnad egentligen?

Det finns ju läsare som har båda funktioner.

Permalänk
Medlem

Det är för att just nu är det en övergång mellan magnetremsor och chip. Alla nya kort som utfärdas (åtminstone från svenska banker) ska utrustas med chip-funktionalitet, men magnetremsan finns där för att vara bakåtkompatibel med läsare som enbart läser magnetremsor. Chip är säkrare än vad magnetremsor är, och rymmer mer information - vilket är anledningen till att korten utrustas med chip (i framtiden ska magnetremsorna försvinna helt).

Permalänk

Jaha, alltid lär man sig något nytt

Tack för svar.

Permalänk

hade varit lättare om de införde at man fick två kort istället. ett universal man bara hade några tusen kronor på som gick att handla var man vill och chipkortet utan remsa. då hade det genast blivit mycket bättre säkerhet istället för att 'förlora' massa pengar osv.

Dock finns det väl virriga personer som isf tar med sig chipkortet utomlands o tror att det fungerar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Chippet är Online, dra remsan är offline. DVS dör internet går det inte att handla med kort i butiken, till exempel och chefen suttit och tankat lite på företagets lina år 2012 . Moderna "onlinekort" så som Visa Electron går inte att handla med om internet är dött, för med dem kan man inte dra remsan så att köpet sparas och sedan skickas iväg när internet är tillbaka.

Permalänk

Går det inte att manuellt knappa in kort numret för att sedan skicka iväg informationen om systemet är offline? Jag tror det var min mor som sa att när hon arbetade i butik och systemet överbelastades blev de tvungna att göra just på detta sätt om kunden begärde det.

Har själv råkat ut för liknande situation. Apparaten, som saknade rems-funktion, påstod att jag inte hade några pengar på kontot, fastän det inte var så. Tyvärr visste varken jag eller kassasörskan hur det skulle lösas så det slutade med att jag fick gå tillbaka med alla varor. Pinsamt. Det blev raska steg hem eftersom jag trodde någon tömt kontot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interstella
Går det inte att manuellt knappa in kort numret för att sedan skicka iväg informationen om systemet är offline? Jag tror det var min mor som sa att när hon arbetade i butik och systemet överbelastades blev de tvungna att göra just på detta sätt om kunden begärde det.

Har själv råkat ut för liknande situation. Apparaten, som saknade rems-funktion, påstod att jag inte hade några pengar på kontot, fastän det inte var så. Tyvärr visste varken jag eller kassasörskan hur det skulle lösas så det slutade med att jag fick gå tillbaka med alla varor. Pinsamt. Det blev raska steg hem eftersom jag trodde någon tömt kontot.

Exakt, men Onlinekort går ej att mata in manuellt, dem måste vara direktanslutna till banken vid kortköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hade varit lättare om de införde at man fick två kort istället. ett universal man bara hade några tusen kronor på som gick att handla var man vill och chipkortet utan remsa. då hade det genast blivit mycket bättre säkerhet istället för att 'förlora' massa pengar osv.

Öh hur menar du? Så har väl alla, åtminstone jag och de flesta jag känner. Jag har ett konto som jag har högst någon tusenlapp på, detta är kopplat till ett kort med chip och remsa. Sedan har jag ett större konto med ett antal tusen kronor för min framtida lägenhet och möbler. Sedan är det biff att föra över pengarna mellan kontona då det är samma bank och man behöver inte vänta något. Trodde alla hade så men men?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Chippet är Online, dra remsan är offline. DVS dör internet går det inte att handla med kort i butiken, till exempel och chefen suttit och tankat lite på företagets lina år 2012 . Moderna "onlinekort" så som Visa Electron går inte att handla med om internet är dött, för med dem kan man inte dra remsan så att köpet sparas och sedan skickas iväg när internet är tillbaka.

Automater med remsa kan vara online också. De flesta överföringar sker online, hur tror du annars de kontrollerar din kod samt att du har pengar på kontot / kredit när du slår in den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Öh hur menar du? Så har väl alla, åtminstone jag och de flesta jag känner. Jag har ett konto som jag har högst någon tusenlapp på, detta är kopplat till ett kort med chip och remsa. Sedan har jag ett större konto med ett antal tusen kronor för min framtida lägenhet och möbler. Sedan är det biff att föra över pengarna mellan kontona då det är samma bank och man behöver inte vänta något. Trodde alla hade så men men?

De som reser utomlands har oftast samma kort de normalt använder hemma.
även om man kanske inte har alla pengar på sit kort utan på 'banken'
Så är det oftast utlandsresor som folk blir bestulna på jsut på remsan.
min systers pojkvän fick hyra en bil för 19 000 i spannien. som tur var hade han lite kontakter som spärrade överföringen o han fick en lånad bil gratis
Luras de så får de fan skylla sig själv.

EDIT: ElDiablo: Hehe.. är det bara jag somhar 3 kineser som skydd för internet? De börjar skirka skithögt om Nicet slutar blinka.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Automater med remsa kan vara online också. De flesta överföringar sker online, hur tror du annars de kontrollerar din kod samt att du har pengar på kontot / kredit när du slår in den?

Jo men det är lite av vad jag försökte säga, chippet Måste vara online medan remsan är online men kan användas offline!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo men det är lite av vad jag försökte säga, chippet Måste vara online medan remsan är online men kan användas offline!

Supp fungerar så där lätt förklarat. Dock så tror jag inte de kan vara allt för långt ofline då tex buffert osv fylls rätt snabbt. Väldigt ofta lågprisafärrer har problem med det tex

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
De som reser utomlands har oftast samma kort de normalt använder hemma.

Är väl lite dumt att skaffa ett extra kort (kostar väl någon hundrig per år om man är över någon ålder) vilket kan vara onödigt. Jag menar. Det är väl bara se till så att man har rimligt mycket pengar på sitt kort innan man åker? Har man sparat två månadslöner och har typ 16 000 på sitt kort men vet att under resan kommer man troligen endast konsumera för 3 000. Då kan man väl ta bort en tio tusing från sitt kort och lägga på sitt stora konto. Så tänker jag iaf, känns lite dumt med att ha ett extra kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo men det är lite av vad jag försökte säga, chippet Måste vara online medan remsan är online men kan användas offline!

Jag vet inte, men jag tycker det låter osannolikt att dom inte tagit risken för att saker är offline med i beräkning för de kort som ska vara standard..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Jag vet inte, men jag tycker det låter osannolikt att dom inte tagit risken för att saker är offline med i beräkning för de kort som ska vara standard..

Men det är så det är, jag har fastnat i en affär för att internet var nere och mitt electonkort inte går att handla med "offline". Beräkningen är att Internet alltid ska finnas och aldrig ska krångla, samt att det är ett billigare system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Jag vet inte, men jag tycker det låter osannolikt att dom inte tagit risken för att saker är offline med i beräkning för de kort som ska vara standard..

Varför remsa fortfarande finns kvar tills vidare. Kanske får vi se terminaler med stöd för gprs/3g när de går "offline" i framtiden.