Rekommendera ett X38-moderkort (DDR2) till Q9550

Permalänk
Glömsk

Rekommendera ett X38-moderkort (DDR2) till Q9550

Okej, detta kräver kanske en förklaring. X38 är en av väldigt få styrkretsar från Intel som stödjer ECC-minne, något jag vill ha på denna burk. P45/X48 stödjer inte ECC, och det verkar heller inte minneskontrollern i Core i7 göra. Så valen är begränsade (såvida jag inte kollar på Xeon och serverhårdvara, men då blir datorn dubbelt så dyr ).

Så jag söker rekommendationer på DDR2 X38-moderkort som fungerar bra med Core 2 Quad Q9550. Kortet måste också stödja ECC, alla X38 gör inte det.

Tack.

(Kan svara på frågan, varför ECC? Det blir bara ett par hundralappar dyrare, och datorn blir lite stabilare. Eftersom denna burk inte kommer att överklockas begränsas heller inte datorn av de långsammare ECC-minnena).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Gigabytes GA-X48-DQ6 stödjer, enligt Gigabytes hemsida, ECC. "DDR2 1200 memory with Intel® ECC technology featuring faster speeds and higher data bandwidth".

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets så stödjer både X38 och X48 ECC, dock endast med DDR2, ej med DDR3.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Glömsk

Om det där stämmer skulle det ju vara kanon! Jag har gått igenom Intels datablad, men de envisas om att X48 endast stödjer DDR3. (DDR2 nämns faktiskt inte alls i databladet). Vi vet ju dock att det faktiskt finns moderkort med DDR2.

Dessvärre är moderkortstillverkarna lite luriga. Flera moderkorts nämns stödja ECC, i meningen att det går att installera ett ECC-minne och datorn startar. Klart färre stödjer däremot ECC, alltså att funktionalitet används.

Nu blir det till att Googla.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det verkar som gigabyte x48-ds4 också stöder ecc. vilket antagligen betyder att även x48-ds5 gör det.

"When you mix ECC with non-ECC, the ECC function will be disabled."

Permalänk
Glömsk

Nice, nu blir jag glad.

Det här blir en mycket lättare uppgradering nu.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.